Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
TIP
Re: Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
Achteraf is het niet moeilijk om te bepalen welke beleggingen het goed gedaan hebben.Boompie schreef: ↑9 juli 2020, 20:11 Nogmaals, en dit is écht het laatste dat ik in deze fonds<->ETF discussie kwijt wil: als ik objectief en cijfermatig zie dat de fondsen die ik over de jaren zorgvuldig selecteerde, en waarvan ik de meeste ook al langere tijd in portefeuille heb, nog steeds consequent beter presteren dan hun ETF-tegenhangers, dan ben ik een tevreden man. Had dit omgeslagen toen ik ze destijds aankocht, dan gaf ik je volmondig gelijk - maar tot op heden houden ze zich aan hun historische outperformance.
Het is wel veel moeilijker om dit voor de toekomst te doen. Het is geweten dat beleggers typisch slechtere resultaten halen dan de fondsen waarin ze beleggen omdat ze dikwijls aankopen na een periode van goed presteren en verkopen na een periode van slecht presteren. Deze beleggers kopen dus hoog en verkopen laag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
Met alle respect, maar ik bedoel ook niet achteraf: fondsen die het sinds lange tijd beter blijken te doen dan hun index hanteren waarschijnlijk een methodiek die toch enige kwaliteiten heeft. Heeft een Warren Buffett dan echt decennialang "hoerenchance" gehad?
En daarom durf ik dan aannemen dat ze ook naar de toekomst toe mogelijks beter zullen presteren. Wat de meeste van mijn oudere mijn kernfondsen de voorbije jaren blijkbaar ook deden. Want ook in het verleden onderscheidden ze zich al met betere prestaties.
Vergelijk opnieuw met wielrennen: na een aantal ritten is het inderdaad duidelijk wie de winnaars waren, "hindsight". Maar houdt je dat dan tegen op er opnieuw van uit te gaan dat zij ook voor de toekomst meer kansen maken?
Zoals restaurants die volgens de publieke opinie lekkerder koken dan andere: is dat dan een momentopname? Of beschikken zij over enige kunde die hen ook op langere termijn kwalitatief beter maakt?
Ik schreef er (niet toevallig
) gisteren wat meer over: http://derustigebelegger.be/2020/07/11/ ... -is-beter/
Maar nogmaals, met respect voor wie deze mening niet deelt.
Groeten,
Carl
En daarom durf ik dan aannemen dat ze ook naar de toekomst toe mogelijks beter zullen presteren. Wat de meeste van mijn oudere mijn kernfondsen de voorbije jaren blijkbaar ook deden. Want ook in het verleden onderscheidden ze zich al met betere prestaties.
Vergelijk opnieuw met wielrennen: na een aantal ritten is het inderdaad duidelijk wie de winnaars waren, "hindsight". Maar houdt je dat dan tegen op er opnieuw van uit te gaan dat zij ook voor de toekomst meer kansen maken?
Zoals restaurants die volgens de publieke opinie lekkerder koken dan andere: is dat dan een momentopname? Of beschikken zij over enige kunde die hen ook op langere termijn kwalitatief beter maakt?
Ik schreef er (niet toevallig
Groeten,
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Eens doorgelezen maar deze quote klopt wel niet volgens mij:Boompie schreef: ↑12 juli 2020, 15:30 Ik schreef er (niet toevallig) gisteren wat meer over: http://derustigebelegger.be/2020/07/11/ ... -is-beter/
Groeten,
Carl
Volgens de SPIVA scorecards verslaat ongeveer 90% van de fondsen zijn index niet over langere periodes. Hoe kan je in de middenmoot zitten als je 90% verslaat?En presteert zo’n fonds met prima track record dan eens wat minder dan de index (of dus ETF), dan vind ik dat geen doodzonde: had ik voor de ETF gekozen, dan zat ik met zekerheid in de middenmoot.
Ik vraag mij ook af wat je bedoelt met "consistent de index verslaan" in je artikel. Elk jaar? Elke rollende 5 jaar? 10 jaar?
Volgens de SPIVA scorecards verslaat ongeveer 90% van de fondsen zijn index niet over langere periodes. Hoe kan je in de middenmoot zitten als je 90% verslaat?
[/quote]
Met "de middenmoot" bedoel ik het rendement van indexen: hun rendement is gelijk aan het gemiddeld rendement van hun componenten [volgens het gewicht van die componenten in de index].
Voor de IWDA houdt dit het gemiddeld rendement in van wereldwijde aandelen [die in de index noteren, en volgens hun gewicht in de index]. Dat rendement is voor mij "de middenmoot". Jij vergelijkt met het rendement van fondsen - ik heb het over absoluut rendement van een investering.
Met "consistent de index verslaan" bedoel ik fondsen die over een langere termijn (10-20-... jaar) hun index verslagen hebben. Pak me dan niet op de komma: van mij mag er al eens een minder jaar tussen gezeten hebben. Het gaat me eerder om de trend. Over het langetermijn-rendement van een investering.
Carl
Laatst gewijzigd door Boompie op 12 juli 2020, 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Ok, ik vind het een wat rare bewoording maar goed. Ik zou zeggen: dan versloeg ik met grote zekerheid de grote meerderheid van de fondsen maar het is maar hoe je het bekijkt zeker
.
En met consistent zou ik denken elk jaar bijvoorbeeld of elke rollende periode van 5 jaar.

En met consistent zou ik denken elk jaar bijvoorbeeld of elke rollende periode van 5 jaar.
We weten dus dat er weinig actieve fondsen zijn die beter doen dan hun index (of zijn er nog die dit willen bediscuteren?).
Op 5 jaar zijn dit typisch zo'n kwart, op 10 jaar halen bijna 90% van de fondsen niet het resultaat van de index.
Het is niet moeilijk om te bepalen welke fondsen beter deden dan hun index in het verleden. bvb op Morningstar catalogiseert alle fondsen in categorien en kan men makkelijk terugvinden hoeveel een fonds beter deed dan de andere fondsen in de categorie en word ook de prestatie van het actieve fonds vergeleken met de passieve index.
Het is heel moeilijk om te bepalen welke fondsen beter zullen doen in de toekomst.
Ik laat graag de getallen spreken daarom ben ik eens gaan kijken welke fondsen je aanraadde in je document van 5 jaar geleden (Efficient_Sparen_voor_je_Baby_en_Jezelf_v12.pdf) en wat de rendementen waren van die fondsen over de voorbij jaren; tov van de categorie en tov van de index.
Het resultaat van de selectie van fondsen van 5 jaar geleden komt dus overeen met wat kon verwacht worden; uit het dozijn fondsen die je aanraadde 5 jaar geleden zijn er 2 die de index op die 5 jaar hun index met kleine marge verslagen hebben. Bij de andere fondsen zou je een hoger rendement gehaald hebben indien je een indexfonds met dezelfde strategie gekozen zou hebben.
Ik blijf herhalen >> het is heel moeilijk om fondsen te selecteren die in de toekomst hun index zullen verslagen.
Ik ken niemand die dit met enige zekerheid kan.
(( deze discussie over fondsen vs indexfondsen doet niets af aan de rest van het document waar heel veel goede informatie in staat, die ik zeker kan aanraden aan de lezers))
Op 5 jaar zijn dit typisch zo'n kwart, op 10 jaar halen bijna 90% van de fondsen niet het resultaat van de index.
Het is niet moeilijk om te bepalen welke fondsen beter deden dan hun index in het verleden. bvb op Morningstar catalogiseert alle fondsen in categorien en kan men makkelijk terugvinden hoeveel een fonds beter deed dan de andere fondsen in de categorie en word ook de prestatie van het actieve fonds vergeleken met de passieve index.
Het is heel moeilijk om te bepalen welke fondsen beter zullen doen in de toekomst.
Ik laat graag de getallen spreken daarom ben ik eens gaan kijken welke fondsen je aanraadde in je document van 5 jaar geleden (Efficient_Sparen_voor_je_Baby_en_Jezelf_v12.pdf) en wat de rendementen waren van die fondsen over de voorbij jaren; tov van de categorie en tov van de index.
Code: Selecteer alles
5 jaar tov cat tov index
0,42 -4,29 -6,45 LU0203975437 Robeco BP Global Premium Equities D EUR
6,56 2,78 -0,31 LU0386882277 Pictet-Global Megatrend Selection-P EUR
GB00B0WGW982 Threadneedle Investment Funds - Threadneedle American Retail Net EUR Acc
3,86 0,13 -2,76 GB00B0WGY707 Threadneedle Investment Funds - American Smaller Companies Fund (US) Retail Net Acc (EUR)
1,12 1,76 0,54 LU0561744862 BlackRock Global Funds - European Equity Income A5G
-0,03 -1,02 -1,28 LU0119750205 Invesco Funds - Invesco Pan European Structured Equity Fund A Acc
0,43 -3,62 -4,56 LU0582533245 Robeco Emerging Conservative Eqs D EUR
7,1 2,26 0,89 LU0171307068 BlackRock Global Funds - World Healthscience A2 (EUR)
3,87 1,05 -2,23 LU0171283459 BlackRock Global Funds - Global Allocation A2 (EUR)
-0,32 -1,25 -4,46 LU0431139764 Ethna – AKTIV T
0,15 -1,42 -5,2 FR0010135103 Carmignac Patrimoine A EUR acc
0,96 -0,61 -4,38 LU0395794307 JPMorgan Investment Funds - Global Income A (div) - EUR
IE00B01VQZ85 Invesco Funds - Invesco Global High Income Fund AM
3,43 0,49 -1,33 LU0261953904 Fidelity Funds - US High Yield Fund A-Acc-EUR
Voor fondsen die dividenden uitbetalen (*income*) moet je het rendement met nog ongeveer 1/3 van de dividenden verminderen vanwege de RV
Indexfondsen zullen typisch een rendement hebben dat iets (0,1-0,3%) onder het rendement van de index ligt.
Ter referentie
7,03 2,32 0,16 IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA
2,66 1,13 -0,17 IE00B3DKXQ41 iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) | IEAG
Ik blijf herhalen >> het is heel moeilijk om fondsen te selecteren die in de toekomst hun index zullen verslagen.
(( deze discussie over fondsen vs indexfondsen doet niets af aan de rest van het document waar heel veel goede informatie in staat, die ik zeker kan aanraden aan de lezers))
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dank je, B7H4long, maar in die 5 jaar heb ik ook nog wel wat extra inzichten vergaard. En de selectie die je aanhaalt was gebaseerd op de beperkte set van fondsen die Rabobank toen aanbood - intussen zijn zij er zoals je weet mee gestopt. Al zit ik voor mijn zoon nog steeds in een aantal van die fondsen, met tot nader order mooie resultaten.
Een vergelijking over langer dan 5 jaar had wel meer neutraal geweest...
Maar nog eens: of fondsen, dan wel ETF's beter zouden zijn, maakt me geen bal uit. Ik zit zelf (nogmaals) in beide: meer fondsen dan ETF's, ook omdat die fondsen me toelaten frequenter in kleinere schijven in te stappen, maar doe dus op mijn eigen observaties na geen uitspraak. Ik geloof dat er een handvol fondsen bestaat waarmee je met wat waarschijnlijkheid beter zal presteren (en met veel waarschijnlijkheid gewoon goed zal presteren). Niets meer dan dat.
Het enige wat ik wou bereiken, was voor geïnteresseerden een gemakkelijk verteerbare en verstaanbare instap in de beleggingswereld bieden. Of ze nu voor fondsen, voor ETF's of beiden gaan, het is me oprecht om het even: op langere termijn zal het allicht een betere investering blijken dan een spaarrekening of onmiddellijke consumptie
En ik wil mezelf herhalen: de argumenten die jij in deze thread en andere aanhaalt zijn sterk en respecteer ik zeer. Ik beschouw je al lang als één van de forumleden met de meeste rationele bagage.
Groet,
Carl
Een vergelijking over langer dan 5 jaar had wel meer neutraal geweest...

Maar nog eens: of fondsen, dan wel ETF's beter zouden zijn, maakt me geen bal uit. Ik zit zelf (nogmaals) in beide: meer fondsen dan ETF's, ook omdat die fondsen me toelaten frequenter in kleinere schijven in te stappen, maar doe dus op mijn eigen observaties na geen uitspraak. Ik geloof dat er een handvol fondsen bestaat waarmee je met wat waarschijnlijkheid beter zal presteren (en met veel waarschijnlijkheid gewoon goed zal presteren). Niets meer dan dat.
Het enige wat ik wou bereiken, was voor geïnteresseerden een gemakkelijk verteerbare en verstaanbare instap in de beleggingswereld bieden. Of ze nu voor fondsen, voor ETF's of beiden gaan, het is me oprecht om het even: op langere termijn zal het allicht een betere investering blijken dan een spaarrekening of onmiddellijke consumptie
En ik wil mezelf herhalen: de argumenten die jij in deze thread en andere aanhaalt zijn sterk en respecteer ik zeer. Ik beschouw je al lang als één van de forumleden met de meeste rationele bagage.
Groet,
Carl
Er wordt hier wel niet gekeken naar het effect van het veel meer gespreid instappen dmv van fondsen tov etf's, ook transactiekosten worden niet in rekening gebracht. Op welk tijdstip je instapt met een etf, aan een veel hoger bedrag tov een fonds. kan bepalend zijn voor het rendement. Hoe ik het begrijp koopt Carl elke zaterdag meerdere fondsen voor telkens 100 euro. Is dit effect te verwaarlozen?B7H4long schreef: ↑12 juli 2020, 17:02
Het resultaat van de selectie van fondsen van 5 jaar geleden komt dus overeen met wat kon verwacht worden; uit het dozijn fondsen die je aanraadde 5 jaar geleden zijn er 2 die de index op die 5 jaar hun index met kleine marge verslagen hebben. Bij de andere fondsen zou je een hoger rendement gehaald hebben indien je een indexfonds met dezelfde strategie gekozen zou hebben.
Beleggen via fondsen blijft meer haalbaar / handiger voor mensen die met kleine bedragen wensen iets op te bouwen, wat denk ik, het doelpubliek is waarvoor Carl dit boek geschreven heeft.
Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen ... mijn huidige fondsen port doet het zeer goed, waarom zou ik ze weg doen?
Nog veel succes Carl!
Inderdaad, maar dat kan per ETF maar 1x per maand. En dat is niet voldoende voor de manier waarop ik mijn aankopen spreid.
(al gebruik ik het soms natuurlijk wel om eens wat meer in IWDA te steken

Carl
Waarom is 1x per maand niet voldoende? Elke week of elke maand, zoveel verschil gaat dat niet maken.
Omdat dat nu eenmaal mijn bewust opgesteld plan is, voor optimale spreiding in tijd.
Iedere zaterdagochtend koop ik, terwijl de meesten nog in dromenland zitten, wat bij. Vooral bedoeld om volatiliteit als langetermijn-investeerder in mijn voordeel te gebruiken.
Iedere zaterdagochtend koop ik, terwijl de meesten nog in dromenland zitten, wat bij. Vooral bedoeld om volatiliteit als langetermijn-investeerder in mijn voordeel te gebruiken.
Heb je dan elke week nieuw geld om te beleggen?
Elke zaterdagochtend lijkt me zo'n vreemd moment om orders in te geven; voor beursgenoteerde fondsen heb je dan de prijs van maandagochtend, voor niet-beursgenoteerde fondsen de prijs van maandagavond.
Elke zaterdagochtend lijkt me zo'n vreemd moment om orders in te geven; voor beursgenoteerde fondsen heb je dan de prijs van maandagochtend, voor niet-beursgenoteerde fondsen de prijs van maandagavond.
Vanzelfsprekend: mijn cash-reserve is een 'rolling buffer' en ik heb een regelmatige instroom van nieuwe cash.
De exacte prijs bij aankoop is de minste van m'n zorgen (bij beleggingsfondsen is die zoals je aangeeft sowieso vertraagd): ik probeer niet te timen maar zo granulair mogelijk te spreiden in tijd.
Edit: waarom dan juist zaterdagochtend? Gewoon omdat ik er doorgaans in de week geen tijd voor heb, en die vroege ochtenden tijdens de weekends voor mezelf reserveer