Hypothecair kredit in 1x aflossen interessant?
TIP
Re: Hypothecair kredit in 1x aflossen interessant?
Ik twijfel er ook sterk aan. Ik kan deze info nergens terugvinden. Waar kan ik terecht om hier 100% zekerheid over te krijgen?
Re: Hypothecair kredit in 1x aflossen interessant?
Volgens blz 46 van de FAQ Vlaamse Woningfiscaliteit:
Je mag pas uw vervroegde aflossing doen vanaf wanneer uw openstaand saldo nog € 75.428,40 bedraagt, m.a.w. het aanvangssaldo voor het 11de jaar.
[Edit]
Zie blz 51 van FAQ Vlaamse Woningfiscaliteit, versie 2019.
Zeker zorgen dat de bank de looptijd o.b.v. de vervroegde terugbetaling niet aanpast na 2020!
Dus doe uw vervroegde terugbetaling bij de eerste aflossing van uw 11de jaar. Vanaf dan tellen zij volledig mee voor de fiscale korf van de woonbonus. Je moet wel goed berekenen vanaf wanneer dat 11de jaar in gaat en daar ligt mogelijk het probleem. Je bent aan uw 10de jaar begonnen dus nu vervroegd aflossen zou inderdaad nog niet meetellen en uw fiscale korf volgens de regel van drie beperken voor de volledige resterende looptijd.7° VERVROEGDE TERUGBETALING VAN DE HYPOTHECAIRE LENING
Uitgaven die dienen voor het vervroegd terugbetalen van de hypothecaire lening komen niet in aanmerking
voor de Vlaamse woonbonus als deze vervroegde terugbetaling binnen de eerste 10 jaar gebeurt.
Uitgaven voor een schuldsaldoverzekering aangegaan tot dekking van die hypothecaire lening, komen niet
langer in aanmerking voor de Vlaamse woonbonus vanaf het belastbaar tijdperk waarin de verzekering
niet meer (uitsluitend) dient tot dekking van de hypothecaire lening. Die uitgaven kunnen wel nog in
aanmerking komen voor het Vlaamse of het federale lange termijnsparen.
De maandelijkse uitgaven voor de hypothecaire lening, die gedaan zijn vóór de datum van de
vervroegde terugbetaling blijven wel in aanmerking komen voor de Vlaamse woonbonus in dat jaar. De
belastingvermindering die reeds werd toegekend voor uitgaven gedaan in de voorgaande jaren wordt
niet teruggevorderd.
Je mag pas uw vervroegde aflossing doen vanaf wanneer uw openstaand saldo nog € 75.428,40 bedraagt, m.a.w. het aanvangssaldo voor het 11de jaar.
[Edit]
Zie blz 51 van FAQ Vlaamse Woningfiscaliteit, versie 2019.
Zeker zorgen dat de bank de looptijd o.b.v. de vervroegde terugbetaling niet aanpast na 2020!