Mijnkapitaal mixerfonds anno okt 2016
TIP
Re: Mijnkapitaal mixerfonds anno okt 2016
Een tweetal jaar, nee verlies nog net niet, en ik zal ze wel aanhouden, maar of het nu dit is dat de mensen ertoe moet aanzetten om iets anders te doen met hun spaargeld? We zien wel hoe een en ander evolueert.
Een keyplan of gelijk welke formule om aan lange termijn sparen te doen mag in het begin gerust negatief gaan, dat is zelfs goed voor het eind resultaat. Het belangrijkste is dat je blijft doorsparen, zeker wanneer het negatief gaat, juist dan leg je de beste bouwstenen voor toekomstig rendement. Hoe lager de koers, hoe meer deelbewijzen je kan aankopen, op het eind van de rit is de opbrengst gelijk aan het aantal deelbewijzen maal de koers op dat moment. Het verkoop moment is in grote mate bepalend voor het rendement, een dergelijk spaarplan vereist eigenlijk een flexibele belegingshorizon, naw je verkoopt pas op een gunstig moment.miljonairtje schreef:Wat kan ik verstaan onder 'geruime tijd'?savantas schreef:Vaststelling : ik stop al geruime tijd maandelijks wat centjes in 3 Keyplans, qua winst zit ik nog onder de opbrengst van een spaarrekening.En dat je onder de rente van een spaarrekening zit is natuurlijk niet leuk, maar verlies heb je dus nog niet gemaakt?
Al van bij het begin negatief gaan is inderdaad voordelig op lange termijn maar het wekt weinig vertrouwen en je moet dan de moed hebben om door te gaan.
-
pisa
Die moed hebben om door te gaan is natuurlijk juist heel de essentie van systematisch beleggen. Dat is juist de grote truc. Als je vaststelt dat je dit zelfs nu al niet meer lukt, in deze beurstijden, blijf je beter idd alles op een spaarrekening houden.
Als de beurzen crashen met bijv. 30% of 50% en de hele wereld schreeuwt dat beleggen totaal onzinnig is, ne je je geld in een bodemloze put smijt, dan moet je juist de moed hebben tegen de stroom in te gaan en te blijven verder systematisch beleggen.
Nadien zal blijken dat je net daar de basis van je winsten hebt behaald.
Maar daar moet je dus het lef voor hebben en stalen zenuwen. Als je nu al twijfelt, bij de kleinere schommelingen die er nu zijn op de beurzen, zou ik zelf niet meer verder doen met systematisch beleggen.
Als de beurzen crashen met bijv. 30% of 50% en de hele wereld schreeuwt dat beleggen totaal onzinnig is, ne je je geld in een bodemloze put smijt, dan moet je juist de moed hebben tegen de stroom in te gaan en te blijven verder systematisch beleggen.
Maar daar moet je dus het lef voor hebben en stalen zenuwen. Als je nu al twijfelt, bij de kleinere schommelingen die er nu zijn op de beurzen, zou ik zelf niet meer verder doen met systematisch beleggen.
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Ik ben wel vastberaden om eenzelfde bedrag maandelijks in mijn Keyplan te stoppen voor de komende 5 jaar.vortex schreef:Een keyplan of gelijk welke formule om aan lange termijn sparen te doen mag in het begin gerust negatief gaan, dat is zelfs goed voor het eind resultaat. Het belangrijkste is dat je blijft doorsparen, zeker wanneer het negatief gaat, juist dan leg je de beste bouwstenen voor toekomstig rendement. Hoe lager de koers, hoe meer deelbewijzen je kan aankopen, op het eind van de rit is de opbrengst gelijk aan het aantal deelbewijzen maal de koers op dat moment. Het verkoop moment is in grote mate bepalend voor het rendement, een dergelijk spaarplan vereist eigenlijk een flexibele belegingshorizon, naw je verkoopt pas op een gunstig moment.miljonairtje schreef: Wat kan ik verstaan onder 'geruime tijd'?En dat je onder de rente van een spaarrekening zit is natuurlijk niet leuk, maar verlies heb je dus nog niet gemaakt?
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Ik ben een beginnend belegger en iedere grote belegger is ooit ergens moeten beginnen, hé?pisa schreef:Die moed hebben om door te gaan is natuurlijk juist heel de essentie van systematisch beleggen. Dat is juist de grote truc. Als je vaststelt dat je dit zelfs nu al niet meer lukt, in deze beurstijden, blijf je beter idd alles op een spaarrekening houden.
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Voila, dat bedoel ik dus. Maar wie niet waagt,niet wint zeggen ze zeker?Yaris schreef:Al van bij het begin negatief gaan is inderdaad voordelig op lange termijn maar het wekt weinig vertrouwen en je moet dan de moed hebben om door te gaan.
Je kan erop 'vertouwen' dat alles goed komt, maar ik kan genoeg voorbeelden aanhalen (van aandelen) waarbij het nooit meer goed is gekomen.
Wie niet waagt blijft maagd.
Dat zal wel zo zijn, inderdaad, maar mijn punt is, als je het op die manier verwoord wil zien: Als je vermoed dat ze 'n SOA heeft, blijf je misschien een beetje langer maagd.
Dus, again: doe je research en beperk dus de risico's. Als je dan toch ontmaagd wil worden door eentje met 'n SOA, zorg dan voor voldoende bescherming (lees: beperk je inleg). Maar persoonlijk zou 'k er niet aan beginnen in dat geval.
Dus, again: doe je research en beperk dus de risico's. Als je dan toch ontmaagd wil worden door eentje met 'n SOA, zorg dan voor voldoende bescherming (lees: beperk je inleg). Maar persoonlijk zou 'k er niet aan beginnen in dat geval.
Het zou dan ook niet verstandig zijn om een lange termijn spaarplan uit 1 of enkele aandelen te laten bestaan.Fakkel schreef:Je kan erop 'vertouwen' dat alles goed komt, maar ik kan genoeg voorbeelden aanhalen (van aandelen) waarbij het nooit meer goed is gekomen.
Ik heb Mijnkapitaal ontdekt in oktober 2014. Ik heb gelezen, gelezen en... gelezen. Argwanend in het begin maar in maart 2015 ook effectief begonnen. De beurzen stegen dus ik stak er geld in, mijn fondsen stegen dus bleef ik geld bij pompen (soms 2X per maand). Maar toen was die stijging voorbij en in mei 2015 keek ik aan tegen verliezen tot wel 12% per fonds (Hallo Carmignac Patrimoine A). Ik begon eventjes te vrezen, maar ik liet me niet doen! Ik investeerde maandelijks 100 euro/fonds en had mezelf beloofd dit te blijven doen, ondanks de sombere tijden op dat moment.
Uiteindelijk heb ik die hoogtes/laagtes kunnen uitvlakken. Dit voorjaar (2016) was ideaal want de beurzen daalden waardoor mijn gemiddelde aankoopprijs ook zakte. In juli - september 2016 stond ik uiteindelijk met winst van 3% op mijn hele portefeuille. OK, die is intussen ook wel weer verdwenen. Maar ik geloof er in!
Mijn strategie?
Ik heb een Keyplan waarbij ik elke maand 50 euro stort (1ste van de maand)
De eerste van de maand schrijf ik ook 600 euro om 6 verschillende mixfondsen te kopen. (100 euro/per fonds, per maand).
Elke 8ste van de maand gaat er 78 euro naar mijn pensioenspaarfonds bij BNP Paribas.
Maandelijks beleg ik dus 728 euro. Dat is voor mij tot op heden haalbaar, maar neemt wel een grote hap weg uit mijn maandloon. Verder schrijf ik wel nog 150 euro per maand over naar mijn spaarboekje bij de bank, kwestie om toch een kleine reserve te hebben.
De rest gaat op aan eten, elektriciteit, eten, brandstof, kleding, huur, ...
Uiteindelijk heb ik die hoogtes/laagtes kunnen uitvlakken. Dit voorjaar (2016) was ideaal want de beurzen daalden waardoor mijn gemiddelde aankoopprijs ook zakte. In juli - september 2016 stond ik uiteindelijk met winst van 3% op mijn hele portefeuille. OK, die is intussen ook wel weer verdwenen. Maar ik geloof er in!
Mijn strategie?
Ik heb een Keyplan waarbij ik elke maand 50 euro stort (1ste van de maand)
De eerste van de maand schrijf ik ook 600 euro om 6 verschillende mixfondsen te kopen. (100 euro/per fonds, per maand).
Elke 8ste van de maand gaat er 78 euro naar mijn pensioenspaarfonds bij BNP Paribas.
Maandelijks beleg ik dus 728 euro. Dat is voor mij tot op heden haalbaar, maar neemt wel een grote hap weg uit mijn maandloon. Verder schrijf ik wel nog 150 euro per maand over naar mijn spaarboekje bij de bank, kwestie om toch een kleine reserve te hebben.
De rest gaat op aan eten, elektriciteit, eten, brandstof, kleding, huur, ...
@ kevva
Je investeert in slechts 6 van de mixersfondsen, dat uit 13 fondsen bestaat. Mijn inzien te weinig om alle risico af te dekken.
Investeer via ME direct in de hele portefeuille, en je risico daalt, nu zit je in te weinig fondsen, minder dan de helft, mijn inzien.
Je investeert in slechts 6 van de mixersfondsen, dat uit 13 fondsen bestaat. Mijn inzien te weinig om alle risico af te dekken.
Investeer via ME direct in de hele portefeuille, en je risico daalt, nu zit je in te weinig fondsen, minder dan de helft, mijn inzien.
Merci beste mensen, terug heel wat info waar ik verder mee kan, top!
Keyplan zal ik opstarten en is idd bedoelt voor mijn zoontje.
Wat de mixerfondsen betreft, hier ben ik nog niet aan uit...
Ik zou idd liever gespreid instappen dan 2.500 euro in 1x in te leggen.
Een optie zou dus kunnen zijn, gewoon mijn portefeuille zelf samenstellen en dit doen met de 13 fondsen die mijnkapitaal voorstelt. Dan kan ik perfect gespreid instappen en hoef ik die 2.500 niet ineens op te hoesten.
Keyplan zal ik opstarten en is idd bedoelt voor mijn zoontje.
Wat de mixerfondsen betreft, hier ben ik nog niet aan uit...
Ik zou idd liever gespreid instappen dan 2.500 euro in 1x in te leggen.
Een optie zou dus kunnen zijn, gewoon mijn portefeuille zelf samenstellen en dit doen met de 13 fondsen die mijnkapitaal voorstelt. Dan kan ik perfect gespreid instappen en hoef ik die 2.500 niet ineens op te hoesten.
Uiteraard zal ik wachten totdat de NOGO verandert van status...