Portefeuille voor 2022-2030 en langer
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Voorbeeld portefeuilles voor 2022-2030 en langer
Ik zie dit inderdaad zo uitdraaien op een wedstrijdWarrenBullett schreef: ↑9 december 2021, 17:27 "Beleggen doet men steeds op de lange termijn" -> voor elke aankoop gaat men dan steeds 10 jaar wachten om het rendement te evalueren?
Zal dit topic niet overspoeld worden door gokkers die toevallig een positief rendement halen op korte termijn?
Vandaar dat het vergelijken van rendement mij weinig zinvol lijkt.
Wel de beweegredenen achter de strategie en de uitvoering van de strategie in de praktijk.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat is voor mij het andere uiteinde ... 1 startdatum, 1 te investeren kapitaal, en dan strategie bepalen en zien hoe het evolueert.dreamy schreef: ↑9 december 2021, 17:37 Ik zou eerder denken aan een beperkt aantal fictieve portefeuilles met als startdatum 01/01/2022.
B.v. één port gebaseerd op ETF's, één op holdings en dan nog één of meer gemengde portefeuilles.
Zolang alles maar vastligt op 01/01/2022, kan ieder ook zijn eigen port bijhouden en desgewenst checken hoe het met de andere portefeuiles gaat.
Lijkt me wel leuk, of het nuttig is, weet ik nog zo niet.
De realiteit zit n.m.i. volledig anders in elkaar.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad, dus laat iedereen dat zelf bepalen, net zoals het in de realiteit ook gaat.lop schreef: ↑9 december 2021, 20:12Wat doe je met het dividend ? RV , bronbelastingen , belastingen bij verkoop ( obligaties fondsen )
En vooral waar zou je dit bijhouden om alles zo simpel mogelijk te houden en overzichtelijk .
Iemand die belegd in dividend aandelen wil overzicht hebben van hoe zijn cashflow groeit enz
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 december 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Welja ... ik zou dus iedereen fictief laten doen wat in realiteit mogelijk is ...B7H4long schreef: ↑10 december 2021, 10:16 Nog een paar gedachten.
- Ik zou zeggen dat we geen geld lenen om onze portefeuille groter te maken.
- Als er iemand een portefeuille wil bijhouden met opties en/of margin dan kan dat wel, zolang alleen de portefeuille als onderpand dient.
- Denkt er iemand aan crypto? Hoe kunnen we dat opvolgen?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad.
Door iedereen volledig vrij te laten, kan iedereen eender welke strategie (zogezegd) fictief implementeren.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Enkel discussie over het opzet als je het mij vraagt.
Zoals ook door velen duideijk gemaakt wordt in het "Wat is je YTD ?" topic, zijn "de resultaten" op zich waardeloos.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Terechte bedenkingen.DonDraper schreef: ↑10 december 2021, 13:32Als de port effectief in bezit is, dan moet men dus wel de waarde van hun port omvormen naar het totaalbedrag van €100.000 als ik het goed begrijp. Bijvoorbeeld iemand met een werkelijke portefeuille van € 200.000 moet dan iedere positie delen door 2 en iemand met € 50.000 zal moeten vermenigvuldigen met 2.contextbinder schreef: ↑10 december 2021, 09:31
True maar minder actieve beleggers zullen hun topic zeer snel zien opschuiven, er is ook geen overzicht van alle deelnemers in dat geval. Een gedeelde excel file lijkt het meeste overzicht te bieden als het wordt beperkt door bvb enkel aandelen/fondsen/ETF's/Netto Dividend/Cash/kosten en een korte motivatie te nemen als basis.
Meer uitleg/vragen kunnen dan in op het forum gepost worden.
Zoals je aangeeft zou het ook effectief in port hebben een vereiste moeten zijn als men een realistisch beeld wil krijgen van de beleggers op het forum. Ben destijds ook virtueel gestart maar op deze wijze effectief beleggen kan ik nog steeds niet - maar dat kan ook aan mezelf liggen natuurlijk.
