Online spaarrekeningen = discriminatie? (zoals bij NMBS)
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Online spaarrekeningen = discriminatie? (zoals bij NMBS)
Banken discrimineren wel degelijk, maar het op een wettelijke manier kunnen bewijzen is niet zo simpel.
Als men dat lijstje bekijkt, dan is wat banken betreft mi enkel iets mogelijk op discriminatie ivm vermogen. bv. minimum 10 000 euro op een spaarrekening. Maar wat moet men dan zeggen over privatebanking waar je soms met minder dan 1 miljoen euro niet binnenkomt.
"Volgens de Belgische wet is er enkel discrimatie mogelijk op basis van een van deze criteria:
•Ras
•Nationaliteit
•Huidskleur
•Etnische afkomst
•Nationale afkomst
•Geslacht
•Leeftijd
•Seksuele geaardheid
•Burgerlijke stand
•Geboorte
•Vermogen
•Politieke overtuiging
•Filosofische overtuiging
•Geloofsovertuiging
•Taal
•Gezondheidstoestand
•Handicap
•Lichamelijke kenmerken
•Genetische kenmerken
•Sociale afkomst""
Als men dat lijstje bekijkt, dan is wat banken betreft mi enkel iets mogelijk op discriminatie ivm vermogen. bv. minimum 10 000 euro op een spaarrekening. Maar wat moet men dan zeggen over privatebanking waar je soms met minder dan 1 miljoen euro niet binnenkomt.
"Volgens de Belgische wet is er enkel discrimatie mogelijk op basis van een van deze criteria:
•Ras
•Nationaliteit
•Huidskleur
•Etnische afkomst
•Nationale afkomst
•Geslacht
•Leeftijd
•Seksuele geaardheid
•Burgerlijke stand
•Geboorte
•Vermogen
•Politieke overtuiging
•Geloofsovertuiging
•Taal
•Gezondheidstoestand
•Handicap
•Lichamelijke kenmerken
•Genetische kenmerken
•Sociale afkomst""
webmaster schreef:Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat zoveel onder jullie hier zo fel tegen waren.
Ik zag een 'rechtvaardig doel'. Namelijk onder de aandacht brengen dat er nog zoveel mensen offline sparen aan een te lage rente. En als we een deel hiervan een betere rente kunnen bezorgen dan is dit een win. Dat was mijn vertrekpunt.
Ik heb de afgelopen dagen ook veel positieve berichten ontvangen. Dat stemt me positief.
Spaargids.be staat gekend als een site die luistert naar zijn leden. Maar in dit streven naar een 'rechtvaardig doel' heb ik daar te weinig aandacht voor gehad.
Dit is een belangrijk leerpunt voor de toekomst.
Aan de goede bedoelingen van Spaargids wordt er niet getwijfeld. Persoonlijk vind ik het eerder een beetje naïef te denken dat de banken nu plots de gewone spaarrekeningen gaan opwaarderen naar het niveau van de internetrekeningen, waar het voor hen, in de huidige context beter uitkomt het omgekeerde te doen. En nogmaals, ik geloof niet dat er hier sprake is van enige vorm van discriminatie...
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Ik weet dat de linksen er niet tegenkunnen dat hun 'systeem' gefaald heeftLukske schreef:Veel reactie van de banken is er niet gevallen. Toch een bewijs dat spaargids wel juist zat met zijn redenering. Anders hadden we Marina al lang gehoord of ik moest het gemist hebben.
Banken zijn instellingen voor witteboordcriminelen; daar twijfel ik persoonlijk niet meer aan.
Een neoliberale wereld....
En aangezien ik wss volgend jaar in de bankenwereld terechtkom ben ik blijkbaar ne crimineel mmm, fijn om te weten
En btw, neoliberalisme in vraag stellen? Ik denk dat de NMBS het perfecte voorbeeld is dat publieke bedrijven het niet schitterender doen dan private
En denkt ge nu echt dat de banken gaan reageren op zoiets belachelijks??? Dat is juist hetzelfde alsof ik een klacht zou indienen tegen het belastingssysteem in belgie omdat het 'discrimineert' op basis van het inkomen
het systeem is niet links wel neoliberaal, rechts dus.Sebastiaan1985 schreef:
Ik weet dat de linksen er niet tegenkunnen dat hun 'systeem' gefaald heeft
En btw, neoliberalisme in vraag stellen? Ik denk dat de NMBS het perfecte voorbeeld is dat publieke bedrijven het niet schitterender doen dan private
En denkt ge nu echt dat de banken gaan reageren op zoiets belachelijks??? Dat is juist hetzelfde alsof ik een klacht zou indienen tegen het belastingssysteem in belgie omdat het 'discrimineert' op basis van het inkomen
kijk naar Groot Brittanie en Nederland. Privatisering= slechte dienstverlening, lage lonen... en hogere kosten voor de staat.
banken zijn net kleine kinderen: ikke, ikke, ikke,
nu ja men kan er eeuwig over discussieren.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Met hun systeem bedoelde ik het communisme
Ja idd je kan er bezig overblijven. De waarheid ligt toch altijd ergens tussenin 
Het communisme is niet HET links systeem, maar EEN links systeem. Dat het niet goed werkt, beaam ik. Maar het Kapitalisme (is dit dan HET rechts systeem?) werkt ook niet echt (remember crisis???). Het links bashen door altijd met communisme af te komen is afgezaagd en getuigd van weinig "zelfreflectie". Maar dat is tegenwoordig de "mode" zeker ;-)Sebastiaan1985 schreef:Met hun systeem bedoelde ik het communismeJa idd je kan er bezig overblijven. De waarheid ligt toch altijd ergens tussenin
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
crisis? welke crisisLanius schreef:Het communisme is niet HET links systeem, maar EEN links systeem. Dat het niet goed werkt, beaam ik. Maar het Kapitalisme (is dit dan HET rechts systeem?) werkt ook niet echt (remember crisis???). Het links bashen door altijd met communisme af te komen is afgezaagd en getuigd van weinig "zelfreflectie". Maar dat is tegenwoordig de "mode" zeker ;-)Sebastiaan1985 schreef:Met hun systeem bedoelde ik het communismeJa idd je kan er bezig overblijven. De waarheid ligt toch altijd ergens tussenin
Ne prof is ne profiteur 1e klas. "Werkt" ca 10 uur per week en ontvangt daar voor een loon om van achterover te vallen. Al ik me ne vergis moeten ze maar 30 jaar "werken" voor een vol pensioen.Sebastiaan1985 schreef:Met hun systeem bedoelde ik het communismeJa idd je kan er bezig overblijven. De Ofwel hebben die rechtse proffen in leuven mij maar één kant van de medaille getoond, kan ook natuurlijk
luxejob voor slimme leeggangers.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Zwijg mij ervan. Ge moet altijd op mails wachten tot 2 uur voor de deadline... Ge wordt bijna automatisch spammerLukske schreef:Ne prof is ne profiteur 1e klas. "Werkt" ca 10 uur per week en ontvangt daar voor een loon om van achterover te vallen. Al ik me ne vergis moeten ze maar 30 jaar "werken" voor een vol pensioen.Sebastiaan1985 schreef:Met hun systeem bedoelde ik het communismeJa idd je kan er bezig overblijven. De Ofwel hebben die rechtse proffen in leuven mij maar één kant van de medaille getoond, kan ook natuurlijk
Ik ben nu niet bepaald de meest linkse persoon, maar ik zie toch wel wat in Marx & Engels hun visie.Sebastiaan1985 schreef: Ik weet dat de linksen er niet tegenkunnen dat hun 'systeem' gefaald heeft![]()
Behalve dan veel te materialistisch. Om dat dan te evalueren op het totaal wereldvreemde communistische systeem is wel totaal ongegrond. Maar soit, de winnaar is een beetje zoals de kiezer zeker, heeft altijd gelijk?
In elk geval, fundamenteel voor het oorspronkelijk marxisme is de afschaffing van de staat, die een uitbuitende functie heeft. Nadien hebben ze dat pragmatisch aangepakt door te zeggen, ja maar in een eerste fase moet de staat als instrument dienen om het systeem omver te werpen. Right, we hebben met Stalin gezien wat daarvan terecht gekomen is
euh, hoe vaak hebt ge al de trein in Engeland genomen?Sebastiaan1985 schreef: En btw, neoliberalisme in vraag stellen? Ik denk dat de NMBS het perfecte voorbeeld is dat publieke bedrijven het niet schitterender doen dan private![]()
Toegegeven, ze zijn misschien niet altijd te laat, maar toch regelmatig, en soms komt ge echt wel pas een halve dag later toe zonder dat ze u komen informeren...
uiteraard niet, zolang ze ervan overtuigd zijn dat het gros van de bevolking nooit zal doorhebben dat het ook kan zonder al die banken...Sebastiaan1985 schreef: En denkt ge nu echt dat de banken gaan reageren op zoiets belachelijks??? Dat is juist hetzelfde alsof ik een klacht zou indienen tegen het belastingssysteem in belgie omdat het 'discrimineert' op basis van het inkomen
wie weet kan jij het verschil beginnen maken door je focus te zetten op dienstverlening en integriteit?
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Tja banken (bedrijven) moeten nu eenmaal verantwoording afleggen aan hun aandeelhouders. En aangezien die meestal maar 1 ding willen... Het zijn niet de banken die de oorzaak zijn. Maar de mensen die alleen maar zoveel mogelijk winst willen op hun aandelen
(wat normaal is natuurlijk).
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
paul schreef: "Volgens de Belgische wet is er enkel discrimatie mogelijk op basis van een van deze criteria:
•Ras
•Nationaliteit
•Huidskleur
•Etnische afkomst
•Nationale afkomst
•Geslacht
•Leeftijd
•Seksuele geaardheid
•Burgerlijke stand
•Geboorte
•Vermogen
•Politieke overtuiging
•Geloofsovertuiging
•Taal
•Gezondheidstoestand
•Handicap
•Lichamelijke kenmerken
•Genetische kenmerken
•Sociale afkomst""
Dus babyboekjes en jongerenspaarrekeningen (die meer intrest bieden) zijn discriminerend?
Online spaarrekeningen = discriminatie? (zoals bij NMBS)
Intussen is de klacht tegen de banken al een Belgenmop geworden in Nederland:
(uit een nederlands beleggingsblad:)
Alle rente is gelijk, maar sommige rente is gelijker dan andere rente. En dat pikken ze in België niet langer. Boze spaarders spreken van discriminatie en klagen bij het Centrum voor gelijkheid van kansen dat een reguliere spaarrekening minder oplevert dan online sparen.
Rare jongens, die Belgen.
(uit een nederlands beleggingsblad:)
Alle rente is gelijk, maar sommige rente is gelijker dan andere rente. En dat pikken ze in België niet langer. Boze spaarders spreken van discriminatie en klagen bij het Centrum voor gelijkheid van kansen dat een reguliere spaarrekening minder oplevert dan online sparen.
Rare jongens, die Belgen.
Lol, idioot. Elke prof verdient maar een fractie van wat die in de privé zou kunnen krijge.Lukske schreef:Ne prof is ne profiteur 1e klas. "Werkt" ca 10 uur per week en ontvangt daar voor een loon om van achterover te vallen. Al ik me ne vergis moeten ze maar 30 jaar "werken" voor een vol pensioen.Sebastiaan1985 schreef:Met hun systeem bedoelde ik het communismeJa idd je kan er bezig overblijven. De Ofwel hebben die rechtse proffen in leuven mij maar één kant van de medaille getoond, kan ook natuurlijk
Wat is dat voor een zever. Weer iemand die denkt dat lesgeven de enige activiteit is van proffen. Ze geven misschien maar 10 uur les, maar doen daarnaast nog 30 uur onderzoek en spenderen talloze uren in het buitenland (congressen etc) tijdens de weekends. Troost u, overuren worden niet betaald. Zoals 336 aangeeft verdienen ze maar een fractie van wat ze in de privé zouden verdienen. Als ze veel geld willen verdienen, worden ze dus best geen prof.Lukske schreef:Ne prof is ne profiteur 1e klas. "Werkt" ca 10 uur per week en ontvangt daar voor een loon om van achterover te vallen. Al ik me ne vergis moeten ze maar 30 jaar "werken" voor een vol pensioen.Sebastiaan1985 schreef:Met hun systeem bedoelde ik het communismeJa idd je kan er bezig overblijven. De Ofwel hebben die rechtse proffen in leuven mij maar één kant van de medaille getoond, kan ook natuurlijk