Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Meerwaardebelasting op aandelen?

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
240 berichten
  • Pagina 8 van 16
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • …
  • 16
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Gebruikersavatar
paul
VIP member
VIP member
Berichten: 10003
Lid geworden op: 01 jun 2007
Locatie: kotsijde
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door paul » 8 september 2014, 17:34

Zolang de "anderen" maar moeten betalen is alles in orde, zolang "wij" uiteraard zelf niets extra moeten betalen.


( Laat de anderen betalen - zou dat geen goede verkiezinsslogan zijn ? )
Omhoog

vdb0
Full Member
Full Member
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jan 2013
Contacteer:
Contacteer vdb0
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door vdb0 » 8 september 2014, 17:46

Meerwaardebelasting invoeren om personenbelasting te verminderen, grapje ofzo? Wanneer heb ik dat nog gehoord? Hier komen alleen maar meer nieuwe belastingen bij. Dat ze eens de federale regering afschaffen, totaal nutteloos en meer geld over dan ze nu tekortkomen.
Meerwaardebelasting zal ook enkel voor de gewone werkende mens zijn die zijn verdiende centen wilt sparen zoals gezinnen die sparen voor een huis of sparen voor pensioen, waarde van een gewoon huis is al rap 500.000euro. De echte rijken zullen het weer kunnen ontlopen zoals altijd en toch eigenaardig dat de politiekers die poortjes nooit sluiten maar het net graag openhouden. Politiekers schieten op hun eigen kiezers, is dat het uit persoonlijk belang? voor hun nutteloze duurbetaalde postjes te kunnen behouden?
En hoe gaan ze die ambtenaren vergoeden die ze meer moeten aanwerven voor de meerwaardebelasting te heffen, met weer een nieuwe belasting? Alé met da bankencrisis al ferm spaargeld verloren dan nog belastingen zoals beurstaksen en RV verhogen om garanties voor de spaarboekjesspaarders te garanderen en binnenkort nog meerwaardetaks mogen betalen op mijn bankaandelen die nog nooit zo laag hebben gestaan. Wedden dat ze de meerwaardetaks zullen afschaffen tijdens de volgende crisis omdat het toch niets meer opbrengt en nadien terug invoeren. Land van gekken wordt dit hier.
Omhoog

JanusBananus
Hero Member
Hero Member
Berichten: 745
Lid geworden op: 10 jan 2013
Contacteer:
Contacteer JanusBananus
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door JanusBananus » 8 september 2014, 18:39

paul schreef:Zolang de "anderen" maar moeten betalen is alles in orde, zolang "wij" uiteraard zelf niets extra moeten betalen.


( Laat de anderen betalen - zou dat geen goede verkiezinsslogan zijn ? )
Ik neem aan dat dit een steun voor mijn pleidooi is? Wat ik voorstel is iedereen te laten betalen. Nu is het zo dat enkel de werkenden betalen.
Omhoog

JanusBananus
Hero Member
Hero Member
Berichten: 745
Lid geworden op: 10 jan 2013
Contacteer:
Contacteer JanusBananus
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door JanusBananus » 8 september 2014, 18:57

Het niveau is hier zo laag aan het gaan dat dit topic beter naar de "Kroeg" verplaatst kan worden. Geen enkele inhoudelijke argumentatie of cijfermatige onderbouwing.

Iedereen kijkt gewoon voor zijn eigen deur. Degenen die eens €1000 winst maken op een aandelenverkoop zijn er van overtuigd dat zij de pineut gaan zijn van een meerwaardebelasting. Hetzelfde met de RV op spaarboekjes. Degenen die €2000 intresten hebben denken dat zij tot de gegoede klasse behoren en zullen opdraaien voor de hogere belastingen. Dream on.

Maar intussen doen deze mensen wel het politieke weerwerk voor de rijken. Totaal gebrainwasht en niet in staat om voor zichzelf te denken en het totale plaatje te zien. Jullie zouden nog op straat komen om de personenbelasting te verhogen zonder het zelf door te hebben...

Geen wonder dat België nummer één is op gebied van personenbelasting als haar inwoners niet eens in staat zijn om te weten wat goed is voor hen.
Omhoog

susu
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 okt 2013
Contacteer:
Contacteer susu
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door susu » 8 september 2014, 19:04

er komen dikwijls nog 1001, dikwijls emotionele, factoren bij kijken Janus.
Zonder CORRECTE cijfers waarmee men zelf aan de slag kan is het onmogelijk hiervan een correct beeld te krijgen.

Ikzelf zou het bv vertikken om 0,01€ belasting op een aandelentransactie te betalen terwijl anderen, zonder te werken, duizenden euros per maand binnenrijven en minimaal bijdragen aan onze samenleving. De "macro" situatie maakt me dan niets uit.

Ik zie je ook nergens meedelen waarom de personenbelasting zo hoog is. MI niet omdat inkomsten uit kapitaal niet genoeg belast worden, wel omdat er zoveel uitgaven zijn in de sociale zekerheid (met alsmaar meer "mee-eters).
Hiervan mag je ook eens met cijfers komen.
Omhoog

JanusBananus
Hero Member
Hero Member
Berichten: 745
Lid geworden op: 10 jan 2013
Contacteer:
Contacteer JanusBananus
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door JanusBananus » 8 september 2014, 19:11

Jammer. Want het is net die "macro" situatie die je langs de personenbelasting in je portefeuille voelt. En terwijl jij je blindstaart op die €0,01 zorg je ervoor dat anderen tienduizenden euro's ontlopen die jij in de PB mag betalen. Missie geslaagd als dat je doel is zou ik zeggen. Goed bezig.
Omhoog

susu
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 okt 2013
Contacteer:
Contacteer susu
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door susu » 8 september 2014, 19:16

ik volg je redenering wel.
Probleem is natuurlijk dat dit een theoretisch model blijft.
In de praktijk zullen de gevolgen weeral haaks staan op de initiële bedoelingen...

Ik denk ook dat die "rijke" op 1001 andere manieren zijn steentje reeds heeft bijgedragen via allerhande belastingen ?
Hier w weer gefocust op 1 klein deelaspect.

Ik lees ook niks over de impact van de sociale zekerheid op mijn PB ?
Omhoog

Gebruikersavatar
Stier
VIP member
VIP member
Berichten: 3134
Lid geworden op: 21 jun 2007
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door Stier » 8 september 2014, 20:56

Afbeelding

Bovenstaande tabel komt via Twitter van Geert Noels met onderstaande tweet:

Boven de 40,000 euro ben je rijk in B, en dat is "een probleem". Die top 20% betaalt wel 2/3 van de belastingen.

De "rijken" zijn het meeste discreet. Het zijn ook deze "rijken" die het meeste bijdragen aan onze belastingen en het minste van hun tak maken.

Geert Noels legt de problematiek uit aan de hand van het beeld van "de gelukkige bierdrinkers":

http://www.econoshock.be/de-gelukkige-bierdrinkers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Stellen dat de "rijken" of de "grote vermogens" niet wensen bij te dragen is manifest onjuist. Ook het cliché dat de "rijken" of "de grote vermogens" van het één buitenland naar het ander buitenland trekken naargelang het belastingsklimaat is dogmatisch.

Veel van de "rijken" en "grote vermogens" zijn veel chauvinistischer dan de "armen" en de "kleine vermogens".
Omhoog

Sara
Full Member
Full Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 24 okt 2012
Contacteer:
Contacteer Sara
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door Sara » 8 september 2014, 21:40

Het eerste deciel heeft zelfs een negatieve aanslagvoet. Ik wist niet eens dat dat mogelijk was.
Omhoog

Gebruikersavatar
paul
VIP member
VIP member
Berichten: 10003
Lid geworden op: 01 jun 2007
Locatie: kotsijde
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door paul » 8 september 2014, 21:45

toch al wel een aantal jaren mogelijk

oa - voor dubbelglas enz ( is wel vanaf 2012 afgeschaft ) maar de uitlopers zijn er nog van-dus voor mensen met een laag inkomen
- of voor mensen men een laag inkomen is een soort belastingskrediet mogelijk dacht ik als er vele kinderen zijn ( en niet alles fiscaal benut kan worden

ze maken natuurlijk 150 000,00 verschillende soorten sociale correcties ( die belastingbetaler moet betalen )
Omhoog

susu
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 okt 2013
Contacteer:
Contacteer susu
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door susu » 9 september 2014, 07:40

Dank Stier.
vandaag ook in de Standaard een artikel hieromtrent....
Laatst gewijzigd door susu op 9 september 2014, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

nicknamesucks
Hero Member
Hero Member
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 apr 2011
Contacteer:
Contacteer nicknamesucks
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door nicknamesucks » 9 september 2014, 07:42

@ Stier

In het voorbeeld vd gelukkige bierdrinkers gaan de kosten omlaag van 100 naar 80.
Wat is het resultaat indien de kosten omhoog gaan ? Van 100 naar 120 ?
Omhoog

Gebruikersavatar
paul
VIP member
VIP member
Berichten: 10003
Lid geworden op: 01 jun 2007
Locatie: kotsijde
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door paul » 9 september 2014, 09:04

Dat verhaal van die bierdrinkers bestaat al jaren, maar wel in andere vormen
Omhoog

Gebruikersavatar
Stier
VIP member
VIP member
Berichten: 3134
Lid geworden op: 21 jun 2007
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door Stier » 9 september 2014, 09:35

Men verwijst veel naar de laffercurve. Hoe hoger de belastingen - hoe minder de belastinginkomsten.

De laffercurve verklaart niet waarom België zo goed scoort in de herverdeling van de inkomens.

Het is cliché om te stellen dat wij geen Sant in eigen land zijn en Belgen weinig chauvinistisch zijn. De realiteit is dat andere landen hier komen kijken waarom onze herverdeling hier werkt.

Als je voorbeeld kijkt naar Bill Gates en Warren Buffet die zijn zelf als "rijken" in "charity" actief omdat de overheid daar faalt.

Hier in België slaagt de overheid wel in kwalitatief onderwijs breed toegankelijk te maken en een sociale zekerheid te garanderen. In Nederland wordt veel guller aan goede doelen geschonken dan in België.

Ik denk niet dat belastingverhoging de "rijken" gaat wegjagen of gaat zorgen voor een braindrain. Het is als de sociale zekerheid en breed toegankelijk onderwijs niet langer gegarandeerd kan worden dat de rijkdom en het menselijk kapitaal emigreert.

Een interessant stukje dat het herlezen waard blijft is de speech van Jan Pieter De Nul bij de in ontvangstname van zijn HR award in 2013:

http://www.mensenrecht.be/node/2751" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
zeezout
VIP member
VIP member
Berichten: 1296
Lid geworden op: 31 mei 2013
Contacteer:
Contacteer zeezout
Verstuur privébericht

Re: Meerwaardebelasting op aandelen?

  • Citeer

Bericht door zeezout » 9 september 2014, 12:51

Of België slaagt in herverdeling van welvaart kun je hier niet uit afleiden

België is sterk in het herverdelen van het netto belastbaar inkomen van particulieren . Wat voor de hogere groepen loontrekkende zijn.
Wie dat kan zal er wel voor zorgen op legale wijze dat een deel van zijn inkomsten niet meer onder de inkomstenbelasting valt zodra hij meer begint te verdienen door met een vennootschap te werken.

Denk er ook aan dat het hier over fiscale aangiften gaat, soms is dat één persoon, soms zijn dat 2 personen samen.
Echt mega lonen moet je niet verdienen om helemaal bovenaan mee te kunnen doen als je met 2 bent.


Het zou interessant zijn te zien wie waar in deze grafiek zit en wie is dat die Top 1, Top 5, Top 10, die grootste deel van de rekening betaald.

Waar bevindt zich Albert Frère en andere bedrijfsleiders, dokters, advocaten leraars, ambtenaren , voetballers, enz...
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Omhoog

Gesloten
  • Afdrukweergave

240 berichten
  • Pagina 8 van 16
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • …
  • 16
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy