NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
TIP
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Ben naar de infosessie geweest. Eigenlijk niet veel nieuws vernomen. Ik had de documentatie reeds gelezen. De vragen die kwamen gaven aan dat redelijk wat mensen dat niet hadden gedaan. Jammer dan men zich zeer strikt aan het voorziene uur heeft gehouden. Men had gerust dat nog een uur langer kunnen laten doorlopen. Waren vragen genoeg. Ook al waren het IMHO geen erg goede vragen, mensen stellen ze dus waarom niet. Men gaat de FAQ uitbreiden op basis van die vragen.
Wat zaken die ik nog niet wist;
Het minimale vermogen nodig is 1,2 miljoen wettelijk. Maar de doelstelling is om tijdens de seeding 10 miljoen op te halen. Als men dat niet zou halen zal men dan beslissen om er al dan niet mee door te gaan. Zal er vanaf hangen hoe ver men er naast zit. Men vreest geen goede portefeuille te kunnen samenstellen als men niet het minimale kapitaal zou ophalen.
Dat gaat duidelijk worden op 18 januari. Dan is de seeding gedaan en zal men of het fonds lanceren en de investeringen doen. Of het stopzetten en terugbetalen.
Op dit moment zit men aan 1,7 miljoen. Men is pas gestart met de infosessies nu. En of je nu gaat investeren nu, vorige week of op 12, 13, 14 of zelfs 17 januari maakt eigenlijk niets uit. Het staat gewoon 'in wacht'. Lijkt logisch dat mensen vooral vlak op het einde gaan instappen als ze dat van plan zouden zijn.
Ik heb trouwens een test-investering gedaan om te zien hoe dat werkt in het internetbankieren. Het geïnvesteerde bedrag staat nog op de zichtrekening maar als niet beschikbaar saldo. Het systeem van de beleggingsreking en raadplegen inversteringen en zo ziet er goed uit in het internetbankieren en de app.
Heb één enkele screenshot gemaakt. Dit leek mij wel een interessant overzicht. Waren trouwens een 170 deelnemers. Was veel meer dan bij vorige infosessies van NewB.

Wat zaken die ik nog niet wist;
Het minimale vermogen nodig is 1,2 miljoen wettelijk. Maar de doelstelling is om tijdens de seeding 10 miljoen op te halen. Als men dat niet zou halen zal men dan beslissen om er al dan niet mee door te gaan. Zal er vanaf hangen hoe ver men er naast zit. Men vreest geen goede portefeuille te kunnen samenstellen als men niet het minimale kapitaal zou ophalen.
Dat gaat duidelijk worden op 18 januari. Dan is de seeding gedaan en zal men of het fonds lanceren en de investeringen doen. Of het stopzetten en terugbetalen.
Op dit moment zit men aan 1,7 miljoen. Men is pas gestart met de infosessies nu. En of je nu gaat investeren nu, vorige week of op 12, 13, 14 of zelfs 17 januari maakt eigenlijk niets uit. Het staat gewoon 'in wacht'. Lijkt logisch dat mensen vooral vlak op het einde gaan instappen als ze dat van plan zouden zijn.
Ik heb trouwens een test-investering gedaan om te zien hoe dat werkt in het internetbankieren. Het geïnvesteerde bedrag staat nog op de zichtrekening maar als niet beschikbaar saldo. Het systeem van de beleggingsreking en raadplegen inversteringen en zo ziet er goed uit in het internetbankieren en de app.
Heb één enkele screenshot gemaakt. Dit leek mij wel een interessant overzicht. Waren trouwens een 170 deelnemers. Was veel meer dan bij vorige infosessies van NewB.

Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Is er al meer duidelijkheid wat het verschil met Triodos zou moeten zijn?
Of was dat één van die vragen die niet aan bod zijn gekomen?
Of was dat één van die vragen die niet aan bod zijn gekomen?
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Neen, dat was een behandelde vraag. Triodos dat is een Nederlandse bank met beveks naar Luxemburgs recht. NewB Invest is Belgisch. En het is een 'artikel 9' fonds terwijl die van Triodos vooral artikel 8 zouden zijn.
Artikel 8 eerder lichtgroen en artikel 9 donkergroen. En daar komen dan nog extra uitsluitingen bovenop van NewB specifiek.
Triodos is niet Belgisch en minder groen en ethisch dan wat NewB invest zal zijn.
En wat men nu juist zal investeren zal je pas weten na de lancering. Maar het gaat dus wel zijn volgens de waslijst van uitsluitende parameters die in de prospectus staat.
Wel interessant wat ik nog niet wist; het gaan enkel beursgenoteerde bedrijven zijn. Omdat men de waarde elke dag gaat herbepalen en men elke dag kan uittreden.
Artikel 8 eerder lichtgroen en artikel 9 donkergroen. En daar komen dan nog extra uitsluitingen bovenop van NewB specifiek.
Triodos is niet Belgisch en minder groen en ethisch dan wat NewB invest zal zijn.
En wat men nu juist zal investeren zal je pas weten na de lancering. Maar het gaat dus wel zijn volgens de waslijst van uitsluitende parameters die in de prospectus staat.
Wel interessant wat ik nog niet wist; het gaan enkel beursgenoteerde bedrijven zijn. Omdat men de waarde elke dag gaat herbepalen en men elke dag kan uittreden.
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Ter info;
https://labo.newb.coop/nl-BE/projects/invest2
De presentatie;
https://labo.newb.coop/uploads/70c11064 ... a_NewB.pdf
Inschrijven infosessie;Verlengd wegens groot succes
Infosessie gemist? We doen ze nog eens over!
In de week van 13 december organiseerde het NewB-team drie digitale infosessies, telkens in twee talen, voor coöperanten en geïnteresseerden rond duurzaam investeren en het beleggingsproduct dat NewB verdeelt.
In totaal woonden bijna 600 mensen de sessies bij. Voor wie er niet bij kon zijn, hebben we goed nieuws: er komen twee nieuwe edities. Een Nederlandstalige op 10 januari om 20u en op 11 januari een Franstalige. Lukt het dan nog niet, maar ben je wel nieuwsgierig? Klik onderaan op de groene knop voor de inschrijvingen. Via die link heb je toegang tot de presentatie. Als je dan nog vragen hebt, kan je ze altijd stellen via info@newb.coop.
https://labo.newb.coop/nl-BE/projects/invest2
De presentatie;
https://labo.newb.coop/uploads/70c11064 ... a_NewB.pdf
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
NewB heeft zojuist een update uitgezonden met onder andere deze informatie;
Ze gingen de plannen voor NewB Invest annuleren als er niet genoeg investeerders zouden zijn. Dat lijkt mij dus wel te lukken.
Ik heb een vermoeden dat een aanzienlijk deel van de geïnteresseerden pas zullen instappen in de allerlaatste dagen, aangezien er geen voordeel is om vroeger in te stappen. Ik weet dat ik dat ga doen.Op 29 november ging de initiële inschrijvingsperiode voor het beleggingsfonds dat NewB verdeelt van start. Deze initiële inschrijvingsperiode stopt volgende week, op maandag 17 januari 2022 om 11.30u. Al bijna 1000 beleggers tekenden in en investeerden samen een bedrag van 7.712.297,10 euro in het fonds.
Ze gingen de plannen voor NewB Invest annuleren als er niet genoeg investeerders zouden zijn. Dat lijkt mij dus wel te lukken.
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Er is geen voordeel, maar ook geen nadeel: het bedrag van de inschrijving wordt geregistreerd, maar blijft beschikbaar op de zichtrekening tot de finale beslissing wordt genomen om het fonds écht van start te laten gaan.
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Ik denk dat NewB zeker zal willen doorgaan met hun fondsen omdat dit een mooie, stabiele inkomstenbron kan bieden, alsook een unieke feature om meer klanten te lokken (wat je niet doet met puur een zichtrekening). Dat laatste zullen ze allicht sterk nodig hebben.
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Ik dacht dat het bedrag dat je investeerde niet meer toegankelijk was. Momenteel investeerde ik 100 euro. Ik heb mijn saldo op zichtrekening staan met daaronder in kleiner font 'beschikbaar' dat saldo minus 100 euro. Er is in elke geval geen optie om te 'investering in wacht' te annuleren bij de sectie 'beleggingen'.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Berichten: 7525
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Ik was zo aan't denken ...
Stel dat je van plan was om bv. 25 aandelen te kopen van NewB coop voor 500 EUR.
Zou het qua rendement niet interessanter zijn om dan 1 coop aandeel te kopen en 480 EUR in hun balanced of dynamic fonds te steken ?
Stel dat je van plan was om bv. 25 aandelen te kopen van NewB coop voor 500 EUR.
Zou het qua rendement niet interessanter zijn om dan 1 coop aandeel te kopen en 480 EUR in hun balanced of dynamic fonds te steken ?
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Dat lijkt mij wel, want zo'n cooperatief aandeel levert (nog) niets op. Zo staat in een informatiedocument:EarthNvstr1 schreef: ↑13 januari 2022, 01:05 Ik was zo aan't denken ...
Stel dat je van plan was om bv. 25 aandelen te kopen van NewB coop voor 500 EUR.
Zou het qua rendement niet interessanter zijn om dan 1 coop aandeel te kopen en 480 EUR in hun balanced of dynamic fonds te steken ?
NewB heeft echter nooit dividenden betaald op de aandelen en uit de financiële projecties blijkt dat NewB niet in staat zal zijn om dividenden uit te keren vooraleer het zijn activiteit en zijn inkomsten aanzienlijk heeft weten te ontwikkelen
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Wie zo'n coöperatief aandeel kocht kan het niet eens weer verkopen zonder fors verlies.
De aankoop van dat aandeel vandaag betekent waardevermindering van rond de vijftig procent morgen, die nooit meer wordt goedgemaakt.
Het is in wezen meer een schenking dan een investering.
Bij andere systemen van een coöperatief aandeel wordt het aandeel tenminste aan dezelfde prijs verkocht.
Dexia vroeger ? Tot het ineens niks meer waard was...
Elektriciteitsbedrijven als Ecopower en Wase wind ?
Met het fonds kan je toch nooit slechter doen maar je steunt er minder hun 'goede zaak' mee ?
Kan je trouwens wel 25 coöperatieve aandelen kopen ?
Dat systeem zal dan ook wel uit eigenbelang mogelijk gemaakt zijn. Je mag voortaan zoveel geld in de put gooien als je wil ?
De aankoop van dat aandeel vandaag betekent waardevermindering van rond de vijftig procent morgen, die nooit meer wordt goedgemaakt.
Het is in wezen meer een schenking dan een investering.
Bij andere systemen van een coöperatief aandeel wordt het aandeel tenminste aan dezelfde prijs verkocht.
Dexia vroeger ? Tot het ineens niks meer waard was...
Elektriciteitsbedrijven als Ecopower en Wase wind ?
Met het fonds kan je toch nooit slechter doen maar je steunt er minder hun 'goede zaak' mee ?
Kan je trouwens wel 25 coöperatieve aandelen kopen ?
Dat systeem zal dan ook wel uit eigenbelang mogelijk gemaakt zijn. Je mag voortaan zoveel geld in de put gooien als je wil ?
Laatst gewijzigd door Destereir op 13 januari 2022, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Tijdens de NewB Invest infosessie leerde ik dat het eigenlijk toch niet verplicht is om een NewB Bank coöperatief aandeel te kopen. Men heeft een NewB zichtrekening nodig om te kunnen investeren.
En het is de uitdrukkelijke wens dat de NewB Bank klanten ook coöperatieve aandeelhouders zijn van de bank. Maar men zou het niet afdwingen.
Verbaasde mij eigenlijk.
En het is de uitdrukkelijke wens dat de NewB Bank klanten ook coöperatieve aandeelhouders zijn van de bank. Maar men zou het niet afdwingen.
Verbaasde mij eigenlijk.
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Wanneer je de stappen doorloopt om klant te worden, zeggen ze wel nadrukkelijk...Giskart schreef: ↑13 januari 2022, 08:58 Tijdens de NewB Invest infosessie leerde ik dat het eigenlijk toch niet verplicht is om een NewB Bank coöperatief aandeel te kopen. Men heeft een NewB zichtrekening nodig om te kunnen investeren.
En het is de uitdrukkelijke wens dat de NewB Bank klanten ook coöperatieve aandeelhouders zijn van de bank. Maar men zou het niet afdwingen.
Verbaasde mij eigenlijk.
NewB is een coöperatie. Als u nog geen coöperant bent, moet u ten minste één aandeel kopen (€ 20) om de producten en diensten van NewB te kunnen gebruiken.
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Tja, ik weet enkel wat er ter sprake kwam tijdens die sessie.
Ik had gisteren een overschrijvingsopdracht gegeven van mijn volledig saldo zichtrekening naar een spaarrekening. Dit om te testen of die 100 euro die ik reeds inlegde nu nog echt beschikbaar is of niet. Ik kon die overschrijvingsopdracht ingeven. Maar die blijft maar staat als 'in verwerking'. Gaat niet door. Het lijkt mij dus correct dat het ingelegde kapitaal vastgeklikt is tot verwerking;
Aanvulling; na het overschrijven van 100 euro of meer naar de zichtrekening gaat die uitgaande overschrijving wel door.
Ik had gisteren een overschrijvingsopdracht gegeven van mijn volledig saldo zichtrekening naar een spaarrekening. Dit om te testen of die 100 euro die ik reeds inlegde nu nog echt beschikbaar is of niet. Ik kon die overschrijvingsopdracht ingeven. Maar die blijft maar staat als 'in verwerking'. Gaat niet door. Het lijkt mij dus correct dat het ingelegde kapitaal vastgeklikt is tot verwerking;
Aanvulling; na het overschrijven van 100 euro of meer naar de zichtrekening gaat die uitgaande overschrijving wel door.