Investeren in appartementen
TIP
Re: Investeren in appartementen
Een collega heeft recent een nieuwbouw project privé afgerond met 6 appartementen waarvan er drie verkocht zijn en drie behouden, bij zijn belastingaangifte de melding gekregen dat een volgende project al betreft het maar een pand als beroepsactiviteit geclassificeerd zal worden, zodra je een activiteit beoefent op regelmatige basis met winst als doel zal je na een aantal panden in het vizier van de fiscus komen.
Pas op Dirk. Uwe collega bouwt 6 appartementen waarvan hij er 3 gaat verkopen. Daar zullen ze eerder over vallen dan over het verhuren van de 3 appartementen.
Als je eenmalig een bouw zet en hier meerwaarde op creëert is dat belastbaar aan 16,5% + gemeentetaks dacht ik.
Als je dat meermaals doet is dat belastbaar in de hoogste (50%) schijf + gemeentetaksen.
Als je eenmalig een bouw zet en hier meerwaarde op creëert is dat belastbaar aan 16,5% + gemeentetaks dacht ik.
Als je dat meermaals doet is dat belastbaar in de hoogste (50%) schijf + gemeentetaksen.
Dit is dus terug van horen zeggen.
Hoe dan ook, als je meer dan 5 jaar wacht is er niks aan te geven en zo blijf je ook onder de radar.
Herhaald iets bouwen en dan snel in verschillende loten verkopen is idd een andere geval dan 1 gebouw met de keer kopen, opknappen, jaren verhuren, en dan verkopen, toevallig met winst. Zelfs al doe je dit maarmaals.
Leningen op korte termijn zou ik zeker vermijden, dit wordt aanzien als een indicator voor de intentie om op korte termijn te verkopen.
Hoe dan ook, als je meer dan 5 jaar wacht is er niks aan te geven en zo blijf je ook onder de radar.
Herhaald iets bouwen en dan snel in verschillende loten verkopen is idd een andere geval dan 1 gebouw met de keer kopen, opknappen, jaren verhuren, en dan verkopen, toevallig met winst. Zelfs al doe je dit maarmaals.
Leningen op korte termijn zou ik zeker vermijden, dit wordt aanzien als een indicator voor de intentie om op korte termijn te verkopen.
@ronnie & @voodoo, we vertellen exact hetzelfde, eenmalig/beperkt of over lange duur kan het een aantal keren privé matig gebeuren, indien je regelmatig deze activiteiten wilt opzetten kan dit best in een vennootschap zodat je ook van alle aftrekmogelijkheden kunt genieten.
Hier ook meer info:
https://www.kbc.be/private-banking/nl/n ... komen.html
Zal tzt de oorspronkelijke wettekst nog eens opzoeken, maar ziet er weer lekker vaag uit in ieder geval.
@ludo toch bedankt voor hierop te wijzen
https://www.kbc.be/private-banking/nl/n ... komen.html
Zal tzt de oorspronkelijke wettekst nog eens opzoeken, maar ziet er weer lekker vaag uit in ieder geval.
@ludo toch bedankt voor hierop te wijzen