Hoe wordt groepsverzekering belast?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Hoe wordt groepsverzekering belast?
Ik zit in een specifieke situatie. Volgend jaar eindigt mijn groepsverzekering van mijn vorige werkgever (einddatum op mijn 60). Ik blijf echter doorwerken. Nu is door de nieuwe maatregelen Di Rupo een verhoogde taks van toepassing bij "vervroegde opname" voor de pensioengerechtigde leeftijd. Vandaar volgende vragen:
- ben ik verplicht het kapitaal op te nemen?
- Als ik het kapitaal opneem is er geen sprake van vervroegde opname vermits de polis eindigt op die datum. Aan welk tarief wordt ik belast als ik het vrijgekomen kapitaal opneem: het normale aan 16,5% of het verhoogde van 20% wegens opname op mijn 60? Heeft het al dan niet verder werken hierop een invloed?
- Ik werk verder verder na mijn 60. Stel dat ik het kapitaal niet verplicht moet opnemen en dit ook niet doe, onder welke vorm kan het kapitaal verder belegd worden zonder dat de (verhoogde?) taxatie van toepassing is en dat een taxatie van 10% van toepassing is (blijft) indien ik het tot mijn 65 laat staan?
Ik probeer al meer dan een maand een zinnig antwoord te krijgen van de verzeraar Vivium zonder succes evenwel.
Bedankt alvast voor jullie hulp
- Als ik het kapitaal opneem is er geen sprake van vervroegde opname vermits de polis eindigt op die datum. Aan welk tarief wordt ik belast als ik het vrijgekomen kapitaal opneem: het normale aan 16,5% of het verhoogde van 20% wegens opname op mijn 60? Heeft het al dan niet verder werken hierop een invloed?
- Ik werk verder verder na mijn 60. Stel dat ik het kapitaal niet verplicht moet opnemen en dit ook niet doe, onder welke vorm kan het kapitaal verder belegd worden zonder dat de (verhoogde?) taxatie van toepassing is en dat een taxatie van 10% van toepassing is (blijft) indien ik het tot mijn 65 laat staan?
Ik probeer al meer dan een maand een zinnig antwoord te krijgen van de verzeraar Vivium zonder succes evenwel.
Bedankt alvast voor jullie hulp
-
beleggerspaarder
- Full Member

Hallo, Kan iemand me uitleggen hoe de groepsverzekeringen 7% kunnen beloven alhoewel het renteniveau rond 1.5% staat?
Ponzi?
Ponzi?
Groepsverzekering belast op einddatum: ---geen reclame aub ---
Het rendement van een groepsverzekering is mede ( of vooral ) bepaald door de fiscale impact.
In de Tijd van vandaag staat vermeld dat een Belgische bediende 41 % overhoudt van zijn brutoloon: met een groepsverzekering spaar je bruto ( = 100 ) en privé begin je met 41. Om met die 41 hetzelfde rendement te halen, moet je minstens 7 % halen...
Het rendement van een groepsverzekering is mede ( of vooral ) bepaald door de fiscale impact.
In de Tijd van vandaag staat vermeld dat een Belgische bediende 41 % overhoudt van zijn brutoloon: met een groepsverzekering spaar je bruto ( = 100 ) en privé begin je met 41. Om met die 41 hetzelfde rendement te halen, moet je minstens 7 % halen...
-
beleggerspaarder
- Full Member

Kan onze staat in de financiële en economische toestand van vandaag nog lang zo'n fiscale voordelen uitgeven?
Ik verwacht dat ze binnenkort alles herzien.
Als ik kijk naar wat er in Frankrijk momenteel gebeurt, zou ik lange termijn sparingen e groepsverzekeringen vermijden.
Alles is ponzi en de staat speel erin mee. Dat wordt iets...
Ik verwacht dat ze binnenkort alles herzien.
Als ik kijk naar wat er in Frankrijk momenteel gebeurt, zou ik lange termijn sparingen e groepsverzekeringen vermijden.
Alles is ponzi en de staat speel erin mee. Dat wordt iets...
Op 't eerste zicht lijkt het erg simpel: je schaft dat allemaal af maar...
Je kan de snel groter wordende groep 50-plussers niet zonder inkomen zetten want dan valt de economie stil. Het is dus gemakkelijker en goedkoper om de mensen wat ( fiscaal ) aan te moedigen om zelf te sparen dan voor iedereen te zorgen dat ze een leefbaar pensioen hebben.
Je kan de snel groter wordende groep 50-plussers niet zonder inkomen zetten want dan valt de economie stil. Het is dus gemakkelijker en goedkoper om de mensen wat ( fiscaal ) aan te moedigen om zelf te sparen dan voor iedereen te zorgen dat ze een leefbaar pensioen hebben.
Als het geld daar blijft staan, vrees ik van wel.Dikkie19 schreef:Ik zit in een specifieke situatie. Volgend jaar eindigt mijn groepsverzekering van mijn vorige werkgever (einddatum op mijn 60). Ik blijf echter doorwerken. Nu is door de nieuwe maatregelen Di Rupo een verhoogde taks van toepassing bij "vervroegde opname" voor de pensioengerechtigde leeftijd. Vandaar volgende vragen:
Heb je nog ergens het groepsverzekeringsreglement liggen? In dat geval kun je nakijken of er een mogelijkheid is voorzien om de einddatum te verdagen. Als die mogelijkheid er niet is, moet je in principe het geld opnemen, want het is de einddatum.
Maar je hebt wel altijd het recht om je reserves over te dragen naar bv. de groepsverzekering van je huidige werkgever. Indien het daar tot 65 jaar loopt, is er dan geen uitkering op 60 jaar nodig.
Qua rendement zal de overdracht waarschijnlijk wel nadelig zijn, gezien de rendementen van vroeger en nu, maar aangezien het maar over 1 jaar zou gaan en er minder naar de Staat gaat...
Ook als einddatum van de polis op 60 jaar is, is de verhoogde belastingsvoet van toepassing als je verder werkt. In geval van opname naar aanleiding van pensionering (wettelijk pensioen, geen brugpensioen!) kan wel nog het normale tarief toegepast worden.Dikkie19 schreef:- Als ik het kapitaal opneem is er geen sprake van vervroegde opname vermits de polis eindigt op die datum. Aan welk tarief wordt ik belast als ik het vrijgekomen kapitaal opneem: het normale aan 16,5% of het verhoogde van 20% wegens opname op mijn 60? Heeft het al dan niet verder werken hierop een invloed?
(Tenzij je voor 1/07/2013 60 zou worden, want pas dan gaat nieuw systeem in).