Olie - april 2020
TIP
-
anonymous9
Re: Olie - april 2020
@voodoo, Nee, die heeft niet dezelfde problemen als de WTI-prijs die gebruikt wordt voor lokale (als in: de USA) prijszettingen en onderhevig is aan lokale levering (Cushing).
Brent wordt wereldwijd verhandeld, en heeft wereldwijde leveringspunten (al dan niet met een discount tov de Benchmark-price) wat voor meer betrouwbare en 'eerlijkere' prijszettingen leidt, exact om hetgeen in de US gebeurt te vermijden.
Brent wordt wereldwijd verhandeld, en heeft wereldwijde leveringspunten (al dan niet met een discount tov de Benchmark-price) wat voor meer betrouwbare en 'eerlijkere' prijszettingen leidt, exact om hetgeen in de US gebeurt te vermijden.
-
anonymous9
Nochtans, Het Laagste Nieuws had al een summier artikeltje: https://www.hln.be/geld/economie/ongezi ... ~a0392c32/
Thx voor de info!Poldermol schreef: ↑20 april 2020, 23:20 @voodoo, Nee, die heeft niet dezelfde problemen als de WTI-prijs die gebruikt wordt voor lokale (als in: de USA) prijszettingen en onderhevig is aan lokale levering (Cushing).
-
anonymous9
Brent ging natuurlijk ook door het putje naar $26/vat, maar in lijn met de daling van de Juni-contracten voor WTI. Ik beweer niet dat er geen zo'n schommelingen kunnen optreden. Maar de expiratie van de Mei-futures lijken me een once in a lifetime event, voornamelijk door het verrassingseffect waar velen zich geen tweede keer aan zullen vangen: nu de markt ziet welke prijszettingen het laattijdig unwinden van contracten tot gevolg kan hebben, zal het vanzelf efficiënter worden en gradueel contracten doorrollen naar volgende maanden in plaats van alles last minute te doen.
Maar puur voor de amusementswaarde zou ik er niets op tegen hebben dat zo'n negatieve prijzen af en toe nog eens gebeuren
Maar puur voor de amusementswaarde zou ik er niets op tegen hebben dat zo'n negatieve prijzen af en toe nog eens gebeuren
@ Poldermol
inderdaad
En nu is de lage olieprijs ook kort vermeld in het laatavondnieuws van VTM van na 11u.
inderdaad
En nu is de lage olieprijs ook kort vermeld in het laatavondnieuws van VTM van na 11u.
-
anonymous9
Met de nodige duiding (aflopen contract, eenmalig gebeuren en morgen staat het weer boven de $20)? Of gewoon een droge opsomming van feiten zonder na te denken hoe het komt zoals op HLN?
Geen VTM hier jammer genoeg
Eerder hoe Trudeau minder en minder populair wordt 
Geen VTM hier jammer genoeg
-
anonymous9
De Standaard doet tenminste wél de moeite om het mooi uit te leggen, chapeau.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200420_04928235
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200420_04928235
Het is iets anders dan olie, maar de groothandelsprijzen elektriciteit duiken elke namiddag negatief in Europa de laaste tijd. Combinatie van overvloed zon en wind, en lager dan normaal verbruik.Poldermol schreef: ↑20 april 2020, 23:38 Brent ging natuurlijk ook door het putje naar $26/vat, maar in lijn met de daling van de Juni-contracten voor WTI. Ik beweer niet dat er geen zo'n schommelingen kunnen optreden. Maar de expiratie van de Mei-futures lijken me een once in a lifetime event, voornamelijk door het verrassingseffect waar velen zich geen tweede keer aan zullen vangen: nu de markt ziet welke prijszettingen het laattijdig unwinden van contracten tot gevolg kan hebben, zal het vanzelf efficiënter worden en gradueel contracten doorrollen naar volgende maanden in plaats van alles last minute te doen.
Maar puur voor de amusementswaarde zou ik er niets op tegen hebben dat zo'n negatieve prijzen af en toe nog eens gebeuren![]()
Energiesector gaat hier hard vanaf zien, Engie laat zijn kerncentrales niet stopppen met draaien maar moeten geld betalen om hun stroom op het net te duwen! En wanneer de prijzen positief zijn, zijn ze ook veel lager dan normaal.
Europa draait op een laag pitje en het is verzadigd met groene energie.
Ook voor renewables is dit nieuws niet top hoor, die krijgen evenzeer lage vergoedingen en investeren in bijkomende capaciteit is waanzinnig. Ze hebben dan wel het voordeel dat bij sterke wind de opbrengsten kwadratisch stijgen. Voor kolencentrales zou dit hopelijk wel de doodsteek betekenen, aangezien gas ook sterk gedaald is.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
MINUS 90 €/MWh momenteel in België.
Nog nooit zo'n lage negatieve prijzen gezien.
Nog nooit zo'n lage negatieve prijzen gezien.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Ik zal mijn oven wat langer aanzetten, krijg ik dan 90 eur toegestopt?
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Commodity maakt maar klein dee l uit (zeker vr particulier). Vergeet niet de taksen, distributie- en transportkosten. En dit deel kan nooit negatief gaan. Deze negatieve prijzen verhullen vooral het probleem van opslagcapaciteit. Dus eigenlijk moeten er veel meer investeringen gebeuren (hetgeen op korte termijn niet tot lagere electra prijzen zal leiden).
Zoals altijd met alles: momenteel krijg je subsidies voor batterijen voor energieopslag als particulier. Het is nog steeds niet rendabel, slechts enkele installeren het. Binnenkort en meer subsidies en dalende prijzen van de batterijen, wordt interessanter. Erna geen subsidies meer. Hierna verplichting voor iedereen.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Enige reden (voor particulieren en BE) is het systeem van de terugdraaiende teller. Neem dit weg en ge zult de verkoop van de batterijen zien gaan.voodoo schreef: ↑21 april 2020, 15:48 Zoals altijd met alles: momenteel krijg je subsidies voor batterijen voor energieopslag als particulier. Het is nog steeds niet rendabel, slechts enkele installeren het. Binnenkort en meer subsidies en dalende prijzen van de batterijen, wordt interessanter. Erna geen subsidies meer. Hierna verplichting voor iedereen.
de beunhazen van politici weten nog altijd niet wat er moet gebeuren na 2020 ivm de zonnepanelen.
ik ben benieuwd. wat met de teruggestoken stroom? Dat kan toch niet dat ge alleen maar zal moeten betalen voor de stroom die je injecteert?
Panelen worden dan echt iets voor de rijken: panelen betalen en dan nog eens betalen voor de stroom de je produceert, tenzij je een hele grote peperdure batterij installeert.
Of wel zal een systeem moeten beletten dat er wordt geïnjecteerd door het te vernietigen voor het terug naar het net gaat.
ik ben benieuwd. wat met de teruggestoken stroom? Dat kan toch niet dat ge alleen maar zal moeten betalen voor de stroom die je injecteert?
Panelen worden dan echt iets voor de rijken: panelen betalen en dan nog eens betalen voor de stroom de je produceert, tenzij je een hele grote peperdure batterij installeert.
Of wel zal een systeem moeten beletten dat er wordt geïnjecteerd door het te vernietigen voor het terug naar het net gaat.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Nu betaal je toch ook prosumententarief? Veel liever een eerlijk injectietarief dan een forfaitair prosumententarief gebaseerd op het AC vermogen van de omvormer. Een injectietarief zal tenminste autoconsumptie stimuleren en enkel diegenen afstraffen die het grid belasten. En al diegene die destijds te grote installaties hebben gelegd voor de GSC'en op te strijken: koop u een batterij en een app om je autoconsumptie te optimaliseren.Lukske schreef: ↑21 april 2020, 16:18 de beunhazen van politici weten nog altijd niet wat er moet gebeuren na 2020 ivm de zonnepanelen.