Oliereuzen.
TIP
Re: Oliereuzen.
Het verbaast me dat hier niet meer wordt aangehaald dat deze sector op de wat langere termijn weinig toekomst heeft.
OK, er zal waarschijnlijk wel een keer een sterk koersherstel komen en ik ga er nog altijd vanuit dat we nog wel een aantal jaren riante dividenden mogen verwachten, maar het is zo goed als zeker dat fossiele brandstoffen een aflopende zaak zijn.
Ik heb zelf ook nog olieaandelen, maar ik ben vooral bezig om op het juiste uitstapmoment te wachten.
OK, er zal waarschijnlijk wel een keer een sterk koersherstel komen en ik ga er nog altijd vanuit dat we nog wel een aantal jaren riante dividenden mogen verwachten, maar het is zo goed als zeker dat fossiele brandstoffen een aflopende zaak zijn.
Ik heb zelf ook nog olieaandelen, maar ik ben vooral bezig om op het juiste uitstapmoment te wachten.
-
anonymous38476
Dat zal allemaal niet zo'n vaart lopen denk ik. Vliegtuigen zullen altijd brandstof blijven gebruiken en ik wil elektrische vrachtwagens nog wel eens praktisch zien toegepast worden. Olie is ook de grondstof voor heel de koolstof-gebaseerde chemische industrie. Verder moeten die reuzen zich idd heruitvinden tot energiespelers. De vraag is natuurlijk of dat lukt, en hoe winstgevend ze daarin zullen zijn.
De Europese klimaatwet voorziet dat we in 2050 volledig klimaatneutraal moeten zijn en dat betekent dat de verbranding van fossiele brandstoffen tegen die tijd tot vrijwel nul zal moeten worden gereduceerd.
Als we dit doel willen bereiken, en dat zal moeten want er komt nu bindende wetgeving, dan moeten we zo snel mogelijk beginnen met het drastisch afbouwen van alle vormen van CO2 uitstoot.
Ik denk dat het dus wel eens sneller zou kunnen gaan dan velen denken. Dit verklaart misschien ook voor een deel het huidige paniekvoetbal van Saoedie-Arabië.
Als we dit doel willen bereiken, en dat zal moeten want er komt nu bindende wetgeving, dan moeten we zo snel mogelijk beginnen met het drastisch afbouwen van alle vormen van CO2 uitstoot.
Ik denk dat het dus wel eens sneller zou kunnen gaan dan velen denken. Dit verklaart misschien ook voor een deel het huidige paniekvoetbal van Saoedie-Arabië.
-
anonymous38476
Zou het misschien kunnen dat de EU door de huidige crisis en de honderden miljarden die worden uitgetrokken om ze tegen te gaan, dat doel van 2050 laten varen? Op zich zie ik het allemaal graag gebeuren, ik zou mezelf voorzichtig een groene jongen durven noemen (doch geen affiniteit met de partij), maar ik heb er sterk mijn twijfels bij.
Het discours van SA lijkt me eerder een poging om de schaalolieproducenten eens op hun financiële veerkracht te testen. De aandeelhouders van Occidental hebben er alvast geen goed oog in.
Het discours van SA lijkt me eerder een poging om de schaalolieproducenten eens op hun financiële veerkracht te testen. De aandeelhouders van Occidental hebben er alvast geen goed oog in.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Och de olieindustrie, gehaat maar ze blijft toch maar overleven. Een korte samenvatting.
Jaren 70 : een paar oliecrisissen en wetenschappers die beweerden dat de olie zou op zijn tegen het volgende millennium...
Vandaag : iedereen lult wat over elektrische voertuigen, de zogezegde toekomst. De elektrische motor bestond voor de verbrandingsmotor en bovendien wil ik wel eens een geladen vrachtwagen zien vertrekken op een volledige elektrische motor. Laat staan een vliegtuig of boot
Jaren 70 : een paar oliecrisissen en wetenschappers die beweerden dat de olie zou op zijn tegen het volgende millennium...
Vandaag : iedereen lult wat over elektrische voertuigen, de zogezegde toekomst. De elektrische motor bestond voor de verbrandingsmotor en bovendien wil ik wel eens een geladen vrachtwagen zien vertrekken op een volledige elektrische motor. Laat staan een vliegtuig of boot
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Niet alleen schaalolie maar ook de bedrijven die in hoofdzaak upstream activiteiten hebben en daar zijn nogal wat VS bedrijven bij....DeZatteNonkel schreef: ↑19 maart 2020, 18:12
Je zit hier wel in België hé en in Frankrijk moet het eerst regenen, voordat N-VA wakker zal worden…dreamy schreef: ↑19 maart 2020, 17:35 Het verbaast me dat hier niet meer wordt aangehaald dat deze sector op de wat langere termijn weinig toekomst heeft.
