Jaar inkorten lening
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Jaar inkorten lening
[quote=Bart post_id=396279 time=1557560910 user_id=31]
Totaal niet interessant.
Je bespaart 5000 eur rente maar betaalt ook 20/21 jaar 20 eur per maand meer.
Ik zou het niet doen
Totaal niet interessant.
Je bespaart 5000 eur rente maar betaalt ook 20/21 jaar 20 eur per maand meer.
Ik zou het niet doen
Laatst gewijzigd door kraker1999 op 11 mei 2019, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Frederic schreef: ↑10 mei 2019, 16:46Het zal moeilijk zijn hem te overtuigen, hij ziet momenteel die paar duizend euro ...Kevva schreef: ↑10 mei 2019, 16:43 Eerlijk gezegd zou ik het niet doen!
Door de inflatie ga je procentueel minder betalen aan je lening over 20 jaar.
Ook je belastingvoordeel zakt en je moet herfinanciering betalen. Dat zijn dus eigenlijk kosten.
Volgens mij haal je onder de streep meer voordeel door er gewoon vanaf te blijven en met die paar euro’s dat je maandelijks uitspaart (en nu dus vervroegd zou terugbetalen) koop je beter wat anders.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het antwoord van de overheid ivb met de woonbonus :Frederic schreef: ↑9 mei 2019, 08:38Zoals bart zegt kan het voordeel slechts 608€ per persoon bedragen. Dat is dus 1216 €kraker1999 schreef: ↑8 mei 2019, 22:16 Beste mensen, nog een vraagje. Ik heb een lening op 25 jaar deze genomen in 2015.ik moet nu nog 21 jaar en 2 maanden betalen. Nu ben ik deze lening aan het herzien en bij 2 banken heb ik een heel mooi voorstel gekregen op 20 jaar.
Bank a : zou ik mij 6400 euro besparen.
Bank b : zou ik mij 5200 euro besparen.
Zou dit opwegen tegen het jaar minder belasting voordeel.
Nu is het nog afwachten welk voorstel mijn bank ga geven.
Maar bank a geef toch mijn voorkeur op deze 2 voorstellen.
Wat denken jullie hiervan en wat extra tips zijn welkom![]()
Echter sta ik toch wat sceptisch.
Die resterende winst van 4000 € wordt pas gemaakt binnen 20 jaar. De kosten voor herfinanciering worden pas binnen 20 jaar volledig weggewerkt.
Het lijkt nu dat je 4000 € winst kan maken, maar als je de lening zou schrappen binnen ik zeg maar bv 7à8 jaar door bv verhuis, tegenslag, ... dan heb je helemaal geen winst gemaakt.
Extra tip, probeer dat krediet op aanvangsjaar 2019 te krijgen aan zelfde voorwaarden. Dan val je onder geïntegreerde woonbonus dat is een ander fiscaal systeem dan waar je nu in zit met zelfde aftrek. De 10-jarige verhoging blijft normaal opnieuw te lopen dan. Ik heb nog geen bericht gekregen van fod dat het niet zo is. Dat zou dan een besparing zijn van 4à5 jaar van +-350 € pp
Aangezien uw lening dateert van 2015, ga ik ervan uit dat u voor deze lening geniet van de Vlaamse woonbonus, van toepassing voor hypothecaire leningen aangegaan uiterlijk 31 december 2015. De algemene voorwaarden om hiervan te kunnen genieten kan u hier terugvinden.
I. Herfinanciering
Bij een loutere herfinanciering van het openstaand saldo van een bestaande lening zal in principe de datum van de oorspronkelijke lening in aanmerking worden genomen. De herfinancieringslening wordt niet als een nieuwe lening beschouwd, maar wel als een verderzetting van de oorspronkelijke lening. Dit heeft tot gevolg dat als de Vlaamse woonbonus van toepassing was op de oorspronkelijke lening, die ook van toepassing blijft na de herfinanciering.
In uw geval is het ontleende bedrag echter hoger dan het openstaande saldo van de oorspronkelijke lening. U geeft namelijk aan dat er een bijkomend bedrag van 1090 euro of 6000 euro zal geleend worden. Het bedrag dat eventueel bijkomend wordt geleend om bv. de wederbeleggingsvergoeding of de aktekosten van de notaris te betalen, komt niet in aanmerking voor de geïntegreerde woonbonus of een belastingvermindering voor kapitaalaflossingen.
Het bedrag dat bijkomend wordt geleend (bovenop het openstaand saldo) en dat geen betrekking heeft op de wederbeleggingsvergoeding of de aktekosten van de notaris, kan worden beschouwd als een nieuwe lening die onder het stelsel van de geïntegreerde woonbonus zal vallen, waarvoor u de voorwaarden hier terugvindt. In dat geval geldt het keuzestelsel zoals hierna uiteengezet onder het puntje ‘samenloop’ hieronder.
II. Samenloop
Het geleende bedrag boven het geherfinancierde openstaand saldo van de oorspronkelijke lening, geldt als een nieuwe lening. Bij samenloop van leningen aangegaan voor de eigen woning en aangegaan vóór (geherfinancierd openstaand saldo) en vanaf 1 januari 2016 (bijkomend geleend surplus) geldt er een keuzeregeling.
Als u in dat jaar wil blijven genieten van de Vlaamse woonbonus die van toepassing was voor hypothecaire leningen aangegaan vóór 1 januari 2016, dan mag u enkel de uitgaven aangeven die betrekking hebben op de hypothecaire leningen aangegaan vóór 1 januari 2016. U zal derhalve geen Vlaamse belastingvermindering genieten voor de uitgaven van de lening aangegaan na 1 januari 2016.
Wilt u daarentegen onmiddellijk genieten van de geïntegreerde woonbonus, die van toepassing is voor hypothecaire leningen aangegaan vanaf 1 januari 2016, dan kunnen enkel de uitgaven die betrekking hebben op de hypothecaire lening aangegaan vanaf 1 januari 2016 in aanmerking komen voor een Vlaams belastingvoordeel. U zal voor de uitgaven gemaakt voor de lening aangegaan vóór 1 januari 2016 niet langer kunnen genieten van een Vlaamse belastingvermindering.
De keuze voor de geïntegreerde woonbonus is definitief.
In een later belastbaar tijdperk waarin u geen uitgaven meer doet voor de lening aangegaan voor 2016, kan u, indien nog steeds voldaan wordt aan de algemene voorwaarden, gebruik maken van de geïntegreerde woonbonus voor de uitgaven voor de lening aangegaan na 2016.
Zoals aangegeven, zal het steeds het bevoegde federale controlekantoor zijn dat de eindbeslissing zal nemen. Voor meer informatie betreffende uw concrete dossier kan ik u doorverwijzen naar het bevoegde controlekantoor. U kan dit terugvinden op uw aanslagbiljet of door de gevraagde gegevens in te vullen op deze website.
Ik hoop dat ik u hiermee kon verder helpen.