Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?
TIP
Re: Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?
Ik weet niet waarom je blijft pushen op de een/een vervanging. Een goed gediversifieerd fonds als IEAG heeft duizenden obligaties waarvan er elk jaar velen vervangen moeten worden.vortex schreef: ↑25 mei 2018, 18:42 En hoe denk je aan een hogere rente te komen wanneer de twee aangehaalde voorbeelden (FR0000570921 en DE0001135390) vervangen worden? Die Duitse kan je vandaag verkopen aan 106%, 6% extra obligaties die 0,5% opbrengen is nog altijd een pak minder dat de 3,25% coupon. Kortom de gemiddelde coupon van het fonds zal door deze vervanging dalen. Wanneer de rente kort daarna ook nog eens zou stijgen gaat die nieuwe 10Y Duitser flink in waarde dalen, duration is immers nog heel hoog.
Laat ons eens dit eens uitrekenen gebaseerd op de info die ik eerder gaf.
Deze 4 obligaties voor een kapitaal van 10M hebben een coupon van 100K.B7H4long schreef: ↑24 mei 2018, 23:04 IEAG heeft vandaag zo'n 10MEuro aan Bunds die in 2019 verlopen en die dus spoedig zullen vervangen worden.Ik voel me zeker, indien de 5 jaar rente inderdaad verdrievoudigd is met de stijging van 1%, dat de coupons op de Bunds hoger zullen zijn dan vandaag. Dit effect zal zich elk jaar versterken door de intresten en de intresten-op-de-intresten.Code: Selecteer alles
Nominale waarde ISIN Coupon Looptijd 3.650.919,29 DE0001141703 0,25 11-okt-19 3.026.340,00 DE0001104693 0 13-sep-19 2.747.759,14 DE0001135382 3,5 4-jul-19 755.340,00 DE0001104685 0 14-jun-19
Welke Bunds exact zullen toegevoegd worden zal vooral afhangen van welke uitgaven de Duitsche bank in de maanden na de renteverhoging zal doen.
Vandaag is de gemiddelde Yield van het fonds >1%, met de renteverhoging komt er nog eens zo'n 1% bij.
Zoals ik schreef: "Ik voel me zeker, dat de coupons op de [nieuwe] Bunds [gezamelijk] hoger zullen zijn dan vandaag".
Elke belegger kan natuurlijk zijn beleggingsstrategie aanpassen aan zijn kristallen bol.vortex schreef: ↑25 mei 2018, 18:42 Een belegger in individuele obligaties koopt vandaag waarschijnlijk geen 10Y Duitse bonds met 0,5% coupon, hij weet immers dat een rente stijging waarschijnlijk is en zal daarom misschien uitwijken naar korte termijn of cash aan houden.
Een verstandige belegger in obligatiefondsen koopt vandaag waarschijnlijk geen fondsen die beleggen in Europese LT staatsobligaties, ook hij weet dat een rente stijging waarschijnlijk is en dat die hogere rente maar heel langzaam een hogere uitkering oplevert terwijl de koers van het fonds onmiddellijk het negatief effect van de hogere rente ondergaat.
Voor mij is dit geen goede strategie.
Een goede beleggingsstrategie is goed onafhankelijk wat de markten gaan doen.
De markten zijn onvoorspelbaar. en zeker niet te timen.
Ik hoor al 10 jaar dat de rentes niet lager kunnen en enkel omhoog kunnen gaan.
Ik ben blij dat ik tijdens die periode obligatiefondsen heb gekozen in het stabiele gedeelte van mijn portefeuille.
Ze waren stabiel en hebben een rendement geleverd dat vele malen hoger was dan cash.
Een verstandig belegger zorg altijd voor diversificatie in zijn portefeuille. Daar horen obligaties met verschillende looptijd, verschillende risicos en verschillend rendement bij. Vandaag heeft IEAG ~20% LT obligaties en een duration van 6.7. Intermediate Term duration is wat mijn strategie vraagt. Het is verschillende malen kleiner dan de lange termijn beleggingshorizon en komt ook overeen met de principes die ik aanhoud over het risico dat ik kan, wil en wens te nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk dat je dit korrekt hebt. Dit is gokken en niet beleggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik spreek me niet uit of je uitleg technisch al dan niet klopt.B7H4long schreef: ↑25 mei 2018, 14:40Dus inderdaad voor die nieuwe obligatie zou je dus 200 euro per jaar krijgen en op het einde een terugstorting van het kapitaal van 100 euro.annetje schreef: ↑25 mei 2018, 11:31
En het is nu net dit wat niet klopt.
Als je een obligatie hebt die in mei verviel en bruto 4,3% opleverde. Dan mag je al blij zijn als je deze kan vervangen door een obligatie of gestructureerd product van +/- 2% bruto. En dan "profiteerde" ik al volop van de hogere rentevoeten, want bij een vorige uitgifte enkele maanden eerder stond ze nog niet eens aan 1,5%.