Als zelfs Zuhal Demir, niet wist wat de laatste Eu klimaat doelstelling was en N-VA tot voor kort, nieuwe kerncentrales in haar programma had staan, toen er al 3 jaar geen enkele Europese firma nog met de nieuwbouw wou starten….(ook al hadden ze betaald voor de licentie…)
Olieaandelen goed voor korte termijn, zoals de meeste hier willen, buy and hold is te saai………
Investeren voor na 2030 en zeker 2050 is niet voorzien hier....
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
de "domme" Hollanders zijn volop bezig met de omzetting naar waterstof en zullen hun huidig net omvormen tot een waterstofnet.
waterstof is de toekomst; en zal uiteindelijk die batterijen overbodig maken.
maar nee, hier ziet men dat niet of beter gezegd wil men dat niet zien.....
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
anonymous38476
En hoe ga je op industriële schaal waterstof produceren? De elektrolyse van water, die gigantisch duur is en, nogal ironisch, enorm veel elektriciteit verbruikt. Of toch maar voor reforming gaan? Wat heb je daar voor nodig? Juist ja, aardgas 
Elektrolyse is momenteel weinig efficiënt....dus blijven we klagen en zagen en met paard en kar rijden??DeZatteNonkel schreef: ↑19 maart 2020, 19:36 En hoe ga je op industriële schaal waterstof produceren? De elektrolyse van water, die gigantisch duur is en, nogal ironisch, enorm veel elektriciteit verbruikt. Of toch maar voor reforming gaan? Wat heb je daar voor nodig? Juist ja, aardgas![]()
In de rest van de EU gaf men extra geld voor hun universiteiten in UK en Duitsland, om dat probleem op te lossen en kan men het sinds 2019 het reeds 2x efficiënter (op een andere manier) doen (dus 4x) (in de praktijk 2022)
Offshore wind is trouwens 95% gratis op een zonnige dag in het weekend, want niemand heeft hem nodig....
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
-
anonymous38476
Ik heb je post drie keer moeten herlezen alvorens mijn hersenen konden accepteren dat jij effectief gelooft in elektrolyse als productiemethode. Ga je fysica cursussen gerust eens herlezen en stel je mening bij. Je weet totaal niet waarover je spreekt. Elektrolyse is geen reële optie en zal dat ook nooit worden.
Ik ben inderdaad geen Fysicus, maar ik weet wel dat men "groene waterstof" op 3 totaal verschillende manieren kan maken, waarvan elektrolyse er 1 is.DeZatteNonkel schreef: ↑19 maart 2020, 19:53 Ik heb je post drie keer moeten herlezen alvorens mijn hersenen konden accepteren dat jij effectief gelooft in elektrolyse als productiemethode. Ga je fysica cursussen gerust eens herlezen en stel je mening bij. Je weet totaal niet waarover je spreekt. Elektrolyse is geen reële optie en zal dat ook nooit worden.
Uw fysica cursus is blijkbaar ouder als 5 jaar... want je weet duidelijk niet, welke "waterstof" wegen er in Europa de laatste 5 jaar gemaakt zijn... (in UK, DE, AT, IT, ES, PT, DK, SW, NO, NL) zoveel dat Macron in Frankrijk zijn industrie ook (wettelijk) verplichte om er in te investeren...
https://www.fuelcellbuses.eu/public-tra ... s%E2%80%99
Groene waterstof is trouwens de basis, waarop het hele EU klimaatplan rust....maar dat staat allicht nog niet in uw cursus fysica...
https://www.fch.europa.eu/sites/default ... Report.pdf
Groene waterstof dient trouwens in de eerste plaats, voor staal productie (want dat heeft de meeste vervuiling).....in AT staat de eerste en in DE, UK, NL, ES, PT, IT, SE is men bezig met de bouw....
In Gent (AC Mittal) denkt men er ook over...als de overheid mee wil investeren....
https://www.rechargenews.com/transition ... 2-1-708381
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Met olie, energie, ... is het wel steeds opletten wat men verstaat onder korte en lange termijn, bijkomend zijn de doelstellingen van bvb Europa best ambitieus te noemen - wanneer men dezelfde doelstellingen In vele andere delen van de wereld op tafel zou leggen zijn deze niet langer ambitieus maar onmogelijk.
De doelstellingen zijn gebakken lucht met geld dat er niet is. En zelfs dat geld-dat-er-niet-is wordt nu aan Corona uitgegeven.
De wereld kan heus nog lang niet zonder olie.
De wereld kan heus nog lang niet zonder olie.
Fluxys is daar toch ook mee bezig? Met Eoly erbij, in Zeebrugge. Waterstofcentrale om elektriciteit overschotten te benutten en in het aardgasnet te pompen.Lukske schreef: ↑19 maart 2020, 19:23 de "domme" Hollanders zijn volop bezig met de omzetting naar waterstof en zullen hun huidig net omvormen tot een waterstofnet.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash