Overgang bank: winst of verlies?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Overgang bank: winst of verlies?
Ik heb net bij record bank een Webspaarrekening geopend (1,5% + 1%).
Ik heb ook nog geld staan bij volgende banken:
Argenta: E-spaarrekening (1,4% + 0,6%)
BNP Fortis: Premium online spaarrekening (0,75% + 1%)
Nu vroeg ik mij af of ik verlies maak als ik dat geld meteen overschrijf naar de Record bank omwille van de getrouwheidspremie? En of het dus niet beter is dat ik wacht tot in januari om deze transactie te doen, dus na het verkrijgen van mijn getrouwheidspremie bij Argenta en BNP? Tevens zou ik willen weten of het wel verstandig is om al je spaargeld bij 1 bank te plaatsen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb ook nog geld staan bij volgende banken:
Argenta: E-spaarrekening (1,4% + 0,6%)
BNP Fortis: Premium online spaarrekening (0,75% + 1%)
Nu vroeg ik mij af of ik verlies maak als ik dat geld meteen overschrijf naar de Record bank omwille van de getrouwheidspremie? En of het dus niet beter is dat ik wacht tot in januari om deze transactie te doen, dus na het verkrijgen van mijn getrouwheidspremie bij Argenta en BNP? Tevens zou ik willen weten of het wel verstandig is om al je spaargeld bij 1 bank te plaatsen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Re: Overgang bank: winst of verlies?
Hangt ervan af hoeveel spaargeld je hebt.Glen81 schreef: Tevens zou ik willen weten of het wel verstandig is om al je spaargeld bij 1 bank te plaatsen.

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een getrouwheidspremie wordt steeds verworven 1 jaar na storting van de gelden.Glen81 schreef: Nu vroeg ik mij af of ik verlies maak als ik dat geld meteen overschrijf naar de Record bank omwille van de getrouwheidspremie?
Ze worden wel maar in januari uitbetaald, verwarrend inderdaad.
Dus als jij op 1/7/2011 10.000 euro op een rekening heb gestort en deze gelden vandaag overboekt,
behoud je de getrouwheidspremie en wordt die in januari uitbetaald.
Sluit je echter deze rekening vandaag af, dan zal je getrouwheidspremie mee uitbetaald worden.
In beide gevallen verlies je dus geen geld, maar als de rekening niet afgesloten wordt, moet je er nog even op wachten.
(Tenzij die nieuwe regeling, betaling van de GP elk kwartaal snel goedgekeurd wordt natuurlijk)
@Davy: vanaf wanneer spreken we over veel? 
@Boogje: Dus als ik het goed versta, kan ik beter nu het geld overschrijven? Ik ga enkel de rente pas in januari op die spaarrekening uitbetaald krijgen?
En als ik die overschrijving maak, kan ik die dan rechtstreeks via mijn internetspaarrekening overschrijven of moet ik eerst naar mijn zichtrekening overschrijven? Want ik weet niet goed of overschrijvingen tussen 2 verschillende banken met een internetspaarrekening wel gaat.

@Boogje: Dus als ik het goed versta, kan ik beter nu het geld overschrijven? Ik ga enkel de rente pas in januari op die spaarrekening uitbetaald krijgen?
En als ik die overschrijving maak, kan ik die dan rechtstreeks via mijn internetspaarrekening overschrijven of moet ik eerst naar mijn zichtrekening overschrijven? Want ik weet niet goed of overschrijvingen tussen 2 verschillende banken met een internetspaarrekening wel gaat.
Je moet kijken wanneer het geld er op gezet is. Als dit na 1996 gebeurd is, moet je wachten tot de dag waarop het erop gekomen is.
Je moet inderdaad eerst overschrijven naar je zichtrekening van je oude bank, en van daaruit kan je naar de nieuwe spaarrekening overschrijven.
Je moet inderdaad eerst overschrijven naar je zichtrekening van je oude bank, en van daaruit kan je naar de nieuwe spaarrekening overschrijven.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat "veel" niet écht rol speelt, en dat spreiden altijd 'n troef is. Beeld je maar eens in dat al je centen in Kaupting E zaten, speiden geeft toch meer gemoedsrust als er iets mis gaat. Ik zie hier nu nog de posts voor mij van mensen die hun woning verkocht hadden en alles bij KE gezet hadden. Of destijds om andere redenen al hun eieren in hetzelfde mandje hadden gelegd. 
@ anonymous: 1996. Die hervorming van de spaarboekjes (Reynders) was toch later? april 2009???

@ anonymous: 1996. Die hervorming van de spaarboekjes (Reynders) was toch later? april 2009???
@anonymous: Mijn laatste storting op de BNP spaarrekening was op 04/08/2011. Dus dan neem ik aan dat ik het beste tot 04/08/2012 wacht om alles van die rekening over te schrijven zodat ik op dat gestorte geld in januari alsnog de getrouwheidspremie krijg?
Ja, en nee.
Kijk eens hier: spreadsheet-intresten-controleer-uw-ban ... tml#p24600" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan in die spreadsheet al je bewegingen ingeven, en daarna zien welk geld je wanneer kan afhalen om geen verlies van getrouwheidspremie te lijden.
Kijk eens hier: spreadsheet-intresten-controleer-uw-ban ... tml#p24600" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan in die spreadsheet al je bewegingen ingeven, en daarna zien welk geld je wanneer kan afhalen om geen verlies van getrouwheidspremie te lijden.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ja, het is niet enkel de laatste storting die invloed heeft op je GP, maar elke storting, gezien deze weer in 'n jaarlijkse cyclus gaat.
Met de ingrepen van Reynders is nu alles véél duidelijker geworden. Het is nu 'n ganse klus om te bekijken wanneer je je GP binnen hebt. Waalse vereenvoudiging. heet zoiets
Met de ingrepen van Reynders is nu alles véél duidelijker geworden. Het is nu 'n ganse klus om te bekijken wanneer je je GP binnen hebt. Waalse vereenvoudiging. heet zoiets

Record is een dochter van ING(Nederland).Spruitekop schreef:Ik denk dat "veel" niet écht rol speelt, en dat spreiden altijd 'n troef is.
Fintro is een dochter van BNP Paribas(Frankrijk).Ook bank van de Post valt deels onder BNP Paribas.
Centea(ex-KBC),Keytrade en Landbouwkrediet zitten onder Credit Agricole(Frankrijk).
OBK,Citibank en BKCP zitten onder Credit Mutuel Nord Europe(Frankrijk).
CBC zit onder KBC(Belgie).
Banken zijn zo met elkaar verweven dat de ene de andere in zijn val zal meesleuren.Tenzij je echt met zeer grote bedragen zit zie ik nut van spreiden wel zitten.Voor Jan Modaal is het zinloos.
Doe zeker niet zoals dat ene forumlid hier dat 20.000 euro over 8 banken had gespreid.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
KBC of CBC hetzelfde?
De ratings voor KBC zijn A3/A-/A-
De ratings voor CBC(KBC) zijn A3/A-/A
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat de webmaster ons hierover meer kan vertellen?
De ratings voor CBC(KBC) zijn A3/A-/A
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat de webmaster ons hierover meer kan vertellen?
Laatst gewijzigd door Davy V op 8 juli 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Er is inderdaad wel weinig over terug te vinden (wikipedia) hoe de verhouding is of d'er is althans weinig duidelijkheid erover.
Wat ik wel terugvind is 'n artikel uit de Standaard waar je kan bij uitmaken dat KBC Group bestaat uit KBC bank (VL-talige vleugel) en CBC bank (FR-talige vleugel)
Misschien 'n licht andere rating als de verhouding kredieten/spaargelden anders is bij CBC als bij KBC? Ik heb er alvast geen verklaring voor het verschil.
Wat ik wel terugvind is 'n artikel uit de Standaard waar je kan bij uitmaken dat KBC Group bestaat uit KBC bank (VL-talige vleugel) en CBC bank (FR-talige vleugel)
Misschien 'n licht andere rating als de verhouding kredieten/spaargelden anders is bij CBC als bij KBC? Ik heb er alvast geen verklaring voor het verschil.
Beide banken geven trouwens ook andere tarieven voor hun rekeningen.
https://www.spaargids.be/sparen/bij-kbc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/bij-cbc-bank.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/bij-kbc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/bij-cbc-bank.html" onclick="window.open(this.href);return false;