Opgelicht door "boiler room"
TIP
Opgelicht door "boiler room"
Ik werd een tijdje geleden opgebeld door de beursmakelaar “Global Direct Equities LLC” uit New York.
http://www.globaldirectequities.com
Ze boden mij aandelen aan van Facebook, een voorrecht om deze te kunnen aankopen vooraleer ze op de beurs komen, voor de IPO. Na herhaaldelijk aandringen heb ik ingestemd en 150 aandelen aan 35 USD aangekocht. (5250 USD in totaal)
Achteraf ben ik te weten gekomen dat het om een zogenaamde “boiler room” gaat en het gewoon oplichters zijn.
Ze hadden mij een link van de Financial Industry Regulatory Authority gestuurd waarop hun bedrijf voorkwam in de lijst maar blijkbaar gebruiken ze de naam van een echte makelaar maar hun adres is anders.
***Finra***
Financial Industry Regulatory Authority Go to the following link: http://www.finra.org/AboutFINRA/MemberF ... rs/P012918
Ik weet dat het zeer dom is van mij en stond er eerst sceptisch tegenover maar ze zijn zo overtuigend en professioneel dat ik mij laten vangen heb.
Kan het gestorte bedrag nog gerecupereerd worden of is er ergens een instantie in België waar ik klacht kan indienen?
http://www.globaldirectequities.com
Ze boden mij aandelen aan van Facebook, een voorrecht om deze te kunnen aankopen vooraleer ze op de beurs komen, voor de IPO. Na herhaaldelijk aandringen heb ik ingestemd en 150 aandelen aan 35 USD aangekocht. (5250 USD in totaal)
Achteraf ben ik te weten gekomen dat het om een zogenaamde “boiler room” gaat en het gewoon oplichters zijn.
Ze hadden mij een link van de Financial Industry Regulatory Authority gestuurd waarop hun bedrijf voorkwam in de lijst maar blijkbaar gebruiken ze de naam van een echte makelaar maar hun adres is anders.
***Finra***
Financial Industry Regulatory Authority Go to the following link: http://www.finra.org/AboutFINRA/MemberF ... rs/P012918
Ik weet dat het zeer dom is van mij en stond er eerst sceptisch tegenover maar ze zijn zo overtuigend en professioneel dat ik mij laten vangen heb.
Kan het gestorte bedrag nog gerecupereerd worden of is er ergens een instantie in België waar ik klacht kan indienen?
Re: Opgelicht door "boiler room"
Verzamel al de gegevens die je ook maar kan bedenken (ook tijdstip gesprekken, mails enz) en doe aangifte bij de politie.
Ivm frauduleuze zaken op internet is er een meldpunt: https://www.ecops.be/webforms/Default.aspx?Lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat daar al je gegevens achter. Maar maak zeker dat je klacht behandeld wordt en ga daarom zelf, persoonlijk, een klacht neerleggen.
Maar of je je centen nog ooit terug zal zien...
Hoelang is 't geleden dat je die betaling gedaan hebt? Als 't vandaag is zou ik mijn bank toch nog asap contacteren om de betaling te annuleren.
Ivm frauduleuze zaken op internet is er een meldpunt: https://www.ecops.be/webforms/Default.aspx?Lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat daar al je gegevens achter. Maar maak zeker dat je klacht behandeld wordt en ga daarom zelf, persoonlijk, een klacht neerleggen.
Maar of je je centen nog ooit terug zal zien...
Hoelang is 't geleden dat je die betaling gedaan hebt? Als 't vandaag is zou ik mijn bank toch nog asap contacteren om de betaling te annuleren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Opgelicht door "boiler room"
De betaling werd 3 weken geleden gedaan.
Daarna heb ik nog regelmatig contact gehad met die persoon.
Ik denk niet dat aangifte bij de politie iets zal uithalen.
Is eCops niet enkel voor oplichting via Internet?
Daarna heb ik nog regelmatig contact gehad met die persoon.
Ik denk niet dat aangifte bij de politie iets zal uithalen.
Is eCops niet enkel voor oplichting via Internet?
Re: Opgelicht door "boiler room"
Ik heb zonet aangifte gedaan op eCops en melding van de oplichting gemaakt bij mijn bank (ING).
