Met vennootschap beleggen in ETFs
TIP
Re: Met vennootschap beleggen in ETFs
VincentGT schreef: ↑16 januari 2019, 14:05 Ja, zo had ik het ook begrepen. Als je je dividend onmiddellijk uitkeert, betaal je 30% RV. Als je met een liquidatiereserve werkt en je wacht meer dan vijf jaar, betaal je slechts (10% bij aanleggen van liquidatiebonus + 5% bij uitkering) de helft. Lijkt me dan ook waanzin om met gewone dividenden te werken als je een paar jaar kan wachten..
Na 3 jaar heb je ook dividend uitkeerbaar aan 15% (mits vennootschap aan wat voorwaarden voldoet)....
Het is zelfs interessanter geworden, want vroeger was er een maximum % (13% dacht ik) van het eigen vermogen die mocht uitgekeerd worden, nu is die regel weggevallen....
Langs de andere kant..., zoals hierboven (of in een andere topic?) als eens gesuggereerd : als je geld uit de vennootschap wil halen (en dus RV betaalt), en het dan privé gaat gaan beleggen, moet je eens berekenen welk (jaar)rendement je privé moet halen om die RV te compenseren.... Dus oppotten in de vennootschap is ook zo slecht nog niet...
Hoe kan je na 3 jaar een dividend uitkeren aan 15%? Iets anders dan de liquidatieboni?
Akkoord dat RV betalen om geld uit de vennootschap halen om dan dat geld te gaan beleggen een serieuze domper op de vreugde zet. Maar wat is het alternatief? Oppotten in de vennootschap? Hoe geraak je er dan ooit aan? Ook beleggen in de vennootschap wordt fiscaal afgestraft door meerwaardebelasting bij verkoop met winst.
Akkoord dat RV betalen om geld uit de vennootschap halen om dan dat geld te gaan beleggen een serieuze domper op de vreugde zet. Maar wat is het alternatief? Oppotten in de vennootschap? Hoe geraak je er dan ooit aan? Ook beleggen in de vennootschap wordt fiscaal afgestraft door meerwaardebelasting bij verkoop met winst.
https://www.practicali.be/blog/vvpr-bi ... en-15-RV/
Let op de voorwaarden! Volstort kapitaal (ook voor VOF ofzo), enz.
Met het beruchte zomerakkoord viel de toepasbaarheid van verlaagde vennootschapsbelasting gekoppeld aan maximaal 13% dividenden tov het gestort kapitaal, weg.
Maw je mag nu onbeperkt dividenden gaan uitkeren.
https://www.bdo.be/nl-be/nieuws/2018/l ... 18-update
DBI, op een spaarrekening zetten die een paar tienden van een % intrest geeft, gebruiken om de vennootschap te laten groeien, enz...Akkoord dat RV betalen om geld uit de vennootschap halen om dan dat geld te gaan beleggen een serieuze domper op de vreugde zet. Maar wat is het alternatief? Oppotten in de vennootschap? Hoe geraak je er dan ooit aan? Ook beleggen in de vennootschap wordt fiscaal afgestraft door meerwaardebelasting bij verkoop met winst.
Zoals alles : een goede blend maken, deel uitkeren en dan privé beleggen, deel investeren met vennootschap (een appartementje ; gesplitste aankoop ; enz...), deel op vastrentende rekening van vennootschap zetten, deel in liquidatiebonus, ...
Momenteel handel ik enkel met kapitaal van een remote prop firm en dus enkel op futures, voorlopig is bovenstaand probleem van verliezen niet kunnen aftrekken dus geen probleem.Roo schreef: ↑13 januari 2019, 19:13 Kijk, we leren bij. Dat is weer een historische scheeftrekking denk ik dan. Vroeger (2010?) kon men traden en waren meerwaarden sowieso niet belastbaar. Maar de aftrek heeft men er dan niet meer bijgenomen. Jammere zaak.
Gebruik je leverage of gewoon eigen kapitaal? Buiten opties en futures zijn er misschien zijn er wel manieren om exposure te krijgen aan de aandelen zonder de aandelen zelf aan te kopen. Dan boek je de minderwaarde niet op een aandeel.
