Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
TIP
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Ik raad je aan om het artikel van vandaag in de Tijd eens goed te lezen: "Beleggingsadvies stoelt op absurde ideeën".
Een bespreking van de doctoraatsthesis van Philippe De Brouwer.
Die stelt daarin dat risicoprofielen niet bestaan ( en dus absurd zijn ) en als je dan ziet dat Frieda alles opdeelt in risico en niet-risico dan begin je je toch vragen te stellen.
Ik ga niet alles herhalen wat je daar kan lezen maar één citaat vind ik veelzeggend: "een risicoprofiel opstellen is dikwijls discriminerend." Als je aan je bankier antwoordt dat je niet veel spaargeld hebt, geen financiele tijdschriften leest en er dus ook niet veel van kent, dan kom je in de meest defensieve groep terecht en dan mag je geen aandelen of fondsen kopen...
Die mensen moeten dus arm blijven !
Een bespreking van de doctoraatsthesis van Philippe De Brouwer.
Die stelt daarin dat risicoprofielen niet bestaan ( en dus absurd zijn ) en als je dan ziet dat Frieda alles opdeelt in risico en niet-risico dan begin je je toch vragen te stellen.
Ik ga niet alles herhalen wat je daar kan lezen maar één citaat vind ik veelzeggend: "een risicoprofiel opstellen is dikwijls discriminerend." Als je aan je bankier antwoordt dat je niet veel spaargeld hebt, geen financiele tijdschriften leest en er dus ook niet veel van kent, dan kom je in de meest defensieve groep terecht en dan mag je geen aandelen of fondsen kopen...
Die mensen moeten dus arm blijven !
- JulusCesar
- VIP member

- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 07 jan 2012
- Contacteer:
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Ik ben het hier wel mee eens. Het lijkt mij beter te kijken naar termijnen waarop je iets nodig kunt hebben.
Maar mijn vraag ging eigenlijk over de de kwaliteit van de fondsen zelf en bv de verdeling in 5%
Dus los van de 'wijsheden' van verdeling met of zonder risico maar eigenlijk wat er in zit in haar portfolio.
Wat denk je bv over de verdeling daar ? Er zit bv vastgoed in ..een goed idee ?
En dan de verdeling over de verschillende continenten en dan nog eens binnen Europa België afzonderlijk
Maar mijn vraag ging eigenlijk over de de kwaliteit van de fondsen zelf en bv de verdeling in 5%
Dus los van de 'wijsheden' van verdeling met of zonder risico maar eigenlijk wat er in zit in haar portfolio.
Wat denk je bv over de verdeling daar ? Er zit bv vastgoed in ..een goed idee ?
En dan de verdeling over de verschillende continenten en dan nog eens binnen Europa België afzonderlijk
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Ik was fier als ik dat artikel las= die termijnen daar was ik ook al op gekomen in mijn selecties van 3, 5 en 7,5 jaar. Nochtans ik ben geen doctor in de financiële wetenschappen.
Dat van die 5 % daar ben ik natuurlijk ook mee akkoord. Ik heb al genoeg geschreven dat je moet diversifiëren. Maar met 5 % kom je wel aan 20 fondsen. Er zijn er hier die 3 à 4 al genoeg vinden. Ik geef er in mijn selecties telkens 25. Een paar zul je bij je aanbieder niet kunnen vinden en je zit aan 5 %.
Ik ben eens snel gaan kijken naar mijn selecties: ik zie dat in mijn selectie van oktober 2011 Petercam Real Estate zit...
Morgen ga ik eens specifiek de fondsen van Frieda bekijken. Ik ben nu de evaluaties van mijn vorige selecties aan 't klaarmaken om ze online te zetten. De selectie van oktober 2011 bijna 16 % meerwaarde op 4 maanden. De selectie van januari 2012: bijna 9 % op 1 maand.
Zou ik nu moeten beginnen geld te vragen om de selectie te mogen raadplegen ?
Dat van die 5 % daar ben ik natuurlijk ook mee akkoord. Ik heb al genoeg geschreven dat je moet diversifiëren. Maar met 5 % kom je wel aan 20 fondsen. Er zijn er hier die 3 à 4 al genoeg vinden. Ik geef er in mijn selecties telkens 25. Een paar zul je bij je aanbieder niet kunnen vinden en je zit aan 5 %.
Ik ben eens snel gaan kijken naar mijn selecties: ik zie dat in mijn selectie van oktober 2011 Petercam Real Estate zit...
Morgen ga ik eens specifiek de fondsen van Frieda bekijken. Ik ben nu de evaluaties van mijn vorige selecties aan 't klaarmaken om ze online te zetten. De selectie van oktober 2011 bijna 16 % meerwaarde op 4 maanden. De selectie van januari 2012: bijna 9 % op 1 maand.
Zou ik nu moeten beginnen geld te vragen om de selectie te mogen raadplegen ?
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Ik heb er al eens naar gekeken, voor mij te statisch. Piloten vliegen dan misschien wel met een vluchtplan, maar zonder koerscorrecties komt het vliegtuig nooit aan. Trouwens: http://www.youtube.com/watch?v=sE2yz-L64ag" onclick="window.open(this.href);return false; 
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Toen ik gisteren mijn beschouwing van de portefeuille van Frieda gaf, had ik het artikel nog niet gelezen. Ik ben dan voortgegaan op de gegevens die men mij aanreikte en dat zullen sommigen onder jullie wel gezien hebben. Bestudeerd heb ik hem nu zeker wel.
Vooreerst verwonderd het mij dat het niet meer de Dagboek van Frieda is waarmee ze haar zelf gekozen benchmark maar niet kon kloppen. Ze “krijgt” nu terug 100.000 euro : in de praktijk kan je natuurlijk niet zeggen:”het lukt niet, ik pak de volgende 100.000”…
Voor diegenen die er een voorbeeld in zien, geef ik al direct mee dat je moet gezien hebben dat het een portefeuille voor de lange termijn is. Bij de verdeling 54/46 % kan ik me vinden: maar da’s iets dat ieder voor zich moet weten.
De meeste fondsen hebben een erg volatiel karakter: dat mag als je gaat voor die lange termijn maar daar kom ik nog op terug.
De fondsen zelf heb ik niet allemaal kunnen bestuderen: er zijn er die ook in mijn selectie zouden zitten. Twee fondsen geven volgens mij een veel te laag rendement voor de volatiliteit die ze meedragen: Pam Eq Europe Div en zeker Henderson Japanese Equit dat gemiddeld moeite heeft om de Rabo Plus Account te verslaan. Threadneedle Global Select is niet slecht maar ik weet zeker dat Threadneedle betere alternatieven in het aanbod heeft.
Persoonlijke eindconclusie: Rabo trekt vele ( toch defensieve ?) klanten aan met zijn spaarrekeningen. Die krijgen hier wel een erg volatiele fondsencombinatie voor de wielen geschoven. Als de aandelenwereld nog enkele stormen dient te weerstaan, dan zullen er vele nabootsers zijn die spoedig al die fondsen weer buiten gooien. Een opbouw met enkele fondsen voor een iets kortere termijn zou meer rust in de groep brengen en zeker de volatiliteit temperen. Maar da’s dan weer mijn persoonlijk idee.
Vooreerst verwonderd het mij dat het niet meer de Dagboek van Frieda is waarmee ze haar zelf gekozen benchmark maar niet kon kloppen. Ze “krijgt” nu terug 100.000 euro : in de praktijk kan je natuurlijk niet zeggen:”het lukt niet, ik pak de volgende 100.000”…
Voor diegenen die er een voorbeeld in zien, geef ik al direct mee dat je moet gezien hebben dat het een portefeuille voor de lange termijn is. Bij de verdeling 54/46 % kan ik me vinden: maar da’s iets dat ieder voor zich moet weten.
De meeste fondsen hebben een erg volatiel karakter: dat mag als je gaat voor die lange termijn maar daar kom ik nog op terug.
De fondsen zelf heb ik niet allemaal kunnen bestuderen: er zijn er die ook in mijn selectie zouden zitten. Twee fondsen geven volgens mij een veel te laag rendement voor de volatiliteit die ze meedragen: Pam Eq Europe Div en zeker Henderson Japanese Equit dat gemiddeld moeite heeft om de Rabo Plus Account te verslaan. Threadneedle Global Select is niet slecht maar ik weet zeker dat Threadneedle betere alternatieven in het aanbod heeft.
Persoonlijke eindconclusie: Rabo trekt vele ( toch defensieve ?) klanten aan met zijn spaarrekeningen. Die krijgen hier wel een erg volatiele fondsencombinatie voor de wielen geschoven. Als de aandelenwereld nog enkele stormen dient te weerstaan, dan zullen er vele nabootsers zijn die spoedig al die fondsen weer buiten gooien. Een opbouw met enkele fondsen voor een iets kortere termijn zou meer rust in de groep brengen en zeker de volatiliteit temperen. Maar da’s dan weer mijn persoonlijk idee.
-
Bucksenraeke
- Jr. Member

- Berichten: 85
- Lid geworden op: 07 jan 2008
- Contacteer:
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Afgezien van de keuze van de fondsen intrigeert mij in de keuze van Frieda de aankoop van goud. Gezien het parkoer dat goud heeft afgelegd weet ik niet of het nu de moment om te beleggen in goud?
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Ik ben over dat goud niet begonnen omdat er hier op het forum al een uitgebreide discussie loopt. Bovendien het is maar 4% en je weet hoe vrouwen het hebben voor juwelen.
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Wat is het huidig rendement van de porteufuille van Frida Deceunycnk nu 2 1/2 jaar na lancering ?
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
oei oei na deze termijn ??Stier schreef:Wat is het huidig rendement van de porteufuille van Frida Deceunycnk nu 2 1/2 jaar na lancering ?
Estate Guru believer.
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Stier schreef:Wat is het huidig rendement van de porteufuille van Frida Deceunycnk nu 2 1/2 jaar na lancering ?
Bestaat die überhaupt nog ?
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
D'er staan geen cijfers bij maar ze was gestart met 100.000€ (Pagina 19)
"54% Risico"
5% Petercam Equities Europe Dividend Cap
5% Atlas Real Estate
5% Threadneadle Latin America
5% Threadneadle Asia Fund
5% Threadneadle Global Select
5% Henderson Japanese Equities
5% Blackrock Emerging Europe
5% Degroof Equities US Index
5% Degroof Equities Belgium Active
.
100 g goud
.
2,5% Blackrock GF World Mining Fund
2,5% Carmignac Comodities
"46% Zonder Risico"
18% Rabo Plus Account (1,25% + 1.50%)
18% Federale Vita Invest
10% Rabo Spaarrekening (1,90% +0.40%)
Wie zich geroepen voelt dit weekend om het te berekenen... Be my guest.
"54% Risico"
5% Petercam Equities Europe Dividend Cap
5% Atlas Real Estate
5% Threadneadle Latin America
5% Threadneadle Asia Fund
5% Threadneadle Global Select
5% Henderson Japanese Equities
5% Blackrock Emerging Europe
5% Degroof Equities US Index
5% Degroof Equities Belgium Active
.
100 g goud
.
2,5% Blackrock GF World Mining Fund
2,5% Carmignac Comodities
"46% Zonder Risico"
18% Rabo Plus Account (1,25% + 1.50%)
18% Federale Vita Invest
10% Rabo Spaarrekening (1,90% +0.40%)
Wie zich geroepen voelt dit weekend om het te berekenen... Be my guest.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Waarom zou je moeite doen om het rendement van de fictieve portefeuille van iemand anders te berekenen? Daarbij, de situatie zoals Spruitekop ze weergeeft klopt niet meer want die portefeuille was een vervolgverhaal. Frida Deceunynck verkocht geregeld wat en kocht andere fondsen aan. Ze beschreef dan wat ze had aangekocht en verkocht en waarom. Anders kon ze niet iedere keer een artikel volschrijven.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
...en als je daar dan over zwijgt (omdat je negatief staat) dan bloedt dat dood en verdwijnt die portefeuille in de annalen.Yaris schreef:Frida Deceunynck verkocht geregeld wat en kocht andere fondsen aan. Ze beschreef dan wat ze had aangekocht en verkocht en waarom. Anders kon ze niet iedere keer een artikel volschrijven.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
Voor de fun uitgegaan van 100.000€ geinvesteerd op 1/01/2012 tot vandaag:Spruitekop schreef:D'er staan geen cijfers bij maar ze was gestart met 100.000€ (Pagina 19)
Wie zich geroepen voelt dit weekend om het te berekenen... Be my guest.
Gewoon buy and hold.
"55% Risico"
5% Petercam Equities Europe Dividend Cap..5000€ - > 6905€ = +38.1%
5% Atlas Real Estate................................5000€ - > 7440€ = +48.8%
5% Threadneadle Latin America..................5000€ - > 5041€ = +0.82%
5% Threadneadle Asia Fund........................5000€ - > 6329€ = +26.58%
5% Threadneadle Global Select....................5000€ - > 6753€ = +35.06%
5% Henderson Japanese Equities.................5000€ - > 6232€ = + 24.64%
5% Blackrock Emerging Europe....................5000€ - > 5247€ = + 4.94%
5% Degroof Equities US Index.....................5000€ - > 7665€ = + 53.3%
5% Degroof Equities Belgium Active..............5000€ - > 8040€ = + 60.8%
2,5% Blackrock GF World Mining Fund...........2500€ - > 1896€ = - 24.16%
2,5% Carmignac Comodities......................2500€ - > 2263€ = - 9.48%
Totaal: 50000€ - > 63811€ = + 27.62%
Niet slecht zou ik zeggen. rond ~11% per jaar?
Re: Portefeuille van Frida Deceunynck: Rabo magazine nr. 1
U bedoelt ±11% per jaarIthilidan schreef:Niet slecht zou ik zeggen. rond ~11% per jaar?