Voor de verhoging zou je maar 150 euro jaarlijks gekregen hebben.
In het scenario met plotse verhoging van 1% van "de" rente. (wel.. "de" rente bestaat niet, we veronderstellen hier dus de rente van het type obligaties (munt, kwaliteit, duration) waar je naar kijkt. )
De rente zal dus met 1% stijgen tot 3%.
Als je volgende maand weer een obligatie ververst zal je obligaties vinden aan 3%. Je jaarlijkse coupon zal dan 300 euro zijn, want deze volgt de nieuwe hogere rente.
De obligatie die je in Mei kocht zal nog steeds maar 200 euro coupon uitbetalen, want zij is aan de oude rente.
Als we nu naar Yield kijken zullen beide obligaties een yield van zo'n 3% geven, want de obigatie van mei zal gedaald zijn in waarde naar 95% als de duration 5 jaar is. ( 2% coupon voor een obligatie van 5 jaar die aan 95% staat is ongeveer gelijk aan 3% coupon voor een 5 jaar obligatie die aan 100% staat)
Maar voor mij is het larie en apekool. Wat telt is meer dan een halvering van mijn rendement (op bedrag X). En dat is hoe ik op 't einde van elke jaar de rekening maak.
My bad. Bij verkoop voor coupon -of vervaldatum betaal je idd GEEN RV. Op vervaldag wordt de volle coupon belast ( 30%), bevrijdend in het jargon.
Tussen zeker voelen en realiteit zit soms een verschil, reken het maar eens uit, heb de huidige koers en de actuele rente van hun vervangers eens voor je opgezocht.B7H4long schreef: ↑25 mei 2018, 20:12Ik weet niet waarom je blijft pushen op de een/een vervanging. Een goed gediversifieerd fonds als IEAG heeft duizenden obligaties waarvan er elk jaar velen vervangen moeten worden.vortex schreef: ↑25 mei 2018, 18:42 En hoe denk je aan een hogere rente te komen wanneer de twee aangehaalde voorbeelden (FR0000570921 en DE0001135390) vervangen worden? Die Duitse kan je vandaag verkopen aan 106%, 6% extra obligaties die 0,5% opbrengen is nog altijd een pak minder dat de 3,25% coupon. Kortom de gemiddelde coupon van het fonds zal door deze vervanging dalen. Wanneer de rente kort daarna ook nog eens zou stijgen gaat die nieuwe 10Y Duitser flink in waarde dalen, duration is immers nog heel hoog.
Laat ons eens dit eens uitrekenen gebaseerd op de info die ik eerder gaf.B7H4long schreef: ↑24 mei 2018, 23:04 IEAG heeft vandaag zo'n 10MEuro aan Bunds die in 2019 verlopen en die dus spoedig zullen vervangen worden.Ik voel me zeker, indien de 5 jaar rente inderdaad verdrievoudigd is met de stijging van 1%, dat de coupons op de Bunds hoger zullen zijn dan vandaag. Dit effect zal zich elk jaar versterken door de intresten en de intresten-op-de-intresten.Code: Selecteer alles
Nominale waarde ISIN Coupon Looptijd 3.650.919,29 DE0001141703 0,25 11-okt-19 3.026.340,00 DE0001104693 0 13-sep-19 2.747.759,14 DE0001135382 3,5 4-jul-19 755.340,00 DE0001104685 0 14-jun-19
Code: Selecteer alles
ISIN koers looptijd coupon actuele rente
DE0001141703 101,27 5Y 0,25 -0,22
DE0001104693 100,89 2y 0 -0,649
DE0001135382 104,63 10y 3,5 0,403
DE0001104685 100,72 2y 0 -0,649
Ja maar zo werkt dat niet hé, als je ze vandaag vervangt krijg je de rente van vandaag en dat voor de rest van de looptijd. Indien je ze zou vervangen na een rente stijging van 1% staan 3 van de 4 onder parie en krijg je dus minder terug, de vierde zal minder boven parie staan en de rente van 1+0,403 zit nog steeds onder de coupon van de oude. Hoe je het draait of keert, aan een rente stijging doe je geen zaak met een obligatie(fonds) in bezit.B7H4long schreef: ↑25 mei 2018, 20:12 Deze 4 obligaties voor een kapitaal van 10M hebben een coupon van 100K.
Vandaag is de gemiddelde Yield van het fonds >1%, met de renteverhoging komt er nog eens zo'n 1% bij.
Zoals ik schreef: "Ik voel me zeker, dat de coupons op de [nieuwe] Bunds [gezamelijk] hoger zullen zijn dan vandaag".
Stel jezelf nu eens de volgende vragen, er van uitgaande dat je deze vier obligaties zelf in bezit hebt.
-1 zou je ze verkopen aan de huidige notering of houden tot vervaldag.
-2 indien je verkoopt, zou je ze dan vervangen door nieuwe met dezelfde looptijd aan huidige markt rente (net zoals de ETF manager zal doen)?
