Objectief advies gevraagd ivm aandelenfondsen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Objectief advies gevraagd ivm aandelenfondsen
Die met 0% TOB zijn wellicht ICB (GBF).karine schreef: ↑30 april 2023, 17:27 Ik had een ander vraagje over aandelenfondsen.
Ik heb onlangs 4 aandelenfondsen verkocht en op 2 ervan is 1,32% taks afgehouden en op de andere twee niet.
EDR INDIA A 0%
DPAM B EQT NEWGEMS SUST 1,32%
DPAM EQ ST FOOD TRENDS C 1,32%
GSP FOND FAMILY BUSINESS 0%
Hoe kan dit ?
In het geval van een buitenlandse ICB moet je elk jaar de inkomsten van het fonds aangeven in je personenbelasting.
Normaal gezien biedt de fondsbeheerder daarvoor een calculator aan.
Of ze kunnen distribuerend zijn (sommigen hebben een dividend van 0%), dan betaal je ook geen TOB.EarthNvstr1 schreef: ↑1 mei 2023, 08:56Die met 0% TOB zijn wellicht ICB (GBF).karine schreef: ↑30 april 2023, 17:27 Ik had een ander vraagje over aandelenfondsen.
Ik heb onlangs 4 aandelenfondsen verkocht en op 2 ervan is 1,32% taks afgehouden en op de andere twee niet.
EDR INDIA A 0%
DPAM B EQT NEWGEMS SUST 1,32%
DPAM EQ ST FOOD TRENDS C 1,32%
GSP FOND FAMILY BUSINESS 0%
Hoe kan dit ?
In het geval van een buitenlandse ICB moet je elk jaar de inkomsten van het fonds aangeven in je personenbelasting.
Normaal gezien biedt de fondsbeheerder daarvoor een calculator aan.
EDR India A is idd een GBF
GSP FOND FAMILY BUSINESS is ook een FCP
Zie PRIIP
dit zijn geen sicav/beveks, maar zogenaamde gemeenschapellijke beleggingsfondsen.
Die zijn fiscaal transparant.
Gevolg is dat je bij een GBF geen beurstaks moet dokken, maar wel elk jaar de door het fonds ontvangen dividenden moet aangeven in uw belastingaangfite.
zie https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... n-aangeven
zie threads over carmignac patrimoine/invest
GSP FOND FAMILY BUSINESS is ook een FCP
Zie PRIIP
dit zijn geen sicav/beveks, maar zogenaamde gemeenschapellijke beleggingsfondsen.
Die zijn fiscaal transparant.
Gevolg is dat je bij een GBF geen beurstaks moet dokken, maar wel elk jaar de door het fonds ontvangen dividenden moet aangeven in uw belastingaangfite.
zie https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... n-aangeven
zie threads over carmignac patrimoine/invest
Bedankt, duidelijk.