Kopen of blijven huren?
TIP
Re: Kopen of blijven huren?
De crusiale vraag is of je U wil verbinden / veroordelen om daar 20/30 jaar minstens te blijven wonen,en of je bereid bent een zware boete te betalen als je vroeger weg wil door onvoorziene omstandigheden.
De VMSW hebben ook een voorkooprecht op je woning als je die ooit zou willen verkopen, en je gaat nooit de prijs krijgen van hun die je denkt ervan terug te krijgen.
Ik persoonlijk zou enkel een eigendom kopen, als ik de vrijheid heb
1/ het te verkopen of te verhuren
2/ wanneer ik wil
3 /aan wie ik wil
4/ aan de prijs die ik wil
Beter kocht ik dan liever iets op de private markt dan via een VMSW.
De VMSW hebben ook een voorkooprecht op je woning als je die ooit zou willen verkopen, en je gaat nooit de prijs krijgen van hun die je denkt ervan terug te krijgen.
Ik persoonlijk zou enkel een eigendom kopen, als ik de vrijheid heb
1/ het te verkopen of te verhuren
2/ wanneer ik wil
3 /aan wie ik wil
4/ aan de prijs die ik wil
Beter kocht ik dan liever iets op de private markt dan via een VMSW.
Nou dat werpt een ander licht op de zaak. Lijkt me al meer een gevangene van je eigen voordeel te zijn.
Je weet toch nooit hoe de buurt/je gezin in de loop der tijden evolueert. Dan zit je daar vast.
Bedankt voor de goede te overdenken argumenten.
De boete zakt wel na verloop van tijd en is in principe de meerprijs die je zou kunnen vragen op de privé-markt.
Er zijn zowel voor- als nadelen aan heel dit project (net zoals die met huren ook te vinden zijn).
In ieder geval een serieuze beslissing!
De boete zakt wel na verloop van tijd en is in principe de meerprijs die je zou kunnen vragen op de privé-markt.
Er zijn zowel voor- als nadelen aan heel dit project (net zoals die met huren ook te vinden zijn).
- WhenDoYouRetire
- Full Member

- Contacteer:
Krijg je dan naast uw goedkoop btw tarief ook nog subsidies voor de aankoop? Anders is 20 jaar wel lang voor een beperkte return.rsca_rsca schreef: ↑5 december 2017, 13:32 Bedankt voor de goede te overdenken argumenten.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
De afbraak van een gebouw en de erop volgende heropbouw van een privéwoning geniet in bepaalde Belgische steden het verlaagd btw-tarief van 6%.voodoo schreef: ↑4 december 2017, 19:52 Raar van die 6% BTW, maar als je zeker bent is het goed hé.
http://www.practicali.be/blog/verlaagd- ... anaf-2017/
Ik lees hier ook 12% BTW, maar bon, zal wel een erkende maatschappij zijn en die kunnen misschien wel wat meer.
Enig idee hoeveel zo'n boete bedraagt? Want 20 jaar... ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar als jullie kinderen willen, later meer verdienen, een job ver van jullie woning vinden, een ouderlijk huis kunnen overkopen, ...
Als jullie piepjong zijn zou ik het misschien wel overwegen.
Volgende voorwaarden moeten vervuld zijn:
de afbraak gaat gepaard met de wederopbouw en ze vormen samen één handeling
het gebouw wordt na de uitvoering van de werken uitsluitend of hoofdzakelijk gebruikt als privéwoning
de privéwoning is gelegen in een van de 32 bedoelde steden (zie hieronder)
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ropbouw#q1
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van die 6% btw?
Neen.Nakal schreef: ↑24 december 2017, 10:40
De afbraak van een gebouw en de erop volgende heropbouw van een privéwoning geniet in bepaalde Belgische steden het verlaagd btw-tarief van 6%.
Volgende voorwaarden moeten vervuld zijn:
de afbraak gaat gepaard met de wederopbouw en ze vormen samen één handeling
het gebouw wordt na de uitvoering van de werken uitsluitend of hoofdzakelijk gebruikt als privéwoning
de privéwoning is gelegen in een van de 32 bedoelde steden (zie hieronder)
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ropbouw#q1
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van die 6% btw?
Want het gaat hier om een aankoop van een woning.
In principe kan de 6% BTW niet. Het zou kunnen dat de maatschappij via een voorafgaande beslissing een akkoord heeft gesloten met de fiscus, een andere mogelijkheid zie ik niet.
Behalve dan dat de 6% niet van toepassing is en dat dat als verrassing achteraf komt.