overstap hospitalisatieverzekering ivm pensioen
Re: overstap hospitalisatieverzekering ivm pensioen
Wat veel mensen uit het oog verliezen, je hospitalisatieverzekering dekt je hospitalisatie, maar zelden je revalidatie, en bij een ernstig ongeluk/ziekte kan je revalidatie in het ziekenhuis 15 maanden duren ! Dus, lees eens goed de kleine lettertjes, en bezin u bij voorbaat !
Of de maximumfactuur tussenbeide komt voor revalidatie in het ziekenhuis weet ik niet, misschien kan iemand hier een antwoord op geven.
Of de maximumfactuur tussenbeide komt voor revalidatie in het ziekenhuis weet ik niet, misschien kan iemand hier een antwoord op geven.
ja ziekenfonds komt tussen, ook voor maxfactuur
-
Yama
Hoelang bestaat de maximumfaktuur nog onder de huidige vorm ??
De grootste reden waarom ik mijn hospitalisatieverzekering bij AG stop gezet heb is hetvolgende : op de premie wordt rond de 20% bijkomende taks geheven. Daarbij komt nogmaals 15% commissie voor de tussenpersoon. Je zit dan al aan 35%. Dan komt daar nog de verwerkingskost bij (personeelskost van de maatschappij, winst, ...). Ik denk dat als je 100 euro betaalt voor zo'n verzekering er minder dan de helft echt naar de dekking gaat.
Als je dan bedenkt dat dit zo'n dure verzekering is, en het risico nu ook niet zo groot is door de maximum factuur, dan vond ik dit niet meer zo'n goeie zaak. Een gezin die 1.000 euro per jaar betaalt voor zo'n verzekering, heeft een verwacht verlies per jaar van 500 euro ! Zekerheid en gemoedsrust heeft een prijs, maar er zijn toch grenzen aan.
Als je dan bedenkt dat dit zo'n dure verzekering is, en het risico nu ook niet zo groot is door de maximum factuur, dan vond ik dit niet meer zo'n goeie zaak. Een gezin die 1.000 euro per jaar betaalt voor zo'n verzekering, heeft een verwacht verlies per jaar van 500 euro ! Zekerheid en gemoedsrust heeft een prijs, maar er zijn toch grenzen aan.
-
Yama
Dit is er van uitgaan dat de maximumfaktuur onder de huidige vorm blijft bestaan.
Met de budgetaire toestand van het land in gedachte is dit verre van zeker.
Hoeveel mensen moeten nog aanzienlijke bedragen ophoesten, waarbij er
medisch noodzakelijke ingrepen nodig waren, ook op een niet éénpersoonskamer, zonder
wettelijke tegemoetkomingen.
In al deze gevallen betalen de twee genoemde maatschappijen minimum de helft terug.
Een verzekering sluit men af voor men ze nodig heeft, absoluut van toepassing
bij een hospitalisatieverzekering (bestaande aandoeningen).
Met de budgetaire toestand van het land in gedachte is dit verre van zeker.
Hoeveel mensen moeten nog aanzienlijke bedragen ophoesten, waarbij er
medisch noodzakelijke ingrepen nodig waren, ook op een niet éénpersoonskamer, zonder
wettelijke tegemoetkomingen.
In al deze gevallen betalen de twee genoemde maatschappijen minimum de helft terug.
Een verzekering sluit men af voor men ze nodig heeft, absoluut van toepassing
bij een hospitalisatieverzekering (bestaande aandoeningen).
Laatst gewijzigd door Yama op 14 februari 2012, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
nuyttie schreef:De grootste reden waarom ik mijn hospitalisatieverzekering bij AG stop gezet heb is hetvolgende : op de premie wordt rond de 20% bijkomende taks geheven. Daarbij komt nogmaals 15% commissie voor de tussenpersoon. Je zit dan al aan 35%. Dan komt daar nog de verwerkingskost bij (personeelskost van de maatschappij, winst, ...). Ik denk dat als je 100 euro betaalt voor zo'n verzekering er minder dan de helft echt naar de dekking gaat.
klopt 100 % mee akkoord, denk dat maar weinig mensen dit beseffen dat hospitalisatieverzekeringen boerenbedrog zijn, ingeval met NIET OP EEN KAMER ALLEEN LIGT.
Terloops er bestaat zowel een sociale als een fiscale maximumfactuur ( MAF ).
Iemand die een fiscale MAF heeft , ontsnapt bij de hospitalisatieverzekering aan de "sanktie" die men bij een sociale MAF oploopt als men een hospitalisatieverzekering heeft en men boven het bedrag van de MAF raakt. In geval van fsociale MAF rekent het ziekenfonds geen remgelden meer aan, en de hospitalisatieverzekering wrijft zich in de handen want ze moeten geen opleg meer betalen.
Gewoon een MAF apenland waarin wij leven.
Bovendien mag een schadeverzekering geen bron van inkomsten voor de patient zijn ( ingeval van cumul van fiscale maf en hospitalisatie verzekering heeft men dat wel
-
Yama
Er wordt rekening gehouden met de maximumfaktuur indien men een hospitalisatieverzekering heeft.
Nogmaals, de dag dat men aan de maximumfaktuur raakt zullen diegenen die nu tegen een hospitalisatieverzekering zijn
er waarschijnlijk wel anders over schrijven, indien men er eerlijk durft voor uitkomen tenminste.
Een hospitalisatieverzekering die voor minstens de helft tussen komt bij prestaties zonder wettelijke tegemoetkomingen
wel te verstaan, zo zijn er niet veel op de belgische markt.
Een verzekering afsluiten is vooruit denken.
Verzekeren of niet, iedereen is daar vrij in.
Nogmaals, de dag dat men aan de maximumfaktuur raakt zullen diegenen die nu tegen een hospitalisatieverzekering zijn
er waarschijnlijk wel anders over schrijven, indien men er eerlijk durft voor uitkomen tenminste.
Een hospitalisatieverzekering die voor minstens de helft tussen komt bij prestaties zonder wettelijke tegemoetkomingen
wel te verstaan, zo zijn er niet veel op de belgische markt.
Een verzekering afsluiten is vooruit denken.
Verzekeren of niet, iedereen is daar vrij in.
Na het lezen van de reacties blijf ik met een belangrijke vraag zitten. Aangezien de maximumfactuur bestaat, begrijp ik niet waarom bv CM een bedrag van 13000 € per jaar en persoon voorziet in zijn hospitalisatieverzekering, , terwijl de max factuur per GEZIN 450 euro per jaar bedraagt. Klaarblijkelijk kan je van die 1300 € hooguit 450 daardwerkelijk bekomen ? Heeft iemand hier een verklaring voor?
Blijf van de grote
??? mutualiteiten weg - zij geloven dat ze de wijsheid in pacht hebben - en zij willlen maar dat ze worden gevolgd alsof ze het licht in de duisternis zijn. De protserige gebouwen en het uitgebreide medewerkersbestand kost bakken geld en de directie van deze instellingen is potverterend dat het niet meer mooi is.
Wellicht zijn er onder jullie mensen die menen dat ik een ontevreden klant ben. En dat is nog juist ook.
Denk toch even hieraan : alleen onnozelaars laten zich blijvend door hun neus boren.
Ook ik zet mij nog graag in tot het bekomen van een goede wereld.
Wellicht zijn er onder jullie mensen die menen dat ik een ontevreden klant ben. En dat is nog juist ook.
Denk toch even hieraan : alleen onnozelaars laten zich blijvend door hun neus boren.
Ook ik zet mij nog graag in tot het bekomen van een goede wereld.
Persoonlijk ben ik van mijn hospitalisatieverzekering via de mutualiteit, CM, heel tevreden.
Als ik voor mij, de prijs, en de voorwaarden tussen mutualiteiten en prive verzekeraars, naast elkaar plaats, dan waren sommige prive verzekeraars iets ruimer qua verzekering, maar de prijs was dat ook.
Vooral als je ouder wordt, en dus risicovoller, stijgen de prijzen flink.
Als ik voor mij, de prijs, en de voorwaarden tussen mutualiteiten en prive verzekeraars, naast elkaar plaats, dan waren sommige prive verzekeraars iets ruimer qua verzekering, maar de prijs was dat ook.
Vooral als je ouder wordt, en dus risicovoller, stijgen de prijzen flink.
http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3_1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3.htm#2" onclick="window.open(this.href);return false;
De Maximumfactuur (MAF) - Inkomensschijven en plafonds
Het te bereiken bedrag van de remgelden verschilt in functie van het netto jaarinkomen van het gezin :
- indien het inkomen tussen 0 en 17.039,73 EUR ligt moet het gezin 450 EUR aan remgelden hebben betaald
- voor een inkomen tussen 17.039,74 en 26.195,40 EUR: 650 EUR
- voor een inkomen tussen 26.195,41 en 35.351,10 EUR: 1.000 EUR
- voor een inkomen tussen 35.351,11 en 44.125,29 EUR: 1.400 EUR
- voor een inkomen hoger dan 44.125,30: 1.800 EUR
De volgende kosten komen in aanmerking:
- remgeld voor verstrekkingen van artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen en andere zorgverleners
- remgeld voor geneesmiddelen uit categorie A, B en C en voor magistrale bereidingen
- remgeld voor technische prestaties (bijvoorbeeld operaties, röntgenfoto’s, labo-onderzoeken, technische testen…)
- persoonlijk aandeel in de ligdagprijs in een algemeen ziekenhuis (volledig), in een psychiatrisch ziekenhuis (enkel de eerste 365 dagen)
- forfaitair persoonlijk aandeel voor geneesmiddelen tijdens hospitalisatie
- enterale voeding via sonde of stoma voor jongeren van minder dan 19 jaar
- endoscopisch en viscerosynthesemateriaal
- afleveringsmarges (supplement) voor implantaten
Heeft een hospitalisatieverzekering nog enig nut?
De MAF voorziet enkel in terugbetaling van de wettelijke persoonlijke aandelen. Supplementen en diverse kosten tijdens een ziekenhuisopname worden NIET meegeteld en worden ook nooit terugbetaald.
Deze persoonlijke kosten worden door sommige hospitalisatieverzekeringen geheel of gedeeltelijk terugbetaald. Een hospitalisatieverzekering kan dus van nut zijn, afhankelijk van de polisvoorwaarden.
Komen NIET in aanmerking voor de MAF:
- geneesmiddelen die behoren tot de categorieën Cs, Cx, D;
- ziekenhuisverpleging: het persoonlijk aandeel in de verpleegdagprijs vanaf de 366° dag van opname in een psychiatrisch ziekenhuis;
- de persoonlijke aandelen in de verblijfskosten van een rustoord voor bejaarden, een rust- en verzorgingstehuis en een psychiatrisch verzorgingstehuis;
- kosten voor ziekenvervoer;
- kosten voor verzorging in het buitenland;
- supplementen.
http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3.htm#2" onclick="window.open(this.href);return false;
De Maximumfactuur (MAF) - Inkomensschijven en plafonds
Het te bereiken bedrag van de remgelden verschilt in functie van het netto jaarinkomen van het gezin :
- indien het inkomen tussen 0 en 17.039,73 EUR ligt moet het gezin 450 EUR aan remgelden hebben betaald
- voor een inkomen tussen 17.039,74 en 26.195,40 EUR: 650 EUR
- voor een inkomen tussen 26.195,41 en 35.351,10 EUR: 1.000 EUR
- voor een inkomen tussen 35.351,11 en 44.125,29 EUR: 1.400 EUR
- voor een inkomen hoger dan 44.125,30: 1.800 EUR
De volgende kosten komen in aanmerking:
- remgeld voor verstrekkingen van artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen en andere zorgverleners
- remgeld voor geneesmiddelen uit categorie A, B en C en voor magistrale bereidingen
- remgeld voor technische prestaties (bijvoorbeeld operaties, röntgenfoto’s, labo-onderzoeken, technische testen…)
- persoonlijk aandeel in de ligdagprijs in een algemeen ziekenhuis (volledig), in een psychiatrisch ziekenhuis (enkel de eerste 365 dagen)
- forfaitair persoonlijk aandeel voor geneesmiddelen tijdens hospitalisatie
- enterale voeding via sonde of stoma voor jongeren van minder dan 19 jaar
- endoscopisch en viscerosynthesemateriaal
- afleveringsmarges (supplement) voor implantaten
Heeft een hospitalisatieverzekering nog enig nut?
De MAF voorziet enkel in terugbetaling van de wettelijke persoonlijke aandelen. Supplementen en diverse kosten tijdens een ziekenhuisopname worden NIET meegeteld en worden ook nooit terugbetaald.
Deze persoonlijke kosten worden door sommige hospitalisatieverzekeringen geheel of gedeeltelijk terugbetaald. Een hospitalisatieverzekering kan dus van nut zijn, afhankelijk van de polisvoorwaarden.
Komen NIET in aanmerking voor de MAF:
- geneesmiddelen die behoren tot de categorieën Cs, Cx, D;
- ziekenhuisverpleging: het persoonlijk aandeel in de verpleegdagprijs vanaf de 366° dag van opname in een psychiatrisch ziekenhuis;
- de persoonlijke aandelen in de verblijfskosten van een rustoord voor bejaarden, een rust- en verzorgingstehuis en een psychiatrisch verzorgingstehuis;
- kosten voor ziekenvervoer;
- kosten voor verzorging in het buitenland;
- supplementen.
http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3.htm#3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3.htm#4" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventjes nogmaals opmerken - zie linken naar riziv - dat er zowel een sociale als een fiscale MAF is. De inkomensMAF ontsnapt wel aan het oog van de hospitalisatieverzekering de sociale MAF niet
Besparen in de ziekteverzekering lijkt mij niet evident. Ondanks de zware inspanning die Di-Rupo vraagt ontvangen bepaalde koppels invaliden vanaf september 2011 soms tussen de 250 en 500 euro extra per maand, van een regering die niet kan nadenken.
Een hospitalisatieverzekering is mi weggegooid geld als men niet kiest voor een kamer alleen. Niet elke hospitalisatieverzekering dekt een eenpersoonskamer.
http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3.htm#4" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventjes nogmaals opmerken - zie linken naar riziv - dat er zowel een sociale als een fiscale MAF is. De inkomensMAF ontsnapt wel aan het oog van de hospitalisatieverzekering de sociale MAF niet
Besparen in de ziekteverzekering lijkt mij niet evident. Ondanks de zware inspanning die Di-Rupo vraagt ontvangen bepaalde koppels invaliden vanaf september 2011 soms tussen de 250 en 500 euro extra per maand, van een regering die niet kan nadenken.
Een hospitalisatieverzekering is mi weggegooid geld als men niet kiest voor een kamer alleen. Niet elke hospitalisatieverzekering dekt een eenpersoonskamer.
[quote="Nefertari"]http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3_1.htm
een practisch vb men heeft een hospitalisatie verzekering.
vrijstelling 1800 € per gezin
men heeft een hospitalisatie opleg niet vergoed door ziekenfonds is 1800 €.
en vanaf nog een frank dokterskosten gaat de fiskale maf in werking.
waarom voor het ziekenfonds of riziv heeft men zijn plafond bereikt.
terwijl in werkelijkheid de hospitalisatie het voor zijn rekening heeft genomen.
met andere woorden gezin heeft zogezegd 1800 € remgeld betaalt.
in werkelijkheid moet gezin nog starten aan zijn remgeld.
en ja helaas dit verhaaltje brengt niemand naar buiten.
verhaal onzin , kan het bewijzen.
was verbaasd dat ineens alles werd terug betaald wegens zogezegd betaald remgeld.
dus de rijken ontvangen , de mindere inkomens betalen zich blauw.
of dit een eerlijke verdeling is in tijden van besparingen
???
maar ja zal wel een sukkel zijn die dit naar buiten brengt zeker.
een practisch vb men heeft een hospitalisatie verzekering.
vrijstelling 1800 € per gezin
men heeft een hospitalisatie opleg niet vergoed door ziekenfonds is 1800 €.
en vanaf nog een frank dokterskosten gaat de fiskale maf in werking.
waarom voor het ziekenfonds of riziv heeft men zijn plafond bereikt.
terwijl in werkelijkheid de hospitalisatie het voor zijn rekening heeft genomen.
met andere woorden gezin heeft zogezegd 1800 € remgeld betaalt.
in werkelijkheid moet gezin nog starten aan zijn remgeld.
en ja helaas dit verhaaltje brengt niemand naar buiten.
verhaal onzin , kan het bewijzen.
was verbaasd dat ineens alles werd terug betaald wegens zogezegd betaald remgeld.
dus de rijken ontvangen , de mindere inkomens betalen zich blauw.
of dit een eerlijke verdeling is in tijden van besparingen
maar ja zal wel een sukkel zijn die dit naar buiten brengt zeker.
Estate Guru believer.
Dat verhaal is zeker geen onzin, het is wel een beetje raar geformuleerd.
Als de hospitalisatieverzekeraars door zouden hebben wat er gebeurt, dan zouden ze dikwijkls attestjes van het ziekenfonds vragen met de vermelding dat men nog niet het bedrag van de inkomens( fiscale ) MAF heeft bereikt.
Belgie is gewoon een maf apenland
Als de hospitalisatieverzekeraars door zouden hebben wat er gebeurt, dan zouden ze dikwijkls attestjes van het ziekenfonds vragen met de vermelding dat men nog niet het bedrag van de inkomens( fiscale ) MAF heeft bereikt.
Belgie is gewoon een maf apenland