nota di rupo : gevolgen voor de spaarder
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: nota di rupo : gevolgen voor de spaarder
ben is benieuwd hoeveel de banken gaan afhouden op spaarboekjes??? 7 maanden 15% en 5 maanden 20%
? of alles( 12 maanden) aan 20%
en of ze de nodige attesten ( rekeninguittreksel?????) gaan mee opsturen. Wat wordt aanzien als een geldig attest om bij je aangifte te voegen??? zou een rekeninguittreksel voldoende zijn???

De banken zullen afhouden wat de wet hen voorschrijft. En dat zal er van af hangen of:
1. Dit voorstel, dat zelfs maar een puntje in een onderhandelaarsnota is, laat staan een regeerakkoord, ooit effectief wet wordt
2. Wanneer die wet dan effectief ingaat
Wees gerust, tegen dat het zover is (als het al zover komt) zal je de nodige attesten wel krijgen. Geen reden om je nu al om zo'n details zorgen te maken, in dit vroege stadium.
1. Dit voorstel, dat zelfs maar een puntje in een onderhandelaarsnota is, laat staan een regeerakkoord, ooit effectief wet wordt
2. Wanneer die wet dan effectief ingaat
Wees gerust, tegen dat het zover is (als het al zover komt) zal je de nodige attesten wel krijgen. Geen reden om je nu al om zo'n details zorgen te maken, in dit vroege stadium.
Of het voorstel van EDR over de rv op spaarboekjes er nu al of niet doorgeraakt, het spreiden over verschillende boekjes loopt hoe dan ook op z'n einde.
Uw bankrekeningen: open boek voor de fiscus?
Het enige dat me niet helemaal duidelijk is: wat is een vermoeden van belasting ontduiking ?
Het zal er volgens mij gewoon op neerkomen dat ze daar altijd inzage in zullen krijgen.
Het enige dat me niet helemaal duidelijk is: wat is een vermoeden van belasting ontduiking ?
Het zal er volgens mij gewoon op neerkomen dat ze daar altijd inzage in zullen krijgen.
Ik denk dat elk vermoeden goed is. Vroeger moest het al over "corruptie en misdaad" gaan, nu zal elk vermoeden dat ze u geld kunnen aftroggelen, al voldoende zijn.Bartd schreef:Of het voorstel van EDR over de rv op spaarboekjes er nu al of niet doorgeraakt, het spreiden over verschillende boekjes loopt hoe dan ook op z'n einde.
Hoeveel jaar mag de fiscus eigenlijk teruggaan in de tijd ? Of mogen ze enkel de rekeninggegevens opvragen over de belastbare tijfelachtige periode ? Banken gaan toch niet alle gegevens moeten geven sinds je geboorte

Misschien toch een goede reden om rekeningen die je niet meer gebruikt volledig af te sluiten.
Blijkbaar zijn er hier velen die bang beginnen te worden
Niet allemaal even eerlijk geweest bij het invullen van de belastingaangifte

Niet allemaal even eerlijk geweest bij het invullen van de belastingaangifte

zoé schreef:Ik denk dat elk vermoeden goed is. Vroeger moest het al over "corruptie en misdaad" gaan, nu zal elk vermoeden dat ze u geld kunnen aftroggelen, al voldoende zijn.Bartd schreef:Of het voorstel van EDR over de rv op spaarboekjes er nu al of niet doorgeraakt, het spreiden over verschillende boekjes loopt hoe dan ook op z'n einde.
Hoeveel jaar mag de fiscus eigenlijk teruggaan in de tijd ? Of mogen ze enkel de rekeninggegevens opvragen over de belastbare tijfelachtige periode ? Banken gaan toch niet alle gegevens moeten geven sinds je geboorte
Misschien toch een goede reden om rekeningen die je niet meer gebruikt volledig af te sluiten.
- ze mogen 7 jaar terug gaan in de tijd
- in princiepe helpt het afsluiten van de rekeningen daar niet veel tegen, of het moest een wel heel domme fiscus zijn

- anderzijds kan bv een (vroegere ) bankschopper met 20 rekeningen - waarvan de meeste slechts een paar euro bevatten - toch nog onder de magische grens van 1770 euro blijven
We zullen dus moeten hopen op een onafhankelijk vlaanderen, dan gaat het ontwerpen van zo een centraal systeem minstens 5 jaar vertraging oplopen.