Perpetuals
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
MisterSmoke
- Newbie

- Contacteer:
Re: perpetuele certificaten
robokat schreef:Als je nog dergelijke dingen weet, zal iedereen op dit deel van het forum je bijdrage graag lezen. Je zal er ook mee bewijzen dat je geen alternatieve bedoelingen hebt en 'neutraal' bent.MisterSmoke schreef:
Zelf was ik ondertussen bezig met opzoekingen omtrent jouw vraag ivm gelijkaardige porteuilles maar heb na jouw reactie geen zin om daarin nog verder tijd te stoppen.
Groeten,
MisterSmoke
Het is enkel dat we tegenwoordig regelmatig groepjes nieuwe forumleden zien die na het posten van enkele positieve bijdragen voor één heel specifiek product terug verdwijnen, en dus wellicht bijbedoelingen hebben. Als dit hier niet zo is, mea culpa.
Overigens is er inderdaad niets mis met het KBC product, behalve dat het niet beursgenoteerd is en dus niet via binck of keytrade te krijgen is. Het is wel niet gekend wat nu het rendement gaat zijn.
Robokat,
Ik heb een tijdje gezocht maar ik heb geen enkel ander fonds gevonden bij een bank die een vestiging heeft in België dat een porteuille met dergerlijke spreiding (deze speiding is veel groter in vergelijking met de ABN Amro portefuille; zie bericht Paul) van schuldinstrumenten bevat. Een alternatief is een eigen gespreide (!!!) portefeuille samenstellen van perpetuals van banken die:
1) niet genationaliseerd zijn
2) bevestigd hebben dat ze de coupon dit jaar uitbetalen (indien je op iets kortere termijn wilt verkopen)
Let wel: de transactiekosten zullen hoger zijn als je zelf zo'n gediversifieerde portefuille samenstelt tov 2,5% instapkost bij het KBC fonds.
Groeten,
MisterSmoke
Laatst gewijzigd door MisterSmoke op 5 april 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarief op AEX is bvb. 9.75 tot 5000 EUR bij Binck.MisterSmoke schreef: Let wel: de transactiekosten zullen hoger zijn als je zelf zo'n gediversifieerde portefuille samenstelt tov 2,5% instapkost bij het KBC fonds.
Bij posities van minder dan 400 EUR (per positie) zijn de kosten dus hoger dan 2.5%.
Anderzijds betaal je de jaarlijkse beheersvergoedingen niet als je rechtstreeks koopt, en deze komen na enkele jaren veel hoger uit dan 2.5%.
-
MisterSmoke
- Newbie

- Contacteer:
Ronnie,ronnie schreef:Tarief op AEX is bvb. 9.75 tot 5000 EUR bij Binck.MisterSmoke schreef: Let wel: de transactiekosten zullen hoger zijn als je zelf zo'n gediversifieerde portefuille samenstelt tov 2,5% instapkost bij het KBC fonds.
Bij posities van minder dan 400 EUR (per positie) zijn de kosten dus hoger dan 2.5%.
Anderzijds betaal je de jaarlijkse beheersvergoedingen niet als je rechtstreeks koopt, en deze komen na enkele jaren veel hoger uit dan 2.5%.
beheersvergoeding is gratis als je dit fonds bij KBC koopt. Voor kbc producten betaal je bij kbc geen beheersvergoeding. Een spaarrekening (zonder bankkaart maar met teles), effectenrekening en transactierekening zijn ook gratis.
Bij mijn kleine (regionale) bank is er ook geen beheersvergeoiding voor dit fonds.
Groeten,
MisterSmoke
Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar dit fonds rekent een jaarlijkse beheersvergoeding aan van 1%. Dit wordt verrekend in de koers dus je ziet dat niet.MisterSmoke schreef:
beheersvergoeding is gratis als je dit fonds bij KBC koopt. Voor kbc producten betaal je bij kbc geen beheersvergoeding.
Ik heb nog geen enkel KBC fonds gezien dat geen beheerskosten rekent.
(je verwart dit wellicht met het feit dat KBC geen bewaarloon vraagt voor haar eigen producten)
A. Zie opmerking Robokat. 1% beheersvergoeding, ook in de magere jaren (negatieve).MisterSmoke schreef:
Ronnie,
beheersvergoeding is gratis als je dit fonds bij KBC koopt. Voor kbc producten betaal je bij kbc geen beheersvergoeding.
...
Bij mijn kleine (regionale) bank is er ook geen beheersvergeoiding voor dit fonds.
Groeten,
MisterSmoke
B. Bedoel je dat er nog banken zijn die bewaarlonen aanrekenen (KBC?) op fondsen?
Laatst gewijzigd door ronnie op 7 april 2009, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MisterSmoke
- Newbie

- Contacteer:
Ronnie,ronnie schreef:A. Zie opmerking Robokat. 1% beheersvergoeding, ook in de magere jaren (negatieve).MisterSmoke schreef:
Ronnie,
...
Groeten,
MisterSmoke
B. Bedoel je dat er nog banken zijn die bewaarlonen aanrekenen (KBC?) op fondsen?
A. Thanks voor de info; inderdaad in de fiche zie ik 1% beheersvergoeding op jaarbasis staan; bankiers dus nooit op hun woord geloven!
B. KBC rekent bewaarlonen aan voor niet KBC-fondsen
Groeten,
MisterSmoke
-
ludinho
Hi Robocat, Goede reactie, je mag dus niet alle gesprekspartners over dezelfde kam scheren. Ik ben ook geinteree-sseerd in fondsen die "spreiden" over perpetuals, maar er szijn ook steeds kosten aan verbonden. De meeste perpetuals zijn los te krijgen op de beurs, maar het vergt enig zoeken naar welke. KBC bijvoorbeeld is genoteerd op luxemburg voor de tweede perpetual, en op AEX voor de eerste ...Weinigen die dat weten, en soms is er een ernstig verschil in de koers, hoewel de voorwaarden zo goed als identiek zijn.
Groetjes.
Groetjes.
Kan je die van Abn kopen via keytrade ?
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Is dit hoofdstuk afgesloten of hoe staat men nu tegenover perpetuals, de koersen zijn enorm gestegen of zijn er nog koopwaardige.
In tijden van onzekerheid (bvb. de Griekenland crisis) zie je toch dat die perpetuals opnieuw wat dalen. Op die momenten kan je dus terug wel een koopje doen. De laatste dagen zijn ze dan weer fel gestegen na de goede afloop van stress tests.
Ik denk dat er de komende weken/maanden nog wel dergelijke instapmomenten komen, als de twijfel terug toeslaat. En zelfs met de huidige koersen spreek je nog altijd van couponrendementen van 8% à 11%.
Indien er echt interesse is, wil ik wel een paar producten bespreken.
Ik denk dat er de komende weken/maanden nog wel dergelijke instapmomenten komen, als de twijfel terug toeslaat. En zelfs met de huidige koersen spreek je nog altijd van couponrendementen van 8% à 11%.
Indien er echt interesse is, wil ik wel een paar producten bespreken.
Bedankt voor uw snelle reactie, zeker interesse, welk zijn de meeste interessante website voor info en risico's, ik volg oblis.be.
1. RBS perpetuele certificaten:
http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx? ... 0000456382" onclick="window.open(this.href);return false;
ISIN: NL0000456382
Koers staat rond de 50%.
Risico: spreiding over een 20-tal perpetuals, dus vrij hoog risico
In mei heeft dit fonds een bruto coupon van 6,28% uitgekeerd (nominaal), dus indien je aan huidige koers aankoopt, levert dit een couponrendement op van ongeveer 12% bruto. Bedenk dat dit product 2 maal per jaar een coupon uitkeert, dus dat het jaarrendement nog een stuk hoger ligt dan 12%.
2. KBC Participation Europe Financial Bond
KBC Participation Europe Financial Bond Opportunities Inc
ISIN: BE0948393245
Koers: ongeveer 600 euro
Risico: spreiding over 66 perpetuals, dus goed gespreid risico.
Dit fonds heeft onlangs een netto coupon van 36 euro uitgekeerd, wat neerkomt op een rendement van exact 6% netto indien je aan de huidige koers koopt.
3. Petercam L Bonds Higher Yield A
http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04NSB" onclick="window.open(this.href);return false;
ISIN: LU0138643902
risico: spreiding over 193 obligaties, waaronder flink wat perpetuals en andere high yield obligaties, dus een zeer goede spreiding
Aan huidige koers mag je een bruto coupon rendement van ca. 8,3% verwachten.
4. Je kan natuurlijk altijd individuele perpetuals kopen, het risico is natuurlijk vele malen groter dan op een fonds zoals hierboven. Je hebt de klassiekers zoals ING 8%, Fortis 8%, ... die nu allen ongeveer aan 100% noteren, dus ook 8% bruto opleveren.
Een nieuwe telg in de familie komt van het nederlandse SNS
ISIN XS0468954523
Coupon: 11,25%
Indien je deze onder 100% kan aankopen, levert hij een heel mooi rendement. Is wel een niet cummulatieve perp, wat betekent dat een coupon in heel specifieke omstandigheden wel eens kan overgeslagen worden.
Je ziet, voor wie een lange beleggingshorizon heeft en ook bereid is tot wat risico, er toch nog mooie rendementen te halen zijn met perps.
opm: alle bovenstaande couponrendementen staan los van eventuele koersrendementen.
Ziet er interessant uit, zeker dat certificaat van RBS!
Maar ik denk dat er een serieuze adder onder het gras zit: zo een certificaat heeft geen rechtspersoonlijkheid, in tegenstelling tot een fonds.
Als RBS failliet gaat ben je de pineut, je bent gewoon een van de vele schuldeisers
uit prospectus:
Die hebben toch een enorme reddingsoperatie nodig gehad
zo is er van risicospreiding niet echt sprake, eerder risicoconcentratie ...
Maar ik denk dat er een serieuze adder onder het gras zit: zo een certificaat heeft geen rechtspersoonlijkheid, in tegenstelling tot een fonds.
Als RBS failliet gaat ben je de pineut, je bent gewoon een van de vele schuldeisers
uit prospectus:
Issuer = ABN Amro bank, nu dus Royal Bank of SchotlandSTATUS
The Certificates and the Coupons are direct, unconditional and unsecured obligations of the
Issuer and rank and will rank pari passu, without any preference among themselves, with all other
outstanding unsecured and unsubordinated obligations of the Issuer, present and future, but, in the
event of insolvency, only to the extent permitted by applicable laws relating to creditors' rights.
Die hebben toch een enorme reddingsoperatie nodig gehad
zo is er van risicospreiding niet echt sprake, eerder risicoconcentratie ...
De aandachtige belegger zal al gemerkt hebben dat de koers van de individuele perpetuals terug aan het zakken is. ING 8% (XS0356687219) is bijvoorbeeld al gezakt tot op 96,62%. KBC 8% (helaas niet meer aankoopbaar) staat zelfs op 95,55%.
Het valt af te wachten of ze nog verder gaan zakken, maar voor wie niet vies is van wat risico, worden deze stilaan terug koopwaardig.
Gezien perpetuals niet meer zullen meetellen voor tier-1 kapitaal, is de algemene verwachting dat deze in de komende jaren zullen afgelost worden. In tussentijd krijg je dan een mooie rentevergoeding van ca. 8% bruto.
Het valt af te wachten of ze nog verder gaan zakken, maar voor wie niet vies is van wat risico, worden deze stilaan terug koopwaardig.
Gezien perpetuals niet meer zullen meetellen voor tier-1 kapitaal, is de algemene verwachting dat deze in de komende jaren zullen afgelost worden. In tussentijd krijg je dan een mooie rentevergoeding van ca. 8% bruto.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Is absoluut geen slecht idee, maar let wel op met welke ING bond je koopt: http://www.fd.nl/artikel/20820521/europ ... erug-kopen" onclick="window.open(this.href);return false;.robokat schreef:De aandachtige belegger zal al gemerkt hebben dat de koers van de individuele perpetuals terug aan het zakken is. ING 8% (XS0356687219) is bijvoorbeeld al gezakt tot op 96,62%. KBC 8% (helaas niet meer aankoopbaar) staat zelfs op 95,55%.
De obligatie vernoemd in het artikel zou vandaag wel eens onder druk kunnen komen.