Ideale spaarbuffer?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Ideale spaarbuffer?
Wij hebben (als koppel) een buffer van 25K die we aanhouden, er zijn weinig zaken die we daarmee niet kunnen betalen op korte termijn. De wagen van mijn vriendin was drie jaar oud en heeft 7K gekost en ondertussen rijdt ze er al een vijftal jaar mee, ik heb zelf een leasewagen. Daarnaast nog ander spaargeld dat er staat met het doel om de lening vervroegd af te lossen, dat is momenteel voldoende om een vijftal jaren de lening af te lossen. Moest ik single zijn dan zou ik ook trachten die 25K aan te houden, toch in mijn leeftijdscategorie (min of meer gelijk aan jou, ben iets jonger). Alles hangt natuurlijk ook af van jouw persoonlijke smaak qua auto’s etc. Ik heb een vrij dikke leasewagen maar moest ik die verliezen door jobwissel dan zou ik daar zelf weinig geld aan kunnen geven, het interesseert me namelijk weinig tot niets.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nja ik vind een auto ook heel erg meolijl om te berekenen wat het beste is in mijn geval.
Niet nodig ovor het werk. Niet elke week nodig. Enkel bij afspreken met familie of vrienden of in noodzaak.
Welke formule is beste. Je kan zeggen cambio ok maar als dat een lange afstand en duur is en dat meer dan 12 keer per jaar is schijnt dat alweer duurder te zijn dan een eigen oplossing. Dus dat hou ik even ter rade.
Nuja 25k is wel te doen tegen het einde van het jaar vermoed ik.
Niet nodig ovor het werk. Niet elke week nodig. Enkel bij afspreken met familie of vrienden of in noodzaak.
Welke formule is beste. Je kan zeggen cambio ok maar als dat een lange afstand en duur is en dat meer dan 12 keer per jaar is schijnt dat alweer duurder te zijn dan een eigen oplossing. Dus dat hou ik even ter rade.
Nuja 25k is wel te doen tegen het einde van het jaar vermoed ik.
Er is inderdaad een grens waar Cambio/huurauto duurder word dan zelf een auto kopen/onderhouden/verzekeren. Maar die grens ligt zeker veel hoger dan een gebruik van 12x/jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Daar heb je toch zelf al op geantwoord?Sebastiaan1985 schreef: ↑5 juli 2020, 16:32 Waarom geld zetten op een spaarboekje met een rente die ver onder de inflatie ligt?
Spaarbuffer is een redelijk individueel iets.
Moet in verhouding staan tot je levensstijl en de minimum uitgaven die je hebt, te verwachten vervangkosten (auto, elektirsche toestelllen, woning,.... nog in garantie of al afgeleefd,....), hoeveel onomkoombare vaste kosten je maandelijk shebt en je (gegarandeerd) inkomen.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 6 juli 2020, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Als koppel met kinderen 10.000
Als alleenstaande zonder auto 5000
Als alleenstaande zonder auto 5000
Reken het eens uit - ene zeker geen veronderstellingen doen.Timoootjex schreef: ↑6 juli 2020, 07:41 Je kan zeggen cambio ok maar als dat een lange afstand en duur is en dat meer dan 12 keer per jaar is schijnt dat alweer duurder te zijn dan een eigen oplossing. Dus dat hou ik even ter rade.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 6 juli 2020, 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar je kan het ook niet op doen gewoon om het op te doen?
Een schenking aan kinderen is altijd leuk (voor de twee kanten) maar absoluut niet iets van "moeten krijgen".
Zo denk ik er toch over.

Persoonlijk zou ik nooit lenen voor een auto. En al zeker niet voor een exemplaar dat economisch al afgeschreven is.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 6 juli 2020, 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat allemaal voor een auto.. Ik had toch beter verwacht van een spaargidser.Sebastiaan1985 schreef: ↑5 juli 2020, 16:59
Dit maakte wel pijnlijk duidelijk dat mijn buffer van onmiddellijk beschikbaar geld veel te laag is en ik dus een lening ben moeten aangaan tegen 3,95%
...
Ik heb niet alles geleend (20% eigen inbreng). Ik heb wel termijnrekeningen en tak21 moeten opzeggenzelfs dat was nog voordeliger dan aandelen verkopen. Plus ik wou nog een reserve hebben van een paar duizend euro.
Maar het kan verkeren... ik begrijp het wel ergens.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik snap wel wat je bedoelt maar voor een langere trip ben je snel al boven de 100 euro kwijt.Jamesken schreef: ↑6 juli 2020, 08:59Reken het eens uit - ene zeker geen veronderstellingen doen.Timoootjex schreef: ↑6 juli 2020, 07:41 Je kan zeggen cambio ok maar als dat een lange afstand en duur is en dat meer dan 12 keer per jaar is schijnt dat alweer duurder te zijn dan een eigen oplossing. Dus dat hou ik even ter rade.
En hoeveel kost een eigen auto voor die ene rit per maand?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Actie ondernemen gebaseerd op emoties is nefast voor je financiële gezondheid. Buiten de aankoop zijn de maandelijkse kosten waarschijnlijk ook omhoog gegeaan. Maar soit, de aankoop is gebeurd, hopelijk leer je er van.Sebastiaan1985 schreef: ↑5 juli 2020, 16:32 Ik heb recent, door omstandigheden, een nieuwe tweedehandse wagen gekocht. .. ik dus een lening ben moeten aangaan tegen 3,95%![]()
Een te betalen intrest van 3,95% is natuurlijk enorm. De bank verdient ongeveer 40x wat ze aan de spaarder moet betalen. Dit is ook een "vast gegarandeerd" rendement. Àai.
Een breed gespreide portefeuille van aandelen, waar je steedeen groot risico neemt, brachten de vorige 12 maanden zo'n 3% op. Het is zeer goed mogelijk dat je meer zal betalen op je lening dan dat aandelen zullen opbrengen.
Als ik nog aandelenbeleggingen heb zou ik die verkopen om de lening af te betalen ... en ze voldoende grote buffer aan te leggen. Zeker je vaste uitgaven van verschillende maanden + sparen voor je volgende grote aankopen + het geld voor je volgende emotionele aankopen.
Het zou een goed idee zijn als je voor jezelf beslist om nooit meer iets op krediet te kopen.
3,95% echt?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jij stuurt dus je leven afhankelijk van de vrije tijd van je vrienden en familie?
Als je je eigen doen en laten zelf stuurt is er niets moeilijk aan het bepalen van je eigen (on)kosten.
Als je dat niet kan ga je ook nooit je eigen 'ideale spaarbuffer' kunnen bepalen.
Als je je eigen doen en laten zelf stuurt is er niets moeilijk aan het bepalen van je eigen (on)kosten.
Als je dat niet kan ga je ook nooit je eigen 'ideale spaarbuffer' kunnen bepalen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Je hebt volledig gelijk. Ik ben ook niet voor leningen. Ik ben echter 35 jaar en single zonder kinderen. Dat knaagt soms. Geloof mij, Ik ben niet over een nacht ijs gegaan en ik was van oordeel dat minder dan 1000 euro interesten op 4 jaar beter was voor mijn gemoedstoestand. Hoe raar dat ook klinkt voor de meeste mensen die niets hebben met auto's.B7H4long schreef: ↑6 juli 2020, 12:28Actie ondernemen gebaseerd op emoties is nefast voor je financiële gezondheid. Buiten de aankoop zijn de maandelijkse kosten waarschijnlijk ook omhoog gegeaan. Maar soit, de aankoop is gebeurd, hopelijk leer je er van.Sebastiaan1985 schreef: ↑5 juli 2020, 16:32 Ik heb recent, door omstandigheden, een nieuwe tweedehandse wagen gekocht. .. ik dus een lening ben moeten aangaan tegen 3,95%![]()
Een te betalen intrest van 3,95% is natuurlijk enorm. De bank verdient ongeveer 40x wat ze aan de spaarder moet betalen. Dit is ook een "vast gegarandeerd" rendement. Àai.
Een breed gespreide portefeuille van aandelen, waar je steedeen groot risico neemt, brachten de vorige 12 maanden zo'n 3% op. Het is zeer goed mogelijk dat je meer zal betalen op je lening dan dat aandelen zullen opbrengen.
Als ik nog aandelenbeleggingen heb zou ik die verkopen om de lening af te betalen ... en ze voldoende grote buffer aan te leggen. Zeker je vaste uitgaven van verschillende maanden + sparen voor je volgende grote aankopen + het geld voor je volgende emotionele aankopen.
Het zou een goed idee zijn als je voor jezelf beslist om nooit meer iets op krediet te kopen.
3,95% echt?
je hoeft je zeker niet te verantwoorden he ;-) ieder maakt zijn keuzes.
Hoe verloopt dat eigenlijk een termijnrekening vroegtijdig stoppen? Die TAK21 , zat je daar al voorbij de 8 jaar?
Hoe verloopt dat eigenlijk een termijnrekening vroegtijdig stoppen? Die TAK21 , zat je daar al voorbij de 8 jaar?