Kosten beleggingsfondsen
TIP
- TheSuperSandero
- Newbie

- Contacteer:
Re: Kosten beleggingsfondsen
De referentie naar een index als benchmark is eigenlijk zeer relevant. Wat je bedoelt is waarschijnlijk dat de keuze zowel belangrijk als moeilijk is. Men moet waarborgen is dat die zo goed mogelijk aansluit op je strategie. Vervolgens kan naar performance metrics versus de benchmark gaan kijken zoals relative bèta, tracking error & alpha.Aerolla schreef: ↑16 februari 2021, 22:16
Ik vind de woorden "de index" zoveel zeggend.
Echt typerend voor mensen die niet weten wat een index is, en wat erachter ligt
Want: DE index bestaat niet..
Ik heb hier een index gemaakt van de 10 meest verlieslatende aandelen ter wereld, ik neem aan dat je die index bedoelt?
Dan zal het antwoord vermoedelijk zijn dat die 9% beter is dan de index :3
Nee. ik bedoel dat hij niet weet wat de index is.TheSuperSandero schreef: ↑17 februari 2021, 00:15De referentie naar een index als benchmark is eigenlijk zeer relevant. Wat je bedoelt is waarschijnlijk dat de keuze zowel belangrijk als moeilijk is. Men moet waarborgen is dat die zo goed mogelijk aansluit op je strategie. Vervolgens kan naar performance metrics versus de benchmark gaan kijken zoals relative bèta, tracking error & alpha.Aerolla schreef: ↑16 februari 2021, 22:16
Ik vind de woorden "de index" zoveel zeggend.
Echt typerend voor mensen die niet weten wat een index is, en wat erachter ligt
Want: DE index bestaat niet..
Ik heb hier een index gemaakt van de 10 meest verlieslatende aandelen ter wereld, ik neem aan dat je die index bedoelt?
Dan zal het antwoord vermoedelijk zijn dat die 9% beter is dan de index :3
Simpelweg omdat de index ook niet bestaat...
Dus je kan het hem niet kwalijk nemen
Wat benchmarks betreft, is het in mijn ogen ZEER simpel: je moet je rendement afzetten tegenover je alternatief.
Stel: "mocht ik niet beleggen hierin, dan zou ik mijn geld op een spaarrekening zetten"
Dan is je benchmark je spaarrekening
Elke andere vergelijking is gewoon niet relevant (buiten om op te scheppen tegen confrator-beleggers, misschien, en dan nog)
Het belang van benchmarks wordt zwaaaar overschat, vind ik...
Want je zal nu zeggen " ja maar, als ik mijn spaarrekening als benchmark neem, dan doe ik het vaak beter"
Klopt, daarom beleg je toch?
En het grappige is: benchmarks kijken naar het verleden, maar zeggen niks over wat je in de toekomst moet doen..
Dus het enige nut van een benchmark is om je slecht of goed te voelen achteraf
Ik zie in de grafiek dat het fonds zich beweegt zoals zijn segment van de markt. Het verschil ligt o.m. in de lopende kosten (de halfvolle tube).
Klopt helemaal. Met een kost van meer dan 2.5% zou je je benchmark al met 2.5% moeten verslaan om het evengoed te doen. Dit is één van de redenen waarom de merendeel van de actieve vermogensbeheerders er niet in slaagt het beter te doen dan de markt: er verdwijnt een groot deel van de winst in hun eigen zakken.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024