Hybride auto's
Re: Hybride auto's
Dat is wel een heel lang artikel, dat zal voor vanavond zijn.
Ter info: ik ben voor elektrische auto's en probeer mijn vrouw stilaan te overtuigen van het verhaal. Maar: ik wil graag een bewuste keuze maken en geen keuze die is gemaakt omdat het dé gesubsidieerde hype van het moment is. Ik denk dat we met zekerheid kunnen stellen dat het verhaal van zonnepanelen veel mooier had kunnen zonder een minister die er een gratis alles-kan-alles-mag-show van wou maken.

Ter info: ik ben voor elektrische auto's en probeer mijn vrouw stilaan te overtuigen van het verhaal. Maar: ik wil graag een bewuste keuze maken en geen keuze die is gemaakt omdat het dé gesubsidieerde hype van het moment is. Ik denk dat we met zekerheid kunnen stellen dat het verhaal van zonnepanelen veel mooier had kunnen zonder een minister die er een gratis alles-kan-alles-mag-show van wou maken.
Re: Hybride auto's
Zonnepanelen :
Het was meer een 'geen-hond-wil-het-op-zijn-hok-hebben' show aanvankelijk. Door de zeer rijkelijke subsidiering is het een veel groter succes geworden dan men ooit had gedacht. En de kostprijs van het plaatje is eveneens hoger geworden + ze hebben er iets te traag een rem op gezet. Beloofd is beloofd, zeiden de early adopters toen ook (waarschijnlijk terecht).
Waarschijnlijk heeft men gemeend het sterk te moeten subsidieren omdat anders mensen er hun dak niet zouden mee willen ontsieren + het was in den beginne van de subsidies nog pokkeduur.
Het was meer een 'geen-hond-wil-het-op-zijn-hok-hebben' show aanvankelijk. Door de zeer rijkelijke subsidiering is het een veel groter succes geworden dan men ooit had gedacht. En de kostprijs van het plaatje is eveneens hoger geworden + ze hebben er iets te traag een rem op gezet. Beloofd is beloofd, zeiden de early adopters toen ook (waarschijnlijk terecht).
Waarschijnlijk heeft men gemeend het sterk te moeten subsidieren omdat anders mensen er hun dak niet zouden mee willen ontsieren + het was in den beginne van de subsidies nog pokkeduur.
Re: Hybride auto's
Kort samengevat: niet over nagedacht.
Re: Hybride auto's
Klopt volledig. Dat schreef ik dan ook, dacht ikInmaken schreef:Je hoeft geen hybride te hebben om voordeel te halen uit die technieken: dat is met alle auto's zo. Als ik me écht concentreer op al die tips tijdens het rijden, dan verbruikt onze diesel ook tussen 0.5 en 1l per 100km minder.

Maar nog eens: mij lijkt het alsof deze tips nog belangrijker worden bij een hybride. Als ik met mijn diesel (ook een redelijk grote auto) zo zuinig mogelijk rij, kan ik aan 5,5 liter geraken. Let ik er helemaal niet op, is het 6,5 l. Doe ik hetzelfde bij mijn hybride, dan varieert het verbruik van 3,5-4 l bij zuinig rijden tot 7 l bij sportiever rijgedrag. Het schommelt gewoon veel harder. Erg wetenschappelijk is dit overigens allemaal niet, louter gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Re: Hybride auto's
De stroomlijn van je hybride zal een pak beter zijn dan je diesel en je hybride staat waarschijnlijk ook op lage-rolweerstand banden. Beiden helpen enorm.
Daarnaast lijkt het me ook logisch dat je hybride zuiniger is. Dat is tenslotte zijn reden van bestaan.
Daarnaast lijkt het me ook logisch dat je hybride zuiniger is. Dat is tenslotte zijn reden van bestaan.

Re: Hybride auto's
Ik denk dat van veel hybrides het elektrische gedeelte nooit wordt gebruikt. Zeker van de zelfstandigen die voor niks tijd hebben buiten voor totaal nutteloze dure autos te kopen die 100% aftrekbaar zijn zoals veel dure hybrides dus.
Het is één klucht die hybride auto's. Mijn Toyota-dealer raadt het zelfs af. 2 technologieën in één met veel kans op mankementen.
Ofwel ga je voor 100% elektrisch of wel 100% benzine.
Het is één klucht die hybride auto's. Mijn Toyota-dealer raadt het zelfs af. 2 technologieën in één met veel kans op mankementen.
Ofwel ga je voor 100% elektrisch of wel 100% benzine.
Re: Hybride auto's
Subsidies en belastingvoordelen voor hybrides lijken me dan ook de eerste die gaan sneuvelen.
De klassieke automerken lobbyen er wel voor waarschijnlijk, 100% elektrisch is een heel ander verhaal.
De klassieke automerken lobbyen er wel voor waarschijnlijk, 100% elektrisch is een heel ander verhaal.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Re: Hybride auto's
EDIT: Dit was in antwoord op Lukske
Sorry, maar dat is klinkklare onzin. Je hebt duidelijk nog nooit echt naar het werkingsprincipe van een hybride auto gekeken, laat staan er mee gereden. Je kan over zin en onzin van hybride discussiëren, maar blijf dan wel bij de feiten: de elektrische motor wordt altijd gebruikt.
Wat de grotere kans op defecten betreft: daar zou ik graag een keer statistieken van zien. Op zich klinkt het nog niet zo onlogisch, maar ik denk dat het maar een beperkte complexiteit toevoegt aan een sowieso al zeer complexe machine. Mijn garagist was het alvast niet eens met de jouwe. En mijn ervaring (beperkt tot 4 jaar, aangevuld door kennissen met hybrides) lijken het ook tegen te spreken.
Sorry, maar dat is klinkklare onzin. Je hebt duidelijk nog nooit echt naar het werkingsprincipe van een hybride auto gekeken, laat staan er mee gereden. Je kan over zin en onzin van hybride discussiëren, maar blijf dan wel bij de feiten: de elektrische motor wordt altijd gebruikt.
Wat de grotere kans op defecten betreft: daar zou ik graag een keer statistieken van zien. Op zich klinkt het nog niet zo onlogisch, maar ik denk dat het maar een beperkte complexiteit toevoegt aan een sowieso al zeer complexe machine. Mijn garagist was het alvast niet eens met de jouwe. En mijn ervaring (beperkt tot 4 jaar, aangevuld door kennissen met hybrides) lijken het ook tegen te spreken.
Re: Hybride auto's
Ik ken iemand die een Prius heeft gehad. De eerste en meteen ook de laatste. Na 5 jaar was de batterij dood. Kostprijs: vele duizenden Euro. Restwaarde: niks. Pech gehad?
Ik weet het niet.
Ik weet het niet.
Re: Hybride auto's
Dat is natuurlijk het probleem met hybride en elektrische gevallen. Als na 5-6 jaar de batterij de geest geeft wat dan ? 6-7000 euro betalen voor een nieuwe batterij terwijl uw wagen dat bedrag niet meer waard is.Lukske schreef:Ik ken iemand die een Prius heeft gehad. De eerste en meteen ook de laatste. Na 5 jaar was de batterij dood. Kostprijs: vele duizenden Euro. Restwaarde: niks. Pech gehad?
Ik weet het niet.
Bij sommige elektrische wagens koop je de batterijen niet maar moet je ze huren a rato van 50-80 euro per maand. Gemakkelijkheidshalve vergeten ze dit dikwijls bij de kostprijs per km te tellen.
Zo iets tikt ook aardig aan als je weet dat ik voor een volle lpg tank 25 euro betaal en daar 3 weken mee toekomt.
Re: Hybride auto's
Te vroeg gekocht misschien. De batterij van een Toyota RAV4 hybride bijvoorbeeld heeft een garantie van 10 jaar.Lukske schreef:Ik ken iemand die een Prius heeft gehad. De eerste en meteen ook de laatste. Na 5 jaar was de batterij dood. Kostprijs: vele duizenden Euro. Restwaarde: niks. Pech gehad?
Ik weet het niet.
De batterijen in kwestie gaan langer mee dan die 5 of 10 jaar. Het percentage van uitval is kleiner dan 1 procent.
Maar op een dag komt aan alles een einde, ook aan de batterijen van een Prius.
Toyota op zich heeft een goed pechrisico. De Prius heeft naar wat ik heb vernomen het beste pechrisico van alle Toyota's.
Ik moet het hier dus eens zijn met Bozzie en zeggen : Lucske.. je hebt het heel erg mis, man.
http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests ... 11-01/1933" onclick="window.open(this.href);return false;
<< Mening van de ANWB over een Prius : kijk vooral naar het gele kader.
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/articl ... rook.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zijn maar een paar voorbeelden. Er zijn er meer te vinden.
Re: Hybride auto's
In NL kost een nieuwe batterij 1.820 euro, inclusief montage.Lukske schreef:Ik ken iemand die een Prius heeft gehad. De eerste en meteen ook de laatste. Na 5 jaar was de batterij dood. Kostprijs: vele duizenden Euro.
http://www.toyota-botman.nl/vraag-en-an ... detechniek" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hybride auto's
Iedereen kent wel iemand die met merk X pech heeft gehad. Als je beslist op negatieven "van horen zeggen" dan moet je niks meer kopen. Voor mij is dat een non-argument.Lukske schreef:Ik ken iemand die een Prius heeft gehad. De eerste en meteen ook de laatste. Na 5 jaar was de batterij dood. Kostprijs: vele duizenden Euro. Restwaarde: niks. Pech gehad?
Ik weet het niet.
Ik hoop dat ik nooit met een Prius hoef te rijden ... da's een feel-good bak voor de salon groenen.

Re: Hybride auto's
Er is ook nog altijd de Yaris, Auris en RAV4 die in hybride te krijgen zijn.
Andere merken beginnen er ook mee, maar alweer twijfel ik aan het grote nut tov een diesel.
Als een VW Golf GTE rond de 40.000 euro moet kosten, ... waar zit dan het nut tov een vergelijkbare diesel van minder dan 30.000 euro.
Al zijn er nog veel dingen die automatisch met de hybride meegaan (rij-ervaring / automaat, etc), toch is de prijs daar nog te hoog (mijn mening).
Andere merken beginnen er ook mee, maar alweer twijfel ik aan het grote nut tov een diesel.
Als een VW Golf GTE rond de 40.000 euro moet kosten, ... waar zit dan het nut tov een vergelijkbare diesel van minder dan 30.000 euro.
Al zijn er nog veel dingen die automatisch met de hybride meegaan (rij-ervaring / automaat, etc), toch is de prijs daar nog te hoog (mijn mening).
Re: Hybride auto's
Akkoord, de prijzen voor hybride en elektrische voertuigen liggen nog veel te hoog in vergelijking met een gelijkwaardig benzine of dieselmodel. En laten we eerlijk zijn, het is een minderheid van de Belgen die een alternatief voertuig koopt om milieu redenen. De meeste kijken gewoon naar hun portemonee. En met de huidige lage brandstofprijzen zie ik nog niet veel mensen op korte termijn overstappen.haelewyn schreef:Er is ook nog altijd de Yaris, Auris en RAV4 die in hybride te krijgen zijn.
Andere merken beginnen er ook mee, maar alweer twijfel ik aan het grote nut tov een diesel.
Als een VW Golf GTE rond de 40.000 euro moet kosten, ... waar zit dan het nut tov een vergelijkbare diesel van minder dan 30.000 euro.
Al zijn er nog veel dingen die automatisch met de hybride meegaan (rij-ervaring / automaat, etc), toch is de prijs daar nog te hoog (mijn mening).