Iemand dit al meegemaakt : Wijziging Datum
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Re: Iemand dit al meegemaakt : Wijziging Datum
Zijn evengoed geldtransacties.
Maar laat ons de discussie hiermee besluiten (no hard feelings
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ok.amturingas schreef: ↑20 juni 2021, 11:40 Maar laat ons de discussie hiermee besluiten (no hard feelings)
In ieder geval bedankt om toe te geven.
Dat is inderdaad zinvoller dan dingen naast de kwestie er bij te sleuren.
@ amturingas en haelewyn:
Bij de banken waar ik spaargeld heb staan (argenta, nibc, santander, keytrade, ing) wordt het toegepast zoals EarthNvstr1 het duidelijk uiteengezet heeft. Dat is ook de juiste toepassing.
Bvb. op 1 april verworven en bijgeschreven getrouwheidsintrest (valutadatum: 1 april) is opnieuw getrouwheidsintrest verworven als de bijgeschreven getrouwheidsintrest 1 jaar / 12 maanden op je spaarrekening is blijven staan. De laatste dag van die periode is 31 maart en als het er dan nog opstaat, is dus dan getrouwheidsintrest op getrouwheidsintrest verworven en die wordt dan met 1 april van het volgend jaar als valutadatum opnieuw bijgeschreven op je spaarrekening. En zo passen de banken die ik vermeldde het ook toe. Dat kan je zelf vaststellen als je dat een beetje opvolgt.
Ook reeds in verschillende topics hier aan bod gekomen: er is één bank die de toepassing van getrouwheidsintrest op getrouwheidsintrest niet aldus doet en dat is beobank. Beobank schrijft die getrouwheidsintrest op getrouwheidsintrest pas op de 1ste van het volgende kwartaal bij op de rekening. Maar dat is dus eigenlijk niet correct.
Bij de banken waar ik spaargeld heb staan (argenta, nibc, santander, keytrade, ing) wordt het toegepast zoals EarthNvstr1 het duidelijk uiteengezet heeft. Dat is ook de juiste toepassing.
Bvb. op 1 april verworven en bijgeschreven getrouwheidsintrest (valutadatum: 1 april) is opnieuw getrouwheidsintrest verworven als de bijgeschreven getrouwheidsintrest 1 jaar / 12 maanden op je spaarrekening is blijven staan. De laatste dag van die periode is 31 maart en als het er dan nog opstaat, is dus dan getrouwheidsintrest op getrouwheidsintrest verworven en die wordt dan met 1 april van het volgend jaar als valutadatum opnieuw bijgeschreven op je spaarrekening. En zo passen de banken die ik vermeldde het ook toe. Dat kan je zelf vaststellen als je dat een beetje opvolgt.
Ook reeds in verschillende topics hier aan bod gekomen: er is één bank die de toepassing van getrouwheidsintrest op getrouwheidsintrest niet aldus doet en dat is beobank. Beobank schrijft die getrouwheidsintrest op getrouwheidsintrest pas op de 1ste van het volgende kwartaal bij op de rekening. Maar dat is dus eigenlijk niet correct.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Beobank volgt strikt de wet. De anderen zijn soepeler, waarschijnlijk omdat ze vragen en klachten van klanten beu zijn.
Maar ook met jou verschil ik dus van mening. Verder hierop ingaan, zal ons beiden niet van mening doen veranderen.
No hard feelings
Net nagekeken voor Fortis , ING en Belfius. Vergeef me dat ik bij de anderen niet gaan zien ben.
Allen passen het toe zoals ik duidelijk genoeg heb uitgelegd.
Intresten bijgeschreven met valutadatum 01/01... Een feestdag, maar toch !
Bijgeschreven op 4 januari, valutadatum 01/01. Niet 31/12.
Op 1 januari een storting ontvangen kan vreemd zijn maar de valutadata houden daar geen rekening mee.
Die valutadatum valt op de dag nadat je het recht had op de getrouwheidspremie.
Voor het eerste kwartaal : intresten bijgeschreven met valutadatum 01/04.
Op die intresten zal je intrest pas uitbetaald worden in het volgende kwartaal van het jaar daarna.
Immers... Een storting op 1 januari brengt volgend jaar op 1 januari intrest op maar die wordt uitbetaald -voor de getrouwheidspremie- op 1 april.
Voor de basisrente is het anders.
Mijn uitleg klopt nog altijd.
En ook die van de anderen is niet volledig onjuist bij momenten. Naargelang wat ze precies beweren.
By the way : Dit heeft niets met absolute gelijk te maken. Spiegeltje, spiegeltje....
In zulke dingen is er geen eigen mening. Alleen juist of fout.
Het valt me al jaren op dat renteberekening iets zeer ingewikkeld blijkt te zijn voor spaargids leden.
Allen passen het toe zoals ik duidelijk genoeg heb uitgelegd.
Intresten bijgeschreven met valutadatum 01/01... Een feestdag, maar toch !
Bijgeschreven op 4 januari, valutadatum 01/01. Niet 31/12.
Op 1 januari een storting ontvangen kan vreemd zijn maar de valutadata houden daar geen rekening mee.
Die valutadatum valt op de dag nadat je het recht had op de getrouwheidspremie.
Voor het eerste kwartaal : intresten bijgeschreven met valutadatum 01/04.
Op die intresten zal je intrest pas uitbetaald worden in het volgende kwartaal van het jaar daarna.
Immers... Een storting op 1 januari brengt volgend jaar op 1 januari intrest op maar die wordt uitbetaald -voor de getrouwheidspremie- op 1 april.
Voor de basisrente is het anders.
Mijn uitleg klopt nog altijd.
En ook die van de anderen is niet volledig onjuist bij momenten. Naargelang wat ze precies beweren.
By the way : Dit heeft niets met absolute gelijk te maken. Spiegeltje, spiegeltje....
In zulke dingen is er geen eigen mening. Alleen juist of fout.
Het valt me al jaren op dat renteberekening iets zeer ingewikkeld blijkt te zijn voor spaargids leden.
Je haalt ook ING aan om te stellen dat je gelijk hebt.
Hierbij een afrekening van getrouwheidsintresten bij ING, weliswaar van 2 jaar geleden. maar sindsdien ben ik systematisch mijn tempospaarrekening gaan leegmaken na verworven getrouwheidsintresten en dus niet meer gewacht op nieuwe getrouwheidsintresten:
Duidelijker bewijs van berekening van getrouwheidsperiode met valutadatum die op 1ste van kwartaal valt kan toch niet geleverd worden: deze loopt vanaf valutadatum, hier 01/07 tot en met 30/06 van het volgend kalenderjaar en verworven getrouwheidsintrest hierop wordt opnieuw bijgeschreven met als valutadatum 01/07.
Ik ben benieuwd of jij een tegenvoorbeeld van ING, waaruit blijkt dat ze het doen zoals jij beweert, kan bezorgen
Hierbij een afrekening van getrouwheidsintresten bij ING, weliswaar van 2 jaar geleden. maar sindsdien ben ik systematisch mijn tempospaarrekening gaan leegmaken na verworven getrouwheidsintresten en dus niet meer gewacht op nieuwe getrouwheidsintresten:
Die 0,09 euro getrouwheidsintrest werd dus ook met valutadatum 01/07 bijgeschreven en werd verworven op 17 euro getrouwheidsintrest met valutadatum 01/07/2018.
Verworven getrouwheidspremies - Afrekening 30/06/2019
Bedragen in euro Berekend op 365 dagen
< > = Detail van de overgedragen getrouwheidspremie
+------------+------------+--------------+--------+-----+------------+
| Van | t.e.m. | Bedrag | % |Dagen|Interesten |
| 27/04/2018 | 26/04/2019 | 500,00 | 0,55 | 365| 2,75|
| 29/04/2018 | 28/04/2019 | 500,00 | 0,55 | 365| 2,75|
| 25/05/2018 | 24/05/2019 | 500,00 | 0,55 | 365| 2,75|
| 28/05/2018 | 27/05/2019 | 500,00 | 0,55 | 365| 2,75|
| 28/06/2018 | 27/06/2019 | 500,00 | 0,55 | 365| 2,75|
| 29/06/2018 | 28/06/2019 | 1.000,00 | 0,55 | 365| 5,50|
| 01/07/2018 | 30/06/2019 | 17,00 | 0,55 | 365| 0,09|
+--------------------------------------------------------------------+
| Totale interesten 19,34|
Duidelijker bewijs van berekening van getrouwheidsperiode met valutadatum die op 1ste van kwartaal valt kan toch niet geleverd worden: deze loopt vanaf valutadatum, hier 01/07 tot en met 30/06 van het volgend kalenderjaar en verworven getrouwheidsintrest hierop wordt opnieuw bijgeschreven met als valutadatum 01/07.
Ik ben benieuwd of jij een tegenvoorbeeld van ING, waaruit blijkt dat ze het doen zoals jij beweert, kan bezorgen
Geen tegenvoorbeeld nodig en ik begrijp niet goed waarom er een spraakverwarring nodig is.
Want meer dan dat is het niet. We zeggen hetzelfde.
Stel dat jij op 01/07/2018 de intrest kreeg van gelden die van kwartaal 2 2017 tot dezelfde datum van storting in kwartaal 2 2018 gestort werden en intrest hadden opgebracht..
Dan is de storting van dat bedrag gedaan op 01/07/2018.
Dat is het derde kwartaal van 2018.
De intrest op die som die door de bank met valutadatum 01/07 werd gestort wordt berekend ergens eind september en uitbetaald met valutadatum 1 oktober 2019.
Dat is wat ik wil zeggen... En het klopt ook.
Want meer dan dat is het niet. We zeggen hetzelfde.
Stel dat jij op 01/07/2018 de intrest kreeg van gelden die van kwartaal 2 2017 tot dezelfde datum van storting in kwartaal 2 2018 gestort werden en intrest hadden opgebracht..
Dan is de storting van dat bedrag gedaan op 01/07/2018.
Dat is het derde kwartaal van 2018.
De intrest op die som die door de bank met valutadatum 01/07 werd gestort wordt berekend ergens eind september en uitbetaald met valutadatum 1 oktober 2019.
Dat is wat ik wil zeggen... En het klopt ook.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
We zeggen niet hetzelfde en het betreft hier inderdaad geen "mening".
Correcter is te zeggen:
Stel dat je getrouwheidsintrest kreeg met valutadatum 01/07/2018 voor gelden waarvan de getrouwheidspremie verworven werd tijdens kwartaal 2 van 2018.
Dan is de valutadatum van die uitbetaalde intrest dus 01/07/2018.
De getrouwheidsintrest daarop wordt verworden op 30/6/2019 einde dag, dat is dus het tweede kwartaal van 2019 en zal dus uitbetaald worden met valutadatum 01/07/2019.
Dit toont in ieder geval aan dat we niet hetzelfde zeggen...
1) Ik had het over Jeff. Als ik alles aandachtig genoeg gelezen heb, zeggen wij hetzelfde.EarthNvstr1 schreef: ↑20 juni 2021, 14:58
Dan is de valutadatum van die uitbetaalde intrest dus 01/07/2018.
De getrouwheidsintrest daarop wordt verworden op 30/6/2019 einde dag, dat is dus het tweede kwartaal van 2019 en zal dus uitbetaald worden met valutadatum 01/07/2019.
2) Fout. De storting wordt gedaan in een volgend kwartaal.
Valutadatum 01/07... intrest het volgend jaar enkel op het bedrag van die ene storting van 01/07 zal uitbetaald worden op 1 oktober.
Valutadatum 1 juli zeg je... Je moet eens lezen wat een valutadatum is.
Het houdt in dat de intrestberekening gebeurt met inachtneming van enkel die dag, de valutadatum. Niet met eender welke andere dag van het jaar. De 30ste juni is in jouw voorbeeld niet de Valutadatum.
Valutadatum
"""""De datum waarop de vergoeding of de betaling van rente over een bedrag ingaat. De valutadatum is de datum waarop het bedrag dat wordt bij- of afgeschreven rentedragend is of niet meer rentedragend wordt.""""
Laatst gewijzigd door haelewyn op 20 juni 2021, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Terug aan jeff dan als die er nog zin in heeft... 
Geen verschillende mening maar wel een verschillende interpretatie :-)
We horen het misschien wel eens wie de juiste heeft..
Ga het vooral niet vragen in een doorsnee bankkantoor. Die weten het nog minder dan ons.
In tegenstelling met virologen die niets van virussen zouden kennen. Dat laatste klopt niet. Dat van de bankkantoren wel
We horen het misschien wel eens wie de juiste heeft..
Ga het vooral niet vragen in een doorsnee bankkantoor. Die weten het nog minder dan ons.
In tegenstelling met virologen die niets van virussen zouden kennen. Dat laatste klopt niet. Dat van de bankkantoren wel
Pfff....(diepe zucht)
Dit stelde je gisteren:
Ik heb blijkbaar alles nog een jaartje langer laten staan en heb ook nog de berekening uitbetaling van de getrouwheidsintrest op 1 juli 2020 teruggevonden:
Hoe rijm je dit met jouw "interpretatie"?
Dit stelde je gisteren:
Zoals ik aantoonde met de door ING uitbetaalde getrouwheidsintrest op 1 juli 2019: wat je stelt is niet de juiste toepassing.
Ik heb blijkbaar alles nog een jaartje langer laten staan en heb ook nog de berekening uitbetaling van de getrouwheidsintrest op 1 juli 2020 teruggevonden:
Dus ook nog 0,20 euro getrouwheidsintrest op 36,34 euro en die 36,34 euro is de som van de op op 1 juli 2018 (17 euro) en op 1 juli 2019 (19,34 euro) bijgeschreven getrouwheidsintrest. Helemaal correct, zoals het moet.
Verworven getrouwheidspremies - Afrekening 30/06/2020
Bedragen in euro Berekend op 365 dagen
< > = Detail van de overgedragen getrouwheidspremie
| Van | t.e.m. | Bedrag | % |Dagen|Interesten |
| 27/04/2019 | 26/04/2020 | 500,00 | 0,55 | 366| 2,75|
| 29/04/2019 | 28/04/2020 | 500,00 | 0,55 | 366| 2,75|
| 25/05/2019 | 24/05/2020 | 500,00 | 0,55 | 366| 2,75|
| 28/05/2019 | 27/05/2020 | 500,00 | 0,55 | 366| 2,75|
| 28/06/2019 | 27/06/2020 | 500,00 | 0,55 | 366| 2,75|
| 29/06/2019 | 28/06/2020 | 1.000,00 | 0,55 | 366| 5,50|
| 01/07/2019 | 30/06/2020 | 36,34 | 0,55 | 366| 0,20|
| Totale interesten 19,45|
Hoe rijm je dit met jouw "interpretatie"?
Geen idee.
En ik heb geen zin om het bij KBC of anderen te gaan nakijken hoe die het toepassen ...
Wie weet heb je wel gewoon gelijk hiermee he... En denk ik het al sedert de humaniora verkeerd. Kan best.
En ik heb geen zin om het bij KBC of anderen te gaan nakijken hoe die het toepassen ...
Wie weet heb je wel gewoon gelijk hiermee he... En denk ik het al sedert de humaniora verkeerd. Kan best.