opgeven meterstand bij wisseling energieleverancier
Re: opgeven meterstand bij wisseling energieleverancier
Die redenering gaat inderdaad langs geen kanten op, voor geen enkele leverancier. Dat zou nl betekenen dat de prijzenstop tot december geen enkel nut heeft want in uw redenering betaal je uw verbruik in 2012 aan de prijzen van 2013. Hoe de maatschappijen dat juist berekenen (uw verbruik in 2012 of tot aan een prijsverandering) is mij een raadsel. Waarschijnlijk op basis van een schatting.Hector schreef:
Maar wie zijn afrekening pas in 2013 krijgt, zal gefactureerd worden aan de tarieven van 2013.
@ Vaganzza "Ik dacht dat dan Electrabel een prijsberekening op basis van een schatting maakte?"
De factuur wordt opgemaakt op basis van de meterstand die je doorgeeft (op de dag van de wissel). Dat kan 7d/7 24u/24 via de website van uw meteropnemer. Er wordt pas geschat als je niet, of niet op tijd, de standen doorgeeft.
Inderdaad, was ff niet mee. 

vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, het voorstel is dus van bij de overschakeling naar 'n nieuwe leverancier niet de tellerstand door te geven van die dag maar van bvb. 2 weken ervoor zodat de oude leverancier dus eigenlijk voor 2 weken minder stroom geleverd heeft en de nieuwe (die dus goedkoper is) dan 2 extra weken op z'n factuur mag zetten. Zo heb je het verbruik van 2 extra weken aan het nieuwe -verlaagde- tarief van de nieuwe leverancier. 

Ik heb voor mezelf eens nagegaan over welk bedrag ik spreek.Obby schreef: Besparingstip: als je dit bericht krijgt, neem uw meterstand nu op (meestal een 14 dagen vooraf) en geef die stand door op de wisseldatum.
aardgasfactuur nagegaan bij de Vreg met de V-test voor leverancier 1 en leverancier 2
Jaarprijs gedeeld door 365
Voor leverancier 1 kom ik voor 14 dagen op 54€ voor leverancier 2 op 69€
verschil is dus 15€
Dit is dus wel het gemiddelde over een jaar, in het doorgeven van uw meterstand kan je er wel wat rek op steken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Uhm, realiseer me net dat ik hier ook aan meegedaan heb:
Heb gisteren de brief gekregen van EANDIS voor meterstand voor eind afrekening. En heb die zonder na te denken direct online doorgegeven.
Duurt alleen nog 3 (kleine) weken voor dat mijn contract word overgenomen.
Oeps sorry
Heb gisteren de brief gekregen van EANDIS voor meterstand voor eind afrekening. En heb die zonder na te denken direct online doorgegeven.
Duurt alleen nog 3 (kleine) weken voor dat mijn contract word overgenomen.

@Maarten-Jan
Weet eens te zeggen als je uw afrekening krijgt of ze uw te vroeg doorgegeven meterstanden hebben gebruikt of dat ze er een geschat verbruik voor 3 weken hebben bijgerekend.(Of dat je nog een bericht krijgt om de meterstanden door te geven rond de wisseldatum)
Weet eens te zeggen als je uw afrekening krijgt of ze uw te vroeg doorgegeven meterstanden hebben gebruikt of dat ze er een geschat verbruik voor 3 weken hebben bijgerekend.(Of dat je nog een bericht krijgt om de meterstanden door te geven rond de wisseldatum)
Ik ben ook overgestapt enkele maanden geleden. In de brief die je krijgt, staat iets in van:
Gelieve je meterstanden door te geven, bij voorkeur op de wisseldatum. Indien je de standen vroeger of later doorgeeft, dan zal er een schatting gemaakt worden van je meterstand op de wisseldatum.
Gelieve je meterstanden door te geven, bij voorkeur op de wisseldatum. Indien je de standen vroeger of later doorgeeft, dan zal er een schatting gemaakt worden van je meterstand op de wisseldatum.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk doe je met deze operatie jezelf de das om. De nieuwe leverancier zal hierdoor meer stroom op z'n factuur krijgen (stroom van bvb 13 maanden op 'n factuur van 12 maanden) met als gevolg dat je volgend jaar 'n hoger voorschot zal moeten betalen en je dus aan de nieuwe leverancier een gratis lening uitschrijft.
Een spelletje "jezelf pesten", niet??
Een spelletje "jezelf pesten", niet??

Ik ben vorig jaar met een groepsaankoop van gas van leverancier veranderd op 1/1/2012. Mijn vorige leverancier was E...t en mijn huidige leverancier is E...t. Raar maar waar. Het contract is echter verschillend. Daar ze geen meterstand opvroegen, ook al was ik vragende partij, vroeg ik hen hoe ze dan wel de afrekening zouden berekenen.
