Ideale spaarbuffer?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Ideale spaarbuffer?
Daarom dat ook niemand op de vraag kan antwoorden wat voor jou de ideale spaarbuffer zou zijn.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 juli 2020, 17:01 Ik ben niet over een nacht ijs gegaan en ik was van oordeel dat minder dan 1000 euro interesten op 4 jaar beter was voor mijn gemoedstoestand. Hoe raar dat ook klinkt voor de meeste mensen die niets hebben met auto's.
Iedereen heeft andere verwachtingen en prioriteiten.
Als het een Hollandse mag zijn... ik heb een ex-collega van die leeftijd uit Zeeland. Vrij en ongebonden, en kickt op auto´s. Papie importeert uit Duitsland.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 juli 2020, 17:01
Je hebt volledig gelijk. Ik ben ook niet voor leningen. Ik ben echter 35 jaar en single zonder kinderen. Dat knaagt soms. Geloof mij, Ik ben niet over een nacht ijs gegaan en ik was van oordeel dat minder dan 1000 euro interesten op 4 jaar beter was voor mijn gemoedstoestand. Hoe raar dat ook klinkt voor de meeste mensen die niets hebben met auto's.
Jammer dat je geen bijlagen kan PM´en.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Natuurlijk mag dat.
Daar ging het dan ook niet over.
Daar ging het dan ook niet over.
Een vooraf vastgestelde spaarbuffer heb ik nooit voor ogen gehad.
Toen ik jong was zette ik gewoon opzij wat er overbleef op het einde van de maand, zonder erbij na te denken, maar toch mits proberen relatief zuinig te leven.
Naarmate met de jaren de inkomsten hoger werden, werd er ook méér van het leven geprofiteerd, maar weliswaar zonder ooit schulden te maken, of met geld te smijten.
Na tegenslagen in privéleven: eerste en enige (bescheiden) woning contant betaald, en helemaal vanaf 0 herbegonnen met sparen.
Geen leningen, en ook géén spaarbuffer: maar voor goede verzekeringen gezorgd, om eventuele tegenslagen op te vangen.
Intussen is er voldoende reserve spaargeld (afkomstig van arbeid en erfenissen) om volop van het goede leven te kunnen genieten; ondanks momenteel lage inkomsten (maar nog altijd mits goed verzekerd!)
Naarmate de leeftijd vordert, wordt het spaargeld dat voor lange(re) termijnen vaststaat, langzaam afgebouwd.
Dit is momenteel nog ongeveer 60% (langetermijnsparen, coöperatieve aandelen, termijnrekeningen, MeDirect ME6&ME12) en ongeveer 40% op diverse (hoogrenderende?) spaarrekeningen.
Toen ik jong was zette ik gewoon opzij wat er overbleef op het einde van de maand, zonder erbij na te denken, maar toch mits proberen relatief zuinig te leven.
Naarmate met de jaren de inkomsten hoger werden, werd er ook méér van het leven geprofiteerd, maar weliswaar zonder ooit schulden te maken, of met geld te smijten.
Na tegenslagen in privéleven: eerste en enige (bescheiden) woning contant betaald, en helemaal vanaf 0 herbegonnen met sparen.
Geen leningen, en ook géén spaarbuffer: maar voor goede verzekeringen gezorgd, om eventuele tegenslagen op te vangen.
Intussen is er voldoende reserve spaargeld (afkomstig van arbeid en erfenissen) om volop van het goede leven te kunnen genieten; ondanks momenteel lage inkomsten (maar nog altijd mits goed verzekerd!)
Naarmate de leeftijd vordert, wordt het spaargeld dat voor lange(re) termijnen vaststaat, langzaam afgebouwd.
Dit is momenteel nog ongeveer 60% (langetermijnsparen, coöperatieve aandelen, termijnrekeningen, MeDirect ME6&ME12) en ongeveer 40% op diverse (hoogrenderende?) spaarrekeningen.
-
anonymous9
We houden ons aanbevolenFakkel schreef: ↑6 juli 2020, 18:26Als het een Hollandse mag zijn... ik heb een ex-collega van die leeftijd uit Zeeland. Vrij en ongebonden, en kickt op auto´s. Papie importeert uit Duitsland.Sebastiaan1985 schreef: ↑6 juli 2020, 17:01
Je hebt volledig gelijk. Ik ben ook niet voor leningen. Ik ben echter 35 jaar en single zonder kinderen. Dat knaagt soms. Geloof mij, Ik ben niet over een nacht ijs gegaan en ik was van oordeel dat minder dan 1000 euro interesten op 4 jaar beter was voor mijn gemoedstoestand. Hoe raar dat ook klinkt voor de meeste mensen die niets hebben met auto's.
Jammer dat je geen bijlagen kan PM´en.![]()
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Een vrouw die beter kan auto rijden, en zo zijn er veel, is nog slechter voor het ego dan een kleine auto
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Het bankkantoor kan een termijnrekening opzeggen. Maar daar hang je volledig af van de goodwill van de bank. Bij sommige banken kan je geen termijnrekeningen vervroegd afkopen.
Neen, die TAK 21 is afgekocht met verlies. De gegarandeerde rente is op een dik jaar van 1,30% naar 0,50% gegaan met 0,30% beheerskosten en de winstdeelnames waren tegen de rentevoeten op het moment van de uitkering ervan, dewelke pas in mei het jaar er op was... Dat vond ik crimineel dus heb ik maar alles afgekocht. Ik dacht na 7 jaar heb ik toch meer rendement op de beurs dan die 5% afkoopkosten (+2% instapkosten en 2% taksen).
Uiteindelijk was ik beter af geweest met alles op een spaarboekje te zetten
-
anonymous9
Niet om iemands rekening te maken. Maar indien een tweedehands auto met slechts 20% eigen inbreng betaald werd, en voor die 20% dienden dan nog eens termijnrekeningen en TAK21s afgekocht te worden. Betekent dit dan dat u vooraleer tot de koop overgegaan werd maar enkele duizenden euro's in onmiddellijke liquiditeiten ter uwer beschikking had? Of is het een Ferrari van een paar honderdduizend? 
Trouwens, bedankt voor de verdere uitleg over het liquideren van Termijnrekeningen & Tak21. Gebeurt zelden dat men dat doet, dus goed om te horen hoe vlot dat verliep!
Trouwens, bedankt voor de verdere uitleg over het liquideren van Termijnrekeningen & Tak21. Gebeurt zelden dat men dat doet, dus goed om te horen hoe vlot dat verliep!
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Die 20% had ik al "cash". Met de rest kan ik nu eigenlijk de lening al zo goed als aflossen maar mijn "ego" wilt bewijzen dat ik op de beurs meer rendement haal dan die "criminele" banken geven op hun termijnrekeningen/Tak 21.
Vandaar mijn oorspronkelijke vraag, om mij een beetje te beschermen tegen het krijgen van een koude douche. Ik ken mijn eigen : veel risico tot het misloopt en dan gaan lopen op de beurs met gemiddeld een kleine 10% verlies. Al zo vaak gebeurd (maar ook positief!), maar toch blijf ik naar de beurs gaan
Vandaar mijn oorspronkelijke vraag, om mij een beetje te beschermen tegen het krijgen van een koude douche. Ik ken mijn eigen : veel risico tot het misloopt en dan gaan lopen op de beurs met gemiddeld een kleine 10% verlies. Al zo vaak gebeurd (maar ook positief!), maar toch blijf ik naar de beurs gaan
-
anonymous9
Uw startpunt is verkeerd hé.
Zelfs al verdien je op de beurs MEER dan een Tak/termijn, dan nog loop je het risico dat het MINDER is dan de 3.95% die je nu betaalt.
Dus ook al kunt ge wellicht met gemak uw punt bewijzen (door 2% per jaar neer te zetten), toch kan je ondanks uw bewezen punt er slechter uit komen (als uw rendement minder is dan 3.95%).
Zelfs al verdien je op de beurs MEER dan een Tak/termijn, dan nog loop je het risico dat het MINDER is dan de 3.95% die je nu betaalt.
Dus ook al kunt ge wellicht met gemak uw punt bewijzen (door 2% per jaar neer te zetten), toch kan je ondanks uw bewezen punt er slechter uit komen (als uw rendement minder is dan 3.95%).
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Je lost ook kapitaal af he, dus de interesten zijn niet gemiddeld 3,95% per jaar. De totale interestlast is ongeveer 8% van het kapitaal op 48 maanden. Dat is gemiddeld 2% per jaar. Maar eigenlijk liggen de grootste interesten in het eerste jaar, als er nog veel kapitaal openstaat 
Dat wordt daar straks nog druk in Zierikzee met al die Spaargidsers.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Mijn redenering was : stel ik leen die 12k niet, dan heb ik ongeveer 48 keer een budget van 270 euro (de maandelijkse aflossing). Met 12k euro nu, kan ik toch meer rendement halen dan met 48 keer 270 euro?Poldermol schreef: ↑6 juli 2020, 22:39 Uw startpunt is verkeerd hé.
Ik weet het, het is zeer moeilijk te vergelijken. Het kan goed zijn dat mijn eerste 270 euro direct verdubbeld in waarde en dan moet ik met mijn 12k die ik nu heb al een rendement halen van een kleine 1250 euro op 4 jaar. De afweging is niet gemakkelijk te maken maar ik heb voor gespreid betalen gekozen, dat geeft een zekere gemoedsrust...
-
anonymous9
Dat kan gerust, maar zoals je eerder al aangaf zijn uw vorige beurs-exploten niet fantastisch afgelopen. Vanwaar het hernieuwd vertrouwen in uw kunnen en verwachte performance hoewel geschiedenis u het tegendeel toont.
Ik schiet u niet af, ik probeer u gewoon te begrijpen.
Ik schiet u niet af, ik probeer u gewoon te begrijpen.