Permanente Portefeuille - Fondsen
TIP
Re: Permanente Portefeuille - Fondsen
Jos en Bonic, jullie portfolio ziet er fameus uit!
Zijn er specifieke redenen waarom jullie die fondsen hebben gekozen, behalve hun prestaties uit het verleden en het verlangen om mee te genieten van de groei van de emerging markets?
Zijn er specifieke redenen waarom jullie die fondsen hebben gekozen, behalve hun prestaties uit het verleden en het verlangen om mee te genieten van de groei van de emerging markets?
Ja, ik ga vooral af op de Morningstar Kwalitatieve rating; die is niet gebaseerd op prestaties uit het verleden (dat is de Morningstar Sterren rating), maar op een verwachting voor de toekomstige prestatie (relatief ten opzichte van andere fondsen).Lazy schreef:
Daarmee heb ik voor mezelf een methode gemaakt om de beste fondsen te selecteren.
Prestaties uit het verleden geven volgens mij wel degelijk een indicatie voor de toekomst (ook weer relatief!), maar daarover verschillen de meningen nogal.
En ik kies persoonlijk inderdaad voor een overweging in Emerging markets; geeft zeker meer risico, maar ook meer potentieel.
Voor meer informatie over mijn selectie methode, zie mijn site: http://www.vanwent.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hartelijk dank voor de uitleg. Ik ga uw site eens aandachtig doornemen. Veel succes in 2011!JosTM schreef:Lazy schreef: Voor meer informatie over mijn selectie methode, zie mijn site: http://www.vanwent.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Een mooi voorbeeld dat je geen 20 fondsen nodig hebt om een goede portefeuille uit de bouwen. Een drietal wereldwijde fondsen die goed gespreid zijn, aangevuld met enkele persoonlijke keuzes.JosTM schreef: Op 31 december was mijn portefeuille zo opgebouwd:
27,8% Carmignac Investissement (+16,6%)
19,4% Skagen Global (+24,5%)
14,2% Skagen Kon-Tiki (+29,9%)
13,9% Apple Computer (+43%)
9,8% Robeco Emerging Stars (+22,3%)
6,4% ING Global Opportunities (+20,2%)
8,6% liquide
Spijtig dat Belgie 10 jaar achterloopt op Nederland qua verkrijgbaarheid van topfondsen zoals Skagen.
Ook spijtig dat de afgeleide van Carmignac Investissement (Carmignac Investissement latitude) alleen via Axa verkrijgbaar is.
9000€ is al een heel bedrag voor aankoop van de gewone Investissement.
9000€ is al een heel bedrag voor aankoop van de gewone Investissement.
Procifiat! Toch 1 vraagje: ik mag aannemen dat je nog jong bent (en stoplimiet/loss gebruikt? - dat zijn er al tweeJosTM schreef:Mijn jaarrendement over 2010 was 23,9%.
Mijn motto is niet zelf doen maar laten doen.... met een enkele uitzondering (Apple).
Op 31 december was mijn portefeuille zo opgebouwd:
8,6% liquide
Ben van plan om deze verdeling voorlopig zo aan te houden; als de winst verder toeneemt, zal ik iets meer liquide gaan houden.
De resultaten spreken voor zich maar ik vind er toch veel aandelen in terug.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Beide aannames zijn niet juist:Spaarplan schreef: Procifiat! Toch 1 vraagje: ik mag aannemen dat je nog jong bent (en stoplimiet/loss gebruikt? - dat zijn er al twee)?
Ik ben al boven de 50; dat betekent dat ik nog een beleggingshorizon van zo'n 20 jaar heb...
En op zo'n termijn leveren aandelen een beter resultaat dan andere beleggings categorien.
Stoploss: Nee hoor, in principe is dit een buy-and-hold portefeuille; heeft risico ja, maar ik kan me een flinke dip veroorloven. Naast deze portefeuille heb ik nog voldoende cash wat ik niet tot mijn portefeuille reken...
Over die komende 20 jaar zal ik regelmatig (vooral tijdens pieken in de markt) geldt onttrekken aan m'n portefeuille om mijn cash positie op peil te houden en om van te leven (als aanvulling op vaste inkomsten uit salaris/pensioen).
Dat maakt je verhaal alvast duidelijker, je weet met wat je bezig bent.JosTM schreef:Beide aannames zijn niet juist:Spaarplan schreef: Procifiat! Toch 1 vraagje: ik mag aannemen dat je nog jong bent (en stoplimiet/loss gebruikt? - dat zijn er al twee)?
Ik ben al boven de 50; dat betekent dat ik nog een beleggingshorizon van zo'n 20 jaar heb...![]()
En op zo'n termijn leveren aandelen een beter resultaat dan andere beleggings categorien.
Stoploss: Nee hoor, in principe is dit een buy-and-hold portefeuille; heeft risico ja, maar ik kan me een flinke dip veroorloven. Naast deze portefeuille heb ik nog voldoende cash wat ik niet tot mijn portefeuille reken...
Over die komende 20 jaar zal ik regelmatig (vooral tijdens pieken in de markt) geldt onttrekken aan m'n portefeuille om mijn cash positie op peil te houden en om van te leven (als aanvulling op vaste inkomsten uit salaris/pensioen).
Ik geloof niet meer zo in buy-and-hold, zie deze charts: http://dshort.com/charts/SP-returns-rol ... -dividends" onclick="window.open(this.href);return false;
Buy-and-hold is goed voor een deel van mijn portfolio, omdat ik veel in het buitenland ben en niet altijd tijd heb en ook wel een beetje omdat ik lui ben...
Veel succes!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
JosTM schreef:Mijn jaarrendement over 2010 was 23,9%.
Mijn motto is niet zelf doen maar laten doen.... met een enkele uitzondering (Apple).
Op 31 december was mijn portefeuille zo opgebouwd:
8,6% liquide
Ben van plan om deze verdeling voorlopig zo aan te houden; als de winst verder toeneemt, zal ik iets meer liquide gaan houden.
Bijna 14% van je fin. vermogen in 1 aandeel....een bom geld, veronderstel ik....pure liefde, of ...? (het legt je wel geen windeieren)
Inderdaad veel geld. Maar dat is zo gegroeid vanaf 2006...GoGo schreef:
Bijna 14% van je fin. vermogen in 1 aandeel....een bom geld, veronderstel ik....pure liefde, of ...? (het legt je wel geen windeieren)
Toen een paar %, vanaf midden 2008 ging ik er steeds meer in geloven. Meer geinvesteerd tot bijna 10%, dat is vervolgens vanzelf gegroeid naar die 14%.
Afgelopen week wat winst genomen; is nu nog maar
Een interessante maar risicovolle portefeuille. Gisteren is het fonds Carmignac Invest bv.met ongeveer 2,4% gedaald, ik denk door de dollar. Apple is een echte groeiwaarde maar toch opletten geblazen. Die emerging markets wil ik toch niet kopen hoor. Als er een crash komt zullen zij de eerste zijn om fors te dalen.robokat schreef:JosTM schreef: Op 31 december was mijn portefeuille zo opgebouwd:
8,6% liquide
Dat klopt, behoorlijk risicovol.luc1961 schreef: Een interessante maar risicovolle portefeuille. Die emerging markets wil ik toch niet kopen hoor. Als er een crash komt zullen zij de eerste zijn om fors te dalen.
Maar alleen met het nemen van risico kun je op de lange termijn bovengemiddelde rendementen halen.
Belangrijk hierbij is, dat je je goed bewust bent van dit risico en het ook aankan, zowel financieel als emotioneel.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Het lijkt wel of iedereen nu in Carmignac zit. Hopelijk daalt het rendement niet met de stijgende populariteit
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Dat is eerlijk gezegd een bedenking die ik mij ook al gemaakt heb: het wordt de hemel in geprezen door zowat iedereen op dit forum -en elders- owv de historische rendementen die consistent positief zijn in gelijk welke marktomstandigheden (dat was ook een kenmerk van Madoff fondsen nota bene, maar laat ons hopen dat daar de vergelijking ophoudt, er is niks dat er voorlopig op wijst dat we aan de eerlijkheid van Edouard Carmignac moeten twijfelen).Frisse Freddy schreef:Het lijkt wel of iedereen nu in Carmignac zit. Hopelijk daalt het rendement niet met de stijgende populariteit
Een en ander heeft wel tot gevolg dat het beheerde vermogen explosief gestegen is de voorbije twee/drie jaar, en het is in vermogensbeheer nu eenmaal veel moeilijker om dingen die goed werken op een veel grotere schaal in de praktijk te zetten.
Twee manieren om hier mee om te gaan:Frisse Freddy schreef:Het lijkt wel of iedereen nu in Carmignac zit. Hopelijk daalt het rendement niet met de stijgende populariteit
- Spreiding; zet nooit al je geld op één (Carmignac) fonds. Het moeten er ook niet teveel worden (geen 10), maar 3 of 4 geeft een mooie spreiding binnen één categorie.
- Wees alert op veranderingen. Via bijvoorbeeld Morningstar kun je veranderingen zien en Morningstar helpt met het beoordelen via de Kwalitatieve rating.
(Of kijk op mijn website waar ik een aantal fondsen in de gaten hou...
(Sinds kort geef ik via Twitter aan of er iets veranderd is op mijn site, en ander beleggings/economisch/financieel nieuws: http://www.twitter.com/TopFondsen" onclick="window.open(this.href);return false; )