Investeren in appartementen
TIP
Re: Investeren in appartementen
Het grote voordeel van vastgoed blijft de hefboom op je eigen vermogen door financiering, dit moet je zelfs in de huidige markt ( oververhit ? ) een rendement van minimaal 10%/ jaar opleveren, nadeel blijft aanzienlijk eigen vermogen nodig zeker als beginnend investeerde (20% +kosten ), voor verdere groei dien je dan ook nog projecten met positieve cashflow te vinden, dit is zeker niet eenvoudig meer.
Een bank heeft echt wel produkten waar ze veel meer mee verdienen dan een hypotheeklening. Die zullen nooit aanraden rechtstreeks vastgoed te kopen, dat is tegen hun eigen commerce.
Ik denk dat het een goed idee is om zijn licht op te steken op fora (en elders). Spijtig genoeg is het moeilijk te weten wie advies geeft uit eigen ervaring, en wat van horen zeggen is. Bij de pros zijn er ook die er belang bij hebben je iets aan te smeren. Zodra er een redementsberekening gemaakt wordt met daarin een meerwaarde verwerkt: afblijven!
Ik denk dat het een goed idee is om zijn licht op te steken op fora (en elders). Spijtig genoeg is het moeilijk te weten wie advies geeft uit eigen ervaring, en wat van horen zeggen is. Bij de pros zijn er ook die er belang bij hebben je iets aan te smeren. Zodra er een redementsberekening gemaakt wordt met daarin een meerwaarde verwerkt: afblijven!
Heb in het verleden zonder bvba of andere , gewon privaat meerdere huizen en appartementen verhuurd. Nooit probleem met de fiscus gehad hoor... maar had buiten dat wel een beroepsinkomen...sintorama schreef: ↑28 juli 2020, 09:42 Er komt een punt waarop de fiscus gaat zeggen dat het een beroepsactivieit geworden is. Als je dit op grote schaal wilt aanpakken dan zou ik dat eigenlijk sowieso via een bvba of iets dergelijks doen.
Denk er ook aan dat de markt voor huurappartementen wel eens oververzadigd kan geraken, als het dat al niet is in bepaalde gemeenten.
Exact Ronnie, wil liefst meerdere bronnen raadplegen, zeker niet enkel dit forum! Enkel de bank dan gaan ze zeker alleen naar hun eigen winkel spreken.ronnie schreef: ↑28 juli 2020, 17:44 Een bank heeft echt wel produkten waar ze veel meer mee verdienen dan een hypotheeklening. Die zullen nooit aanraden rechtstreeks vastgoed te kopen, dat is tegen hun eigen commerce.
Voor een bank maakt da niks uit, of ze nu aan 100 personen elk een lening toestaan, of aan één persoon op termijn 5 leningen als investering...origin schreef: ↑28 juli 2020, 17:52Exact Ronnie, wil liefst meerdere bronnen raadplegen, zeker niet enkel dit forum! Enkel de bank dan gaan ze zeker alleen naar hun eigen winkel spreken.ronnie schreef: ↑28 juli 2020, 17:44 Een bank heeft echt wel produkten waar ze veel meer mee verdienen dan een hypotheeklening. Die zullen nooit aanraden rechtstreeks vastgoed te kopen, dat is tegen hun eigen commerce.
Tuurlijk kan je ‘oneindig’ blijven investeren. Je kan ook oneindig blijven sparen .... alleen geld opdoen zal niet ‘oneindig’ blijven duren... zeker?origin schreef: ↑27 juli 2020, 21:53 Stel, in de huidige context met de lage rentes van de leningen, ik zou reeds een paar appartementen bezitten, is het dan niet mogelijk om met het geld van de huur weer een lening aan te gaan en bvb een nieuw appartementsblok te zetten. En indien die dan af zijn binnen twee jaar, exact hetzelfde te doen met de huur van die appartementen (er vanuit gaande dat de rente niet omhoog zou gaan)?
Wat klopt er niet in het verhaal dat er voor zou zorgen dat je “oneindig” kan blijven herinvesteren en nieuwe appartementsblokken kunt blijven bijzetten?
Landen als België en Amerika kunnen dat blijkbaar wel....
Het gaat hier over verhuren, maar dan nog, zolang je geen werkloosheidsuitkering aanvraagt terwijl je panden renoveert gaat de fiscus zich daar mijn insziens niet mee bemoeien. (Enkel met belasting op meerwaarde.) Tenzij je me kan zeggen dat hier een wet voor is...?
belasting op meerwaarde bij verkoop is enkel binnen de 5jaar terug verkopen denk ik.
Mijn gedacht is appartement kopen met kort lopende lening . Interesten kun je aftrekken van je belasting (vermindert KI of zoiets) . Maar zeker zorgen dat je bij leegstand/wanbetalingen niet in de problemen komt. Want investeren is een beetje ondernemen en ondernemen is ook deels het risico dragen. Wie kon er 5 jaar terug zoiets als corona voorspellen in de gevolgen? (doemdenkers uitgesloten) Maar wat is dan grootste risico vastgoed of aandelen/geld ... Aandelen kun je gemakkelijker van de hand doen maar je moet verkopen aan de prijs van het moment.
Mijn gedacht is appartement kopen met kort lopende lening . Interesten kun je aftrekken van je belasting (vermindert KI of zoiets) . Maar zeker zorgen dat je bij leegstand/wanbetalingen niet in de problemen komt. Want investeren is een beetje ondernemen en ondernemen is ook deels het risico dragen. Wie kon er 5 jaar terug zoiets als corona voorspellen in de gevolgen? (doemdenkers uitgesloten) Maar wat is dan grootste risico vastgoed of aandelen/geld ... Aandelen kun je gemakkelijker van de hand doen maar je moet verkopen aan de prijs van het moment.
Wereldwijd een groot deel van zowat alle virologen.
Net zoals nu +96% van de wetenschap de komende klimaatchaos voorspelt een een deel dat al + 50 jaar doet.
En net zoals zelfs spaargidsleden covid-19 nu nog een hoax noemt zal een groot deel van de spaargidsleden de naderende klimaatchaos een hoax noemen en diegenen die die studies wel lezen en serieus nemen onder de noemer 'doemdenker' vallen. Al komt er geen water meer uit hun kraan en liggen ze te smelten in de zon.
Net zoals bij covid-19 zullen er een paar op tijd hun maatregelen genomen hebben.

De rest zit nog steeds veilig met hun kop in het zand.
Ik heb inderdaad verschillende panden aangekocht ( 3 huizen - 2 appartementen - 1 handelsgelijkvloers en 17 garage boxen om te verhuren. Ongeveer 20/ 25 jaar later heb ik alles verkocht met onbelaste winst uiteraard.
Het is de tijd die tussen koop en verkoop ligt waar de fiscus naar gaat kijken of dit als een beroeps aangelegenheid kan aanzien worden.. . En heb nooit de fiscus over mijn vloer gekregen...
Als je een pand aankoopt, het opknapt en terug verkoopt, en zo verschillende malen, ga je vragen krijgen..
Voila.
Als ik TS zijn uitgangspunt goed begrepen heb komt hij, met de huidige reglementering, met zijn scenario dus ook niet in het vizier van de fiscus.
Als ik TS zijn uitgangspunt goed begrepen heb komt hij, met de huidige reglementering, met zijn scenario dus ook niet in het vizier van de fiscus.