Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Kleine nieuwbouw of toch ouder huis kopen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
58 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
ronnie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ronnie
Verstuur privébericht

Re: Kleine nieuwbouw of toch ouder huis kopen?

• Citeer

Bericht door ronnie » 5 september 2017, 15:34

Ik ben voorstander van ouder huis en renoveren vanwege de financiële kant. Heb zelf nooit nieuwbouw gedaan, wel (laten) renoveren (meermaals, eigen woonst en investeringen).

Mijn opmerkingen ivm andermans nieuwbouw(en):
- De nieuwbouw zou zoveel praktischer zijn dan bestaand huis, want nieuwbouwers hebben meestal geniale ideeen waarvoor de mensen 20 jaar geleden te dom waren. ... in de praktijk is praktisch meestal synoniem voor kleine kamers en kleine tuin.
- Budget: wordt bij nieuwbouw meestal overschreden.
- Garantie: mensen denken dat er zeer veel garantie is, de praktijk is anders. Veel bouwbedrijven laten mensen denken dat alles 10jarige garantie is, totdat de echte garantie voorbij is...
- Waardevast: waarom zijn 20 jaar oude huizen zoveel goedkoper dan nieuwbouw? Een oud huis is na 20 jaar oud. Een nieuw huis ook, want binnen 20 jaar zijn er allerhande nieuwe eigenschappen onmisbaar.

Delete
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Delete
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Delete » 5 september 2017, 21:48

financieel is renoveren altijd interessanter. Heb zelf 6 jaar geleden een te verbouwen rijwoning van 200.000 euro gekocht van een 160m2. Aankoopkosten allin 17000 euro. Volledig zelf naar mijn goesting gerenoveerd voor +- 40.000 euro. +-10.000 euro teruggekregen van renovatiepremie ed. Maw alles tezamen +- 250.000 euro. Huiswaarde nu = 300 a 350.000 euro.

Ik moet er wel bijzeggen, ik ben er 5 jaar elke zaterdag mee bezig geweest 😀, kheb ook alles moeten googelen en leren...

Maar alsk dat vergelijk met nieuwbouw,
160m2, dat is al 200.000 euro zonder BTW en zonder de grond. of wat sleutel op de deur vragen voor bvb een extra stopcontact, amai.

Fredje28
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Fredje28
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Fredje28 » 5 september 2017, 22:10

Mijn vriendin (22j) en ikzelf (28j) hadden ook hetzelfde dilemma: ofwel een nieuwbouw woning ofwel een te renoveren woning kopen. We waren eigenlijk volledig overtuigd van een nieuwbouw maar toen we gingen gaan informeren bij de bank hoeveel we konden lenen raadde de bankier ons een te renoveren woning aan: even duur als een nieuwbouw maar veel meer grond, meer mogelijkheid om te veranderen en alles naar ons goesting te renoveren.

Uiteindelijk zijn we gebotst op een alleenstaande woning, bouwjaar 1992, 852m2 totale grondoppervlakte,...mijn vader is er al 2 maanden aan het werk en eind deze maand verhuizen we. En wat zijn we blij dat we de raad van onze bankier opgevolgd hebben: dol dol dolblij met onze villa :) ;D !!!!

Stulys
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Stulys
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stulys » 5 september 2017, 22:18

Ik stem toch voor nieuwbouw. Bij ons in de wijk kleine maar degelijke huisjes van een bouwpromotor aan 320.000 sleutel op de deur.
Wij hebben juist een ouderlijke woning verkocht van 1963 (E511) aan 170.000. Goed in orde maar toch in nabije toekomst werken nodig aan isoleren, dak, ramen, badkamer, electriciteit etc.

Dus 170k plus kosten plus werken snel 290.000 en je blijft met de beperkingen en risico's zitten van een oud huis.

MP1980
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer MP1980
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MP1980 » 6 september 2017, 00:34

Een oud huis blijft een oud huis dan kunt ge er nog bovenop uw aankoopprijs 150000 tegenaan zwieren in principe blijft ge oude rommel verbergen/verbeteren ( nu heb ik het wel over huizen uit de jaren 60 enz...!

Meestal geen badkamer boven en/of toilet, kleine ruimtes/slaapkamers met meestal nog schuine plafonds waar ge dan geen kant mee uit kunt.
verwarmingsbuizen 3/4 door heel het huis over de muur, koude ongeïsoleerde vloeren in de winter, weinig stopcontacten doorheen het hele huis enz.. enz..

Been there done that ...1 tip moest ge het uw kunnen permitteren koop aub geen woning van de jaren 50 tot 70.
ge gaat het u nog beklagen.

Betaal liever paar 100€ meer voor een ''recentere bouw''

Het beste ben je af mijn inziens om een huis rond 2005 a 2010 te kopen dan heb je wel de isolatienormen/comfort mee van een ''nieuwbouw'' en toch enkel groot beschrijf ipv 21% btw.

Renovatie is trouwens ook tot 3 keer duurder dan nieuwbouw.

Wij konden als starters oorspronkelijk ook geen recente bouw betalen maar als ik nu zie qua prijs/comfort heb ik toch veel geld weggesmeten met allerhande verbouwingen indertijd.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 6 september 2017, 00:44

Delete schreef: ↑5 september 2017, 21:48 financieel is renoveren altijd interessanter. Heb zelf 6 jaar geleden een te verbouwen rijwoning van 200.000 euro gekocht van een 160m2. Aankoopkosten allin 17000 euro. Volledig zelf naar mijn goesting gerenoveerd voor +- 40.000 euro. +-10.000 euro teruggekregen van renovatiepremie ed. Maw alles tezamen +- 250.000 euro. Huiswaarde nu = 300 a 350.000 euro.

Ik moet er wel bijzeggen, ik ben er 5 jaar elke zaterdag mee bezig geweest 😀, kheb ook alles moeten googelen en leren...

Dus voor 260 dagen (52 weken X 5 jaar) hebt ge 75.000 ermee gewonnen? En hoeveel van die 30% waardecreatie werd veroorzaakt door inflatie ipv uw werk, zweet en tranen? Als we een gemiddelde inflatoire stijging van 2.5% per jaar nemen, leverden uw 260 dagen werk 40.000 EUR op. Ofte geen 150 euro per dag. Het is u gegund, daar niet van. Maar soms is het sop de kool niet waard

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 6 september 2017, 00:46

Fredje28 schreef: ↑5 september 2017, 22:10

Uiteindelijk zijn we gebotst op een alleenstaande woning, bouwjaar 1992, 852m2 totale grondoppervlakte,...mijn vader is er al 2 maanden aan het werk en eind deze maand verhuizen we. En wat zijn we blij dat we de raad van onze bankier opgevolgd hebben: dol dol dolblij met onze villa :) ;D !!!!
En dolblij met uw vader ook, hoop ik O0 Zijn de renovaties wat vlot verlopen, of kwamen er gaandeweg nog 'extraatjes' bij?

MP1980
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer MP1980
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MP1980 » 6 september 2017, 02:24

Delete schreef: ↑5 september 2017, 21:48 financieel is renoveren altijd interessanter. Heb zelf 6 jaar geleden een te verbouwen rijwoning van 200.000 euro gekocht van een 160m2. Aankoopkosten allin 17000 euro. Volledig zelf naar mijn goesting gerenoveerd voor +- 40.000 euro. +-10.000 euro teruggekregen van renovatiepremie ed. Maw alles tezamen +- 250.000 euro. Huiswaarde nu = 300 a 350.000 euro.

Maar alsk dat vergelijk met nieuwbouw,
160m2, dat is al 200.000 euro zonder BTW en zonder de grond. of wat sleutel op de deur vragen voor bvb een extra stopcontact, amai.
Tiens wij hadden 8.5 jaar geleden onze woning gekocht aan ongeveer dezelfde prijs 190.000 met 927m2 grond en ook ergens een plusminus 150m2 bewoonbare oppervlakte.

Vergeet het maar dat ge nu voor uw huis 300 a 350k gaat krijgen bij verkoop dat dachten wij ook alles wat we erin stoppen krijgen we wel terug bij verkoop.

Het begint al bij uw grond dat is enkel vanaf de rooilijn tot een bepaalde meter bouwgrond de rest is braakliggend en ''niks'' ( veeeel minder ) waard.

We hadden overal nieuw ramen en deuren, nieuwe badkamer (alles Grohe afgemonteerd ) met inbouw douche delen ,regendouche enz... nieuwe keuken ( alles Siemens ) kookplaat alleen al 1400€ flexinductie.

Nieuwe daken met luxlight lichtstraat/koepel met electronische screen ( lichtstraat kosste al dik 6000€ ).

Verkoopprijs 219000€ hebben wel de vraagprijs gekregen omdat vergelijkbare woningen in de buurt je al direkt de keuken en badkamer uit kon zwieren.

