Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?
TIP
Re: Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?
En het is nu net dit wat niet klopt.B7H4long schreef: ↑24 mei 2018, 23:04 De belegger in de individuele obligatie zit natuurlijk met zijn bestaande obligatie die hij gekocht heeft aan de lage rente. Hij profiteert pas ten volle mee van de nieuwe hogere rente op het moment dat zijn oude obligatie verlopen is, en dan een nieuwe zou kopen.
Als je een obligatie hebt die in mei verviel en bruto 4,3% opleverde. Dan mag je al blij zijn als je deze kan vervangen door een obligatie of gestructureerd product van +/- 2% bruto. En dan "profiteerde" ik al volop van de hogere rentevoeten, want bij een vorige uitgifte enkele maanden eerder stond ze nog niet eens aan 1,5%.
Wat men hier bedoelt is in vb iemand die pakweg vorig jaar intekende voor 5 jaar aan 1% en de rente trekt terug aan. Wat de koers van zijn obligatie omlaag drukt. Verkopen is dus niet echt een optie hij zal nog een aantal jaar moeten leven met zijn 1, terwijl nieuwe kopers al meer zullen hebben dan die 1.
Maar ook hier gledt spreiden in tijd en ook in looptijd. In tijden van lage rente best obligaties kopen met een korte resterende looptijd en omgekeerd.
Maar ook hier gledt spreiden in tijd en ook in looptijd. In tijden van lage rente best obligaties kopen met een korte resterende looptijd en omgekeerd.
Dus inderdaad voor die nieuwe obligatie zou je dus 200 euro per jaar krijgen en op het einde een terugstorting van het kapitaal van 100 euro.annetje schreef: ↑25 mei 2018, 11:31En het is nu net dit wat niet klopt.B7H4long schreef: ↑24 mei 2018, 23:04 De belegger in de individuele obligatie zit natuurlijk met zijn bestaande obligatie die hij gekocht heeft aan de lage rente. Hij profiteert pas ten volle mee van de nieuwe hogere rente op het moment dat zijn oude obligatie verlopen is, en dan een nieuwe zou kopen.
Als je een obligatie hebt die in mei verviel en bruto 4,3% opleverde. Dan mag je al blij zijn als je deze kan vervangen door een obligatie of gestructureerd product van +/- 2% bruto. En dan "profiteerde" ik al volop van de hogere rentevoeten, want bij een vorige uitgifte enkele maanden eerder stond ze nog niet eens aan 1,5%.
Voor de verhoging zou je maar 150 euro jaarlijks gekregen hebben.
In het scenario met plotse verhoging van 1% van "de" rente. (wel.. "de" rente bestaat niet, we veronderstellen hier dus de rente van het type obligaties (munt, kwaliteit, duration) waar je naar kijkt. )
De rente zal dus met 1% stijgen tot 3%.
Als je volgende maand weer een obligatie ververst zal je obligaties vinden aan 3%. Je jaarlijkse coupon zal dan 300 euro zijn, want deze volgt de nieuwe hogere rente.
De obligatie die je in Mei kocht zal nog steeds maar 200 euro coupon uitbetalen, want zij is aan de oude rente.
Als we nu naar Yield kijken zullen beide obligaties een yield van zo'n 3% geven, want de obigatie van mei zal gedaald zijn in waarde naar 95% als de duration 5 jaar is. ( 2% coupon voor een obligatie van 5 jaar die aan 95% staat is ongeveer gelijk aan 3% coupon voor een 5 jaar obligatie die aan 100% staat)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
jupi schreef: ↑25 mei 2018, 14:37 Wat men hier bedoelt is in vb iemand die pakweg vorig jaar intekende voor 5 jaar aan 1% en de rente trekt terug aan. Wat de koers van zijn obligatie omlaag drukt. - > correct
Verkopen is dus niet echt een optie hij zal nog een aantal jaar moeten leven met zijn 1, terwijl nieuwe kopers al meer zullen hebben dan die 1. [color=#00$0FF]- > of verkopen een goed idee zou zijn hangt van veel aspecten af. Wat is de grote van de coupon? noteerd de obligatie nog altijd boven of nu onder pari? ....[/color]
Maar ook hier gledt spreiden in tijd en ook in looptijd. - > correct, en met een fonds heb je automatisch spreiding in looptijd, uitgevers, ....
In tijden van lage rente best obligaties kopen met een korte resterende looptijd en omgekeerd. - > alles is relatief, zeker ervoor zorgen dan de duration lager is dan het moment dat je het geld wil gebruiken
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De roerende voorheffing word enkel op het moment van de intrest betaald.
Op dat moment betaald de houder de volledige RV.
Als de obligatie van eigenaar verandert voor de coupondatum krijgt de verkoper de verlopen intresten van de kopeer, zonder RV. En de koper zal op de coupondatum de volledige RV betalen. De koper betaald als het ware de RV voor de verkoper.
Concreet.
Brutto intrest op de coupondatum: $365
Netto intrest die je zou ontvangen: $255,5
Hiervan heb je er dan reeds $197 aan de verkoper betaald.
Jouw netto-netto intrest 58,5 $
Daarom als individu in Belgie
- koop je obligaties best aan kort na de coupondatum,
- en als je ze zou willen verkopen best zo kort mogelijk voor de coupondatum
Voor deze obligatie zie ik ook een spread van 0,7% tussen Bid 94,40 en Ask 95,10
Ook opletten teva-credit-rating-downgraded-to-junk-status-at-moodys-2018-01-12.
Wat is het doel van de obligatie in je portefeuille, Als de obligatie dient voor stabiliteit zou ik eerder naar een Euro obligatie (geen wisselkoersrisico) van investering-kwaliteit gaan. Niet naar een USD junk-obligatie. In USD geven de overheidtreasuries op 3 jaar 2,60% of zo. Wil je voor 1% meer ( 3x 70 USD op 10000 USD) het risico van een junkbond nemen?
In het verleden werd er enkel op het moment van de coupon RV berekent. Is dit recent veranderd?
Zie ook mijn antwoord hierboven.
Kan iemand mij even uitleggen wat er hier mis is.. ik ben op bolero aan het zoeken naar losse obligaties en ik stoot hier op eentje van ING bank met coupon van 8,05% loopt nog tot 30-12-22, deze noteert ook nog eens onder pari en het rendement zou 9,3687% zijn... huh?? Wheres the catch?
Kan je eens een screenshot plaatsen?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Achtergestelde obligatieTiziano schreef: ↑25 mei 2018, 16:17 Kan iemand mij even uitleggen wat er hier mis is.. ik ben op bolero aan het zoeken naar losse obligaties en ik stoot hier op eentje van ING bank met coupon van 8,05% loopt nog tot 30-12-22, deze noteert ook nog eens onder pari en het rendement zou 9,3687% zijn... huh?? Wheres the catch?
Call date
Welke munt?
...
Wat is de ISIN code?
XS0973838120 Is de isin, nu vind ik die wel niet meer maar ik denk dat de catch de minimumcoupure is.. die is bijna altijd 100 000
ING Bank N.V.EO-Credit Linked MTN
Dit lijkt eerder een gestructureerd product dan een standaard obligatie.
Het internet geeft niet direct aan wat de "Credit Linked MTN" voorwaarde zou zijn.
Dit lijkt eerder een gestructureerd product dan een standaard obligatie.
Het internet geeft niet direct aan wat de "Credit Linked MTN" voorwaarde zou zijn.
Ook eens gekeken op binck naar de obligaties. Zo zie ik bv. ook:
"Hamon & Cie SA 5,5% 2014-20" aan 69%
isn BE0002210764
Dus coupon rente 5.5%
Opgelopen rente 1,73%
Volgende coupon is 30/1/2019 en de obligatie verloopt 30/1/2020 denk ik.
Minimum order amount is 100.000
Als ik het goed voorheb heb je dus 31% op 1.5 jaar tijd + de coupon rentes in tussentijd (- RV en dan nog verlopen rente betalen). Dat is dan wel een mooi rendement moetek zeggen.
"Hamon & Cie SA 5,5% 2014-20" aan 69%
isn BE0002210764
Dus coupon rente 5.5%
Opgelopen rente 1,73%
Volgende coupon is 30/1/2019 en de obligatie verloopt 30/1/2020 denk ik.
Minimum order amount is 100.000
Als ik het goed voorheb heb je dus 31% op 1.5 jaar tijd + de coupon rentes in tussentijd (- RV en dan nog verlopen rente betalen). Dat is dan wel een mooi rendement moetek zeggen.
Hamon is dan ook niet het veiligste op geld aan te lenen dacht ik...
En ook de minimum inleg natuurlijk. Int begin vant jaar stond ie 50%, gezien de korte resttijd kun je dan al eens een gokje wagen ;-)
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat lange termijn op einde looptijd door korte termijn vervangen wordt binnen een ETF.B7H4long schreef: ↑24 mei 2018, 23:04 Een paar antwoorden gebaseerd op de referenties die ik eerder gaf.
De lange termijn obligaties worden typisch niet verkocht. Typisch worden de obligaties die een resterende looptijd van 1 jaar hebben vervangen....vortex schreef: ↑24 mei 2018, 18:34
Ja maar binnen een ETF wordt een lange termijn obligatie vervangen door een lange termijn obligatie, geen actief beheer, het maakt de ETF manager geen zak uit of dat wel of niet voordelig voor de belegger is, het enige wat telt zijn de specificaties van de ETF volgen.
En hoe denk je aan een hogere rente te komen wanneer de twee aangehaalde voorbeelden (FR0000570921 en DE0001135390) vervangen worden? Die Duitse kan je vandaag verkopen aan 106%, 6% extra obligaties die 0,5% opbrengen is nog altijd een pak minder dat de 3,25% coupon. Kortom de gemiddelde coupon van het fonds zal door deze vervanging dalen. Wanneer de rente kort daarna ook nog eens zou stijgen gaat die nieuwe 10Y Duitser flink in waarde dalen, duration is immers nog heel hoog.
Een belegger in individuele obligaties koopt vandaag waarschijnlijk geen 10Y Duitse bonds met 0,5% coupon, hij weet immers dat een rente stijging waarschijnlijk is en zal daarom misschien uitwijken naar korte termijn of cash aan houden.B7H4long schreef: ↑24 mei 2018, 23:04 De belegger in de individuele obligatie zit natuurlijk met zijn bestaande obligatie die hij gekocht heeft aan de lage rente. Hij profiteert pas ten volle mee van de nieuwe hogere rente op het moment dat zijn oude obligatie verlopen is, en dan een nieuwe zou kopen. En dit dan voor de duur van die obligatie. Voor het ondertussen herbeleggen van de bedragen die de belegger zal ontvangen. Hiervoor is hij, zoals de fondsbelegger afhankelijk van de rente-evolutie. Hij bouwt dus een kleine ladder naast zijn grote obligaties
Een verstandige belegger in obligatiefondsen koopt vandaag waarschijnlijk geen fondsen die beleggen in Europese LT staatsobligaties, ook hij weet dat een rente stijging waarschijnlijk is en dat die hogere rente maar heel langzaam een hogere uitkering oplevert terwijl de koers van het fonds onmiddellijk het negatief effect van de hogere rente ondergaat.