Baby sparen via tak 21
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Re: Baby sparen via tak 21
Ik heb voor mijn kleinkinderen indertijd bij Ethias een First Junior rekening geopend. De rekening moest wel geopend worden door een van de ouders.
Het voordeel daarbij was dat men kon bepalen wanneer zij aan hun geld konden. Ik heb het op expres op hun 25ste verjaardag gezet. In de hoop dat ze er iets nuttigs kunnen mee doen. 18 jaar vind ik te jong.
Al de rest trek ik mij niet aan. Het blijven mijn (klein)kinderen.
Met uitsluiten komt ge niet ver, alleen verdere verbittering.
Misschien krijg ik later wel een standbeeld dixit al fonds.
Het voordeel daarbij was dat men kon bepalen wanneer zij aan hun geld konden. Ik heb het op expres op hun 25ste verjaardag gezet. In de hoop dat ze er iets nuttigs kunnen mee doen. 18 jaar vind ik te jong.
Al de rest trek ik mij niet aan. Het blijven mijn (klein)kinderen.
Met uitsluiten komt ge niet ver, alleen verdere verbittering.
Misschien krijg ik later wel een standbeeld dixit al fonds.
Ik zou Al Fonds niet zijn als ik niet gedacht had aan fondsen want mits de keuze van enkele goede fondsen zou dit de aangewezen belegging zijn voor zo'n lange periode. Sommige instellingen maken echter bezwaren bij het openen van een effectenrekeningen voor minderjarige kinderen ( Mifid )... Ook de kleine sommen....optibear schreef:Momenteel probeer ik over mijn patatters elke maand 25 euro te sparen en als ik genoeg heb (100 euro) dan koop ik weer fondsje bij de rabobank. Een schone bouwgrond zullen ze er later niet mee kunnen kopen, maar als ze 16 zijn kan ik ze dan al uitleggen wat een fonds is. Mijn ouders hebben dit gedeeltelijk ook zo met mij gedaan en je ziet wat voor pervers mens ik ben geworden.
![]()
Als je niet kunt sparen met fondsen moet je goed uit je doppen kijken, want een spaarproduct kiezen dat de inflatie niet kan volgen, is geld weggooien.
first junior betaalt firt invest!?
Ik ben zo dom geweest om een first junior voor mijn kinderen te openen in 2007. Reeds tweemaal 0,00 %. Ik heb het gevoel dat de winst gebruikt wordt voor de ethias first invest uit te betalen of ben ik verkeerd?
Ben ik beter dat ik het geld afhaal en roerende voorheffing betaal, dan het risico te lopen dat ik volgende jaren toch niets meer verkrijg? Ik lees in het investeringsreglement dat bij de winstdeling het fonds rekening houdt met de tekorten van vorige jaren. Blijkbaar worden beide beleggingen in hetzelfde fonds gestort!? Waar kan ik info verkrijgen over dit fonds zodat ik kan beoordelen of het beter is dat ik blijf of vertrek?
Ben ik beter dat ik het geld afhaal en roerende voorheffing betaal, dan het risico te lopen dat ik volgende jaren toch niets meer verkrijg? Ik lees in het investeringsreglement dat bij de winstdeling het fonds rekening houdt met de tekorten van vorige jaren. Blijkbaar worden beide beleggingen in hetzelfde fonds gestort!? Waar kan ik info verkrijgen over dit fonds zodat ik kan beoordelen of het beter is dat ik blijf of vertrek?
Re: first junior betaalt firt invest!?
Je bent hier wel verkeerd.inges schreef:Reeds tweemaal 0,00 %. Ik heb het gevoel dat de winst gebruikt wordt voor de ethias first invest uit te betalen of ben ik verkeerd?
Ik heb in 2007 een mooi bedrag gestort in de First Invest en heb ook al 2 keer 0% rendement gehad.
Bij een tak21 heb je inderdaad kosten, maar gezien de termijn dat je spaart ben ik er zeker van dat dit meer opbrengt dan het traditionele spaarboekje. er zijn nog andere voordelen: je kan de tak 21 perfect op je eigen naam houden en je kind als begunstigde laten opnemen in het contract. Als je komt te overlijden gaat het geld dus naar je kind, maar anders beslis je zelf wanneer je het geld aan je kind geeft (wat bij andere spaarformules niet steeds zo is.
Ik spaar voor de 2 kinderen bij generali: 1 tak21 met lage vaste interest en winstdeling (lees ze nemen meer risico's, maar toch nog steeds zeker dat geld 0.50% opbrengt) en een tak 21 met hogere vaste interest en winstdeling (dus minder risico; in betere tijden zal dit dus minder opbrengen)...kwestie om zelf risisco wat te spreiden (maar toch beiden zekerheid dat geld niet minder wordt).
Ik spaar voor de 2 kinderen bij generali: 1 tak21 met lage vaste interest en winstdeling (lees ze nemen meer risico's, maar toch nog steeds zeker dat geld 0.50% opbrengt) en een tak 21 met hogere vaste interest en winstdeling (dus minder risico; in betere tijden zal dit dus minder opbrengen)...kwestie om zelf risisco wat te spreiden (maar toch beiden zekerheid dat geld niet minder wordt).