Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Daar heeft het niks mee te maken, het ontbreekt in veel gevallen gewoon aan de wil. Zelfs derde generatie die het Nederlands wel machtig zijn vertikken het om thuis Nederlands te spreken zodat hun kleuters enkel maar in de schoolomgeving die taal te horen krijgen. Het afschuiven op de overheid en het onderwijs is gemakkelijk maar als het kind van thuis uit geen Nederlands meekrijgt zal het in veel gevallen een achterstand oplopen die gans zijn leven zal bepalen, dat eigen verantwoordelijkheid besef zou wat meer moeten doorsijpelen.
- VincentVega
- VIP member

Je springt echt wel van de hak op de tak want daarjuist had je het nog over asielzoekers en asielcentra (en de spreiding ervan) en nu heb je het over alle kinderen van niet-Belgische afkomst. Die kinderen hun ouders wonen meestal niet in asielcentra (er zijn er trouwens maar vrij weinig in Antwerpen) maar wonen - al dan niet legaal - in een huis of appartement. Dat ze Nederlands niet goed machtig zijn vooral heeft te maken met het feit dat het voor hen vaak een “vreemde” taal is die ze enkel op school spreken en niet thuis, onder vrienden, in de familie enz …Sint1 schreef: ↑Vandaag 12:36Grieken kan ook. Ok laten we mijn idee in de vuilbak gooien en alle migranten naar Antwerpen laten komen. Waar de kleuterklassen en lagere school nu al voor 2/3 uit leerlingen van niet Belgische afkomst bestaat. Het ging erover dat het onderwijs achteruitgaat door de taal, wat ik aanhaalde was dat vele klasjes met 2 niet Nederlandstaligen beter is dan weinig klassen met veel anderstaligen. Beetje tussen de regels lezen heet dat. Hoe dat in de praktijk moet is taak van de overheid.
Asielzoekers kan je makkelijk spreiden, iemand die niet in een asielprocedure zit niet …
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Sociale woningen nog meer verplichten in kleine gemeentes misschien, weet ik veel, waarom hebben we een overheid? Wou gewoon de discussie over spreiding beginnen zonder direct een reactie van “het zijn allemaal profiteurs die geen moeite doen” of “jij bent te woke”. Een positieve oplossing voor het probleem zoeken m.a.w. De kleuterklassen in grote steden worden overbevolkt met mensen geen Nederlands kunnen, hoe los je dit op? Want die 1000 Gazanen komen er in alle geval.
- VincentVega
- VIP member

Jij woont duidelijk niet in een "kleine gemeente". Denk je dat ze in Lagemark-Poelkapelle of in Zichen-Zussen-Bolder geen sociale woningen hebben? Natuurlijk wel minder dan in een grootstad vanzelfsprekend.
En sociale woningen betrekken kan je ook niet verplichten. Als iemand een asielprocedure heeft doorlopen, mag die zich vrij vestigen waar hij of zij wil.
Ik ben akkoord dat verspreiding (in theorie) goed is om gettovorming tegen te gaan en integratie te bevorderen (dat had ik ook eerder al aangegeven) maar in de praktijk valt dat moeilijk te realiseren.
Die discussie heb je zeker opgestart, vooral toen je al snel met verwijten van racisme kwam.Sint1 schreef: ↑Vandaag 13:31 Wou gewoon de discussie over spreiding beginnen zonder direct een reactie van “het zijn allemaal profiteurs die geen moeite doen” of “jij bent te woke”. Een positieve oplossing voor het probleem zoeken m.a.w. De kleuterklassen in grote steden worden overbevolkt met mensen geen Nederlands kunnen, hoe los je dit op? Want die 1000 Gazanen komen er in alle geval.
Ik heb hier niemand horen zeggen dat "het alemaal profiteurs zijn die geen moeite doen". Integendeel, iedereen gaf vrij sereen zijn mening. De enige verwijten kwamen trouwens van jouw kant en gingen al snel over racisme.
Die 1000 Gazanen? Dan komen we weer bij de piste over asielzoekers en tijdelijke opvang terecht (in tegenstelling tot migranten die hier permanent willen blijven). Je maakt geen onderscheid tussen beiden. Die Palestijnen kan je spreiden via asielcentra en noodopvang zolang ze hier tijdelijk zijn en/of in een asielprocedure zitten. Er zijn er trouwens al meer dan 1.000 in ons land ...
Nog een aardig weetje: waarom moeten wij - als verafgelegen en moeilijk te bereiken land - al die vluchtelingen opvangen en doen de buurlanden (van Palestina welteverstaan) dat niet?
Het antwoord vind je op VRTNWS:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/26 ... lestijnen/
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Waarom zou alles van de overheid moeten komen? Waarom mogen we niets verwachten van de mensen die hier komen wonen?Sint1 schreef: ↑Vandaag 10:43De taal leren en zich integreren gaat volgens mij beter als ze meer verspreid worden. Dat is alles wat ik wou zeggen: op dat vlak kan de overheid bijsturen.VincentVega schreef: ↑Vandaag 10:28
Oei, er heeft hier iemand zeer lange tenen. Ik verwelkom Roemenen (of welke nationaliteit dan ook) maar vind enkel dat er bepaalde eisen mogen gesteld worden als je ergens definitief komt wonen, zoals de taal leren en zich integreren. Als je zoiets durft te zeggen, dan word je plots uitgemaakt voor racist.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Die mensen doen de jobs die niemand wil doen: putten graven voor Belgacom, Telenet, water electriciteit. Ze doen de jobs die niemand wil doen in de gezondheidszorg, verpleegkunde, de woonzorgcentra. Ze doen de jobs die niemand wil doen in de fabrieken.
Is dat niet genoeg?
Al die Vlamingen die als seizoensarbeider in Frankrijk gingen werken, kenden geen woord Frans. Maar de Fransen vonden dat OK.
Al dat woke-gedoe van integratie vonden de Fransen niet nodig. Wie wil communiceren, slaagt er in. En dat ging perfect.
Maar vandaag de dag is die hele woke-obsessie van de Vlamingen compleet doorgeslagen.
Asielzoekers
Seizoenarbeiders
Buitenlanders die hier wonen, werken, hun kinderen naar school sturen en nog wat sparen om naar het moederland te kunnen sturen.
Waarom gooi je die groepen nou op 1 hoop Haelewyn?
Seizoenarbeiders
Buitenlanders die hier wonen, werken, hun kinderen naar school sturen en nog wat sparen om naar het moederland te kunnen sturen.
Waarom gooi je die groepen nou op 1 hoop Haelewyn?
Het minste dat je dan mag verwachten is dat ze zich integreren. Zo moeilijk kan dat niet zijn. Alleen een beetje goede wil.KleineSpaarder schreef: ↑Vandaag 15:20Die mensen doen de jobs die niemand wil doen: putten graven voor Belgacom, Telenet, water electriciteit. Ze doen de jobs die niemand wil doen in de gezondheidszorg, verpleegkunde, de woonzorgcentra. Ze doen de jobs die niemand wil doen in de fabrieken.
Is dat niet genoeg?
Al die Vlamingen die als seizoensarbeider in Frankrijk gingen werken, kenden geen woord Frans. Maar de Fransen vonden dat OK.
Al dat woke-gedoe van integratie vonden de Fransen niet nodig. Wie wil communiceren, slaagt er in. En dat ging perfect.
Maar vandaag de dag is die hele woke-obsessie van de Vlamingen compleet doorgeslagen.