De laatste tijd ben ik mij echter meer en meer aan het toeleggen op aandelen, ook relatief korte termijn, enkele dagen tot enkele weken. Hiervoor zal ik nog een gepaste oplossing moeten zoeken.
Waarschijnlijk een BV in Nederland, dan betaal ik nog steeds redelijk wat belastingen (op het eerste zicht redelijk vergelijkbaar met een Belgische vennootschap met als verschil dat verliezen wel aftrekbaar zijn), maar aangezien dit dan ook mijn beroepsinkomen is, is dat natuurlijk niet abnormaal.
Kan het een mogelijkheid zijn om met je vennootschap in obligatietrackers te beleggen? Daar dien je als particulier immers ook 30% Reynderstaks op te betalen bij verkoop. Op deze manier kan je het geld in de vennootschap toch nog een béétje laten renderen?
Dit is niet zo. Je winst overhevelen naar de liquidatiereserve is een puur boekhoudkundige post. Het geld staat enkel boekhoudkundig op een speciale post, klaar om uit te keren.
Intussen kan je er mee doen wat je wil.. auto kopen, beleggen in aandelen, fondsen ... maakt geen verschil.
Maar meerwaarden zijn dus belast.
Alternatief: vennootschap leent het geld aan jezelf tot de datum van uitkering van liquidatiereserve (5 jaar in de toekomst). Dat kan met een bulletkrediet aan een officiele rentevoet (2,43% in 2018) die in het staatsblad gepubliceerd wordt elk jaar. Geen hypothecaire kosten, gewoon een contract opmaken en ondertekenen als zaakvoer en als leningnemer.
2,43% lijkt veel maar je betaalt aan je eigen vennootschap, en als je er prive een vastgoedinvestering mee doet, kan je de interesten ook nog aftrekken, zodat dit netto prive zelfs 0,44% per jaar WINST wordt:
2,43% extra belastbaar in vennootschap aan 20% -> 1,94% meer inkomsten na belasting -> 1,65% extra netto uitkering in de toekomst (liquidatiereserve 15%).
2,43% betaald prive maar in personenbelasting de helft recuperatie als interestaftrek -> 1,21% netto betaald
1,65% te ontvangen over 5 jaar voor 1,21% betalen vandaag.. nettowinst 0,44% per jaar en de hele liquidatiereserve is vandaag prive beschikbaar voor vastgoedinvestering.
Met 'vast' (let op de parentheses), bedoelde ik dat je met dat bedrag (de effectieve geldsom blijft idd beschikbaar) voor eeuwig en altijd een liquidatiereserve blijft (waarop je initieel 10% taks betaalde). Je kunt het niet gebruiken (boekhoudkundig) om een verliesjaar te dekken bvb. Dat lijkt mij de enige redenen waarom geen liquidatiereserve aan te leggen. Je kunt ook combinatie maken liquidatiereserve/goedkoop dividend als je effectief 'goedkoop' cash nodig hebt uit de vennootschap.coiner schreef: ↑27 februari 2019, 11:29Dit is niet zo. Je winst overhevelen naar de liquidatiereserve is een puur boekhoudkundige post. Het geld staat enkel boekhoudkundig op een speciale post, klaar om uit te keren.
Intussen kan je er mee doen wat je wil.. auto kopen, beleggen in aandelen, fondsen ... maakt geen verschil.
Maar meerwaarden zijn dus belast.
Interessante redenering....coiner schreef: ↑27 februari 2019, 11:29 Alternatief: vennootschap leent het geld aan jezelf tot de datum van uitkering van liquidatiereserve (5 jaar in de toekomst). Dat kan met een bulletkrediet aan een officiele rentevoet (2,43% in 2018) die in het staatsblad gepubliceerd wordt elk jaar. Geen hypothecaire kosten, gewoon een contract opmaken en ondertekenen als zaakvoer en als leningnemer.
2,43% lijkt veel maar je betaalt aan je eigen vennootschap, en als je er prive een vastgoedinvestering mee doet, kan je de interesten ook nog aftrekken, zodat dit netto prive zelfs 0,44% per jaar WINST wordt:
2,43% extra belastbaar in vennootschap aan 20% -> 1,94% meer inkomsten na belasting -> 1,65% extra netto uitkering in de toekomst (liquidatiereserve 15%).
2,43% betaald prive maar in personenbelasting de helft recuperatie als interestaftrek -> 1,21% netto betaald
1,65% te ontvangen over 5 jaar voor 1,21% betalen vandaag.. nettowinst 0,44% per jaar en de hele liquidatiereserve is vandaag prive beschikbaar voor vastgoedinvestering.
Maar dan je ga je er wel van uit dat je na 5jaar van plan was de liquidatiereserve uit te keren aan 5% (extra bovenop de 10%) en deze niet te laten staan tot de effectieve liquidatie (aan 0%).
Bovendien vraag ik me af of een controleur dergelijke handeling niet als 'verdacht' beschouwt..., los van het feit dat er wettelijk niets verkeerd gebeurt, hebben ze het recht om een handeling als 'opgezet omwille van fiscale optimalisatie' te bestempelen (hoewel dit meer toepasselijk is op een gesplitste aankoop).
[quote=RDK91 post_id=372862 time=1542726830 user_id=30
Hallo, toevallig ben ik op dit forum terecht gekomen tijdens het geduldig afwachten (=het doden van de tijd) op een opportuniteit bij het traden in futures. Was blij verrast om te vernemen dat ik niet de enige ben die probeert zijn brood te verdienen met futures trading. Toen ik las over de LLC dan kwam Earn2Trade in mij op. Naast Topstep en Oneuptrader heb ik nog een propfirm gevonden waar ik de Fdax kan traden. Misschien kunnen we een nieuw forum met handelen in futures opstarten. Want ik denk dat er mogelijkheden bestaan via het traden om veel vragen op dit forum op te lossen.Zelf handel ik actief op futures contracten, mijn transacties worden aanzien als speculatief aangezien deze korte termijn transacties zijn. Ik heb al de mogelijkheid gekregen om limited partner te worden in een LLC om zo met kapitaal van de LLC transacties uit te voeren op de markt. Echter is het blijkbaar zo extreem complex om deze constructie op te stellen, zien dat ik zowel in orde ben bij de Belgische als bij de Amerikaanse fiscus, om er dan nog voor te zorgen dat ik geen dubbele belastingen moet betalen dat ik al opzoek ben naar een alternat
-
randomkindness
- Newbie

- Contacteer:
Mijn conclusie na het lezen van deze thread (en andere info) is dat wie een vennootschap heeft en het zich kan permitteren om zijn geld 5 jaar te laten staan in de liquidatiereserve, dat best doet, en ondertussen dat geld belegt. In een DBI fonds heeft fiscale voordelen, hoewel andere fondsen/ETFs of zelfs individuele aandelen mogelijks/in theorie nog beter kunnen scoren (zoals je leest over DBI: niet blindstaren op het fiscaal voordeel).
Aangename kennismaking, nieuw lid hier dus ik hoop dat er geen etiquette is voor nieuwe leden
Ik volg het forum al een tijdje maar zit met enkele vragen waardoor ik me toch maar eens geregistreerd heb.
Ik zou ook graag gaan beleggen in ETF's, binnen de vennootschap, maar vraag we af wat de meest efficiënte methode is om een mooi rendement te halen zonder al teveel impact van RV.
Maakt het voor de meerwaardebelasting nog uit of je in accumulerende trackers belegt? Wanneer en hoe worden deze precies belast - jaarlijks bij opmaken van de balans, of pas bij de uiteindelijke verkoop?
Alvast bedankt!
magus
Ik zou ook graag gaan beleggen in ETF's, binnen de vennootschap, maar vraag we af wat de meest efficiënte methode is om een mooi rendement te halen zonder al teveel impact van RV.
Maakt het voor de meerwaardebelasting nog uit of je in accumulerende trackers belegt? Wanneer en hoe worden deze precies belast - jaarlijks bij opmaken van de balans, of pas bij de uiteindelijke verkoop?
Alvast bedankt!
magus
Alles wat in een vennootschap over blijft na aftrek van de kosten is winst en wordt als zodanig belast in de vennootschapsbelasting. Dus eventueel afgehouden RV is als een voorafbetaling te zien en te verrekenen in min van je belastingschuld, overschot krijg je terug van de fiscus. Hetzelfde met een meerwaarde, ook gewoon belast als winst aan vennootschapstarief. Opgelet, minwaarden zijn een verworpen uitgave, behalve een minwaarde op een optie dat is voorlopig nog gewoon een kost. Winst is belastbaar zodra ze vaststaand of gerealiseerd is, dus in jou geval meestal bij verkoop van je etf met meerwaarde. Net zoals een factuur bij je opbrengst komt van het moment je hem uitschrijft (accrual principe) zou het kunnen dat er een vaststaande vordering ontstaat op een belegging die je gedaan hebt lang voordat je de centen ziet.
Op het eerste zicht misschien interessant om met een vennootschap te beleggen, wat het soms ook is. Als er veel cash zit in een vennootschap is het soms wijs om het te beleggen en soms wijzer het uit te keren als dividend en het persoonlijk te beleggen. Kwestie van tellen en afhankelijk van welke investeringen je nog wil doen in je vennootschap. Je meerwaarden en dividenduitkeringen zijn bij de huidige stand van zaken in het beste geval belast aan 20% venn.b (aan de voorwaarden voldoen) +2% ACB (verdwijnt vanaf bj. 2020) en 13,64% bij aanleg van een liquidatiereserve en uitgekeerd na 5 jaar. Of 20% en 10% bij aanleg liquidatiereserve en uitkering bij liquidatie.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
GreenDean, bedankt voor het heldere antwoord.
Liquidatiereserves en gewone reserves zijn er ook, maar die heb ik gereserveerd voor andere doeleinden, althans voor de eerstkomende jaren.
Het is de bedoeling om voortaan een deel van mijn inkomsten, na aftrek van provisie voor vennootschapsbelasting, te investeren zodat het toch iets opbrengt. De vraag is dan natuurlijk wanneer de fiscus het als een winst beschouwt.
Zijn er mensen op spaargids die hier in de praktijk ervaring mee hebben?
Wat vinden jullie trouwens de beste broker in België, in termen van gebruiksgemak en transactiekosten?
Liquidatiereserves en gewone reserves zijn er ook, maar die heb ik gereserveerd voor andere doeleinden, althans voor de eerstkomende jaren.
Het is de bedoeling om voortaan een deel van mijn inkomsten, na aftrek van provisie voor vennootschapsbelasting, te investeren zodat het toch iets opbrengt. De vraag is dan natuurlijk wanneer de fiscus het als een winst beschouwt.
Zijn er mensen op spaargids die hier in de praktijk ervaring mee hebben?
Wat vinden jullie trouwens de beste broker in België, in termen van gebruiksgemak en transactiekosten?
In een vennootschap altijd.
Je legt een provisie voor belastingen aan m.b.t. de winst uit je activiteit (=operationele opbrengst), in de vennootschapsbelasting nog steeds redelijk gemakkelijk uit te tellen. Dat betaal je minimaal aan belasting. Iedere financiële opbrengst die je realiseert met je belegging moet je nu bij je winst optellen en extra vennootschapsbelasting op betalen (transactiekosten gaan hiervan af want dat is geen verworpen uitgave). Maak je nu een financieel verlies op je belegging mag je deze niet van je operationele opbrengst of een andere financiële opbrengst, m.a.w. je winst, in mindering brengen.
Binck en Keytrade. Binck is interessanter i.v.m transactiekosten en bewaarloon, alhoewel ze soms (bij bv. een kapitaalverhoging en de uitgifte van rechten en de verkoop daarvan) wel eens durven woekerkosten aan te rekenen. Keytrade rekent bewaarloon aan (+BTW daarop) voor vennootschappen en hanteert duurdere transactiekosten. Het platform van Keytrade is handiger als je met opties wil werken. Keytrade heeft een spaarrekening. Binck betaalt een redelijke intrest op USD.
Edit:
Zolang je ETF op de rekening 51 Aanschaffingswaarde geboekt staat heb je geen meer- (of min-) waarde gerealiseerd en betaal je geen belasting. Bij verkoop gaat het verschil naar je resultatenrekening en komt dat in je belastbare basis. Meerwaarde wordt belast als winst, minwaarde is een verworpen uitgave.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Wederom bedankt, GreenDean.
