Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Betalen & Kaarten Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Kosten geweigerde domiciliëring

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen - Simulator zichtrekeningen
ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Kosten geweigerde domiciliëring

• Citeer

Bericht door ludo » 13 januari 2021, 12:59

Henkie1984 schreef: ↑13 januari 2021, 12:32 @ludo een domiciliëring is een overeenkomst tussen jou en een bedrijf. Je geeft een bedrijf de toestemming om je facturen direct te innen.

een domiciliering is geen overeenkomst tussen jou en de bank. Ik begrijp wel dat het gepeupel ook een verantwoordelijkheid heeft. Maar hier voelt het voor mij meer als een boete opgelegd door de dank dan een kost die is aangerekend.
En de overeenkomst met de bank die je aangegaan bent om de fakturen van het bedrijf te voldoen zegt dat de bank je domiciliering zal uitvoeren als er voldoende saldo op je rekening staat.. Bij onvoldoende saldo kan de bank je kosten aanrekenen... De bank gaat dat voor U niet voorfinancieren hoor..,, zou al te gemakkelijk zijn

Dietn
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Dietn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dietn » 13 januari 2021, 13:15

Over een 10 jaar bankieren we met z'n allen op de blockchain en hebben we die banken niet meer nodig :)

SMGGM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer SMGGM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SMGGM » 13 januari 2021, 15:34

Grapjas, wie gaat die blockchain onderhouden?
Wat met privacy (iedereen kan zien wat er op de ledger staat dus iedereen kan zien welke transacties je doet)
Wie voorkomt misbruik (als je meer dan 50% van de nodes bezit kan je fraude doen op blockchain, iemand moet dus waarborgen dat dit niet gebeurt). Een private blockchain beheerd door een instantie zoals hmmm banken lijkt me voor de hand liggend ;)
...

Er zullen dus instanties blijven die heel dat boeltje onderhouden of wil je het overlaten aan een of andere tiener met een raspberry pie in zijn woonkamer?

haelewyn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door haelewyn » 13 januari 2021, 15:57

Niemand vertrouwt de banken. Maar een alternatief systeem dat in stand wordt gehouden zoals de cryptomunten zouden ze wel vertrouwen ? Ik alleszins niet.

Of er hier ooit een privaat platform komt genre Alipay en dat dat meer succesvol gaat worden dan betalen met een bankkaart ?
Niet voor mij.

Henkie1984
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Henkie1984
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Henkie1984 » 13 januari 2021, 16:18

ludo schreef: ↑13 januari 2021, 12:59 En de overeenkomst met de bank die je aangegaan bent om de fakturen van het bedrijf te voldoen zegt dat de bank je domiciliering zal uitvoeren als er voldoende saldo op je rekening staat.. Bij onvoldoende saldo kan de bank je kosten aanrekenen... De bank gaat dat voor U niet voorfinancieren hoor..,, zou al te gemakkelijk zijn
U kunt daar blijven zoeken naar bewoordingen die passen bij uw zienswijze maar zelfs de KBC heeft op zijn website staan:
*KBC heeft dan ook louter een uitvoerende functie en doet geen controle op de correctheid van de aangeboden inning.
Vroeger beheerde de bank de domiciliëring, maar dat is niet meer zo. Het is nu de schuldeiser die deze beheert.
Dat maakt dat je niet meer via de bank een domiciliëring kunt openen, wijzigen of schrappen. Daarvoor neem je rechtstreeks contact op met de schuldeiser.
je geeft één keer je akkoord aan de schuldeiser, en vanaf dan gebeuren al je betalingen automatisch. De betaling gebeurt tijdig en zonder dat je eraan hoeft te denken. Zo vermijd je dus ook herinneringskosten voor vergeten facturen.
U blijft vast houden aan een overeenkomst met de bank en daarom kunnen ze kosten aanrekenen, welke overeenkomst? De algemene condities, waar ze inzetten dat ze kosten mogen aanrekenen als een domiciliering geweigerd word? Ik begrijp dat het hier staat, maar kom op als zelfs de KBC bovenstaande op hun website durft zetten.

Een leverancier mag van mij kosten aanrekenen als een domiciliering geweigerd word, maar de bank? De bank faciliteert, als de betaling niet lukt, wat interesseert de bank dat?

Voorschieten? Waar komt dat vandaan?

link naar KBC "domiciliering"
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!

Lirec
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Lirec
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lirec » 13 januari 2021, 17:18

Bedankt voor alle bovenstaande respons. Er zijn denk ik duidelijk 2 te onderscheiden meningen:

1) De kost geweigerde domiciliëring staat vermeld in de algemene voorwaarden van de bank - je moet het dus maar zelf zien te vermijden.
2) Dat staat misschien wel vermeld maar dat is laakbaar gedrag van de bank, omdat er geen enkele reële kost van de bank tegenover staat

De meerderheid (en ikzelf) lijken mij 2 te ondersteunen. Het verbaast me dan ook dat consumenten/bankregulator/overheden/... dit gedrag niet vaker aanklagen. (als dit betekend dat minder banken "gratis" rekeningen aanbieden, dan is dat maar zo. Dat helpt enkel de transparantie vooruit.)

Resterend punt is mijn bedenking in de openingspost (hoe weinig dat ook zal voorvallen): wat met kosten voor een domiciliering die onterecht was? => Door het refundrecht (zie link KBC hierboven "je laten terugbetalen) kan je altijd proberen claimen dat de domicilie-aanbieding, en dus ook de weigeringskost onterecht is. Hoe gaan de banken daarmee om als we dat massaal zouden gaan misbruiken* >:D

*dit is geen oproep daartoe. Ik geef enkel de mogelijkheid aan van laakbaar gedrag door de klant als de bank laakbaar gedrag vertoont :-)

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 13 januari 2021, 18:02

Wie niet akkoord is met de tarieven van zijn bank, staat het vrij om de bankrelatie op te zeggen.

Telkens een bank zijn tarieven aanpast, wordt dit meegedeeld aan de klanten, mét vermelding dat je kosteloos kunt opzeggen.
Als je dan niets doet, dan betekent dit dat je akkoord bent. Dus moet je achteraf niet komen klagen.

-Ofwel ga je dus akkoord met hun tarieven (een bank is een commerciële instelling en hoeft zich niet te verantwoorden waarvoor er al dan niet kosten worden aangerekend);
-Ofwel zie je een kost ingeval van 'onvoldoende saldo bij domiciliering' niet zitten, en dan kun je vrij kiezen om je domicilieringen stop te zetten bij de respectievelijke leveranciers.

haelewyn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door haelewyn » 13 januari 2021, 18:09

Je kan het ook zo zien : voor een normaal gezin : laat een paar duizend euro op je zichtrekening staan. Nooit problemen.

borgie
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer borgie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door borgie » 13 januari 2021, 18:25

haelewyn schreef: ↑13 januari 2021, 18:09 Je kan het ook zo zien : voor een normaal gezin : laat een paar duizend euro op je zichtrekening staan. Nooit problemen.
Inderdaad. Een klein beetje rekenwerk en je weet welke bedragen via domiciliëring geïnd worden. Laat dat op je zichtrekening staan aangevuld met een reserve voor het dagelijkse leven. Zo moeilijk is het niet hoor...
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 13 januari 2021, 20:21

Vroeger betaalde ik zowat alles via domicilieringen.
Maar toen het beheer van domicilieringen niet langer bij de banken, maar bij de leveranciers kwam te liggen, heb ik mij bedacht.
Ik wil niet afhankelijk zijn van leveranciers: ik heb mijn domicilieringen stopgezet en ik kan dus niet meer voor verrassingen komen te staan. En ik hoef ook geen paar duizend euro op mijn zichtrekening te laten staan, voor ingeval van.

Giskart
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Giskart » 13 januari 2021, 21:43

Momenteel staat op de tarieflijst van NewB slechts één enkele kost; een maandelijkse vrij te kiezen bijdrage in de kosten van 0 euro tot 15 euro. En al de rest van mogelijke kosten staat op 0 euro, zoals geweigerde domiciliëring.

Is natuurlijk een speciale situatie aangezien ze in opstartfase zijn. Maar ik hoop dat dit zo blijft. Kan die eenvoud waarderen. Is zoals Ecopower met zijn X cent per kWh. En dat is het dan.

haelewyn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door haelewyn » 13 januari 2021, 23:51

Nefertari schreef: ↑13 januari 2021, 20:21 Vroeger betaalde ik zowat alles via domicilieringen.
Maar toen het beheer van domicilieringen niet langer bij de banken, maar bij de leveranciers kwam te liggen, heb ik mij bedacht.
Eén keer gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een domiciliëring te laten terugbetalen en dat ging erg vlot.
Ik wil mij het gemak van automatisch betalen niet ontzeggen.

Alhoewel... Als de factuur via email komt en je kan het met een paar klikken betalen is het ook wel makkelijk.
Deze week Ethias verzekering, BASE abonnement en ING autoverzekering zo nog betaald. Makkelijk !

Dure maand alweer !

Zwiertje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Zwiertje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Zwiertje » 14 januari 2021, 08:56

Nefertari schreef: ↑13 januari 2021, 20:21 Ik wil niet afhankelijk zijn van leveranciers: ik heb mijn domicilieringen stopgezet en ik kan dus niet meer voor verrassingen komen te staan. En ik hoef ook geen paar duizend euro op mijn zichtrekening te laten staan, voor ingeval van.
Je regelt je betalingen natuurlijk zoals je zelf wil, maar sinds het nieuwe SEPA systeem ben je net minder afhankelijk van je leverancier. Zij 'beheren' de domiciliëring wel, maar jij kan je domiciliëringen wel blokkeren/betwisten/beperken via jouw bank. Je kan een betaling tot 8 weken na datum terugvorderen zonder reden op te geven. Je kan ook op voorhand beperkingen opgeven, bijvoorbeeld: schuldeiser x kan max. om de 3 maanden een bedrag tot max. 100€ van de rekening halen.

Sommige mensen hebben het er moeilijk mee dat een geblokkeerde domiciliëring zichtbaar blijft staan in de lijst, want enkel het bedrijf zelf kan de domiciliëring schrappen. Maar dat is meer kwestie van je autistische trekjes te overwinnen :D

Dixit
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Dixit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dixit » 14 januari 2021, 09:25

Het SEPA-systeem van domiciliëringen is zoals het in Nederland altijd al geweest is.

Dat betekent inderdaad, dat de leverancier de domiciliëringen beheert en daar jouw toestemming niet voor nodig heeft.
Enfin... wettelijk wel, maar in de praktijk niet.

Een willekeurige leverancier kan bij een willekeurige rekening geld gaan halen.

Zo heeft Eneco mijn Nederlandse rekening ineens helemaal leeggehaald.
En daarna zijn ze nog wat doorgegaan. Maar dat werd geweigerd door de bank wegens 'geld op'.
Ik ben geen klant bij Eneco.

De redenering was 'dat kan je allemaal terughalen'.

Maar lirec heeft een interessant punt: naar de extra kosten van de bank kan je fluiten. En dan ?

Giskart
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Giskart » 14 januari 2021, 09:29

Zwiertje schreef: ↑14 januari 2021, 08:56 Sommige mensen hebben het er moeilijk mee dat een geblokkeerde domiciliëring zichtbaar blijft staan in de lijst, want enkel het bedrijf zelf kan de domiciliëring schrappen. Maar dat is meer kwestie van je autistische trekjes te overwinnen :D
Dan ben ik een van die mensen. Lijkt mij iets om tegen de bank in kwestie waar je klant bij bent over te zeuren om een functie in het bankplatform in te bouwen om die te doen verdwijnen op dat niveau. Of toch onzichtbaar maken.

Ik heb een (Nederlandse) schuldeiser die de een betaling doet met steeds maar opnieuw een nieuw betalingsmandaat. Die gebruikt dus een domiciliëring met eenmalig gebruik. Ik erger mij daaraan.

Zou een regel kunnen zijn zoals; alle geactiveerde betalingsmandaten die al 5 niet gebruikt zijn krijgen een automatische blokkering. Alle betalingsmandaten met een blokkering die ouder is dan twee jaar verdwijnen uit het overzicht van betalingsmandaten.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Zichtrekeningen & Bankkaarten”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy