Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Betalen & Kaarten Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

intresten zichtrekeningen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
48 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen - Simulator zichtrekeningen
lila
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer lila
Verstuur privébericht

Re: intresten zichtrekeningen

• Citeer

Bericht door lila » 4 januari 2009, 16:51

Bij dexia is't inderdaad gene vetten.

bibieke73

• Citeer

Bericht door bibieke73 » 4 januari 2009, 16:52

fortis geeft rente op haar zichtrekeningen, maar dat is echt niet veel hoor

dacht dat er minstens 2500 € moet opstaan gedurende minstens een maand en dan intresten aftrekken als je perongeluk is onder nul geweest bent en RV
intrest 0,5 % als ik me niet vergis

enkel zichtrekening van DB geeft mooie intrest denk ik (3%) dacht 3-maandelijkse betaling

BartVW
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer BartVW
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door BartVW » 4 januari 2009, 16:53

Dieter schreef:
lila schreef: Een classic-rekening
Tiens, zou dat dan afhankelijk zijn van het soort van zichtrekening? Ik heb een  blue en krijg daar in elk geval geen interesten op. Op de website van dexia staat inderdaad dat de zichtrekening interesten opbrengt (zonder te specifieren dat dat een bepaalde soort zichtrekening moet zijn), met een uitleg hoe ze dat berekenen. Hoeveel de interest op de zichtrekening bedraagt staat er ook wel niet bij. Zijn er nog mensen die ook interest krijgen op een dexia zichtrekening?
Misschien staat er nauwelijks geld op je zichtrekening waardoor je nauwelijks intresten hebt?  Als ik mij goed herinner staat er in de voorwaarden van dexia dat als het bedrag aan intresten kleiner is dan XXX euro dat je die niet krijgt.

Edit: ik heb het opgezocht in de tarieven van dexia:
Driemaandelijkse berekening, rente geldig voor alle rekeningen
Creditrente op jaarbasis: 0,25 %
Minimumbedrag van de rente (saldo creditrente – saldo debetrente): 1,24 euro
Laatst gewijzigd door Anonymous op 4 januari 2009, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Dieter
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Dieter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dieter » 4 januari 2009, 17:07

BartVW schreef:
Dieter schreef:

Tiens, zou dat dan afhankelijk zijn van het soort van zichtrekening? Ik heb een  blue en krijg daar in elk geval geen interesten op. Op de website van dexia staat inderdaad dat de zichtrekening interesten opbrengt (zonder te specifieren dat dat een bepaalde soort zichtrekening moet zijn), met een uitleg hoe ze dat berekenen. Hoeveel de interest op de zichtrekening bedraagt staat er ook wel niet bij. Zijn er nog mensen die ook interest krijgen op een dexia zichtrekening?
Misschien staat er nauwelijks geld op je zichtrekening waardoor je nauwelijks intresten hebt?  Als ik mij goed herinner staat er in de voorwaarden van dexia dat als het bedrag aan intresten kleiner is dan XXX euro dat je die niet krijgt.

Edit: ik heb het opgezocht in de tarieven van dexia:
Driemaandelijkse berekening, rente geldig voor alle rekeningen
Creditrente op jaarbasis: 0,25 %
Minimumbedrag van de rente (saldo creditrente – saldo debetrente): 1,24 euro
Hey BartVW,

bedankt voor de snelle info. Dat zal inderdaad wel de reden zijn. Ik probeer op mijn zichtrekening ook het absolute minimum te laten staan, zodat ik die drempel om interest te krijgen zodoende blijkbaar niet haal.

maria

• Citeer

Bericht door maria » 4 januari 2009, 17:40

Dieter, omschakelen naar een andere zichtrekening.

Er is inderdaad een formulier om vlot overteschakelen naar een andere zichtrekening.
Maar als alles zo vlot verloopt, heb ik mijn bedenkingen.

Indertijd heb ik alles geleidelijk aan zelf gedaan. Internet bestond toen nog niet. Het waren er ook maar enkele.

Maar pas op indien U leningen hebt bij uw eerste bank. Er zijn veelal bepalingen dat uw wedde bij hen moet toekomen, en soms nog andere bepalingen. Zeker bij leningen met herzienbare rente.
Maar misschien kunt u het omzeilen.

Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening bestond de verplichting om het via een rekening van hen te doen (ASLK). Dat heb ik jarenlang gedaan. Een week voor de bestendige opdracht schreef ik het geld over via een bestendige opdracht van Argenta.Voor de rest gebruikte ik die bank niet meer.
Ik denk dat de banken dat nu misschien niet zo gemakkelijk zullen toelaten.

Äuros

• Citeer

Bericht door Äuros » 4 januari 2009, 18:18

maria schreef: ... Internet bestond toen nog niet..... Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening....(ASLK)..... Dat heb ik jarenlang gedaan.
Overschakelen van zichtrekening is echt géén groot probleem. Nazien van wie je geld ontvangt, ziekenfonds, kinderbijslag,werkgever, vakbond, pensioen, enz... mailtje sturen, domiciliëringen overboeken en het is klaar. Méér dan een half uur werk zal je er echt niet mee hebben.

Eind jaren 70 is ondertussen bijna 40 jaar geleden er is wel wat verandert ondertussen. We hebben zelf al een kleuren tv!

maria

• Citeer

Bericht door maria » 4 januari 2009, 18:33

€uros schreef:
maria schreef: ... Internet bestond toen nog niet..... Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening....(ASLK)..... Dat heb ik jarenlang gedaan.
Overschakelen van zichtrekening is echt géén groot probleem. Nazien van wie je geld ontvangt, ziekenfonds, kinderbijslag,werkgever, vakbond, pensioen, enz... mailtje sturen, domiciliëringen overboeken en het is klaar. Méér dan een half uur werk zal je er echt niet mee hebben.

Eind jaren 70 is ondertussen bijna 40 jaar geleden er is wel wat verandert ondertussen. We hebben zelf al een kleuren tv!
Vermits U het allemaal zo gemakkelijk vindt, zou U beter antwoorden op de vraag van Dieter, inplaats van mijn antwoord in het belachelijke te trekken.
Niemand is er wijzer van geworden hoor, van hetgeen U zegt.

Dieter
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Dieter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dieter » 4 januari 2009, 19:21

maria schreef: Dieter, omschakelen naar een andere zichtrekening.

Er is inderdaad een formulier om vlot overteschakelen naar een andere zichtrekening.
Maar als alles zo vlot verloopt, heb ik mijn bedenkingen.

Indertijd heb ik alles geleidelijk aan zelf gedaan. Internet bestond toen nog niet. Het waren er ook maar enkele.

Maar pas op indien U leningen hebt bij uw eerste bank. Er zijn veelal bepalingen dat uw wedde bij hen moet toekomen, en soms nog andere bepalingen. Zeker bij leningen met herzienbare rente.
Maar misschien kunt u het omzeilen.

Eind de jaren 70 ben ik omgeschakeld naar Argenta. Bij mijn lopende lening bestond de verplichting om het via een rekening van hen te doen (ASLK). Dat heb ik jarenlang gedaan. Een week voor de bestendige opdracht schreef ik het geld over via een bestendige opdracht van Argenta.Voor de rest gebruikte ik die bank niet meer.
Ik denk dat de banken dat nu misschien niet zo gemakkelijk zullen toelaten.
Vermoedde ik. Is volgens mij zelfs tijdje geleden in het nieuws geweest, dat je opdracht kan geven aan bank om alle domicilieringen en dergelijke over te zetten naar andere zichtrekening en dat de bank dat binnen een bepaalde termijn moet doen. Een lening heb ik nog niet, daardoor dat ik ook het nut van een dure zichtrekening te blijven houden momenteel eigenlijk niet zo goed meer inzie  :-[.
€uros schreef:

Niet dak het zelf niet wil doen, maar de bank heeft genoeg aan me verdiend, mogen die dat wel voor mij doen dan ze ;D.

PS: je laatste alinea was misschien grappig bedoeld, toch bekke opletten dat we niet te neerbuigend doen hé.

Dieter
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Dieter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dieter » 4 januari 2009, 19:51

Twas dit wat ik zocht: http://www.febelfin.be/export/sites/def ... dienst.pdf

Lijvig document moet ik zeggen.

Conclusie: veel papierkes om te zeggen dat je alles zelf moet doen.
Laatst gewijzigd door Dieter op 4 januari 2009, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

ecco
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer ecco
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ecco » 4 januari 2009, 20:16

Omwille van de veel te hoge kosten bij dexia ben ik ook veranderd naar Argenta! Ik was al van kleins af bij Dexia (axion) maar ben nu sinds 6 maanden bij Argenta en zeer tevreden. Alles gratis! En op de golden rekening (die ik als zichtrekening gebruik) nog interest ook! Wat een verschil! De omschakeling ging eigenlijk supervlot. Ik heb gewoon een printje gemaakt van domicilies en doorlopende opdrachten via internetbanking en dat aan Argenta gegeven. Nu heb ik enkel nog de classic rekening bij dexia, die ik verdorie nauwelijks gebruik maar waar ik toch nog 15euro per jaar op betaal; straf hoor!

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 4 januari 2009, 20:27

Elders in dit forum wordt o.a. gemeld dat in 2009 een bankverhuizingsdienst wordt voorzien :

"Gazet van Antwerpen, 26/12/08 :

Basisrente daalt, premie valt weg .......
In 2009 zullen ook bij uw bank enkele zaken veranderen. Het meest ingrijpende is wellicht de nieuwe berekening van intresten op een spaarboekje. Maar er staan ook nog een rist andere zaken op stapel.
.................................
Bankverhuizingsdienst :
Verandert u van bank, dan zal de nieuwe bank automatisch de doorlopende opdrachten en domiciliëringen van de oude bank overnemen. Bovendien zal de nieuwe bank de schuldeisers informeren over de aangepaste domiciliëringen. U hoeft dat niet meer zelf te doen."

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 4 januari 2009, 20:37

louise schreef: Elders in dit forum wordt o.a. gemeld dat in 2009 een bankverhuizingsdienst wordt voorzien :

"Gazet van Antwerpen, 26/12/08 :

Basisrente daalt, premie valt weg .......
In 2009 zullen ook bij uw bank enkele zaken veranderen. Het meest ingrijpende is wellicht de nieuwe berekening van intresten op een spaarboekje. Maar er staan ook nog een rist andere zaken op stapel.
.................................
Bankverhuizingsdienst :
Verandert u van bank, dan zal de nieuwe bank automatisch de doorlopende opdrachten en domiciliëringen van de oude bank overnemen. Bovendien zal de nieuwe bank de schuldeisers informeren over de aangepaste domiciliëringen. U hoeft dat niet meer zelf te doen."

In theorie is zo een bankverhuizingsdienst  heel goed.
In de praktijk vrees ik echter het ergste. De banken zullen het misschien proberen in het honderd te laten lopen, zodat de mensen er wat tegenop zien om van bank te veranderen. En al dat bijkomend werk dat de banken gratis moeten doen.
Misschien dat ze weer naar het Grondwettelijk Hof stappen om die wet proberen te laten vernietigen.
Bij die keuze tussen een bankgarantie van 3 maanden ( ipv een huurwaarborg van 2 maanden ) heeft ING al wel bot gevangen bij het Grondwettelijk Hof.
De banken moeten  verplicht voor 3 maanden een bankgarantie aanbieden aan de verhuurder, en de huurder mag die bankgarantie in schijfjes aan de bank betalen.

Dieter
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Dieter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dieter » 4 januari 2009, 21:12

ecco schreef: Omwille van de veel te hoge kosten bij dexia ben ik ook veranderd naar Argenta! Ik was al van kleins af bij Dexia (axion) maar ben nu sinds 6 maanden bij Argenta en zeer tevreden. Alles gratis! En op de golden rekening (die ik als zichtrekening gebruik) nog interest ook! Wat een verschil! De omschakeling ging eigenlijk supervlot. Ik heb gewoon een printje gemaakt van domicilies en doorlopende opdrachten via internetbanking en dat aan Argenta gegeven. Nu heb ik enkel nog de classic rekening bij dexia, die ik verdorie nauwelijks gebruik maar waar ik toch nog 15euro per jaar op betaal; straf hoor!
Goeie tip ! Ik wou ook die overstap maken.

Arcane
Full Member
Full Member

• Citeer

Bericht door Arcane » 5 januari 2009, 14:08

Klein vraagje over die interesten nog: het recht van 15 cent dat ook nog afgetrokken wordt, is dit ook een belasting?

Heb een zichtrekening die ik nog maar een maand heb, dus nog maar nauwelijks heb kunnen gebruiken, en het recht is groter dan mijn interest, dus moet ik nog 11 cent betalen. :P

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 5 januari 2009, 14:13

Arcane schreef: Klein vraagje over die interesten nog: het recht van 15 cent dat ook nog afgetrokken wordt, is dit ook een belasting?

Heb een zichtrekening die ik nog maar een maand heb, dus nog maar nauwelijks heb kunnen gebruiken, en het recht is groter dan mijn interest, dus moet ik nog 11 cent betalen. :P
Sommige banken betalen in dergelijke gevallen de intrest niet uit, zodat je uiteindelijk je saldo niet wordt verminderd.
Weet niet van buiten welke banken dit doen, geen intrest betalen, als het zegelrecht groter dan de intrest is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

48 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Zichtrekeningen & Bankkaarten”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy