Inkomensportefeuille
TIP
Re: Inkomensportefeuille
Mijn doel is ook om op termijn een portefeuille te beheren waaruit ik een inkomen kan halen.
Ik begrijp echter niet wat het voordeel is om dit via dividendaandelen te doen?
Ten eerste, heb je weinig spreiding: 20 aandelen is telkens 5% van je kaptiaal in 1 bedrijf.
Ten tweede gaat er tijdens de opbouw van je portefeuille 25% tot 36% van je dividend naar de staat.
Op termijn heb je zo vooral belastingen betaald, zeker als je de uitgekeerde dividenden gebruikt om opnieuw aandelen te kopen.
Verder stel ik mij de vraag of bedrijven die een dividend uitkeren gemiddeld op termijn beter presteren dan bedrijven die geen dividend uitbetalen?
Is het niet beter om te focussen op kapitaalopbouw (kapitaliserende fondsen ipv distributie fondsen) en afhankelijk van de asset allocatie x % van je portefeuille verkopen als je een inkomen wil?
Ik begrijp echter niet wat het voordeel is om dit via dividendaandelen te doen?
Ten eerste, heb je weinig spreiding: 20 aandelen is telkens 5% van je kaptiaal in 1 bedrijf.
Ten tweede gaat er tijdens de opbouw van je portefeuille 25% tot 36% van je dividend naar de staat.
Op termijn heb je zo vooral belastingen betaald, zeker als je de uitgekeerde dividenden gebruikt om opnieuw aandelen te kopen.
Verder stel ik mij de vraag of bedrijven die een dividend uitkeren gemiddeld op termijn beter presteren dan bedrijven die geen dividend uitbetalen?
Is het niet beter om te focussen op kapitaalopbouw (kapitaliserende fondsen ipv distributie fondsen) en afhankelijk van de asset allocatie x % van je portefeuille verkopen als je een inkomen wil?
Dat lijkt me wel een lastige werkwijze. Elke maand wat deelbewijzen verkopen geeft je niet alleen 'veel werk', maar ook heel wat transactie kosten.steven123 schreef: Is het niet beter om te focussen op kapitaalopbouw (kapitaliserende fondsen ipv distributie fondsen) en afhankelijk van de asset allocatie x % van je portefeuille verkopen als je een inkomen wil?
Terwijl je bij dividenden simpelweg je uitkering ontvangt op je rekening, waar je inderdaad spijtig genoeg 25 tot 36% op moet betalen... Maar je moet zelf geen transactie doen, gewoon wachten op het geld :-)
Maar toch snap ik je vraagstelling wel hoor. Ik gaf zelf al aan enkele posts terug (of in een ander topic) dat deze strategie enkel interessant is als je er heel vroeg mee start (rustig kapitaal opbouwen dankzij de dividenden tegen je pensioen) of als je nu al veel geld hebt (makkelijker spreiding).
hansv,
Ik denk dat wanneer je jong bent, je juist de dividendaandelen moet mijden.
In het begin wil je de dividenden toch herbeleggen, dus betaal je telkens nodeloos RV.
Eens je kapitaal is opgebouwd en je van het inkomen wil genieten zou je eventueel dividendaandelen kunnen kopen.
In het begin wil je de dividenden toch herbeleggen, dus betaal je telkens nodeloos RV.
Eens je kapitaal is opgebouwd en je van het inkomen wil genieten zou je eventueel dividendaandelen kunnen kopen.
Is ook een visie natuurlijk. :-)steven123 schreef:hansv,
Probleem bij starten op latere leeftijd is het risico. Als er dan iets misgaat, heb je minder tijd alles recht te trekken.
Denk dan aan het (oude) regeltje: je percentage in aandelen is 100 - leeftijd.
Als je jong kan starten staan je aandelen hopelijk al op een veel hogere koers tegen je pensioen leeftijd.
Nu goed, in de personal finance zijn er wel degelijk meerdere wegen naar Rome. De juiste vinden is natuurlijk de opgave :-)
Ik zeg niet dat je op jonge leeftijd geen aandelen moet kopen, integendeel.
Alleen wil je tijdens de opbouwfase van je portefeuille toch dat er zo weinig mogelijk dividenden worden uitgekeerd, niet?
En inderdaad, ieder zijn eigen weg
Alleen wil je tijdens de opbouwfase van je portefeuille toch dat er zo weinig mogelijk dividenden worden uitgekeerd, niet?
En inderdaad, ieder zijn eigen weg

spreiding over 20 aandelen is een degelijke spreiding hoor, nog meer spreiden heeft niet veel zin. vergelijk volatiliteit van indexen met 20 50 of 100 aandelen.steven123 schreef:
Ten tweede stel ik mij de vraag of bedrijven die een dividend uitkeren gemiddeld op termijn beter presteren dan bedrijven die geen dividend uitbetalen?
Studies (USA) tonen aan dat aandelen die dividend uitkeren gem beter presteren dan aandelen die dat niet doen.
Er is zon regeltje koop ieder jaar die 10 aandelen uit de DJ met hoogste dividend en die portefeuille klopt in de meeste jaren de DJ.
Groep van aandelen die geen dividend uitkeren valt natuurlijk uiteen in de kneusjes (agfa) en de start ups (biotech)
Hiermee is het meestal alles of niks. Kies je altijd de goede wordt je zeer rijk, ...
Enkel naar dividend kijken vind ik risky, als er geen dividendgroei is zal het aandeel zich op langere termijn als obligatie gedragen en krijg je zonder ongelukken je geld op einde gewoon terug.
aandelen die hun dividend regelmatig verhogen lijkt me een betere strategie, ik kan hiermee over langere periode de beurs significant kloppen. In de periodes van grote beurseuforie blijf ik achter, in andere periodes doe ik het meestal beter zeker in slechte beursjaren.
Ergens is het logisch dat een bedrijf dat jaar na jaar dividend verhoogd uiteindelijk ook een hogere beurskoers moet krijgen.
of ik in the end game veel of weinig RV, heb betaald maakt me niks uit. Het is de totale return van mijn portefeuille die telt en als ik daar onze regering nog wat mee help is dat meegenomen.

Zoals Hans zegt zijn er héél veel wegen naar Rome en nog meer mogelijkheden om op de beurs geld te verdienen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes