Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Franse staatsobligaties al onderzocht?
Betreft uw bovenstaande 0% coupon obligaties kom ik wel andere netto-opbrengsten uit (zonder de kosten). Bron = live.deutsche-boerse
DE0001102408 looptijd tot 15/08/2026; Last price = 98.836; Yield in % (last price) = 1.9705
ES0000012J15 looptijd tot 31/01/2027; Last price = 97.833; Yield in % (last price) = 2.0824
Franse heb ik nog, die lopen febr. af. Ik vind Frankrijk wat te zwak worden om er nog obli's van te kopen.SMHenryT schreef: ↑Gisteren 15:54Franse staatsobligaties al onderzocht?
Betreft uw bovenstaande 0% coupon obligaties kom ik wel andere netto-opbrengsten uit (zonder de kosten). Bron = live.deutsche-boerse
DE0001102408 looptijd tot 15/08/2026; Last price = 98.836; Yield in % (last price) = 1.9705
ES0000012J15 looptijd tot 31/01/2027; Last price = 97.833; Yield in % (last price) = 2.0824
Die kleine verschillen in yields ontstaan vaak door een laatste order of op welke beurs je kijkt.
Idd. zoals Barryke hiervoor aangaf :
Duitse overheidsobligaties : steeds veilige investering, zelfs ook op de langere termijn (met vvd. 2035 is zelfs 2,9% netto te halen -de laatste 15 jaar niet meer gezien !). Ook super liquide trouwens! Bedrijfsobligaties geven idd. vaak nogal wat risico en dan kan je misschien evengoed aandelen kopen.
Duitse overheidsobligaties : steeds veilige investering, zelfs ook op de langere termijn (met vvd. 2035 is zelfs 2,9% netto te halen -de laatste 15 jaar niet meer gezien !). Ook super liquide trouwens! Bedrijfsobligaties geven idd. vaak nogal wat risico en dan kan je misschien evengoed aandelen kopen.
Akkoord als je ze bijhoudt tot ze aflopen, maar als je binnen 1 of 2 jaar iets wil doen met dat geld en de rente is intussen gestegen? Obligaties op lange termijn vind ik (in mijn situatie, waar ik het zie als een beter spaarboekje) altijd een risico.pereboom schreef: ↑Gisteren 17:51 Idd. zoals Barryke hiervoor aangaf :
Bovendien betaal je effectief meerwaardebelasting op alles wat je nu boven de 30k koopt en bijhoudt tot vvd.
@Qwan
Idd. de LT rente zou zelfs hoger mogen/moeten staan. MAAR : bijna alle landen verdrinken in de schulden en intresten. Je kan er gif op nemen dat centrale banken -al dan niet onder druk- er alles zullen aan doen om de LT op zijn minst stabiel te houden. Wees er maar zeker van dat het beproefde recept van "obligatieaankopen door de centrale bank" nog altijd uitnodigend ligt te blinken in de gereedschapskist van de centrale banken. In welk land slikt de bevolking het nog om in te leveren?
In Europa moeten bovendien miljarden geïnvesteerd worden in defensie, enz..
Dus ja een "gemakkelijk" recept is die intrestlasten beknotten. Trump staat het zelfs te roepen wat er met de rente staat te gebeuren... Wacht maar tot hij zijn "gepaste" FED-voorzitter heeft benoemd in mei. De afbouw van de enorme obligatieportefeuille van de FED is intussen alvast al stopgezet.
Conclusie : misschien staat er ook wel een mooie meerwaarde te wachten als je obligaties tussentijds op een goed moment te gelde kan maken. En in het andere geval heb je al X aantal jaren een aanzienlijk hoger rendement gerealiseerd door die hogere LT-rente.
Idd. de LT rente zou zelfs hoger mogen/moeten staan. MAAR : bijna alle landen verdrinken in de schulden en intresten. Je kan er gif op nemen dat centrale banken -al dan niet onder druk- er alles zullen aan doen om de LT op zijn minst stabiel te houden. Wees er maar zeker van dat het beproefde recept van "obligatieaankopen door de centrale bank" nog altijd uitnodigend ligt te blinken in de gereedschapskist van de centrale banken. In welk land slikt de bevolking het nog om in te leveren?
In Europa moeten bovendien miljarden geïnvesteerd worden in defensie, enz..
Dus ja een "gemakkelijk" recept is die intrestlasten beknotten. Trump staat het zelfs te roepen wat er met de rente staat te gebeuren... Wacht maar tot hij zijn "gepaste" FED-voorzitter heeft benoemd in mei. De afbouw van de enorme obligatieportefeuille van de FED is intussen alvast al stopgezet.
Conclusie : misschien staat er ook wel een mooie meerwaarde te wachten als je obligaties tussentijds op een goed moment te gelde kan maken. En in het andere geval heb je al X aantal jaren een aanzienlijk hoger rendement gerealiseerd door die hogere LT-rente.
Bron: het internet.
't Zou mooi zijn als er iemand nu eens zou zeggen waarover er nog geen duidelijkheid is en een link plaatst? Gaat het dan over meerwaarden op obligaties uitgegeven onder pari of iets anders?