Volgende week zal deze persoon mij terugbellen om mij nog meer aandelen aan te smeren aan een nog betere inkoopprijs.
Hoe kan ik het beste tewerk gaan?
Iemand ervaringen met boiler rooms?
Dank u
Volgende week zal deze persoon mij terugbellen om mij nog meer aandelen aan te smeren aan een nog betere inkoopprijs.
Hoe kan ik het beste tewerk gaan?
Iemand ervaringen met boiler rooms?
Dank u
Re: Opgelicht door "boiler room"
'k heb er geen ervaring mee (gelukkig voor mij), maar gezien die persoon u zal terugbellen denk ik dat je hierover asap moet samenwerken met de politie.Carioca schreef: Volgende week zal deze persoon mij terugbellen om mij nog meer aandelen aan te smeren aan een nog betere inkoopprijs.
Hoe kan ik het beste tewerk gaan?
Iemand ervaringen met boiler rooms?
Zij moeten toch wel 't een of 't ander kunnen natrekken? Of is dat enkel in films?!
Loop toch maar even langs hun kantoor.
Re: Opgelicht door "boiler room"
Je kan dit ook proberen te vermelden aan de NYPD, zij hebben meer jurisdictie in NY en je kan wel eens versteld staan van de resultaten.
Re: Opgelicht door "boiler room"
Hun adres is in NY maar wie zegt dat ze daar weldegelijk gevestigd zijn?Jeffer schreef:Je kan dit ook proberen te vermelden aan de NYPD, zij hebben meer jurisdictie in NY en je kan wel eens versteld staan van de resultaten.
Hun website is geregistreerd in de Fillipijnen.
Als ik kijk op de website van de NYPD vind ik nergens een formulier dat je kan invullen.
Re: Opgelicht door "boiler room"
Niet om zout in de wonde te strooien, maar ik snap niet dat mensen die internetzaakjes geloven. Waarom zou een Belg (die waarschijnlijk al via geen enkel officieel kanaal in staat zal zijn facebook te kopen bij IPO) een voorrecht krijgen om voor de IPO (wat onmogelijk is) aandelen te kopen. En dan nog $5000!
Ook die zogezegde gratis tips van aandelen die op uitbarsten staan die mensen in hun mailbox krijgen. Sommigen geloven dat dus echt he (dat is dus sytematisch pump en dump en de goedgelovige 'beleggers' (als je dit beleggen mag noemen) blijven achter met de kater. Googlen op bepaalde voorstellen is ook altijd verstandig, vaak zijn er mensen die voor jou al toevallig dezelfde mail/telefoon hebben ontvangen.
Vraag je altijd af waarom iemand jou een voorrecht, een gouden tip, ... zou geven. En onthoudt het principe dat zo waar is als een koe: There is no such thing as a free lunch!
Klacht indienen, overal waar je het maar kan indienen. Dat lijkt me het juiste advies zoals hierboven beschreven. Maar die bedriegers gaan inderdaad geen mooi kantoor hebben in NY, maar vanuit een of ander obscuur land opereren. De kans dat je je geld gaat terugkrijgen is nihil lijkt me. Maar klacht indienen moet je doen, hopelijk pakken ze die klojo's vroeg of laat.
a) bank contacteren zodat ze op hoogte zijn van frauduleus rekeningnummer (en misschien anderen die naar daar zouden overschrijven kunnen alarmeren, al zullen die gasten wel steeds nieuwe rekeningnummers bedenken),b) E-politie, c) De echte makelaar Global Direct Equities LLC contacteren en melden dat hun naam misbruikt wordt en de situatie uitleggen (zij kunnen meldingen plaatsen op hun homepage), d) NYPD inlichten (zelfs al bestaat er geen algemeen formulier, op een of andere manier moet je die mannen toch kunnen mailen). Zéker de politie (en eventueel ook de NYPD) inlichten dat die mannen terugbellen (die hebben geld geroken natuurlijk), misschien geeft dat nog een waterskans om die gasten te pakken te krijgen.
Hoe ben je tot het besef gekomen dat je bedrogen werd?
Ook die zogezegde gratis tips van aandelen die op uitbarsten staan die mensen in hun mailbox krijgen. Sommigen geloven dat dus echt he (dat is dus sytematisch pump en dump en de goedgelovige 'beleggers' (als je dit beleggen mag noemen) blijven achter met de kater. Googlen op bepaalde voorstellen is ook altijd verstandig, vaak zijn er mensen die voor jou al toevallig dezelfde mail/telefoon hebben ontvangen.
Vraag je altijd af waarom iemand jou een voorrecht, een gouden tip, ... zou geven. En onthoudt het principe dat zo waar is als een koe: There is no such thing as a free lunch!
Klacht indienen, overal waar je het maar kan indienen. Dat lijkt me het juiste advies zoals hierboven beschreven. Maar die bedriegers gaan inderdaad geen mooi kantoor hebben in NY, maar vanuit een of ander obscuur land opereren. De kans dat je je geld gaat terugkrijgen is nihil lijkt me. Maar klacht indienen moet je doen, hopelijk pakken ze die klojo's vroeg of laat.
a) bank contacteren zodat ze op hoogte zijn van frauduleus rekeningnummer (en misschien anderen die naar daar zouden overschrijven kunnen alarmeren, al zullen die gasten wel steeds nieuwe rekeningnummers bedenken),b) E-politie, c) De echte makelaar Global Direct Equities LLC contacteren en melden dat hun naam misbruikt wordt en de situatie uitleggen (zij kunnen meldingen plaatsen op hun homepage), d) NYPD inlichten (zelfs al bestaat er geen algemeen formulier, op een of andere manier moet je die mannen toch kunnen mailen). Zéker de politie (en eventueel ook de NYPD) inlichten dat die mannen terugbellen (die hebben geld geroken natuurlijk), misschien geeft dat nog een waterskans om die gasten te pakken te krijgen.
Hoe ben je tot het besef gekomen dat je bedrogen werd?
Re: Opgelicht door "boiler room"
dit lijkt me veel op een aflevering van White Collar die ik overlaatst zag. net hetzelfde scenario.
Re: Opgelicht door "boiler room"
Toen ik het las moest ik direct denken aan The Soprano's. In 1 van de seizoenen zit de maffia ook mensen op te bellen om aandelen te kopen van nepbedrijven.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
-
JurgenG
Re: Opgelicht door "boiler room"
Op mijn bedrijf krijg ik dagelijks telefoons voor de 'zaakvoerder' met alweer de interessantste belegging van het moment. Je weet wel, nieuwe Dash wast beter dan de oude Dash.
Aangezien deze telefoons wel meestal komen van exotische callcenters aan het andere uiteinde van de wereld (en dan bedoel ik niet de Westhoek
) hebben wij een interessante functie op onze telefoon: knopke 'Ignore' voor alle nummers met een prefix die we niet willen.
Mijn grootvader zaliger zei altijd: wie de kip met de gouden eieren gevonden heeft verkoopt zijn kip niet én hangt het niet aan de grote klok.
Aangezien deze telefoons wel meestal komen van exotische callcenters aan het andere uiteinde van de wereld (en dan bedoel ik niet de Westhoek
Mijn grootvader zaliger zei altijd: wie de kip met de gouden eieren gevonden heeft verkoopt zijn kip niet én hangt het niet aan de grote klok.
Re: Opgelicht door "boiler room"
Ik ben ook niet goedgelovig maar het is ongelofelijk hoe die mannen u kunnen overhalen. Je moet weten dat ik gemiddeld 2 à 3 keer opgebeld word door verschillende bedrijven. Meestal laat ik hen wat vertellen en kan ik zo gratis "tips" om aan te kopen aandelen krijgen. Ik had nog nooit hierop ingegaan.Maarten schreef:Niet om zout in de wonde te strooien, maar ik snap niet dat mensen die internetzaakjes geloven. Waarom zou een Belg (die waarschijnlijk al via geen enkel officieel kanaal in staat zal zijn facebook te kopen bij IPO) een voorrecht krijgen om voor de IPO (wat onmogelijk is) aandelen te kopen. En dan nog $5000!
Ook die zogezegde gratis tips van aandelen die op uitbarsten staan die mensen in hun mailbox krijgen. Sommigen geloven dat dus echt he (dat is dus sytematisch pump en dump en de goedgelovige 'beleggers' (als je dit beleggen mag noemen) blijven achter met de kater. Googlen op bepaalde voorstellen is ook altijd verstandig, vaak zijn er mensen die voor jou al toevallig dezelfde mail/telefoon hebben ontvangen.
Vraag je altijd af waarom iemand jou een voorrecht, een gouden tip, ... zou geven. En onthoudt het principe dat zo waar is als een koe: There is no such thing as a free lunch!
Klacht indienen, overal waar je het maar kan indienen. Dat lijkt me het juiste advies zoals hierboven beschreven. Maar die bedriegers gaan inderdaad geen mooi kantoor hebben in NY, maar vanuit een of ander obscuur land opereren. De kans dat je je geld gaat terugkrijgen is nihil lijkt me. Maar klacht indienen moet je doen, hopelijk pakken ze die klojo's vroeg of laat.
a) bank contacteren zodat ze op hoogte zijn van frauduleus rekeningnummer (en misschien anderen die naar daar zouden overschrijven kunnen alarmeren, al zullen die gasten wel steeds nieuwe rekeningnummers bedenken),b) E-politie, c) De echte makelaar Global Direct Equities LLC contacteren en melden dat hun naam misbruikt wordt en de situatie uitleggen (zij kunnen meldingen plaatsen op hun homepage), d) NYPD inlichten (zelfs al bestaat er geen algemeen formulier, op een of andere manier moet je die mannen toch kunnen mailen). Zéker de politie (en eventueel ook de NYPD) inlichten dat die mannen terugbellen (die hebben geld geroken natuurlijk), misschien geeft dat nog een waterskans om die gasten te pakken te krijgen.
Hoe ben je tot het besef gekomen dat je bedrogen werd?
Deze laatste was echt zeer geloofwaardig en aangezien de aandelen normaal niet door particulieren konden gekocht worden dacht ik what the heck.
Vanaf nu zal ik echt zeer kordaat zijn en elke cold call dichtgooien.
Het is jammer dat ik zo mijn les geleerd heb, 5250 USD lichter. Eerst zeiden ze mij dat het minimum 10000 USD was maar uiteindelijk konden ze mij toch "gelukkig" voor een lager bedrag laten inschrijven.
Als je eindelijk akkoord gaat schakelen ze u door met een "compliance officer" die zegt dat het gesprek opgenomen wordt voor hun en uw eigen veiligheid en wordt er geverifeerd of je akkoord gaat met de aankoop.
Daarna moet je officieel uitziende documenten opsturen en overschrijving maken. Jaarlijks worden zeer veel mensen zo beetgenomen en ik wil dan ook dit forum waarschuwen om op te letten voor deze praktijken!!
5250 USD is niet het einde van de wereld voor mij, maar als regelmatige bezoeker van dit forum ben ik erg zuinig met mijn euro's en ga ik op zoek naar de interessantste spaarrekeningen met hoogste intrest en zo. Als ik denk wat ik met die 5250 USD kon doen krijg ik bijna een maagzweer...
Re: Opgelicht door "boiler room"
Persoonlijk vind ik het zeer moedig van de topic starter om dit verhaal naar buiten te brengen, niet iedereen wil toegeven dat hij eens bedrogen is geweest en geloof mij, mensen worden met veel dommere verhaaltjes in het z*k gezet.
Re: Opgelicht door "boiler room"
Volgende week zal deze persoon mij terugbellen om mij nog meer aandelen aan te smeren.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hem de huid verrot schelden zou opluchten maar niks uithalen.
Doen alsof ik van niks weet maar toch mijn twijfels heb en een "tegoedkoming" van hen verwacht vooraleer ik zogezegd meer zou investeren zou ik kunnen doen maar geld terugstorten zullen ze niet doen dus ik denk dat ik niet veel opties heb.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hem de huid verrot schelden zou opluchten maar niks uithalen.
Doen alsof ik van niks weet maar toch mijn twijfels heb en een "tegoedkoming" van hen verwacht vooraleer ik zogezegd meer zou investeren zou ik kunnen doen maar geld terugstorten zullen ze niet doen dus ik denk dat ik niet veel opties heb.
-
JurgenG
Re: Opgelicht door "boiler room"
Zoveel mogelijk gegegens losweken om het de gerechtelijke diensten zo makkelijk mogelijk te maken om hem terug te vinden?



