Mega vraag ivm schandalige praktijken
Re: Mega vraag ivm schandalige praktijken
Ik denk het eerlijk gezegd niet. De prijzen waren toen nog laag, terwijl ze nu historisch hoog staan. Dus een voordeel aan het variabel tarief heb ik zeker niet.reteiP schreef: ↑28 oktober 2021, 09:07 Het is wel goed mogelijk dat je door nu een variabel contract getekend te hebben uiteindelijk beter af zal zijn.
Want, wat met al die klanten die een vast contract net zagen aflopen bij de hoogste gasprijzen? Die zouden een nieuw vast contract zien ingaan op een recordprijs, met geen kans op een prijsverlaging.
Een combinatie van hindsight en toekomstvisie in één dus.DriesDav schreef: ↑28 oktober 2021, 13:24Ik denk het eerlijk gezegd niet. De prijzen waren toen nog laag, terwijl ze nu historisch hoog staan. Dus een voordeel aan het variabel tarief heb ik zeker niet.reteiP schreef: ↑28 oktober 2021, 09:07 Het is wel goed mogelijk dat je door nu een variabel contract getekend te hebben uiteindelijk beter af zal zijn.
Want, wat met al die klanten die een vast contract net zagen aflopen bij de hoogste gasprijzen? Die zouden een nieuw vast contract zien ingaan op een recordprijs, met geen kans op een prijsverlaging.
Wie een vast contract heeft en dat wil vastklikken met een verlenging zal dit moeten doen wanneer de gasprijzen niet in het nieuws komen omdat ze fel gestegen zijn. Dan is het te laat.
Of vandaag een vast of variabel tarief vastleggen het beste is, dat is niet zeker, anders moet je op de gasfutures gaan speculeren. Als je een vast tarief vastlegt moet de gasleverancier zich tegen te verwachten schommelingen indekken en betaal jij uiteindelijk die hedging met als voordeel dat je factuur vastligt.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Als je vandaag de markt op moet voor een nieuw contract, kies je naar mijns inziens best het goedkoopste wat er te krijgen is (wel opletten dat vaste kosten pro rata zijn). Volgende maanden opnieuw vergelijken en als het de moeite is overstappen.