Wat ik bedoel met die provisie is dat ik 80% (provisie van 20% VB) van een variabel bedrag wil investeren. Elke maand, afhankelijk van hoe hard ik gewerkt heb, kan ik dan een transactie doen. Dat is dan een bedrag dat ik kan missen zonder een boterham minder te eten.
Als ik het goed begrijp open ik een rekening bij de broker, krijg ik daar waarschijnlijk een zichtrekening naar waar ik kan overschrijven en van daaruit kan ik dan aandelen in ETF's kopen. Hiervoor krijg ik dan per transactie een aankoopbewijs en blijft de aankoopwaarde in mijn balans zitten als belegging, tot het moment dat ik ze ooit verkoop, waarop ik terug een verkoopbewijs krijg dat ik terug aan de boekhouder kan bezorgen. Dit lijkt me ideaal voor het scenario dat ik in gedachten heb.
Heb ik via Binck of Keytrade ook toegang tot de meest gekende ETF's zoals Vanguard of iShares?
Bewaarloon bij Keytrade bedraagt 0,10 %, dat is niet van de poes vergeleken met de TER van de eigenlijke ETF's...
Wat ik bedoel met die provisie is dat ik 80% (provisie van 20% VB) van een variabel bedrag wil investeren. Elke maand, afhankelijk van hoe hard ik gewerkt heb, kan ik dan een transactie doen. Dat is dan een bedrag dat ik kan missen zonder een boterham minder te eten.
Als ik het goed begrijp open ik een rekening bij de broker, krijg ik daar waarschijnlijk een zichtrekening naar waar ik kan overschrijven en van daaruit kan ik dan aandelen in ETF's kopen. Hiervoor krijg ik dan per transactie een aankoopbewijs en blijft de aankoopwaarde in mijn balans zitten als belegging, tot het moment dat ik ze ooit verkoop, waarop ik terug een verkoopbewijs krijg dat ik terug aan de boekhouder kan bezorgen. Dit lijkt me ideaal voor het scenario dat ik in gedachten heb.
Heb ik via Binck of Keytrade ook toegang tot de meest gekende ETF's zoals Vanguard of iShares?
Bewaarloon bij Keytrade bedraagt 0,10 %, dat is niet van de poes vergeleken met de TER van de eigenlijke ETF's...
Opletten met maar 20% provisie aan te leggen zodat je geen liquiditeitsprobleem krijgt wanneer de fiscus met de rekening komt want dan kan het meer gaan kosten dan het opbrengt als je gedwongen op een slecht moment moet verkopen of ervoor moet gaan lenen. België is het land van de verworpen uitgaven, er zijn hier vennootschappen die belastingen betalen op verlies. Ik ken je situatie niet dus moet je het hier echt even met je boekhouder over hebben, zeker als je 1 of meer personenwagens in je vennootschap hebt kan je belastingdruk ver boven de 20% liggen. Dat weet je waarschijnlijk wel al maar ik waarschuw toch liever een keertje extra.
Ik denk dat Binck en Keytrade wel toegang geven tot de meeste ETF's. Misschien is het interessant om eens uit te zoeken hoe het bij andere brokers zit qua kosten en gebruiksgemak van het platform. MeDirect is naar het schijnt goed maar dat heb ik hier ook maar ergens gelezen. Ik heb enkel nog Binck en Keytrade. Lynx was ook goedkoop maar ik vond het platform indertijd onhandig, dat kan ondertussen al aangepast zijn of aan mijn eigen onhandigheid gelegen hebben.
Dit is het meest verhandelde lijstje van Binck.
https://www.binck.be/klanten/trackers-filter
Ik denk dat Binck en Keytrade wel toegang geven tot de meeste ETF's. Misschien is het interessant om eens uit te zoeken hoe het bij andere brokers zit qua kosten en gebruiksgemak van het platform. MeDirect is naar het schijnt goed maar dat heb ik hier ook maar ergens gelezen. Ik heb enkel nog Binck en Keytrade. Lynx was ook goedkoop maar ik vond het platform indertijd onhandig, dat kan ondertussen al aangepast zijn of aan mijn eigen onhandigheid gelegen hebben.
Dit is het meest verhandelde lijstje van Binck.
https://www.binck.be/klanten/trackers-filter
Freedom is not free.
Freedom is not free.