Dat is een kleine moeite, maar wat doe je met nieuwe aankopen? Die met een port van 200.000 zal dus het bedrag van hun aankopen moeten delen door 2 waardoor transactiekosten niet zullen kloppen.
En wat doe je met de maandelijkse toevoeging van €1.000? Het lijkt me vanzelfsprekend dat men zich niet zal afstemmen op die regels. Sommigen zullen in werkelijkheid minder cash toevoegen, andere meer.
Of wordt er bedoeld dat de effectieve portefeuille als start dient voor de voorbeeldportefeuille? Dan zal er op termijn waarschijnlijk een discrepantie komen tussen de voorbeeldportefeuille en de werkelijke portefeuille.
Ofwel laat je alles vrij, je moet dan aanvaarden dat je misschien niet alles zal kunnen controleren. Maar het is toch geen wedstrijd hé ?
Ofwel definiëer je allesrestricties ondubbelzinnig en volledig. Maar dat staat dan vermoedelijk ver af van de realiteit.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 december 2021, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat EarthNvstr1 het record wil breken van meeste posts achtereen door dezelfde forumgebruiker.
We hebben nu al 6 pagina's met voorstellen, tegenvoorstellen, ideeën en andere ideeën. Kan iemand er nog aan uit? Zou het niet beter zijn dat B7H4long, de starter van dit draadje, gewoon zegt "Zó doen we het" en dat jullie eraan beginnen?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat is ook een leuke oefening, maar moeten we daar alle moeite voor doen ?
Zijn daar nog niet genoeg studie e.d. over geschreven ?
Mij niet gelaten om dit hier op SG nog eens over te doen hoor ... dan moeten we volgens mij beginnen met "dezelfde omstandigheden" te definiëren.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Lijkt me ook.
Ofwel baseer je alles op de realiteit. (je vergat nog wijzigende regelgeving bv. te vermelden)
Ofwel doe je een academische oefening.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dit zou dus n.m.i. een topic op zich verdienen ...karine schreef: ↑12 december 2021, 11:09Net nog eens goed bekeken en uit de Argenta port gooi ik 3 fondsen en de rest blijft staan.
Die kosten verdienen de fondsen niet.
Edmond de Rothschild Fund - Strategic Emerging A EUR Lopende Kosten Factor 2,53%
Edmond de Rothschild Fund - China A EURLopende Kosten Factor 2,45%
CARMIGNAC PATRIMOINE AC Lopende Kosten Factor 1,88%
Verder heb ik een lijst klaarstaan om nog eens uit te filteren om een tweede port op te starten.(etf's, fondsen, holdings, aandelen, GVV's, obligaties, trusts)
Met het zoveel mogelijk vrij laten en focussen op de strategie, ben ik het volledig eens. Strategie en beslissingen uitleggen is inderdaad het meest leerzame aspect van deze oefening. Desondanks lijkt het mij ook essentieel om de evolutie van de portefeuille te kunnen opvolgen. Als een bepaalde strategie louter mooi uitgelegd is, maar duidelijk slecht presteert, is dat allicht geen voorbeeld om te volgen voor andere forumgebruikers. Het zou ook bijvoorbeeld interessant zijn om te kunnen nagaan hoe bepaalde strategieën beter werken ten tijde van een mogelijke toekomstige beurscrash.EarthNvstr1 schreef: ↑14 december 2021, 18:56 Waarom 100K + 1K/mnd ?
(+ gecombineerd met allemaal starten op 1/1/2021 maak je er een wedstrijd van n.mi.)
Daarom is een vast bedrag vastleggen, ook nodig. Anders zou ik elke maand met een miljoen inleggen, zodat transactiekosten procentueel verwaarloosbaar zijn. Realistisch is dat niet, uiteraard. Wat zou eigenlijk het nadeel zijn van een vast startbedrag en maandelijks bedrag? Vooral die beperkte maandelijkse inleg komt overeen met de situatie van veel mensen, en noopt tot interessante vragen als "beter enkele maanden opsparen om transactiekosten uit te winnen?" of "beter in minder instrumenten beleggen om transactiekosten te reduceren?" of "hoe herbalanceren?" of "welke broker te kiezen in welke situatie?".