Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Inkomsten tellen niet mee

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
NS2SN
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer NS2SN
Verstuur privébericht

Re: Inkomsten tellen niet mee

• Citeer

Bericht door NS2SN » 14 oktober 2019, 11:56

Het huis zou oorspronkelijk van jou geweest zijn, hoe heb je dit dan oorspronkelijk alleen kunnen bekostigen? Uit je laatste post leid ik immers af dat je partner zich als 50% eigenaar heeft ingekocht? Heb je toen niets laten tekenen bij de notaris dat het huis meer van jou was, de renovatie door jou bekostigd was,....? Ik vind dit eerlijk gezegd allemaal erg opmerkelijk, niet?

Los daarvan, heb je 2 manieren ofwel je "inkomsten" in het wit opkrikken met een tijdelijke flexijob. Ofwel je schattingsprijs naar beneden proberen laten stellen zodat je minder moet lenen. Je kan proberen argumenteren dat door het wegvallen van de woonbonus, je huis in de toekomst minder waard zal zijn ;).

Plucheke007
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Plucheke007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Plucheke007 » 14 oktober 2019, 12:12

Bijna 7 jaar geleden heb ik het huis gekocht aan €155000. Wat toen te belenen was met een loon van €1600. Toen waren ze nog minder streng en moest ik als alleenstaande maar €850 overhouden per maand om van te leven. Voor de verbouwingen zijn we na het huwelijk samen €150000 gaan bijlenen. Ik heb toen idd bij de notaris laten vastleggen dat een deel van het huis al door mij afbetaald was. Daardoor moet ik nu slechts €265000 afbetalen, omdat dat het effectief openstaand bedrag van de lening is. Het huis lager schatten heeft hier dus geen effect op.

Dat van de flexijob kan ik bekijken.

Iemand had me gezegd een kamer te verhuren en dit als huurinkomsten te laten meetellen? Maar ze wist het fijne er niet van, is dit eventueel een haalbaar scenario?

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 14 oktober 2019, 12:34

Een webshop in de detailhandel met een jaaromzet > 25k. Dat is één van de betere in Vlaanderen, me dunkt. Maar heb je daar echt een boekhouder voor nodig? Gooi die buiten en bespaar u enkele honderden euri. Je zal ondertussen zelf wel weten hoe je onder de maximum omzetgrens moet blijven, niet ?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 14 oktober 2019, 12:47

Plucheke007 schreef: ↑14 oktober 2019, 12:12 Bijna 7 jaar geleden heb ik het huis gekocht aan €155000. Wat toen te belenen was met een loon van €1600. Toen waren ze nog minder streng en moest ik als alleenstaande maar €850 overhouden per maand om van te leven. Voor de verbouwingen zijn we na het huwelijk samen €150000 gaan bijlenen. Ik heb toen idd bij de notaris laten vastleggen dat een deel van het huis al door mij afbetaald was. Daardoor moet ik nu slechts €265000 afbetalen, omdat dat het effectief openstaand bedrag van de lening is. Het huis lager schatten heeft hier dus geen effect op.

Iemand had me gezegd een kamer te verhuren en dit als huurinkomsten te laten meetellen? Maar ze wist het fijne er niet van, is dit eventueel een haalbaar scenario?
https://www.bouwenwonen.net/artikel/Een ... ning/33839

boskogol
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer boskogol
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door boskogol » 14 oktober 2019, 12:52

Hoeveel banken heb je al geraadpleegd?
Ik ben er eigenlijk 100% zeker van dat er banken zijn (ING en Belfius om er nu maar twee te noemen waarbij ik uit eigen ondervinding spreek) die akkoord zullen gaan als je 950€ overhoudt. Op een loon van 1900€+ en afbetaling van 950€ dus geen enkel probleem.
Dus als voornaamste tip zou ik meegeven van zoveel mogelijk banken af te gaan, en het probleem zal zichzelf misschien al oplossen.
Illegale instructies zoals fictieve huurcontracten zou ik ten stelligste afraden, alle begrip voor je situatie maar wat je momenteel doet is al niet volgens het boekje, ga het dan niet nog erger maken.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 14 oktober 2019, 12:58

Misschien hier eens je licht opsteken.

https://www.immothekerfinotheker.be/N/

NS2SN
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer NS2SN
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door NS2SN » 14 oktober 2019, 14:26

Plucheke007 schreef: ↑14 oktober 2019, 12:12 Bijna 7 jaar geleden heb ik het huis gekocht aan €155000. Wat toen te belenen was met een loon van €1600. Toen waren ze nog minder streng en moest ik als alleenstaande maar €850 overhouden per maand om van te leven. Voor de verbouwingen zijn we na het huwelijk samen €150000 gaan bijlenen. Ik heb toen idd bij de notaris laten vastleggen dat een deel van het huis al door mij afbetaald was. Daardoor moet ik nu slechts €265000 afbetalen, omdat dat het effectief openstaand bedrag van de lening is. Het huis lager schatten heeft hier dus geen effect op.

Ok die lening moet je inderdaad verder blijven afbetalen en daar heeft het inderdaad geen effect op maar indien je huis lager geschat zou worden, moet je minder uitbetalen aan je ex-partner en kan je nu meer inbrengen waardoor je maandelijks bedrag mogelijks zou kunnen dalen (cf. vervroegde terugbetaling).

Ik zou echt niet beginnen met het verhuren van een kamer en dit als extra inkomst laten meetellen. Tenzij je graag een grondige doorlichting van de belastingsadministratie zou willen en aangezien dat je ook foefelt met je kunstenaarstatuut en bijberoep kan dit enkel maar verkeerd gaan...

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 14 oktober 2019, 18:12

Fiscaal voordeel van een kamer te verhuren in je eigen huis
Een ruimte in je eigen woning verhuren heeft natuurlijk ook een fiscaal kantje.
Nog een interessante meerwaarde aan kamerverhuur is dat het gedeeltelijk vrijgesteld is aan inkomstenbelasting.
Deze “hospitakamers” zijn namelijk vrijgesteld tot een bedrag van 4 144 euro per jaar.
Ben je van plan om een kamer te verhuren? Neem dan toch even contact op met de belastingdienst om je plannen te toetsen aan de fiscale regels en zo latere problemen te vermijden!

https://www.bouwenwonen.net/artikel/Een ... ning/33839

Plucheke007
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Plucheke007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Plucheke007 » 14 oktober 2019, 18:41

pukkie007 schreef: ↑14 oktober 2019, 12:34 Een webshop in de detailhandel met een jaaromzet > 25k. Dat is één van de betere in Vlaanderen, me dunkt. Maar heb je daar echt een boekhouder voor nodig? Gooi die buiten en bespaar u enkele honderden euri. Je zal ondertussen zelf wel weten hoe je onder de maximum omzetgrens moet blijven, niet ?
Omzet ligt redelijk hoog voor een webshop in bijberoep omdat de aangekochte producten ook gewoon al duur zijn. Ik heb mijn boekhouding de eerste 2 jaar zelf gedaan, maar omdat ik met buitenlandse aankopen zat werd het wat ingewikkelder en had ik blijkbaar wat fouten gemaakt in aangifte (in mijn eigen nadeel gelukkig). Sinds heb ik een boekhouder.

Plucheke007
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Plucheke007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Plucheke007 » 14 oktober 2019, 18:49

boskogol schreef: ↑14 oktober 2019, 12:52 Hoeveel banken heb je al geraadpleegd?
Ik ben er eigenlijk 100% zeker van dat er banken zijn (ING en Belfius om er nu maar twee te noemen waarbij ik uit eigen ondervinding spreek) die akkoord zullen gaan als je 950€ overhoudt. Op een loon van 1900€+ en afbetaling van 950€ dus geen enkel probleem.
Dus als voornaamste tip zou ik meegeven van zoveel mogelijk banken af te gaan, en het probleem zal zichzelf misschien al oplossen.
Illegale instructies zoals fictieve huurcontracten zou ik ten stelligste afraden, alle begrip voor je situatie maar wat je momenteel doet is al niet volgens het boekje, ga het dan niet nog erger maken.

Hoeveel banken heb je al geraadpleegd?
[/quote]
[/quote]

Zoals iemand hierboven ook aanraadde ben ik reeds bij de Hypotheekwinkel geweest. Zij zeggen niet bij welke banken ze polsen, maar daar was dus het probleem van de niet aanvaardde inkomsten uit kunstenaarsstatuut. En banken die dus een hoger loon wouden zien.

ING is mijn huidige bank. Ik was aan hun reeds gaan vragen, maar toen zeiden ze dat ze geen leningen op 30 jaar geven. En op 25 jaar zou ik €1160 per maand moeten betalen en €850 is niet genoeg om over te houden om van te leven. Heb hun vorige week voor de 2de keer gecontacteerd of ze geen uitzondering willen maken voor die 30 jaar en of ze me ook kunnen antwoorden over het kunstenaarsstatuut, maar hier nog niet opnieuw antwoord van gekregen.

Ik ben zeker van plan om nog banken te contacteren indien nodig, wil kost wat kost het huis houden. Wil gewoon weten wat ik moet zeggen als, als, als, ... mijn opties dus bekijken.

Plucheke007
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Plucheke007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Plucheke007 » 14 oktober 2019, 18:51

ludo schreef: ↑14 oktober 2019, 18:12 Fiscaal voordeel van een kamer te verhuren in je eigen huis
Een ruimte in je eigen woning verhuren heeft natuurlijk ook een fiscaal kantje.
Nog een interessante meerwaarde aan kamerverhuur is dat het gedeeltelijk vrijgesteld is aan inkomstenbelasting.
Deze “hospitakamers” zijn namelijk vrijgesteld tot een bedrag van 4 144 euro per jaar.
Ben je van plan om een kamer te verhuren? Neem dan toch even contact op met de belastingdienst om je plannen te toetsen aan de fiscale regels en zo latere problemen te
Bedankt. Ik ga het zeker bekijken. Ik zou ook echt een kamer willen verhuren, en niet alleen doen alsof ofzo. Weet alleen niet hoe het dan zit met wanneer het contract kan ingaan. De lening kan pas op mijn naam nadat de scheiding rond is, maar het huurcontract in principe ook anders tellen die inkomsten misschien ook niet mee als dat nog gemeenschappelijk is.

Didymus
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Didymus
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Didymus » 14 oktober 2019, 21:52

Kans is reëel dat de bank voor 2 of 3 maanden bewijs zal vragen van die extra inkomsten. Op toekomstige huurinkomsten gaat u zich dus niet kunnen beroepen voor een goedkeuring, vrees ik.

Bij hypotheek.winkel werken ze niet met de klassieke banken, maar eerder met kleine aanbieders zoals bv. Triodos of Federale Verzekering. Argenta en AXA geven nog leningen op 30 jaar, maar misschien eerst eens vragen of ze uw "onzekere" inkomsten in rekening willen nemen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

27 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy