Portefeuille voor 2022-2030 en langer
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Voorbeeld portefeuilles voor 2022-2030 en langer
Zo ... ik heb mijn bedenkingen gegeven.
Voor de rest staat het voor mijn part iedereen vrij een initiatief te nemen op de manier waarop die dat het meest geschikt vind.
Voor de rest staat het voor mijn part iedereen vrij een initiatief te nemen op de manier waarop die dat het meest geschikt vind.
Ja, dat hebben we gemerkt.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, dat was dan ook de bedoeling ... "commentaar" gezien als "reactie". Vandaar dat ik in de laatste post ook "bedenkingen" expliciet vermeld, want ik was er al op voorhand op voorbereid dat er commentaar ging komen
Edit: we hebben een verschillende aanpak Yaris, dat was mij al van in het begin duidelijk.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑14 december 2021, 20:02Zoals gij ook op iedereen en overal commentaar op hebt. Maar laten we nu eens praktisch bekijken hoe er een individuele portefeuille van iemand het heeft gedaan:
Na vijf jaar beleggen de resultaten:
Fondsen van banken inclusief dividend: 11.75%
Etf’s zonder dividend: 33.78%
Holdings helaas zonder dividend; moeten we nog specificeren: 32,36%
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Gecorrigeerde quoting:
Jozefien1969 schreef: ↑14 december 2021, 20:15Zoals gij ook op iedereen en overal commentaar op hebt. Maar laten we nu eens praktisch bekijken hoe er een individuele portefeuille van iemand het heeft gedaan:
Na vijf jaar beleggen de resultaten:
Fondsen van banken inclusief dividend: 11.75%
Etf’s zonder dividend: 33.78%
Holdings helaas zonder dividend; moeten we nog specificeren: 32,36%
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat was niet de bedoeling... maar goed ... wat is het record momenteel ?
Ik was me al een aantal dagen aan het afvragen of ik een synthese zou maken en dat in 1 post weergeven of dat ik zou reageren op de afzonderlijke posts.
Het is duidelijk dat ik gekozen heb voor het laatste, omdat ik de synthese wil overlaten aan de TS, maar vermits TS feedback vroeg heb ik toch wel de moeite gedaan om er eens door te gaan.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Uiteindelijk zal iemand inderdaad (ik neem aan TS) moeten "afkloppen".
Dat neemt niet weg dat eerst feedback verzamelen over een idee een zeer goed idee is.
Op een ander forum was er eens iemand die een voorstel lanceerde om elkaar te ontmoeten. Hij deed een voorstel: die stad, dat café op die dag en dat uur. Maar iedereen begon toen andere voorstellen te doen: andere steden, cafés, dagen en uren die beter geschikt waren. Uiteindelijk wist niemand meer wat er was afgesproken, óf er iets was afgesproken en of de meeting nog wel doorging.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad.Yaris schreef: ↑14 december 2021, 20:32 Op een ander forum was er eens iemand die een voorstel lanceerde om elkaar te ontmoeten. Hij deed een voorstel: die stad, dat café op die dag en dat uur. Maar iedereen begon toen andere voorstellen te doen: andere steden, cafés, dagen en uren die beter geschikt waren. Uiteindelijk wist niemand meer wat er was afgesproken, óf er iets was afgesproken en of de meeting nog wel doorging.
Daarom is je opmerking ook relevant:
Maar om de kans voor TS op een zo groot mogelijke "opkomst" voor zijn idee te vergroten, geef ik mijn feedback zodat hij zijn idee kan verfijnen, voordat hij het effectief in praktijk brengt.
Dat B7H4long hier zijn regels neerschrijft en het startschot voor de vergelijking geeft. Wat de regels ook zijn, er zal altijd wel iemand zijn die er niet gelukkig mee is of die het anders gedaan zou hebben. Het is voor een vergelijking op Spaargids, niet voor een wetenschappelijke studie over beleggen.
Inderdaad zo simpel kan het zijn:Start op 1jan 2022.
B7H4 bepaalt de startinleg en de maandelijkse inleg.Tevens met enkele richtlijnen en gedragsregels.
En ieder die dat wil kan beginnen in zijn eigen topic.
Volgende afspraak bij B7H4 :1jan 2023 met het rendement.
B7H4 bepaalt de startinleg en de maandelijkse inleg.Tevens met enkele richtlijnen en gedragsregels.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad moeilijk... het hangt er volgens mij vanaf wat de doelstelling is.pmu schreef: ↑14 december 2021, 19:49Met het zoveel mogelijk vrij laten en focussen op de strategie, ben ik het volledig eens. Strategie en beslissingen uitleggen is inderdaad het meest leerzame aspect van deze oefening. Desondanks lijkt het mij ook essentieel om de evolutie van de portefeuille te kunnen opvolgen. Als een bepaalde strategie louter mooi uitgelegd is, maar duidelijk slecht presteert, is dat allicht geen voorbeeld om te volgen voor andere forumgebruikers. Het zou ook bijvoorbeeld interessant zijn om te kunnen nagaan hoe bepaalde strategieën beter werken ten tijde van een mogelijke toekomstige beurscrash.EarthNvstr1 schreef: ↑14 december 2021, 18:56 Waarom 100K + 1K/mnd ?
(+ gecombineerd met allemaal starten op 1/1/2021 maak je er een wedstrijd van n.mi.)
Daarom is een vast bedrag vastleggen, ook nodig. Anders zou ik elke maand met een miljoen inleggen, zodat transactiekosten procentueel verwaarloosbaar zijn. Realistisch is dat niet, uiteraard. Wat zou eigenlijk het nadeel zijn van een vast startbedrag en maandelijks bedrag? Vooral die beperkte maandelijkse inleg komt overeen met de situatie van veel mensen, en noopt tot interessante vragen als "beter enkele maanden opsparen om transactiekosten uit te winnen?" of "beter in minder instrumenten beleggen om transactiekosten te reduceren?" of "hoe herbalanceren?" of "welke broker te kiezen in welke situatie?".
Zie ook de eerste post in dit topic.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad.Yaris schreef: ↑14 december 2021, 20:48 Dat B7H4long hier zijn regels neerschrijft en het startschot voor de vergelijking geeft. Wat de regels ook zijn, er zal altijd wel iemand zijn die er niet gelukkig mee is of die het anders gedaan zou hebben. Het is voor een vergelijking op Spaargids, niet voor een wetenschappelijke studie over beleggen.
Maar kan je ook aanvaarden dat B7H4long eerst wat feedback wil krijgen over zijn potentiëel initiatief ?
Of dat dan 1 week of 2 weken of 2 maanden duurt om alle details uit te werken, lig jij daar van wakker ?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Zo simpel kan het inderdaad zijn. Wat het nut ervan is, is nog iets anders n.m.i.Divi schreef: ↑14 december 2021, 20:51 Inderdaad zo simpel kan het zijn:Start op 1jan 2022.
De realiteit is volgens mijn enigszins anders dan "iedereen start met bedrag x en maandelijkse inleg x op datum x".
Maar dus nogmaals: ik hou niemand tegen om een initiatief te nemen ... ik gaf enkel mijn bedenkingen