Ja, ik hield rekening met de minimum investment amount, maar toch bedankt om me er nog eens op te wijzen.SMHenryT schreef: ↑Gisteren 12:38 Beleefd verzoek: Willen jullie on-topic blijven en de discussie over speculatietaks en datamining en NVA en ... in de kroeg houden?![]()
Hou je rekening met het minimum investment amount?
Behalve de twee bovenste obligaties in uw tabel, zijn de overige slechts aan te kopen per 100 000.
Mijn variant op de Duitse staatsbon, heel vergelijkbaar, wel met beurstaks aan te kopen maar groter netto-rendement.
KFW (Kreditanstalt für Wiederaufbau 0,000% 21/28)
Isin: DE000A3E5LU1
Rating: AAA
Maturity: 09/11/2028
Yield: ~2.22% na beurstaks
Ask: 93.83
Bid: 93.75
Spread: 0.08
Coupon: 0
Issue price: 103.07
Minimum in 1000: 1
Zelfde vraag: Iemand een beter voorstel of opmerkingen waar ik ergens een fout maak of een risico neem?
Als ik de yield vandaag bereken op die KWF, dan kom ik op 2,13% (na taks, broker, en op de ask prijs).
De AT0000A2VB47 heeft een 0,03% betere yield (3 euro per 10k
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Het gaat inderdaad daarover.
Concrete voorbeelden heb ik hier gegeven:
KleineSpaarder schreef: ↑5 januari 2026, 15:06Vraagjespaarfreakje schreef: ↑5 januari 2026, 14:43 Ok, compromis:
10% op 100%-98,60% - (100%-99,675%)
Niet iedereen is zo geniaal als jij, om dat ineens te zien, zonder tussenstap hé.![]()
Een obligatie is uitgegeven aan 80% op 1/4/2016 met een coupon van 0,8%.
Je koopt ze op de secundaire markt op 1/8/2023 aan 93%.
Vraag 1. Je houdt ze bij tot vervaldag op 1/2/2027, waar ze terugbetaald wordt aan 100,5%.
Vraag 2. Je verkoopt ze op 1/6/2024 aan 96,5%.
Hoeveel verdoken intrest betaal je aan 30% RV?
Hoeveel meerwaarde betaal je aan 10% meerwaardetaks?
Geen probleem als je het niet weet. Geen enkele van de parlementsleden die deze wet zal goedkeuren, zal deze vraag correct beantwoorden.
Wat is de waarde van een wet, als geen enkele van de parlementsleden die ze goedkeuren, ze begrijpt?
@Vriendelijke vraag aan de oppositie: stel deze vraag a.u.b. aan de NVA parlementsleden, tijdens het debat
Je laatste zin is mij niet duidelijk.Qwan schreef: ↑Vandaag 01:07Akkoord als je ze bijhoudt tot ze aflopen, maar als je binnen 1 of 2 jaar iets wil doen met dat geld en de rente is intussen gestegen? Obligaties op lange termijn vind ik (in mijn situatie, waar ik het zie als een beter spaarboekje) altijd een risico.pereboom schreef: ↑Gisteren 17:51 Idd. zoals Barryke hiervoor aangaf :
Bovendien betaal je effectief meerwaardebelasting op alles wat je nu boven de 30k koopt en bijhoudt tot vvd.
Wat bedoel je daarmee met boven die 30k?
Artikel in de Tijd:
"Producten met eindvervaldag
Wie obligaties koopt onder de terugbetalingsprijs (onder pari) en ze op eindvervaldag laat aflopen, realiseert in principe een winst. Ook wie producten koopt met een eindvervaldag kan op die vervaldag winst realiseren. De vraag is of het hier om belastbare meerwaarden gaat, aangezien de belegger het product technisch niet verkoopt, maar gewoon laat aflopen.
Op die vraag is er vandaag nog geen eenduidig antwoord. ‘Daarvoor zal product per product een analyse nodig zijn’, luidt het op het kabinet van minister van Financiën Jan Jambon (N-VA)."
Een hypothetisch voorbeeld met fictieve waarden: als ik als alleenstaande (anders is er soms een vrijstelling van meerwaarde tot 20k) vandaag een nulcoupon koop voor 50k nominaal aan 70% die in 2035 vervalt, dan heb ik op de eindvervaldag 15k winst. Ik betaal 500 Euro meerwaardebelasting op die 5k boven de vrijstelling. Ik kan daar enkel aan ontsnappen als ik ook iets verkoop waarop ik 5k verlies doe.JOKER247 schreef: ↑Vandaag 09:30Je laatste zin is mij niet duidelijk.Qwan schreef: ↑Vandaag 01:07
Akkoord als je ze bijhoudt tot ze aflopen, maar als je binnen 1 of 2 jaar iets wil doen met dat geld en de rente is intussen gestegen? Obligaties op lange termijn vind ik (in mijn situatie, waar ik het zie als een beter spaarboekje) altijd een risico.
Wat bedoel je daarmee met boven die 30k?
Als ik een obligatie koop voor 50k die in 2030 vervalt en in 2030 ene die in 2035 vervalt, dan maak ik 2 keer 7k winst, wat onder de drempel van 10k valt en betaal ik dus geen meerwaardebelasting.