Lening bouwgrond
TIP
Re: Lening bouwgrond
Je behoudt een sterke en een zwakke partij. in geval van verkoop heeft zij recht op haar deel, maar eigenlijk zonder meerwaarde/inflatie + ze kan niets afdwingen. Jij hebt ook een beslissingsrecht. Concreet vertaald; als jij niet verkoopt, ziet ze haar centen nooit meer. Je kan overkopen, maar dan moet je overeenkomen qua prijs. En jij kan dat blokkeren...foopah schreef: ↑24 december 2017, 10:51
Nadeel van nu de grond samen te kopen is dat ik dan maar 50% eigenaar ben van de grond en dus maar 50% van de registratierechten van mijn appartement zal terugkrijgen wanneer ik dit verkoop.
Indien we alles correct kunnen laten beschrijven bij de notaris zie ik echt geen probleem. Ik koop de grond alleen, ik steek het geld van mijn appartement in de bouw en ik betaal waarschijnlijk later een pak meer aan de totale afbetaling dan haar omdat ik veel meer verdien. Correct laten beschrijven kan toch eventuele problemen later vermijden ?
Ongelijkheid is nooit een gezonde situatie, neemt niet weg dat ze er wel zijn en in sommige gevallen geen probleem vormt.
WDYR, dat is niet echt correct, maar een veel voorkomende rekenfout. Je mixt heden met toekomst. In deze situatie, moet me even nadenken wat de beste oplossing is. Begint met overeenkomen :-)WhenDoYouRetire schreef: ↑24 december 2017, 16:40 Afhankelijk hoe je de lening wilt verdelen, kan je dat inderdaad op papier laten zetten. Als de man 2/3 van de lening betaalt dan wordt hij eigenaar van 62,5% en de vrouw van 37,5% (250k van de 400k ingestoken).
- WhenDoYouRetire
- Full Member

- Contacteer:
Bedoel je dan rekening houden met gederfde rendementen? In dat opzicht kan ik je volgen. Echter denk ik dat veel koppels dit buiten beschouwing laten voor het gemak.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Neen. Simpel gezegd, in uw redenering neem je toekomstige prestatie nu voor waar aan. Voorbeeld: huis 400.000 eur, ze kopen elks voor 50.000 in, laat lening/schuld van 300.000 eur. Man verdient dubbel, dus je geeft die 2/3 e eigendom en zij 1/3e vermits ze ook zo gaan betalen. Dat is jouw stelling. Maar wat als die morgen uiteen gaan en verkopen? Dan zou hij 2/3e krijgen en zij 1/3e , zonder dat dit eigenlijk verworven is. De constructie waarop je die vermogensverdeling doet, is nog niet gerealiseerd. Je voelt zelf aan dat dit niet correct is. Een pasklare oplossing heb ik echter niet zo direct.WhenDoYouRetire schreef: ↑25 december 2017, 17:29 Bedoel je dan rekening houden met gederfde rendementen? In dat opzicht kan ik je volgen. Echter denk ik dat veel koppels dit buiten beschouwing laten voor het gemak.
- WhenDoYouRetire
- Full Member

- Contacteer:
Klopt maar dat kan de notaris wel regelen. Ik weet niet hoe het exact op papier komt, maar het is wel mogelijk om het probleem dat je aankaart op te lossen.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
ja, bij de notaris kan zowat alles beschreven worden,
maar er blijft het (mogelijke) psychologische aspect dat de ene zich wat "minder" zal voelen dan de andere en dat het toch niet echt haar huis is....
maar er blijft het (mogelijke) psychologische aspect dat de ene zich wat "minder" zal voelen dan de andere en dat het toch niet echt haar huis is....
We wonen al 5 jaar samen in mijn appartement, waar ik alles betaal (lening, belastingen, verzekeringen, elec, water, gemeenschappelijke kosten, eten, drinken + zelfs haar studies) en dat is nog nooit een probleem geweest. Ze geeft zelf aan dat ze waarschijnlijk niet even veel als mij kan gaan afbetalen later en dat is voor geen van ons een probleem. Vind het ook maar logisch dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Als we het 50/50 doen op het niveau dat zij aankan, dan hebben we een woning die we allebei niet willen, dus wie wordt daar beter van.