Ik weet dus niet wat je met uw 40k allemaal hebt kunnen doen maar daar kwamen wij enkel toe voor een keuken,badkamer en nieuwe gasketel??

Galactic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Galactic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Galactic » 6 september 2017, 08:06

Resoluut voorstander van nieuwbouw.

- Up-to-date indeling van de woning
- Lagere energie en stookkosten wegens betere isolatie
- Alles recent, minder onverwachtte omstandigheden

En blijkbaar kun je enkel aan je woning werken als het renovatie is, bij nieuwbouw kun je natuurlijk niks zelf doen als ik er hier enkele moet geloven ::) Ik ben zeer blij met mijn nieuwbouw villa met overal 3-dubbel glas, nooit oververhitting, zelfs niet bij een hittegolf K en E-peil waar een gerenoveerde woning nooit bij in de buurt zal komen met kwasie geen stookkosten (dat scheelt al 600 x 20 jaar = 12.000 euro). Bovendien heb ik elk jaar 60 m3 goedkoop regenwater, zonnepanelen die niet zichtbaar zijn op mijn plat dak...

Ik wil ze de kost niet geven, mensen met een verbouwing die achteraf zeggen, had ik maar een nieuwbouw gedaan. De risico's op budget overschrijding is zeker groter bij verbouwing dan bij nieuwbouw. Want oei lekkage, leiding die versleten is, exotische buizen, riolering vernieuwen, geen sifonput, lekkend dak, pannen versleten maar niet meer verkrijgbaar, houtrot in dakconstructie (of andere plaatsen) badkamer moet volledig gerenoveerd worden, keuken gesloopt, 4 containers bouwpuin en rommel afvoeren aan 250 euro per container, staat van het buitenschrijnwerk, houtrot, oei muur moet uitgebroken worden maar is draagmuur dus gaat niet enz, enz enz... succes met 2 linkse handjes.

Dan beter om wat baksteentjes aan te geven en mortel maken bij uw aannemer voor uw nieuwbouw... NIET twijfelen, ga voor nieuwbouw. Zoek een goed architect, en werk met losse aannemers, kijk niet naar de laagste prijs maar zoek vaklieden met een goede betrouwbaarheid en reputatie.

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TNTim » 6 september 2017, 09:14

MP1980 schreef: ↑6 september 2017, 02:24We hadden overal nieuw ramen en deuren, nieuwe badkamer (alles Grohe afgemonteerd ) met inbouw douche delen ,regendouche enz... nieuwe keuken ( alles Siemens ) kookplaat alleen al 1400€ flexinductie.
Als je renoveert om de herverkoopwaarde op te krikken, ga je best niet voor dure merken.
1.400€ voor een kookplaat ga je er inderdaad nooit uit halen. Steek je daar een gewone, merkloze, inductiekookplaat van +-300€ in, dat waarschijnlijk wel.
MP1980 schreef: ↑6 september 2017, 02:24Ik weet dus niet wat je met uw 40k allemaal hebt kunnen doen maar daar kwamen wij enkel toe voor een keuken,badkamer en nieuwe gasketel??
Wij zijn voor degelijk en goedkoop gegaan en moesten ook een keuken/badkamer van 0 opbouwen. Voor keuken/badkamer/nieuwe gasketel samen kwamen we op nog geen 20.000€. Keuken incl toestellen, badkamer incl grote douche en bad, gasketel is krachtiger genomen dan nodig.

Wij weten ook niet of we hier heel ons leven willen blijven wonen, waarom dan gaan voor duurdere, maar daarom niet degelijkere, materialen...

rodes
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer rodes
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door rodes » 6 september 2017, 10:09

MP1980 schreef: ↑6 september 2017, 02:24 ...

Tiens wij hadden 8.5 jaar geleden onze woning gekocht aan ongeveer dezelfde prijs 190.000 met 927m2 grond en ook ergens een plusminus 150m2 bewoonbare oppervlakte.

Vergeet het maar dat ge nu voor uw huis 300 a 350k gaat krijgen bij verkoop dat dachten wij ook alles wat we erin stoppen krijgen we wel terug bij verkoop.

Het begint al bij uw grond dat is enkel vanaf de rooilijn tot een bepaalde meter bouwgrond de rest is braakliggend en ''niks'' ( veeeel minder ) waard.

We hadden overal nieuw ramen en deuren, nieuwe badkamer (alles Grohe afgemonteerd ) met inbouw douche delen ,regendouche enz... nieuwe keuken ( alles Siemens ) kookplaat alleen al 1400€ flexinductie.

Nieuwe daken met luxlight lichtstraat/koepel met electronische screen ( lichtstraat kosste al dik 6000€ ).

Verkoopprijs 219000€ hebben wel de vraagprijs gekregen omdat vergelijkbare woningen in de buurt je al direkt de keuken en badkamer uit kon zwieren.

Ik weet dus niet wat je met uw 40k allemaal hebt kunnen doen maar daar kwamen wij enkel toe voor een keuken,badkamer en nieuwe gasketel??
Bestaande woning, volledig gerenoveerd 150m2 voor 219.000 op 927m2 grond met nieuw ramen en deuren, nieuwe badkamer (alles Grohe afgemonteerd ) met inbouw douche delen ,regendouche enz... nieuwe keuken ( alles Siemens ) kookplaat alleen al 1400€ flexinductie, nieuwe daken met luxlight lichtstraat/koepel met electronische screen ( lichtstraat kosste al dik 6000€ ).

En hoeveel zou dit kosten nieuwbouw met die kwaliteit van materialen?

Ik bedoel maar dat er toch zakjes te doen zijn bij bestaande huizen, hoeft perse geen grote renovatie te zijn.

Fredje28
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Fredje28
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Fredje28 » 6 september 2017, 10:46

Poldermol schreef: ↑6 september 2017, 00:46
Fredje28 schreef: ↑5 september 2017, 22:10

En dolblij met uw vader ook, hoop ik O0 Zijn de renovaties wat vlot verlopen, of kwamen er gaandeweg nog 'extraatjes' bij?
Mijn vader, die tevens in pensioen is, was dolblij toen we een huis wilden kopen met werk aan.
Hij heeft altijd in de bouw gezeten en hij doet niets liever dan renovatiewerken... maar zonder hem gingen we sowieso een nieuwbouw gekocht hebben want ikzelf heb 2 linkse handen :P . Indertijd hebben we enkele nieuwbouw woningen gaan bekijken maar dan moet je tevreden zijn met een grondopp. van +/- 300 m2 en dit voor de zelfde prijs wat we nu betaald hebben.
De renovaties verlopen heel vlot, wel enkele 'kleine' kosten waar we geen rekening mee gehouden hadden maar gelukkig heb ik genoeg spaarcentjes...op de bank brengt het toch niets op :D ;D .

Cronos
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door Cronos » 6 september 2017, 11:47

MP1980 schreef: ↑6 september 2017, 00:34 Een oud huis blijft een oud huis dan kunt ge er nog bovenop uw aankoopprijs 150000 tegenaan zwieren in principe blijft ge oude rommel verbergen/verbeteren ( nu heb ik het wel over huizen uit de jaren 60 enz...!

Meestal geen badkamer boven en/of toilet, kleine ruimtes/slaapkamers met meestal nog schuine plafonds waar ge dan geen kant mee uit kunt.
verwarmingsbuizen 3/4 door heel het huis over de muur, koude ongeïsoleerde vloeren in de winter, weinig stopcontacten doorheen het hele huis enz.. enz..

Been there done that ...1 tip moest ge het uw kunnen permitteren koop aub geen woning van de jaren 50 tot 70.
ge gaat het u nog beklagen.

Betaal liever paar 100€ meer voor een ''recentere bouw''

Het beste ben je af mijn inziens om een huis rond 2005 a 2010 te kopen dan heb je wel de isolatienormen/comfort mee van een ''nieuwbouw'' en toch enkel groot beschrijf ipv 21% btw.

Renovatie is trouwens ook tot 3 keer duurder dan nieuwbouw.

Wij konden als starters oorspronkelijk ook geen recente bouw betalen maar als ik nu zie qua prijs/comfort heb ik toch veel geld weggesmeten met allerhande verbouwingen indertijd.
De grootste meerwaarde heb ik gerealiseerd op de aankoop van een 16de-eeuws gebouw gelegen in het centrum van een Vlaamse provinciestad. Kleine koten, schuine plafonds? Plafonds van 360 cm hoog ja, een zolder waar je bijna een hedendaags appartement in kwijt kon en kelders waar je bij wijze van spreken een feest in kon geven. Een constructie zo solide dat je ze in geen 100 jaar kapot krijgt.
Mijn recentste aankoop ligt op 2 km van een dorpscentrum midden in een bosrijke villawijk. Na renovatie zijn de isolatiewaarden (van 14 cm PUR tot 26 cm rotswol) en het beschikbaar comfort (full led, A+..., nulenergierekening,...) hoger dan in menig recente nieuwbouw. De totaalprijs (aankoop + renovatie en inrichting) is slechts een fractie van de kost van een bouwperceel in deze wijk. Als bonus heb ik er nog een bebouwbaar bouwperceel gratis bijgekregen (kavels moeten minimaal 20 meter straatbreedte hebben en hier grenst de grond 50 meter aan de straat, de vijver is dus eigenlijk gemakkelijk te verkopen als bouwgrond).

Je moet natuurlijk niet het eerste beste pand kopen maar als je wat uitkijkt en wat geduld kan uitoefenen kan je best goede zaken doen door te renoveren.

Cronos
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door Cronos » 6 september 2017, 11:52

Galactic schreef: ↑6 september 2017, 08:06 Resoluut voorstander van nieuwbouw.

Ieder zijn goesting natuurlijk maar de mensen schrik aanjagen met zaken die te voorkomen zijn helpt ook niemand vooruit.
Iemand die niet uit zijn doppen kijkt kan net zo goed bedrogen worden met een nieuwbouw en al zeker met een sleutel op de deur concept (waar de prijs al heel vlug oploopt als je niet de goedkope voorziene standaarden neemt die alleen als lokkertje dienen).

- Na een grondige renovatie is een oudere woning net zo goed up to date ingedeeld.
- Lagere kosten? Mijn gerenoveerde woning uit 1992 heeft een nulenergierekening. Hoeveel lager wil je nog gaan?
- Ik wil ze de kost niet geven mensen die "onverwachte omstandigheden" tegen komen bij een nieuwbouw. Een aannemer blijft een aannemer.

Iedere keuze heeft zijn voor- en nadelen. Maar mensen afschrikken met horrorverhalen die nergens op gestoeld zijn helpt de zaak ook niet vooruit.
Over enkele jaren zal er trouwens geen vrije keuze meer zijn. Beschikbare onbebouwde percelen blijven niet aan de bomen groeien.

Galactic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Galactic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Galactic » 6 september 2017, 13:38

Cronos schreef: ↑6 september 2017, 11:52
Galactic schreef: ↑6 september 2017, 08:06 Resoluut voorstander van nieuwbouw.

Ieder zijn goesting natuurlijk maar de mensen schrik aanjagen met zaken die te voorkomen zijn helpt ook niemand vooruit.
Iemand die niet uit zijn doppen kijkt kan net zo goed bedrogen worden met een nieuwbouw en al zeker met een sleutel op de deur concept (waar de prijs al heel vlug oploopt als je niet de goedkope voorziene standaarden neemt die alleen als lokkertje dienen).

- Na een grondige renovatie is een oudere woning net zo goed up to date ingedeeld.
- Lagere kosten? Mijn gerenoveerde woning uit 1992 heeft een nulenergierekening. Hoeveel lager wil je nog gaan?
- Ik wil ze de kost niet geven mensen die "onverwachte omstandigheden" tegen komen bij een nieuwbouw. Een aannemer blijft een aannemer.

Iedere keuze heeft zijn voor- en nadelen. Maar mensen afschrikken met horrorverhalen die nergens op gestoeld zijn helpt de zaak ook niet vooruit.
Over enkele jaren zal er trouwens geen vrije keuze meer zijn. Beschikbare onbebouwde percelen blijven niet aan de bomen groeien.
Eerst 25000 euro investeren in een warmtepomp en 15.000 euro in zonnepanelen, en het dan nul-energie noemen ::)

Ja dat is inderdaad nodig in een oud huis... Het kaf van de koren scheiden bij aannemer is de zaak, maar voor u renovatie heb je ook een aannemer nodig. bij renovate is het dus de gebruikelijke problemen zoals bij nieuwbouw en al de gratis extra onvoorziene omstandigheden omdat je een gebouw koopt van enkele decennia oud. Oei ja, de plakkerij was toch niet meer zo goed als we ons herinneren, hopla + 10.000 euro kost...

En dat val dat veel grond hebben, de meeste mensen hebben daar geen behoefte meer aan. Ik heb een perceel van 750m², heb daarop een moestuin, konijnen en kippen, eingelijk vind ik het al aan de grote kant, en veel mensen hebben dan zelfs geen behoefte aan dat soort zaken, als ze een BBQ kunnen geven en een zandbak voor de kinderen is het al genoeg. De meeste mensen die ik ken rijden niet voor hun plezier het gras af :( bij de generatie onder mij is het nog minder.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

58 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy