per total na minder dan maand rijden wat met BIV nummerplaat?
Re: per total na minder dan maand rijden wat met BIV nummerplaat?
Volgens onderzoek zijn grammatica nazi’s onaangename personen.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
martensAlouis
- Jr. Member

Overlaatst zag ik een vertaling hangen in een toeristisch centrum in west-vlaanderen van de volgende vlaamse zin naar het frans : "het kerkhof is weg", er stond vertaald " le jardin de l'eglise est chemin"
'Il est chemin', Die zin durven Vlaamse ordehandhavers ook wel eens gebruiken ...martensAlouis schreef: ↑4 september 2019, 21:38 Overlaatst zag ik een vertaling hangen in een toeristisch centrum in west-vlaanderen van de volgende vlaamse zin naar het frans : "het kerkhof is weg", er stond vertaald " le jardin de l'eglise est chemin"
We gaan hier wel vér off-topic, maar toch nog even verder doorbomen:
De afkorting ABN is reeds sinds lang vervangen door AN. Tenminste als het over de taal gaat, en niet over de Nederlandse bank, of de hiphop- of de rap-band.
De letter B stond voor 'beschaafd' en zou suggereren dat onze vele sappige streektalen dan 'niet beschaafd' zouden zijn. Daarom werd de B er gelukkig van tussen gehaald, als we het over het standaardnederlands hebben.
Persoonlijk heb ik mij nooit gestoord over dt- of ei/ij- of andere spellingsfouten, en er bijgevolg ook nooit opmerkingen over gemaakt op dit forum. Zolang het maar verstaanbaar blijft!
Maar als ik (tussen de regels) toelichting gaf over de oorsprong van die uitdrukking, dan was dat omdat ik merkte dat velen niet wisten wat die "per" betekent. Ik heb dit dus bijlange niet negatief bedoeld: sorry aan wie zich geviseerd voelde.
Verder ben ik akkoord dat we bepaalde franstalige woorden mogen vervlaamsen (vb. door de 2 e's weg te laten die toch niet uitgesproken worden), maar dan is het nog altijd "pert total" wat wél verstaanbare schrijftaal is.
Tenslotte gaan we de Engelse vertaling ook niet verbasteren tot "total os", toch?
Maar Meester; ik zal het in 't vervolg nooit meer doen...!
De afkorting ABN is reeds sinds lang vervangen door AN. Tenminste als het over de taal gaat, en niet over de Nederlandse bank, of de hiphop- of de rap-band.
De letter B stond voor 'beschaafd' en zou suggereren dat onze vele sappige streektalen dan 'niet beschaafd' zouden zijn. Daarom werd de B er gelukkig van tussen gehaald, als we het over het standaardnederlands hebben.
Persoonlijk heb ik mij nooit gestoord over dt- of ei/ij- of andere spellingsfouten, en er bijgevolg ook nooit opmerkingen over gemaakt op dit forum. Zolang het maar verstaanbaar blijft!
Maar als ik (tussen de regels) toelichting gaf over de oorsprong van die uitdrukking, dan was dat omdat ik merkte dat velen niet wisten wat die "per" betekent. Ik heb dit dus bijlange niet negatief bedoeld: sorry aan wie zich geviseerd voelde.
Verder ben ik akkoord dat we bepaalde franstalige woorden mogen vervlaamsen (vb. door de 2 e's weg te laten die toch niet uitgesproken worden), maar dan is het nog altijd "pert total" wat wél verstaanbare schrijftaal is.
Tenslotte gaan we de Engelse vertaling ook niet verbasteren tot "total os", toch?
Maar Meester; ik zal het in 't vervolg nooit meer doen...!
-
martensAlouis
- Jr. Member

Ons Vlaams zit vol vervlaamste franse woorden, waar niemand bij stilstaat : trottoir, velo, casserol, vidé, passevite, jatte, camion, pardessus, enz enz...pertotal kan er nog bij.
On va un corridor!
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Inderdaad. En wat meer is: doorheen de tijd is de betekenis van die "per total" in de spreektaal gaan afwijken van de werkelijke betekenis. In de spreektaal wordt er met "per total" meestal een wagen bedoeld die rijp is voor de schroothoop terwijl totaal verlies (total loss, perte totale) gewoon een neutrale term uit de verzekeringen is die "wanneer de dagwaarde ná de schade vermeerderd met de reparatiekosten hoger is dan de dagwaarde vóór de schade" betekent. Dus er hoeft helemaal niet zoveel schade te zijn om als totaal verlies beschouwd te worden.
Zo zat ik eens in een herberg toen er een paar jongeren - met honkbalpetje
Toen ik hen vroeg of er veel schade aan was bekeken ze mij alsof ik van Mars kwam
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Whatever makes you happy ...
Of in onze taal : Als je maar gelukkig bent.
ABN reeds lang vervangen door AN. De B mag er best tussen voor mij, want het minder beschaafde taaltje van de Vlaming (dialect inclusief) is nog altijd Nederlands. En dat andere is tegelijk meer beschaafd.
Belgacom is vervangen door Proximus.
Touring verzekeringen door Yuzzu.
SPa door SP
Het Volk door Het Nieuwsblad ..
Ik voel me niet verplicht om aan elke trend mee te doen.
Zoals bij die trend waar je een tijdje lang omwille van de politieke correctheid een mindervalide een andersvalide moest gaan noemen. Ons Heer Jumenas !
@Nefertari : je sorry is hopelijk niet voor mij bedoeld. Ik voelde me niet echt geviseerd.
Ik heb wel al opmerkingen gemaakt als mensen dingen schrijven in de zin van 'Gei zeit een dwaze kloot want ge schreift onozelitijten'. Ik ga dat ook blijven doen..
Als het iemand een plezier doet : Per Total was fout geschreven... Ik ga het ook blijven doen.
-
zappiduppi
Je zit nog een trend achter, tegenwoordig mag je blijkbaar ook niet meer andersvalide zeggen, maar moet het zijn "met een beperking". Toen ik klein was, was het nog "ne gebrekkige"
Ah.. Nu ge mij er doet over nadenken meen ik bij een groot deel van het Vlaamse publiek (ze denken zelfs in de meerderheid te zijn) te horen dat ze het nu 'een profiteur' noemen.zappiduppi schreef: ↑6 september 2019, 12:37 Je zit nog een trend achter, tegenwoordig mag je blijkbaar ook niet meer andersvalide zeggen, maar moet het zijn "met een beperking". Toen ik klein was, was het nog "ne gebrekkige".