Dit is het antwoord dat ik ontving :
>De tariefwijziging wordt steeds verrekend op da afrekeningsfactuur, omdat wij wettelijk geen
>meterstanden mogen verwerken die niet afkomstig zijn van de distributienetwerkbeheerder. Het is
>ook niet mogelijk om een meteropname aan de distributienetbeheerder op te vragen vanwege
>commerciële doeleinden. Daarom wordt het verbruik van de volgende afrekening opgesplitst in
>wee delen, gebaseerd op het aantal dagen waarop de tarieven van toepassing waren. Echter, en
>deze informatie werd u vorige keer niet meegegeven, wordt er wel degelijk met de klimatologische
>omstandigheden rekening gehouden. Onze systemen zijn zo geprogrammeerd dat voor het product
>dat loopt tijdens de winterperiode er daar een hoger verbruik voor wordt geregistreerd. Natuurlijk
>is dit gebaseerd op een schatting, maar uit ervaring weten wij dat dit een vrij correct beeld geeft
>van het daadwerkelijke verbruik voor de verschillende producten.
Dus in de winter zou het wel voordeliger dan 15 euro zijn indien men 'fraude' pleegt.
Dit is het antwoord dat ik ontving :
>De tariefwijziging wordt steeds verrekend op da afrekeningsfactuur, omdat wij wettelijk geen
>meterstanden mogen verwerken die niet afkomstig zijn van de distributienetwerkbeheerder. Het is
>ook niet mogelijk om een meteropname aan de distributienetbeheerder op te vragen vanwege
>commerciële doeleinden. Daarom wordt het verbruik van de volgende afrekening opgesplitst in
>wee delen, gebaseerd op het aantal dagen waarop de tarieven van toepassing waren. Echter, en
>deze informatie werd u vorige keer niet meegegeven, wordt er wel degelijk met de klimatologische
>omstandigheden rekening gehouden. Onze systemen zijn zo geprogrammeerd dat voor het product
>dat loopt tijdens de winterperiode er daar een hoger verbruik voor wordt geregistreerd. Natuurlijk
>is dit gebaseerd op een schatting, maar uit ervaring weten wij dat dit een vrij correct beeld geeft
>van het daadwerkelijke verbruik voor de verschillende producten.
Dus in de winter zou het wel voordeliger dan 15 euro zijn indien men 'fraude' pleegt.
Ik heb mijn eindfactuur aardgas van Electrabel gekregen.
Ik had on-line mijn meterstand doorgestuurd op de wisselingsdatum (01/06)
Voor het eerst in jaren kwam er een meteropnemer op 8/06
Tot mijn verbazing gebruikt Electrabel voor de facturatie (die loopt tot 01/6) de meterstand van 08/6.
Ze stelen dus energie van mijn nieuwe leverancier.
Het gaat hier om slechts een verschil van 30 kWh, maar vele kleintjes maken het groot.
Waarom hebben ze mijn juiste meterstand niet gebruikt?
Ik had on-line mijn meterstand doorgestuurd op de wisselingsdatum (01/06)
Voor het eerst in jaren kwam er een meteropnemer op 8/06
Tot mijn verbazing gebruikt Electrabel voor de facturatie (die loopt tot 01/6) de meterstand van 08/6.
Ze stelen dus energie van mijn nieuwe leverancier.
Het gaat hier om slechts een verschil van 30 kWh, maar vele kleintjes maken het groot.
Waarom hebben ze mijn juiste meterstand niet gebruikt?
Zoals je ziet in vorig bericht is het eerder E-bel die fraude pleegt.Spruitekop schreef:Is dit wel 'n besparingstip of is dit gewoon aanzetten tot fraude?
Pluim voor Eandis
Vandaag gebeld en via contactformulier klacht geformuleerd ivm mijn meterstand op de wisseldatum.
Vandaag reeds antwoord:
"Uw klacht/opmerking is door onze diensten behandeld.
Door een fout in de procedure werd onterecht de meterstand van de opnemer gebruikt voor de leverancierswissel. Onze excuses voor het ongemak.
We hebben uw oorspronkelijke meterstand terug aangepast. Deze wordt doorgestuurd naar beide leveranciers:
Wisseldatum 01-06-2012 stand xxxxxx
Hebt u nog vragen of opmerkingen, aarzel dan niet om ons te contacteren."
Vandaag gebeld en via contactformulier klacht geformuleerd ivm mijn meterstand op de wisseldatum.
Vandaag reeds antwoord:
"Uw klacht/opmerking is door onze diensten behandeld.
Door een fout in de procedure werd onterecht de meterstand van de opnemer gebruikt voor de leverancierswissel. Onze excuses voor het ongemak.
We hebben uw oorspronkelijke meterstand terug aangepast. Deze wordt doorgestuurd naar beide leveranciers:
Wisseldatum 01-06-2012 stand xxxxxx
Hebt u nog vragen of opmerkingen, aarzel dan niet om ons te contacteren."
"Door een fout in de procedure werd onterecht de meterstand van de opnemer gebruikt voor de leverancierswissel. Onze excuses voor het ongemak."
Voor iedereen die onlangs van energieleverancier wisselde en zijn meterstand doorgaf op de wisseldatum, en daarna (1 a 2 weken later) een meteropnemer over de vloer kreeg, geef dit cadeau niet aan uw oude leverancier. Eandis zegt zelf dat ze een foute procedure gebruiken.
Voor iedereen die onlangs van energieleverancier wisselde en zijn meterstand doorgaf op de wisseldatum, en daarna (1 a 2 weken later) een meteropnemer over de vloer kreeg, geef dit cadeau niet aan uw oude leverancier. Eandis zegt zelf dat ze een foute procedure gebruiken.
Ik moet nu zelfs een pluim geven aan Electrabel
Vorige week vrijdag meldde ik mijn verkeerde meterstand van de slotfactuur aan Eandis
Dezelfde dag kreeg ik de melding dat ze dat gingen doorgeven aan mijn oude en nieuwe leverancier.
Vandaag (maandag) stond mijn oude slotfactuur bij Electrabel reeds geanulleerd en mijn nieuwe met de juiste meterstand stond on-line.
Prima zo.
Vorige week vrijdag meldde ik mijn verkeerde meterstand van de slotfactuur aan Eandis
Dezelfde dag kreeg ik de melding dat ze dat gingen doorgeven aan mijn oude en nieuwe leverancier.
Vandaag (maandag) stond mijn oude slotfactuur bij Electrabel reeds geanulleerd en mijn nieuwe met de juiste meterstand stond on-line.
Prima zo.
Ik heb mijn jaarafrekening gekregen van electrabel... Zou daarom eens herberekening van één item willen maken. Wie kent er voldoende van boekhouding, en of gezond rekenverstand en ook eventueel klant bij electrabel om is iets samen uit te pluizen???? Geraak aan iets ni aan uit, en ken te weinig van boekhouding of berekenen om er juist oordeel over te hebben...
Als ik het juist zie, doet electrabel misschien al jaren een misrekening in hun voordeel ,die niet opvalt....
Het betreft de berekening in detailstaat " periode tussen meteropname en factuurdatum "
Men berekend daar iets wat volgens mij niet echt klopt, enerzijds een teruggave van het vorige faktuurjaar tussen meteropname en faktuurdatum en anderzijds een verrekening tussen meteropname en faktuurdatum van het huidige jaar....
Alle andere nutsbedrijven( electriciteit -gas-water-tel- enz. hanteren de berekening van meterstand tot meterstand
Heb de indruk dat hetgeen je betaald tussen meteropname faktuurdatum, het jaar daarop weer berekend wordt, en je dus eigenlijk een stuk teveel betaald... gezien dit verbruik dan in je volgende voorschotten verwerkt zijn,en je op einde faktuurdatum het voor een deel nog eens kunt betalen.... stuk in min vorig jaar + stuk in plus huidig jaar....
Heb de sterke indruk dat er iets ni klopt, maar vindt het gedrocht niet......
Wie is er zo slim om het uit te pluizen of dit korrekt is?????????
Als ik het juist zie, doet electrabel misschien al jaren een misrekening in hun voordeel ,die niet opvalt....
Het betreft de berekening in detailstaat " periode tussen meteropname en factuurdatum "
Men berekend daar iets wat volgens mij niet echt klopt, enerzijds een teruggave van het vorige faktuurjaar tussen meteropname en faktuurdatum en anderzijds een verrekening tussen meteropname en faktuurdatum van het huidige jaar....
Alle andere nutsbedrijven( electriciteit -gas-water-tel- enz. hanteren de berekening van meterstand tot meterstand
Heb de indruk dat hetgeen je betaald tussen meteropname faktuurdatum, het jaar daarop weer berekend wordt, en je dus eigenlijk een stuk teveel betaald... gezien dit verbruik dan in je volgende voorschotten verwerkt zijn,en je op einde faktuurdatum het voor een deel nog eens kunt betalen.... stuk in min vorig jaar + stuk in plus huidig jaar....
Heb de sterke indruk dat er iets ni klopt, maar vindt het gedrocht niet......
Wie is er zo slim om het uit te pluizen of dit korrekt is?????????