Perpetuals
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Perpetuals
@Letsnow:
Een perpetual is een belegging met hoog risico, daar mag geen twijfel over bestaan. Hoe hoog dat risico precies is, daar kan je over discussiëren:
viewtopic.php?f=5&t=10501&p=87273#p87273" onclick="window.open(this.href);return false;
Tijdens het dieptepunt van de bankencrisis stonden sommige perpetuals nog aan 20% van hun waarde (en sommige nog veel lager). Het is dan ook het meest interessant om een perp op te pikken of bij te kopen tijdens een correctie, maar je weet natuurlijk nooit wanneer er nog eentje komt. De recente correctie van maart had overigens heel weinig invloed op perpetuals. Kopen vlak na ex-coupon datum is dan tweede keuze.
@JurgenG: je berekening klopt.
Een perpetual is een belegging met hoog risico, daar mag geen twijfel over bestaan. Hoe hoog dat risico precies is, daar kan je over discussiëren:
viewtopic.php?f=5&t=10501&p=87273#p87273" onclick="window.open(this.href);return false;
Tijdens het dieptepunt van de bankencrisis stonden sommige perpetuals nog aan 20% van hun waarde (en sommige nog veel lager). Het is dan ook het meest interessant om een perp op te pikken of bij te kopen tijdens een correctie, maar je weet natuurlijk nooit wanneer er nog eentje komt. De recente correctie van maart had overigens heel weinig invloed op perpetuals. Kopen vlak na ex-coupon datum is dan tweede keuze.
@JurgenG: je berekening klopt.
Het nadeel met perpetuals is naar mijn mening dat de bank kan beslissen om het al dan niet stop te zetten. Voor dit risico krijg je een hoger rendement. Een spaarboekje is iets totaals anders, als je wilt verhuis je immers morgen je geld. Een perpetual is in principe eeuwigdurend, dus om je geld terug te krijgen moet je het kunnen doorverkopen en daarop riskeer je geld te verliezen (wanneer ze onder pari staan) -> hoger risico, hoger potentieel rendement.Letsnow schreef:Dank je wel Robokat om perpetuals te willen uitleggen.
Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort dingen is waarom het zoveel meer opbrengt dan een spaarboekje. Er zullen dan toch wel ergens risico's aan verbonden zijn. Waarom noteert deze perp maar aan 58% van de koers?
Mocht er geen al te groot risico zijn lijkt dit toch zeer interessant. Je krijgt 7,34% rendement en eventueel een ferme meerwaarde in het geval van aflossing. Indien een perp gemakkelijk verhandelbaar is is het helemaal top want je kan eruit stappen om het moment dat het minder goed zou gaan.
Scenario 1: De huidige rente is veel lager dan de rente op de perpetual: de bank beslist de perpetual uit te kopen.
Scenario 2: De huidige rente is veel hoger dan de rente op de perpetual: je had je geld beter ergens anders staan.
Ik ben altijd geneigd van producten af te blijven waar de bank kan kiezen de obligatie stop te zetten wanneer het hun uitkomt, maar de klant deze mogelijkheid niet heeft, zoals bij perpetuals en reverse convertibles.
Zoals Robokat zegt, kan het wel interessant zijn in crisisperiode wanneer de perpetual noteert aan een veel lagere koers.
NIBC VAR% 2005-2040 (ISIN XS0210781828)
Dit is geen echte perp, want hij loop af in 2040 (mogelijks zelfs al in 2035). Hij heeft wel een variabele rente. De rente wordt jaarlijks bepaald als 4 x (10j rente - 2j rente), met een minimum van 2,85% en een maximum van 8,50%.
Breek uw hoofd niet over het mogelijk verloop van de 10j rente tov de 2j rente, dat is redelijk onvoorspelbaar(*). Aan de huidige koers van ca. 60% vertaalt dit zich in een minimum rente van 4,75% en maximum van 14,16%.
De coupon voor 2011 zal 5,856% bedragen en komt overeen met een rendement van 9,76% bruto aan huidige koers.
Daarnaast krijg je dan in 2040 een kapitaal van 100 terugbetaald op een inleg (aan huidige koers) van 60. Echt een belegging voor op zeer lange termijn dus.
(*) normaal ben ik geen voorstander van dergelijke effecten gebaseerd op de zgn. rentecurve. Het minimumrendement en de lage koers maken in dit geval veel goed.
Dit is geen echte perp, want hij loop af in 2040 (mogelijks zelfs al in 2035). Hij heeft wel een variabele rente. De rente wordt jaarlijks bepaald als 4 x (10j rente - 2j rente), met een minimum van 2,85% en een maximum van 8,50%.
Breek uw hoofd niet over het mogelijk verloop van de 10j rente tov de 2j rente, dat is redelijk onvoorspelbaar(*). Aan de huidige koers van ca. 60% vertaalt dit zich in een minimum rente van 4,75% en maximum van 14,16%.
De coupon voor 2011 zal 5,856% bedragen en komt overeen met een rendement van 9,76% bruto aan huidige koers.
Daarnaast krijg je dan in 2040 een kapitaal van 100 terugbetaald op een inleg (aan huidige koers) van 60. Echt een belegging voor op zeer lange termijn dus.
(*) normaal ben ik geen voorstander van dergelijke effecten gebaseerd op de zgn. rentecurve. Het minimumrendement en de lage koers maken in dit geval veel goed.
Laatst gewijzigd door robokat op 28 maart 2011, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
SNS 11,25% 2009-2019 (ISIN XS0468954523)
Deze perpetual biedt een jaarlijkse rente van 11,25% tot 2019.
Daarna is hij variabel: 5j EUR swap rente + 9.755%. De kans is dus redelijk groot dat hij vanaf 2019 terug betaald wordt.
Opgepast: dit is een niet cummulatieve perp, dus is het mogelijk dat er ooit wel eens een coupon wordt overgeslagen wanneer het niet goed gaat met SNS. Noteert nu aan 103%.
ASR NL 3,649% Perpetual (ISIN NL0009213529)
Dit is een heel interessante perpetual als bescherming tegen de inflatie.
Dit is een zgn. floater, d.w.z. dat de uitgekeerde rente afhankelijk is van de stijgingen of dalingen van de rente op 3 maanden (3 maand Euribor).
De perp keert een rente uit gelijk aan (3 maand rente + 2,3%). Deze rente wordt om de 3 maand vastgelegd en ook dan telkens uitbetaald. Nu staat de Euribor op ca. 1,35%, wat resulteert in een coupon van 3,649%.
Dit lijkt niet veel, maar je kan deze perp kopen aan ca 73%, zodat je werkelijke rendement ongeveer 4,9% bruto op jaarbasis bedraagt.
Het wordt pas echt interessant als de kortetermijnrente verder gaat stijgen. Stel dat deze van het huidige lage niveau stijgt naar pakweg 2,5%, dan hebben we een coupon van 4,8% en een werkelijk rendement van 6,5%.
Passen we de rente toe van de Euribor van 2008(4,6%), dan komen we op een coupon van 6,9% of een rendement van 9,45%.
Er zit dus een hefboom van ca 35% op de stijging van de kortetermijnrente met deze perp. Dus echt iets voor wie gelooft in een sterke toename van de inflatie, en nu nog te koop aan een relatief gunstige prijs.
Waar kan je deze aankopen?
-
- Newbie
- Contacteer:
he robokat,
Ziet er inderdaad interessant uit.
Wat met roerende voorheffing? Is deze dubbel of niet.
tx
W
Ziet er inderdaad interessant uit.
Wat met roerende voorheffing? Is deze dubbel of niet.
tx
W
Alle bovenstaande perps zijn van Nederlandse bodem en er is dus geen dubbele RV. Ze zijn allemaal aan te koop op Euronext Amsterdam bvb. via Binckbank.
Wees je altijd bewust van het hogere risico, beter een klein beetje van elk dan een groot bedrag in 1 perp. Daarom dat ik er verschillende heb opgelijst.
Wees je altijd bewust van het hogere risico, beter een klein beetje van elk dan een groot bedrag in 1 perp. Daarom dat ik er verschillende heb opgelijst.
@Robokat: nogmaals dank voor de info! Ik beleg maandelijks in kleine stukjes en probeer zo veel mogelijk te spreiden. Je moet je dus niet inhouden

De 4 perpetuals die hier worden opgelijst, kunnen bij Keytrade worden aangekocht.
Telefonisch werd me bevestigd dat dit kon, mits minimum 5000€ per lijn, 50€ kosten per lijn.
Zijn dit normale instapbedragen, kosten voor dergelijjke produkten?
Telefonisch werd me bevestigd dat dit kon, mits minimum 5000€ per lijn, 50€ kosten per lijn.
Dat zijn grootbankpraktijken en grootbankprijzen.seppukki schreef:De 4 perpetuals die hier worden opgelijst, kunnen bij Keytrade worden aangekocht.
Bij Binck kost dit 9,75 euro per order (tot 5.000 euro) en 13,75 euro (tot 25.000 euro).
Instappen kan bij Binck meestal vanaf 1.000 euro nominaal (bij een koers van bvb. 60% is dit dus 600 euro), met uitzondering van Aegon (zie hoger).
Een rekening bij Binck is gratis, dus geen reden om dit bij Keytrade te kopen.
En stuur me gerust een PM als je klant wilt worden van BinckBank, dan krijg je er dankzij de klant-werft-klant actie nog een aantal gratis transacties bovenop!
Ik vind het best interessante info over die perpetuals, ik had er al wel eens van gehoord, maar hoe of wat het nu precies was, geen idee. Deze info krijg je volgens mij niet in een bankkantoor, en op school leren ze je zoiets ook niet. Gelukkig hebben we spaargids.be!
Re: perpetuele certificaten
De koers heeft zich inmiddels mooi hersteld, straks wordt de rente uitgekeerd.Darts schreef: Deze van KBC 8% 2008 - Perp 14/05 werd vandaag verhandeld aan 82%.
Aan de Belgen wordt deze van de bank van hier niet verkocht terwijl de Nederlanders hem gewoon kunnen kopen.
Wie het een beetje volgt, zal gemerkt hebben dat de koers van vele perpetuals de afgelopen dagen flink gezakt zijn.
Voor durvers zou dit stilaan een instapmoment kunnen worden, en dit voor de eerste maal sinds eind vorig jaar.
Pas op: alle beleggingen in financials zijn momenteel risicovol. Indien het helemaal fout gaat met de eurocrisis, dan kunnen de koersen van perps serieus kelderen! Enkel voor beleggers die een hoger risico aandurven.
Voor durvers zou dit stilaan een instapmoment kunnen worden, en dit voor de eerste maal sinds eind vorig jaar.
Pas op: alle beleggingen in financials zijn momenteel risicovol. Indien het helemaal fout gaat met de eurocrisis, dan kunnen de koersen van perps serieus kelderen! Enkel voor beleggers die een hoger risico aandurven.