IZIMI: wat met je crypto of goud na je (onverwachte) dood?
TIP
Re: IZIMI: wat met je crypto of goud na je (onverwachte) dood?
Dan moet je zelf een andere notaris in Izimi aanduiden.
Dan is Izimi nog wel bruikbaar als digitale kluis voor jou en degenen met wie je deelt.
"Bij het aanmaken van jouw account kun je een notaris aanduiden als jouw bevoorrechte contactpersoon op dit platform. De notaris heeft geen toegang tot jouw profiel en tot de documenten op deze site zolang je ze niet met hem hebt gedeeld. Je kunt op elk moment van notaris veranderen."
Izimi is een digitale kluis als een ander met het verschil dat je er een notaris toegang toe kunt geven, maar dat moet niet.
"Bij het aanmaken van jouw account kun je een notaris aanduiden als jouw bevoorrechte contactpersoon op dit platform. De notaris heeft geen toegang tot jouw profiel en tot de documenten op deze site zolang je ze niet met hem hebt gedeeld. Je kunt op elk moment van notaris veranderen."
Izimi is een digitale kluis als een ander met het verschil dat je er een notaris toegang toe kunt geven, maar dat moet niet.
Izimi kreeg van Test Aankoop het label TA Approved.

https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... sier/izimi

https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... sier/izimi
Het is een beveiligd systeem. Niemand heeft toegang tot je documenten als je hem die toegang niet zelf verleend hebt. Hacking is natuurlijk nooit uitgesloten.
Wat een wantrouwen. Bestaat dat systeem ergens?Is er een historiek waarbij je ongeautoriseerde aanmeldpogingen kunt bekijken?
Kan de fiscus inzage vragen na jouw overlijden?
Men is volgens de wet verplicht om gebruikers te informeren indien er een ongeoorloofde toegang was tot je data.
In de applicatie zelf is er een menu Historiek. Daar kan je nagaan wanneer er werd aangemeld / afgemeld en historiek van je documenten. Op zich zou je daar ongeoorloofd toegang kunnen terugvinden indien je zelf goed bij zou houden welke activiteiten je erop doet.
Denk dat je meer bezorgd moet zijn om de veiligheidsvoorschriften van itsme te volgen. Vooral het punt van "lees goed wat je aan het aanvaarden bent" wanneer je itsme gebruikt is een belangrijke! De meeste fraude op itsme gebeurt doordat mensen blindelings alles aanvaarden zonder na te lezen (SMS krijgen om "tax on web in te vullen" en hierop ingaan, vervolgens aanvaarden van de melding om aan te melden op hun bank).
Ook je eigen eID bijhouden en de PIN aan niemand delen.
Meeste fraude gebeurt nog steeds door de fout van de gebruiker zelf.
In de applicatie zelf is er een menu Historiek. Daar kan je nagaan wanneer er werd aangemeld / afgemeld en historiek van je documenten. Op zich zou je daar ongeoorloofd toegang kunnen terugvinden indien je zelf goed bij zou houden welke activiteiten je erop doet.
Denk dat je meer bezorgd moet zijn om de veiligheidsvoorschriften van itsme te volgen. Vooral het punt van "lees goed wat je aan het aanvaarden bent" wanneer je itsme gebruikt is een belangrijke! De meeste fraude op itsme gebeurt doordat mensen blindelings alles aanvaarden zonder na te lezen (SMS krijgen om "tax on web in te vullen" en hierop ingaan, vervolgens aanvaarden van de melding om aan te melden op hun bank).
Ook je eigen eID bijhouden en de PIN aan niemand delen.
Meeste fraude gebeurt nog steeds door de fout van de gebruiker zelf.
Nee. Het wordt voor de erfgenamen wel eenvoudiger om aan de fiscus een overzicht te bezorgen van de goederen die de overleden persoon nalaat.
Zaken die zo geheim zijn dat je niet wil dat iemand er ooit van weet - de notaris, de fiscus, hackers, ... - moet je er niet in zetten.
Ja, dan krijg je een mail zogezegd van je bank: "Uit controle is gebleken dat er ongeoorloofde toegang is geweest tot uw rekening. Gelieve via de link hieronder in te loggen om te bewijzen dat u de rechtmatige eigenaar bent. Zoniet zal uw rekening uit veiligheidsoverwegingen binnen 48 uur afgesloten worden."

Straks gaat een onschuldige lezer dit nog gelovenYaris schreef: ↑30 juni 2022, 08:26 Ja, dan krijg je een mail zogezegd van je bank: "Uit controle is gebleken dat er ongeoorloofde toegang is geweest tot uw rekening. Gelieve via de link hieronder in te loggen om te bewijzen dat u de rechtmatige eigenaar bent. Zoniet zal uw rekening uit veiligheidsoverwegingen binnen 48 uur afgesloten worden."
![]()

Dus stel dat je iets hebt van 'Ik kies voor mijn huidige notaris waar ik mijn huis bij kocht' (man die inmiddels in de 50 jaar is). Die gaat over 10 jaar met pensioen en je leeft rustig verder, upload af en toe een document en komt te overlijden op een dag.Yaris schreef: ↑30 juni 2022, 00:13 Dan is Izimi nog wel bruikbaar als digitale kluis voor jou en degenen met wie je deelt.
PS: Je voegt geen contacten toe (want zij hoeven niet in die documenten te kunnen).
Dan ben je eigenlijk gesjareld? Je notaris ligt misschien al onder de graszoden en aangezien je geen contacten hebt toegevoegd weten die ook van niets.
Kan een andere notaris er dan nog wel bij of is het dan eigenlijk een hopeloze zaak?
Ik zal eens een concreet voorbeeld geven:
Ik heb een aandelenportefeuille bij MeDirect. Mocht ik morgen sterven, dan wil ik dat het grote deel (pakweg 80% naar mijn zoon gaat) en een kleiner deel (20%) naar mijn petekind.
Maar het spreekt voor zich dat ik dit tijdens 'leven' niet ga uitspreken tegen hen. Ik zou dus een Word-document willen opmaken (als testament) en hen daarin vermelden met alle data, contactgegevens, rijksregisternummer, ...
Maar als dat niet geldig is, geeft het weinig zin om dit te doen.
En ik weet niet in hoeverre zij documenten kunnen inkijken als ik in leven ben? Een voordeel zou zijn is als ze van niets weten en op de hoogte gebracht worden nadat ik ben overleden.
Ik kan het dan ook ten allen tijde wijzigen als ik dat wil
Ik heb een aandelenportefeuille bij MeDirect. Mocht ik morgen sterven, dan wil ik dat het grote deel (pakweg 80% naar mijn zoon gaat) en een kleiner deel (20%) naar mijn petekind.
Maar het spreekt voor zich dat ik dit tijdens 'leven' niet ga uitspreken tegen hen. Ik zou dus een Word-document willen opmaken (als testament) en hen daarin vermelden met alle data, contactgegevens, rijksregisternummer, ...
Maar als dat niet geldig is, geeft het weinig zin om dit te doen.
En ik weet niet in hoeverre zij documenten kunnen inkijken als ik in leven ben? Een voordeel zou zijn is als ze van niets weten en op de hoogte gebracht worden nadat ik ben overleden.
Ik kan het dan ook ten allen tijde wijzigen als ik dat wil