Pensioensparen: een persoonlijke denkoefening
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen: een persoonlijke denkoefening
Ik ga heel die discussie niet opnieuw starten maar ik heb hier al twee maal aangetoond ( met vraag en antwoord vanuit de Kamer ) dat die 5 jaar GEEN verplichting zijn.JulusCesar schreef:Wel maar in één product (en ook bij één instelling) per jaar storten. Moet ook 5 keer gedaan zijn; dus 5 jaar per product.
Altijd moeilijk te timen, maar door de band genomen denk ik wel dat je op voorhand kan zien of het een slecht, super, of middelmatig jaar gaat zijn. En wanneer in het jaar: maandelijks een stukje, daar doe je het minste mis meeDavy V schreef:Nu is de vraag.
1.Wanneer is het een goed beursjaar?
2.Op welk moment van het jaar ga je storten?

@ luc1961
Waarschijnlijk gebruikt u terminologie en ik/wij vorm op een losse manier, anders is het onmogelijk - gezien de maxima per jaar - dat u op minder dan 25 jaar 42.000 € hebt gespaard in het kader van het klassieke pensioensparen.
Waarschijnlijk gebruikt u terminologie en ik/wij vorm op een losse manier, anders is het onmogelijk - gezien de maxima per jaar - dat u op minder dan 25 jaar 42.000 € hebt gespaard in het kader van het klassieke pensioensparen.
5000 euro (Starfund) staat momenteel op de rekening en 37.000 euro (verzekeringen) zal ik krijgen in 2026.rob schreef:@ luc1961
Ergens klopt iets niet, misschien mijn grijze massa die afneemt.. De maximum inlage in pensioensparen (sensu stricto) bedraagt dit jaar zelfs minder dan 1000 € en zoals u zelf aangeeft waren er stortingen van 500 €/jaar en bent u nog geen 25 jaar bezig. Hoe komt u aan 37.000 € op verzekeringen in 2026? Ik veronderstel dat dit het resultaat is in 2026 ZONDER bijkomende stortingen (gezien de toekomstige plafonds nog niet gekend zijn).
Geven die verzekeringen dergelijk rendement dat pakweg 15.000 à 20.000 (dat u maximaal kan gestort hebben voor verzekeringen) 37.000 op einddatum geeft en ze tegelijk een overlijdensverzekering is/omvat(?)
Geven die verzekeringen dergelijk rendement dat pakweg 15.000 à 20.000 (dat u maximaal kan gestort hebben voor verzekeringen) 37.000 op einddatum geeft en ze tegelijk een overlijdensverzekering is/omvat(?)
De eerste jaren waren de stortingen 500,550 en zo ging het omhoog. Het kapitaal werd toen belegd aan 4,75% tot uw 65 jaar + winstaandelen. In die tijd (25 jaar geleden) kreeg je zelfs nog 3% à 3,5% winstaandelen, wat in mijn geval zo'n 3.000 euro extra was.
Was daar ook geen overlijdensverzekering aan verbonden? En wat was de kost daarvan per jaar?
En hoeveel bedroegen de beheerskosten?
Dit was een UKMT (uitgesteld kapitaal met tegenverzekering) verzekering en een UKZT verzekering (uitgesteld kapitaal zonder tegenverzekering)rob schreef:Was daar ook geen overlijdensverzekering aan verbonden? En wat was de kost daarvan per jaar?
bij UKMT : bij overlijden krijgen de erfgenamen de teruggestorte bedragen + winstaandelen terug
bij UKZT : bij overlijden krijgen de erfgenamen niets. Voordeel : je krijgt wat meer kapitaal bij leven op 65 jaar.
Of er beheerskosten waren kan ik niet zeggen.