Leek: Beleggen als mid-twintiger, conservatieve ouders
TIP
Re: Leek: Beleggen als mid-twintiger, conservatieve ouders
Ik ben blij dat Dirk dit schrijft, want ik heb het er op dit forum ook al enkele keren over gehad. Op beleggingsgebied is iedereen al vele jaren verwend geworden. De huidige beleggers kunnen zich niet eens meer voorstellen dat men met obligaties ook verlies kan lijden. En aandelen kunnen gerust ook jarenlang dalen. Men moet al ouder zijn en de jaren 70 hebben meegemaakt om zich dat ten volle te kunnen realiseren.Dirk2 schreef: ↑8 oktober 2020, 12:20 De alsmaar lagere rente cyclus duurt nu al 37 jaar met mooie obligatie en aandelen stijgingen. In de jaren en 60 en 70 zijn vele vermogens kapot gegaan door in aandelen te zitten tijdens de toen stijgende rente cyclus. Er zit veel meer geld in de obligatiemarkten en daar zullen de klappen ook verrassend zijn, want men is het al 35 jaar gewoon dat dit veilig is.
Kunnen de huidige beleggers zich ook inbeelden dat aandelen eind de jaren 70 na een jarenlange berenmarkt werden dood verklaard? Ze werden toen niet eens meer als belegging beschouwd: verlies immers gegarandeerd.
Hier de befaamde cover van 12 augustus 1979 van Business Week:

Is toch geen probleem? Het is niet dat je als belegger verplicht zijt te beleggen in aandelen he?MoreOrLess schreef: ↑9 oktober 2020, 09:49Ik ben blij dat Dirk dit schrijft, want ik heb het er op dit forum ook al enkele keren over gehad. Op beleggingsgebied is iedereen al vele jaren verwend geworden. De huidige beleggers kunnen zich niet eens meer voorstellen dat men met obligaties ook verlies kan lijden. En aandelen kunnen gerust ook jarenlang dalen. Men moet al ouder zijn en de jaren 70 hebben meegemaakt om zich dat ten volle te kunnen realiseren.Dirk2 schreef: ↑8 oktober 2020, 12:20 De alsmaar lagere rente cyclus duurt nu al 37 jaar met mooie obligatie en aandelen stijgingen. In de jaren en 60 en 70 zijn vele vermogens kapot gegaan door in aandelen te zitten tijdens de toen stijgende rente cyclus. Er zit veel meer geld in de obligatiemarkten en daar zullen de klappen ook verrassend zijn, want men is het al 35 jaar gewoon dat dit veilig is.
Kunnen de huidige beleggers zich ook inbeelden dat aandelen eind de jaren 70 na een jarenlange berenmarkt werden dood verklaard? Ze werden toen niet eens meer als belegging beschouwd: verlies immers gegarandeerd.
Hier de befaamde cover van 12 augustus 1979 van Business Week:
![]()
Dat beweert ik hier zeker niet. Allesbehalve. Als u mijn oorspronkelijke post hebt gelezen, dan hebt u gemerkt dat dit er ook zo in staat. Maar er zijn er genoeg hier die aan iedereen voortdurend altijd maar aandelen of aandelen-trackers aanbevelen. Het is juist daarom dat ik heb gereageerd.
En was het nu echt nodig om mijn volledige post die hier vlak boven staat, volledig te quoten, inclusief de grote afbeelding ?
En was het nu echt nodig om mijn volledige post die hier vlak boven staat, volledig te quoten, inclusief de grote afbeelding ?

Wat beveel jij dan aan?MoreOrLess schreef: ↑9 oktober 2020, 13:35 Dat beweert ik hier zeker niet. Allesbehalve. Als u mijn oorspronkelijke post hebt gelezen, dan hebt u gemerkt dat dit er ook zo in staat. Maar er zijn er genoeg hier die aan iedereen voortdurend altijd maar aandelen of aandelen-trackers aanbevelen. Het is juist daarom dat ik heb gereageerd.
Goh, wat ik aanbeveel is dat je je goed moet informeren als particuliere belegger. En dat je bepaalt wat je risicotolerantie en beleggingshorizon zijn. Dat zijn 'klassieke' aanbevelingen. Maar hou er rekening mee dat die kunnen veranderen.
Maar waar ik zelf daarbovenop dan nog de nadruk op zou willen leggen is dat je jezelf kent en op basis van je persoonlijkheid en karakter dan beleggingsbeslissingen neemt.
Bijv als je in concrete aandelen wil beleggen dan moet je daar een methodiek en een zekere mate van gestructureerd handelen voor hebben. Als je van jezelf weet dat je nogal impulsief bent, dan blijf je daar dan ook best vanaf. Bijv als je weet van jezelf dat je ongeduldig bent, dan moet je ook niet op langere termijn gaan beleggen, maar dan kies je korte termijnbeleggingen: toch een spaarrekening of een fonds dat belegt in schatkistcertificaten. Bijv als je merkt van jezelf dat je vaak nogal blindelings beleggingstips van anderen volgt - van analisten, beursblaadjes of ook van bijv hier op het forum - dan blijf je ook best van risicovolle beleggingen weg: je moet steeds zelf je onderzoek doen, zo'n beleggingstips kunnen hoogstens een idee zijn waar je dan zelf verder onderzoek naar doet: je moet er tijd in willen steken.
Anderen hebben wellicht nog andere en betere aanbevelingen.
Maar waar ik zelf daarbovenop dan nog de nadruk op zou willen leggen is dat je jezelf kent en op basis van je persoonlijkheid en karakter dan beleggingsbeslissingen neemt.
Bijv als je in concrete aandelen wil beleggen dan moet je daar een methodiek en een zekere mate van gestructureerd handelen voor hebben. Als je van jezelf weet dat je nogal impulsief bent, dan blijf je daar dan ook best vanaf. Bijv als je weet van jezelf dat je ongeduldig bent, dan moet je ook niet op langere termijn gaan beleggen, maar dan kies je korte termijnbeleggingen: toch een spaarrekening of een fonds dat belegt in schatkistcertificaten. Bijv als je merkt van jezelf dat je vaak nogal blindelings beleggingstips van anderen volgt - van analisten, beursblaadjes of ook van bijv hier op het forum - dan blijf je ook best van risicovolle beleggingen weg: je moet steeds zelf je onderzoek doen, zo'n beleggingstips kunnen hoogstens een idee zijn waar je dan zelf verder onderzoek naar doet: je moet er tijd in willen steken.
Anderen hebben wellicht nog andere en betere aanbevelingen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Beetje laat met ''ons'' antwoord, Het is vraag en aanbod en zodra uw bank met u meedenkt is het mis.
Het is dus mis als je klant bent bij de NMB.

-
- Jr. Member
- Contacteer: