Portefeuille voor 2022-2030 en langer
TIP
Re: Voorbeeld portefeuilles voor 2022-2030 en langer
Dat zal ook een staaltje 'survivorship bias' worden. Ik vermoed dat de tussentijdse winnaars van dit virtuele spel dit het langst zullen volhouden.
Wie de index boys wil kloppen moet enkel een voorsprong pakken op korte termijn, en dan gewoon de strategie kopiëren
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Dreamy,Als jij al een selectie van 3 beleggingsstrategien gaat maken ,dan komen we nergens ! Foei!!!!
Alles en iedereen mag en moet welkom zijn.Van een keyplanportfolio tot Alfonds (mijn portefeuille).Van een biotech- tot een goudmijnportefeuille.
Enkel en alleen zo gaan we inzichten van anderen leren kennen,en misschien (voor sommigen hier wel echt nodig) leren waarderen!
Natuurlijk gaat er kaf tussen het koren steken,maar het zal zichzelf wel verwijderen door een stille dood te sterven.
En over volhouden gesproken,zeezout is hier al van 2014 actief.gpv1 nog veel vroeger.
Dus stop met die vooringenomenheid !!!
Alles en iedereen mag en moet welkom zijn.Van een keyplanportfolio tot Alfonds (mijn portefeuille).Van een biotech- tot een goudmijnportefeuille.
Enkel en alleen zo gaan we inzichten van anderen leren kennen,en misschien (voor sommigen hier wel echt nodig) leren waarderen!
Natuurlijk gaat er kaf tussen het koren steken,maar het zal zichzelf wel verwijderen door een stille dood te sterven.
En over volhouden gesproken,zeezout is hier al van 2014 actief.gpv1 nog veel vroeger.
Dus stop met die vooringenomenheid !!!
Ik wilde een eenvoudig voorstel lanceren om dit idee in gang te steken, maar ik vrees dat er op deze manier niet veel van terecht zal komen...
Ik denk dat het zeker de moeite zou kunnen lonen om eens serieus na te denken over de vraag welke portefeuille de beste kans maakt om nog in 2030 en zelfs langer als een huis overeind te blijven staan.
Ik denk dat het zeker de moeite zou kunnen lonen om eens serieus na te denken over de vraag welke portefeuille de beste kans maakt om nog in 2030 en zelfs langer als een huis overeind te blijven staan.
Mij lijkt het ook handig om voordien een overzichtje te hebben van wie welke strategie zal toepassen. Hoeft uiteraard niet in detail geformuleerd te worden.
Gewoon iedereen die wil er zijn tijd en werk insteken is meer dan welkom !!!
NEEN aan het ingangsexamen!
NEEN aan het ingangsexamen!
Hoe meer deelnemers, hoe liever, uiteraard, maar als je nu al weet dat je zal deelnemen, kun je dat net zo goed vooraf zeggen, lijkt mij. Dan is er meer zicht op wat anderen eventueel zouden doen. Maar laat dit inderdaad vooral niemand tegenhouden!
Een van de volgende dagen maak ik de overzichtsthread aan. Dan kan ieder die wil deelnemen zijn thread 'registreren'.
Ik zou inderdaad zeggen: hoe meer hoe liever. Als je meerdere portefeuille wil documenteren, doe het zeker.
Als er in de toekomst portefeuilles 'wees' worden kunnen die zeker overgenomen worden door andere die dezelfde strategie nauw aan het hart ligt.
Ik zou inderdaad zeggen: hoe meer hoe liever. Als je meerdere portefeuille wil documenteren, doe het zeker.
Als er in de toekomst portefeuilles 'wees' worden kunnen die zeker overgenomen worden door andere die dezelfde strategie nauw aan het hart ligt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Denk je echt dat dit initiatief een "oplossing" gaat zijn voor de probleemstelling die je poneert ?B7H4long schreef: ↑9 december 2021, 08:02 Dikwijls word er op dit forum threads gelanceerd met de vragen zoals "ik heb dit bedrag, hoe kan ik dit vandaag best beleggen".
Er komen dan steeds suggesties, en er zijn ook steeds reacties op de voorgestelde strategieën.
Dikwijls worden er dan ook vage verwijzingen naar posts uit het verleden gemaakt om het "bewijs" te leveren.
Wie doet er mee om dit concreter te maken en wil ook een (of meerdere) virtuele portefeuilles beschrijven en opvolgen op dit forum (samenstelling portefeuilles, eventuele transacties). Die kunnen dan kwartaal/kwartaal of maand/maand opgevolgd en echt vergeleken worden.
Denk je dat die vragenstellers al die voorbeeldportefeuille topic gaan daarlezen van voor tot achter ?
Hier begint het al ... dit is voor iedereen anders ...
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Portefeuille voor 2022-2030 en langer
Een apart topic per port lijkt me idd aangewezen.
Of bv. een topic waarin beheerder een aantal gelijkaardige ports bijhoudt ter vergelijking.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 december 2021, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Waarom 100K + 1K/mnd ?
(+ gecombineerd met allemaal starten op 1/1/2021 maak je er een wedstrijd van n.mi.)
Waarom beperkingen stellen op welke effecten ?
Dan sluit je misschien juist de interessante dingen uit...
Transacties lijken mij een natuurlijk gegeven in het beheer van een port. Alsook cash.
Het punt "op de dag zelf moeten gepubliceerd worden" => dit betreft controleerbaarheid... hoe ga je "controleren" of
een fictief bedoelde transactie in werkelijkheid ook plaats gevonden zou hebben ?
Lijkt me zinvol om kosten en taksen idd mee te nemen.
Ik zou opteren om een reële broker te kiezen (zoals je in werkelijkheid ook doet) met alle gevolgen vandien, ... broker ligt er een dag uit => pech, je kan plots ETF x via je broker niet meer aankopen => pech, ...
Vraag wordt dan weer of je een port ook mag spreiden over meer dan 1 broker, waartussen je cash en/of effecten kan verhuizen.
Ik zou het eerder "fictieve" ports noemen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
En dan eindeloze discussie over wat het risiconiveau is ?
Mij lijkt het beter dat de TS begint met een beschrijving van de strategie (die ook kan wijzigen over de tijd).
Als je fictieve broker wil gebruiken, dan zal je idd. 2 of 3 fictieve brokers moete definiëren.pmu schreef: ↑9 december 2021, 15:46 Idealiter zijn de transactiekosten (alsook wisselkosten) voor iedereen gelijk en realistisch in de Belgische context. Best zijn die dan ook relatief laag om de actievere belegger niet te benadelen. Een broker als Bolero is dan allicht niet geschikt voor bvb. Amerikaanse aandelen.
Mij lijkt het handiger (en nuttiger) om gewoon een rëele broker te gebruiken, met alle gevolgen die daarbij horen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat lijkt mij dus totaal niet realistisch
Inderdaad.Divi schreef: ↑9 december 2021, 16:16 Stel dat we 5 mensen vinden die meedoen,of nog beter 10. Dan krijg je hier een overbevolkte topic,waar niemand nog iets gaat terug in vinden.Daarom blijf ik voorstander om eenieder toch zijn eigen topic aan te maken . Natuurlijk met verwijzing naar dit topic hier en misschien hier de disscussies en beschouwingen te voeren.
Lijkt mij het best om alles volledig vrij te laten en te baseren op de realiteit, met enkel de uitvoering (eventueel zogezegd) fictief.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dit is weer gebaseerd op een voorafname. Waarom zou elke 50/50 aandelen/obligaties port "neutraal" zijn ?
Je vermeld zelfs enkel aandelen. Dit lijkt mij dus onmogelijk neer te schrijven in regels.
Inderdaad.B7H4long schreef: ↑9 december 2021, 17:02Is dat mogelijk?pmu schreef: ↑9 december 2021, 15:46 Idealiter zijn de transactiekosten (alsook wisselkosten) voor iedereen gelijk en realistisch in de Belgische context. Best zijn die dan ook relatief laag om de actievere belegger niet te benadelen. Een broker als Bolero is dan allicht niet geschikt voor bvb. Amerikaanse aandelen.
bvb ;
voor de een buy en hold strategie koop je beter fondsen met een lage jaarlijkse kost maar met instapkosten.
voor iemand die frequent fondsen verhandelt kan het beter zijn om zonder instapkosten te verhandelen maar wel een hogere beheerstkost te betalen
Misschien moet ieder zijn eigen broker bekendmaken.
Laat dus iedereen *alles* zelf bepalen, fictief maar gebaseerd op de realiteit.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer: