Pensioensparen versus IWDA+EMIM
TIP
Re: Pensioensparen versus IWDA+EMIM
Inderdaad.
Je kan de 30% belastingvermindering zien als een lening die de staat jou geeft, en waarvan je de vergoeding exact weet.
Om het heel concreet te maken:
Voor een storing van 100 Euro krijg je volgend jaar 30 Euro terug en betaal je
een eindbelasting van 51 Euro als de storting van 100 Euro 40 jaar blijft staan; (storting op je 20ste)
een eindbelasting van 20 Euro als de storting van 100 Euro 20 jaar blijft staan. (storting op je 40ste)
een eindbelasting van 13 Euro als de storting van 100 Euro 10 jaar blijft staan. (storting op je 50ste)
een eindbelasting van 10 Euro als de storting van 100 Euro 5 jaar blijft staan. (storting op je 55ste)
een eindbelasting van 08 Euro als de storting van 100 Euro 1 jaar blijft staan. (storting op je 59ste)
geen eindbelastingen voor stortingen vanaf je 60ste, maar je hebt toch de 30% belastingteruggave.
Deze bedragen worden niet aangepast aan de inflatie.
Het rendement van de eigenlijke 100 Euro is voor de belegger, min de instapkost en min de jaarlijkse kost.
Dit alles maakt het pensioensparen interessant op het moment dat je het einde van je carrière nadert.
Zorg er wel voor dat je begint voor je 55ste, anders verandert het verhaal.
Eigenlijk is een pensioenspaarverzekering op dat moment nog interessanter,
er zijn geen beleggingen die zo'n gegarandeerd rendement leveren met gegarandeerd kapitaal.
Je kan de 30% belastingvermindering zien als een lening die de staat jou geeft, en waarvan je de vergoeding exact weet.
Om het heel concreet te maken:
Voor een storing van 100 Euro krijg je volgend jaar 30 Euro terug en betaal je
een eindbelasting van 51 Euro als de storting van 100 Euro 40 jaar blijft staan; (storting op je 20ste)
een eindbelasting van 20 Euro als de storting van 100 Euro 20 jaar blijft staan. (storting op je 40ste)
een eindbelasting van 13 Euro als de storting van 100 Euro 10 jaar blijft staan. (storting op je 50ste)
een eindbelasting van 10 Euro als de storting van 100 Euro 5 jaar blijft staan. (storting op je 55ste)
een eindbelasting van 08 Euro als de storting van 100 Euro 1 jaar blijft staan. (storting op je 59ste)
geen eindbelastingen voor stortingen vanaf je 60ste, maar je hebt toch de 30% belastingteruggave.
Deze bedragen worden niet aangepast aan de inflatie.
Het rendement van de eigenlijke 100 Euro is voor de belegger, min de instapkost en min de jaarlijkse kost.
Dit alles maakt het pensioensparen interessant op het moment dat je het einde van je carrière nadert.
Zorg er wel voor dat je begint voor je 55ste, anders verandert het verhaal.
Eigenlijk is een pensioenspaarverzekering op dat moment nog interessanter,
er zijn geen beleggingen die zo'n gegarandeerd rendement leveren met gegarandeerd kapitaal.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Omdat ze wettelijk anders behandeld worden.
Bv. buitenlandse pensioenfondsen kunnen Belgische dividenden bruto innen, volledig vrijgesteld van bronbelasting.
Dat is in heel wat landen zo, zie ook cum-cum schandaal (aandelen uitlenen aan pensioenfonds voor de dividendbetaling)
Het fiscale voordeel hangt nu af van het toekomstig rendement van het fonds -> niet transparant.
Wat nu een fiscaal voordeel lijkt, kan naargelang de toekomstige prestatie een fiscaal nadeel worden.
Verder:
Wie geluk heeft met zeer mooie beursjaren, krijgt er nog eens een zeer lage belasting (als %) bovenop.
Wie pech heeft, ziet een veel groter deel van de opbrengst wegbelast worden. Het is theoretisch zelfs mogelijk dat de eindbelasting groter is dan wat rest van de storting. Misschien moet je dan wel opleggen.
Da's dus een degressieve belasting, lijkt me niet wat een belastingregime hoort na te streven.
Gewoon belasten op echte rendement lijkt me toch logischer, qua transparantie en fairness.
IWDA en EMIM is dus voldoende om het beste Belgische pensioenspaarfonds te kloppen? Interessant.
Da's toch logisch, pensioenfondsen beleggen ook een gedeelte in obligaties en hebben hogere kosten vergeleken met een ETF.
Ik snap heel deze discussie eigenlijk niet. PSP is gewoon een extra zekerheid voor je oude dag, een aanvulling van je eigen beleggingen met een belastingsvoordeel. Niemand kan de toekomst voorspellen.
Doe gewoon allebei, zeker als je het geld kan missen en aan je pensioen begint te denken, maar dus zeker vóór je 55ste zoals B7H al zei.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Met TAK-21 is moeilijk te vergelijken, vermits je daar met het "verzekering" aspect zit.
Wellicht is dat ook de reden dat sommigen daar in alle talen over zwijgen in artikels zoals https://www.vfb.be/artikel/waarom-u-bet ... ioensparen
De "eindbelasting" is voor een TAK-21 idd. op het effectieve rendement ipv. een fictief rendement.
2% instap en geen beheerskosten ... amai ... welke is dat ?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad. Bij TAK-21 is de eindbelasting op het effectieve rendement. Aan ieder de keuze.el perro schreef: ↑12 april 2022, 11:48 Verder:
Wie geluk heeft met zeer mooie beursjaren, krijgt er nog eens een zeer lage belasting (als %) bovenop.
Wie pech heeft, ziet een veel groter deel van de opbrengst wegbelast worden. Het is theoretisch zelfs mogelijk dat de eindbelasting groter is dan wat rest van de storting. Misschien moet je dan wel opleggen.
Da's dus een degressieve belasting, lijkt me niet wat een belastingregime hoort na te streven.
Gewoon belasten op echte rendement lijkt me toch logischer, qua transparantie en fairness.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Tja, het is toch alom bekend dat in het verleden aandelen over lange termijn het hoogste rendement geven en er is geen reden om eraan te twijfelen dat dat in de toekomst anders zou zijn.
Citroenen zijn trouwens ook zuurder dan de beste appelen en peren
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Die kosten stel ik mij zelfs ook vragen bij, als je dezelfde asset allocatie hanteert en zelf ook balanceert zoals een pensioenfonds dat doet en vergeet daarbij ook bv. de Reynderstax niet.
Edit: over problemen (en eventueel bijhorende kosten) met brokers zullen we dan maar zwijgen
De discussie gaat over wat theoretisch het meeste rendement geeft. Dat is alles.
De bedoeling van het belastingvoordeel op pensioenspaarfondsen (of verzekeringen) is dan ook niet een zo hoog mogelijk rendement geven, maar een incentive om (als je belastingen betaalt) een extra *privé* pensioen aan te leggen naast het collectief staatspensioen.
Inderdaad.
Ik zou zelfs zeggen: beter vanaf je 19de een pensioenspaarfonds dan je hele leven helemaal niets beleggen
Ik wist niet dat dit voor Belgische pensioenspaarfondsen geldt. Heb je daar een referentie van.el perro schreef: ↑12 april 2022, 11:48Omdat ze wettelijk anders behandeld worden.
Bv. buitenlandse pensioenfondsen kunnen Belgische dividenden bruto innen, volledig vrijgesteld van bronbelasting.
Dat is in heel wat landen zo, zie ook cum-cum schandaal (aandelen uitlenen aan pensioenfonds voor de dividendbetaling)
Zoals hierboven beschreven is het fiscaal voordeel totaal onafhankelijk van de prestaties van het fonds.el perro schreef: ↑12 april 2022, 11:48Het fiscale voordeel hangt nu af van het toekomstig rendement van het fonds -> niet transparant.Het goede hieraan is dat men die eindbelasting reeds kan berekenen om de dag van de storting: 8% van de storting opgerent aan 4.75%.
Wat nu een fiscaal voordeel lijkt, kan naargelang de toekomstige prestatie een fiscaal nadeel worden.
Zoals hierboven beschreven is het fiscaal voordeel totaal onafhankelijk van de prestaties van het fonds.el perro schreef: ↑12 april 2022, 11:48 Verder:
Het bedrag van de belasting staat volledig vast op het moment dat je de storting doet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bij tak 21 is de belasting op het gegarandeerde rendement, de eventuele bonussen worden niet belast.EarthNvstr1 schreef: ↑12 april 2022, 19:06 Inderdaad. Bij TAK-21 is de eindbelasting op het effectieve rendement. Aan ieder de keuze.
Dus ook bij tak21 pensioenspaarverzekeringen weet je op het moment van de storting hoeveel de eindbelasting exact zal zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ok. Dan is dat nóg beter dus.B7H4long schreef: ↑12 april 2022, 20:11Bij tak 21 is de belasting op het gegarandeerde rendement, de eventuele bonussen worden niet belast.EarthNvstr1 schreef: ↑12 april 2022, 19:06 Inderdaad. Bij TAK-21 is de eindbelasting op het effectieve rendement. Aan ieder de keuze.
Dus ook bij tak21 pensioenspaarverzekeringen weet je op het moment van de storting hoeveel de eindbelasting exact zal zijn.
Met bonussen bedoel je dan "extra rendement bovenop gegarandeerd rendement" en de "winstdeelnames" ?
Heb je een referentie van wat je hier komt te vertellen ?
Pensioensparen heeft een hogere instapkost ( 1 pof 2% of zelfs meer ) dan de transactiekosten+TOB van ETFS.EarthNvstr1 schreef: ↑12 april 2022, 19:27Die kosten stel ik mij zelfs ook vragen bij, als je dezelfde asset allocatie hanteert en zelf ook balanceert zoals een pensioenfonds dat doet en vergeet daarbij ook bv. de Reynderstax niet.
Edit: over problemen (en eventueel bijhorende kosten) met brokers zullen we dan maar zwijgen![]()
Herbalanceren doe je met je jaarlijkse storting. Het zal niet snel gebeuren dat je jouw obligaties moet verkopen om aandelen te kopen. De obligatie-meerwaarde-taks is dus enkel van toepassing op de eindverkoop.
Pensioensparen heeft een jaarlijkse beheerskost die 1% hoger is dan ETFs - dit maak dat bij pensioensparen op lange termijn het fiscaal voordeel volledig wordt opgesoepeert door de hogere kosten.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, ik wil dat best geloven. Ik ga echter zelf de "juiste" berekening niet maken.B7H4long schreef: ↑12 april 2022, 20:23 Pensioensparen heeft een hogere instapkost ( 1 pof 2% of zelfs meer ) dan de transactiekosten+TOB van ETFS.
Herbalanceren doe je met je jaarlijkse storting. Het zal niet snel gebeuren dat je jouw obligaties moet verkopen om aandelen te kopen. De obligatie-meerwaarde-taks is dus enkel van toepassing op de eindverkoop.
Pensioensparen heeft een jaarlijkse beheerskost die 1% hoger is dan ETFs - dit maak dat bij pensioensparen op lange termijn het fiscaal voordeel volledig wordt opgesoepeert door de hogere kosten.
Je zal inderdaad vaker aandelen(fondsen) verkopen om obligatie(fondsen) te kopen. Op het einde heb je 30% in obligatie(fondsen) met normaal gezien meerwaarde waar je dus ook de (Reynderstax) TOB op betaalt.
Je laatste zin zegt het wat mij betreft ... komt erop neer dat het theoretisch ongeveer hetzelfde zal zijn.
En naast het rendement spelen er wat mij betreft nog andere (om niet te zeggen belangrijkere) factoren, die ik in bovenstaande posts al heb aangehaald.