Kan iemand mij raad geven ivm herfinanciering?
TIP
Kan iemand mij raad geven ivm herfinanciering?
Voor de aankoop van mijn huis ben ik in 2007 2 leningen (vaste rentevoet) aangegaan:
1) 100000€ op 25j (rentevoet 4,75%)
2) 115000€ op 30j (rentevoet 4,85%)
Nu is het totale openstaand kapitaal ongeveer 175000€.
Als ik zo de leningen bekijk op spaargids.be, lijkt het me wel een goed idee om een herfinanciering te doen, maar er zijn mij wat dingen onduidelijk:
1) Als ik bij dezelfde bank blijf (Delta Lloyd) voor de herfinanciering, moet ik dan wederbeleggingsvergoeding betalen?
2) Loont het om naar een andere bank over te stappen?
3) Ik zie op spaargids.be dat de lening met de laagste toegekende rentevoet ergens in de Walen is. Is het haalbaar om een lening aan te gaan zo ver van huis?
Alvast bedankt voor de goede raad!
1) 100000€ op 25j (rentevoet 4,75%)
2) 115000€ op 30j (rentevoet 4,85%)
Nu is het totale openstaand kapitaal ongeveer 175000€.
Als ik zo de leningen bekijk op spaargids.be, lijkt het me wel een goed idee om een herfinanciering te doen, maar er zijn mij wat dingen onduidelijk:
1) Als ik bij dezelfde bank blijf (Delta Lloyd) voor de herfinanciering, moet ik dan wederbeleggingsvergoeding betalen?
2) Loont het om naar een andere bank over te stappen?
3) Ik zie op spaargids.be dat de lening met de laagste toegekende rentevoet ergens in de Walen is. Is het haalbaar om een lening aan te gaan zo ver van huis?
Alvast bedankt voor de goede raad!
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Kan iemand mij raad geven ivm herfinanciering?
Uw eigen bank zal niet staan springen om een veel lagere, marktcomforme voet te geven, tenzij je voorstellen van andere banken onder de neus duwt en hoe graag ze je willen houden. Maar uw bank weet ook dat overstap naar een andere bank veel geld kost (notaris,...). Ze gaan dus nooit voorstel van andere bank matchen. Maar je zal wel wederbeleggingsvergoeding betalen als je nieuwe voet/looptijd verkrijgt.
Het loont zeker de moeite te veranderen van bank. Je zal gewoon moeten rekenen of het voordelig is. je bent toch al 7jaar ver.
Gebruik hiervoor de handige tool op spaargids. https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afhankelijk van bereidheid hogere/gelijke maandlasten proberen op 15 jaar te lenen?
Hou zeker ook de extra 'eisen' in de gaten. Nieuwe ssv, verplichting brandverzekering te nemen, enz
Het loont zeker de moeite te veranderen van bank. Je zal gewoon moeten rekenen of het voordelig is. je bent toch al 7jaar ver.
Gebruik hiervoor de handige tool op spaargids. https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afhankelijk van bereidheid hogere/gelijke maandlasten proberen op 15 jaar te lenen?
Hou zeker ook de extra 'eisen' in de gaten. Nieuwe ssv, verplichting brandverzekering te nemen, enz
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Deze wederbeleggingsvergoeding is wettelijk beperkt tot 3 maanden intrest op het terugbetaalde gedeelte. In uw geval zou dit
Bij 175.000 x4,85%/4 = 2122
De aktekosten bij lening van 175000 zijn ongeveer 4500 euro
Bij 175.000 x4,85%/4 = 2122
De aktekosten bij lening van 175000 zijn ongeveer 4500 euro
Laatst gewijzigd door ludo op 21 februari 2014, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je meer kan aflossen per maand, zou je dat ook op 1 van de 2 leningen kunnen toespitsen zodat je die enorm veel kunt inkorten tegelijkertijd.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Niet noodzakelijk. Als je bij dezelfde bank een lagere vaste rentevoet kan verkrijgen betaal je normaal gezien enkel dossierkosten (+ eventueel aanpaasing SSV). Al zijn er blijkbaar banken die toch een wederbeleggingsvergoeding vragen, bv omdat de lening eigenlijk niet bij de bank zelf geplaatst werd maar werd "uitbesteed" aan een andere kredietinstelling.reppiepeppie schreef:Maar je zal wel wederbeleggingsvergoeding betalen als je nieuwe voet/looptijd verkrijgt.
Zelf nooit meegemaakt dat de bank in zo'n geval om een wederbeleggingsvergoeding vroeg. Logisch, het bestaande krediet wordt immers niet afgelost.
Voor de rest wel akkoord met eerdere opmerkingen.
Nieuwe ssv is niet noodzakelijk. Zelfs als je naar een andere bank stapt, kan je bestaande ssv gewoon aangepast worden zodat die de nieuwe lening dekt. In mijn geval was deze aanpassing zelfs volledig kosteloos.reppiepeppie schreef:Hou zeker ook de extra 'eisen' in de gaten. Nieuwe ssv, verplichting brandverzekering te nemen, enz
Waarschijnlijk op dit forum al bedacht.
Waarom geen groepsherzieningen aanvragen ? Of groepsaankoop hypothecaire lening ? Of SSV ?
Te moeilijk te organiseren ?
Zolang we als individu optreden, zullen we het gelach betalen.
Waarom geen groepsherzieningen aanvragen ? Of groepsaankoop hypothecaire lening ? Of SSV ?
Te moeilijk te organiseren ?
Zolang we als individu optreden, zullen we het gelach betalen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja anonymous, klopt, maar er zijn banken die t toch vragen. Wij hebben moeten bij de nieuwe bank een ssv nemen (andere maatschappij). Minimum 100%, dus hebben we de goedkoopste partner genomen, de vrouw dus. Mijn ssv mocht ik idd kostenloos overdragen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Het heeft weinig nut ze daar te gaan zoeken. Er zit daar geen bankkantoortje verstopt dat aan iedereen de beste voorwaarden geeft.Elisa schreef: 3) Ik zie op spaargids.be dat de lening met de laagste toegekende rentevoet ergens in de Walen is. Is het haalbaar om een lening aan te gaan zo ver van huis?
Die rentevoeten zijn een indicatie van wat je zou kunnen verkrijgen voor een gelijkaardige lening en dossier - dus dezelfde looptijd, bedrag, variabiliteit, cap, quotiteit (verhouding ontleend bedrag ten op zichte van de vastgoedwaarde) voor ontleners met vergelijkbare lonen en /of vermogens.
Ze zijn een goed startpunt om te weten bij welke banken je de beste kans maakt iets te vinden en bij welke niet.
Hoe begin je aan zo'n herfinanciering? Moet je dan alle banken gaan platlopen en een afspraak met de kantoordirecteur gaan maken ?
Want op hun websites zul je ook niet de voordeligste tarieven vinden.
Als ik naar mijn eigen bank zou stappen denk ik niet dat ze happig zullen zijn om mijn jaarlijkse rentevoet met 1% te doen zakken.
Want op hun websites zul je ook niet de voordeligste tarieven vinden.
Als ik naar mijn eigen bank zou stappen denk ik niet dat ze happig zullen zijn om mijn jaarlijkse rentevoet met 1% te doen zakken.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Je vergelijkt je eigen lening met wat iemand met een gelijkaardig dossier in de huidige markt krijgt; dat stop je dan in de simulator. Of je maakt je eigen berekeningen.
Lijkt een herfinanciering nuttig dan stel je een dossiermap samen en ga je daarmee langs een aantal banken. Je eigen bank doe je pas als je een gevoel hebt wat kan bij een "nieuwe" bank.
Je moet je huidige bank voor een concreet probleem stellen: je eigen bank is vaak pas inschikkelijk als een andere bank "klaar staat" om je in te pikken met een conreet voorstel. Zelfs dan gaan is er veel kans dat hun tegenvoorstel zo berekend is dat het net onder dat van de concurrentie ligt.
Lijkt een herfinanciering nuttig dan stel je een dossiermap samen en ga je daarmee langs een aantal banken. Je eigen bank doe je pas als je een gevoel hebt wat kan bij een "nieuwe" bank.
Je moet je huidige bank voor een concreet probleem stellen: je eigen bank is vaak pas inschikkelijk als een andere bank "klaar staat" om je in te pikken met een conreet voorstel. Zelfs dan gaan is er veel kans dat hun tegenvoorstel zo berekend is dat het net onder dat van de concurrentie ligt.
Die simulatie heb ik al gemaakt wat iemand anders krijgt voor ongeveer hetzelfde bedrag en looptijd. Dat scheelt mij duizenden euro's als ik simuleer.
Hoe stel je die dossiermap samen? Is dat een soort businessplan? Toon je hier aan bank X wat persoon A op spaargids heeft gekregen bij bank X of bank Y in een andere gemeente?
Of welke bronnen kan ik aan de bank tonen buiten spaargids? En gaat die bank dan wel mee in mijn verhaal ook al heb ik nog niks op papier van andere banken?
Hoe stel je die dossiermap samen? Is dat een soort businessplan? Toon je hier aan bank X wat persoon A op spaargids heeft gekregen bij bank X of bank Y in een andere gemeente?
Of welke bronnen kan ik aan de bank tonen buiten spaargids? En gaat die bank dan wel mee in mijn verhaal ook al heb ik nog niks op papier van andere banken?
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Sorry,Oudere Jongere schreef:Niet noodzakelijk. Als je bij dezelfde bank een lagere vaste rentevoet kan verkrijgen betaal je normaal gezien enkel dossierkosten (+ eventueel aanpaasing SSV). Al zijn er blijkbaar banken die toch een wederbeleggingsvergoeding vragen, bv omdat de lening eigenlijk niet bij de bank zelf geplaatst werd maar werd "uitbesteed" aan een andere kredietinstelling.reppiepeppie schreef:Maar je zal wel wederbeleggingsvergoeding betalen als je nieuwe voet/looptijd verkrijgt.
Zelf nooit meegemaakt dat de bank in zo'n geval om een wederbeleggingsvergoeding vroeg. Logisch, het bestaande krediet wordt immers niet afgelost.
Voor de rest wel akkoord met eerdere opmerkingen.
Maar als je je hudig krediet herfinanciert ziet een bank dit als een afbetaling van je bestaande krediet waarvoor ze ALTIJD een wederbeleggingsvergoeding zullen aanrekenen. Dit geldt ook als je verandert van bank (daar komen dan nog notariskosten bij voor je nieuwe krediet).
Mvg,
morse schreef:Die simulatie heb ik al gemaakt wat iemand anders krijgt voor ongeveer hetzelfde bedrag en looptijd. Dat scheelt mij duizenden euro's als ik simuleer.
Beste,
Je drukt het overzicht van je huidige lening(en) af (openstaand kapitaal, (resterende) looptijd, rentevoet, type zeker vermelden).
Je denkt al eens na wat je wil (hoeveel jaar, welk bedrag, ...)
Je presenteert je best ook op een mooi blaadje voor je naar een 'andere' bank trekt (wil je voorwaarden van hen aannemen SSV, Brand, vers kapitaal, hoeveel verdien je ?, is er familie klant bij de bank (helpt bij belfius), ...)
Dan trek je maar eens rond wie in je geinteresseerd is ... en vergelijken (hier op spaargids en wat je krijgt van de bank)
Sommigen zullen je een flauw voorstel doen. Anderen zullen meer interesse hebben. Dan doe je nog een tweede ronde bij de geïnteresseerden en pas dan ga je eens langs bij jouw bankier ...
Succes
Enkele jaren geleden heb ik ook een herfinanciering gedaan van Fortis > KBC.
Mijn ervaringen heb ik toen neergepoot in een apart topic:
herfinancieringen-hoe-hoeveel-wat-t1110 ... nanciering" onclick="window.open(this.href);return false;
herfinancieringen-hoe-hoeveel-wat-t1110 ... ing#p97360" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had eerst een vraag gesteld aan de bank waar ik het krediet had. Daar werd ik op onbeschofte manier afgewimpeld met de melding dat ze me niets interessants konden aanbieden. Daarna naar enkele andere banken geweest en mijn situatie voorgelegd.
Je neemt mee:
* info over je huidge lening (initieel bedrag, startdatum, percentage, looptijd e.d.)
* hudige status (hoeveel nog openstaand kapitaal, huidige rentevoet indien variabel)
* loonbrieven, lijstje met eventueel andere leningen die je hebt, verzekeringen, spaargeld, andere beleggingen
* je plannen: wil je spaargeld gebruiken om de lening al in te korten? Hoeveel wens je maandelijks af te belalen, looptijd etc etc
Belangrijk dat je dat reeds in je hoofd hebt. Het maakt altijd een goeie indruk dat je concrete ideën hebt. De persoon voor je weet onmiddellijk dat je van wanten weet. Ze hebben geen noob voor zich die ze alles kunnen wijsmaken...
Ik gooi nooit al mijn troeven in het begin op tafel. Geef nooit bij de kennismaking aan dat je bij een andere bank geweest bent, ofzo.
Als je zegt dat je bij Bank X bijvoorbeel 3,50% gekregen hebt, weet de bank dat ze je reeds kunnen binnenhalen met 3,49%
Vraag hen naar hun beste percentage. Ligt het hoger, kan je meegeven "aaah zo? Nja, elders word ik beter behandeld"
Mijn ervaringen heb ik toen neergepoot in een apart topic:
herfinancieringen-hoe-hoeveel-wat-t1110 ... nanciering" onclick="window.open(this.href);return false;
herfinancieringen-hoe-hoeveel-wat-t1110 ... ing#p97360" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had eerst een vraag gesteld aan de bank waar ik het krediet had. Daar werd ik op onbeschofte manier afgewimpeld met de melding dat ze me niets interessants konden aanbieden. Daarna naar enkele andere banken geweest en mijn situatie voorgelegd.
Je neemt mee:
* info over je huidge lening (initieel bedrag, startdatum, percentage, looptijd e.d.)
* hudige status (hoeveel nog openstaand kapitaal, huidige rentevoet indien variabel)
* loonbrieven, lijstje met eventueel andere leningen die je hebt, verzekeringen, spaargeld, andere beleggingen
* je plannen: wil je spaargeld gebruiken om de lening al in te korten? Hoeveel wens je maandelijks af te belalen, looptijd etc etc
Belangrijk dat je dat reeds in je hoofd hebt. Het maakt altijd een goeie indruk dat je concrete ideën hebt. De persoon voor je weet onmiddellijk dat je van wanten weet. Ze hebben geen noob voor zich die ze alles kunnen wijsmaken...
Ik gooi nooit al mijn troeven in het begin op tafel. Geef nooit bij de kennismaking aan dat je bij een andere bank geweest bent, ofzo.
Als je zegt dat je bij Bank X bijvoorbeel 3,50% gekregen hebt, weet de bank dat ze je reeds kunnen binnenhalen met 3,49%
Vraag hen naar hun beste percentage. Ligt het hoger, kan je meegeven "aaah zo? Nja, elders word ik beter behandeld"