-
pietpiraat
Als het een Belgische obligatie is wordt er wel RV afgehouden als je verkoopt,
Bij een niet Belgische niet maar moet je het wel aangeven in je belastingaangifte
(Bron Cursus Financiële markten.
Woef Woef
-
pietpiraat
Als het een Belgische obligatie is wordt er wel RV afgehouden als je verkoopt,
Bij een niet Belgische niet maar moet je het wel aangeven in je belastingaangifte
obligaties koop je dus best onder pari net na coupon, en verkoop je best net voor coupon boven pari
met excel maak je zo een formule op te zien of sop de kosten waard is.
Woef Woef
Op test-aankoop vond ik dit:
Het is anders dan ik dacht.– Belgische obligatie. Als u een bestaande obligatie aankoopt, dan betaalt u altijd de verlopen nettorente aan de verkoper (= brutorente minus 27 %). Bij verkoop van uw obligatie krijgt u logischerwijze ook de verlopen nettorente op uw effectenrekening gestort.
– Euro-obligatie. Niet zo bij een euro-obligatie. Als u een bestaande euro-obligatie aankoopt, dan betaalt u altijd de verlopen brutorente aan de verkoper. Bij verkoop van uw obligatie krijgt u ook de verlopen brutorente.
– Andere obligatie. Exact dezelfde procedure als bij de euro-obligatie. Alles gebeurt bruto.
Moet ik de ontvangen verlopen rente aangeven in mijn belastingen?
– Belgische obligatie. Nee, u hoeft niets in te vullen in uw belastingaangifte want aan alle roerende voorheffing is voldaan. Die werkt bevrijdend.
– Euro-obligatie. Vul op uw belastingaangifte de som in van uw brutocoupons die u in 2015 hebt ontvangen bij verkoop van uw obligaties. Hebt u uw obligatie tijdens hetzelfde jaar gekocht én verkocht, dan moet u alleen het verschil tussen bruto gekregen intresten en bruto betaalde intresten aangeven.
– Andere obligatie. Exact dezelfde procedure als bij de euro-obligatie. Ook hier is de aangifteplicht van toepassing.
Stel: Ik verkoop een obligatie 1 dag nadat de coupon uitbetaald werd. Dan ontvang ik de prijs van de obligatie minus 30% RV op 1 dag intrest maar wel vermeerderd met makelaarskosten en beurstaks. Als de koper hiervan deze obligatie na 6 maanden wil doorverkopen dan krijgen we hetzelfde verhaal maar moet hij RV betalen op 6 maanden intrest. Mocht deze nieuwe koper de obligatie bijhouden tot de uitbetaaldag van de coupon, dan betaald hij RV op de volledige coupon ... Met andere woorden: vadertje staat heeft op 1 jaar 3x RV ontvangen en 3x beurstaks... Nice one!pietpiraat schreef: ↑25 mei 2018, 21:22Als het een Belgische obligatie is wordt er wel RV afgehouden als je verkoopt,
-
pietpiraat
jij hebt precies toch wel een andere prof en cursus pukkie
Annetje,
Als je nog veel oude obligaties hebt met hoge coupon, moet je misschien eens kijken naar dit artikel in de morgen.
Je kan waarschijnlijk winst doen (minder belastingen) wanneer je deze obligaties verkoopt voor de einddatum.
Geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt ! Ik hou alles netjes bij tot de vervaldag, en ik ben zeker van een coupon die hoger is dan wat ik er nu voor kan krijgen.
En het artikel naar waar je verwees, dateert van 2013 ! Dat waren nog heel andere tijden in de obligatiewereld !
En het artikel naar waar je verwees, dateert van 2013 ! Dat waren nog heel andere tijden in de obligatiewereld !
-
pietpiraat
groot gelijk Annetje
wie verkoopt er nu obligaties met hoge coupon (ver boven pari), voor obligaties mt lage coupon (ver onder pari)
this het couponnetje dat telt, niet de belastingvrije meerwaarde die het doet.
wie verkoopt er nu obligaties met hoge coupon (ver boven pari), voor obligaties mt lage coupon (ver onder pari)
Ge hebt uw sarcasme-knop weer aanstaan !pietpiraat schreef: ↑27 mei 2018, 11:18 groot gelijk Annetje
Heb je het nagerekend? De rekenkundige wetten zijn niet veranderd. De percentages eventueel wel.annetje schreef: ↑27 mei 2018, 10:30 Geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt ! Ik hou alles netjes bij tot de vervaldag, en ik ben zeker van een coupon die hoger is dan wat ik er nu voor kan krijgen.
Persoonlijk streef ik ernaar om mijn belastingen en kosten zo laag mogelijk te houden. Ik beleg ten slotte voor mijn persoonlijk rendement, niet voor de balans van de financiele spelers en niet voor de staatskas.
Emoties zijn nefast voor het rendement tijdens beleggingen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 mei 2018, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.